Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمد کرباسی گفت: دلالان واردات پهنای باند و کسانی که از واردات انحصاری پهنای باند ذی نفعند، از مخالفان اصلی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: بحث شبکه ملی اطلاعات سال 1384 یعنی 15 سال قبل مطرح شده اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده است!

حجت الاسلام محمد کرباسی ادامه داد: متاسفانه تصور غلطی به جامعه القا شده که شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنت بسته ای مثل کره شمالی که در آن نمی توان با خارج کشور ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که این برداشت کاملا ناصواب است. شبکه ملی اطلاعات یعنی بستری  ارتباطی که در آن سرعت دسترسی به اینترنت افزایش پیدا کرده، هزینه ای که مردم برای استفاده از اینترنت پرداخت می کنند به شدت کاهش یافته و امنیت اطلاعات مردم و حریم خصوصی آنان نیز حفظ می شود.

وی افزود: در حال حاضر و در بستر اینترنت فعلی موارد فراوانی داریم که اطلاعات خصوصی، تصاویر، فیلم های شخصی ، اطلاعات حساب های مالی مردم در بستر نت افشا شده و مورد سرقت قرار گرفته اما مردم هیچ دستاویزی ندارند چرا که اساسا زیرساخت اینترنت در اختیار ما نیست که بتوان حقوق مردم را استیفا کرد.

این کارشناس تصریح کرد: در بستر شبکه ملی اطلاعات، ضمن افزایش سرعت اینترنت و کاهش هزینه های استفاده از این فناوری، سلامت محتوایی هم که دغدغه جدی عموم خانواده ها است، کیفیت مطلوب خود را پیدا می کند.

حجت الاسلام کرباسی گفت: فضای مجازی یک ترجمه نادرستی از واژه سایبر است؛ واژه سایبرنتیک از «کوبرنه تیس» گرفته شده که در یونان باستان و توسط افلاطون به معنای علم حکومت داری به کار می رفته است. در حقیقت فضای سایبر، فضایی است که کشورهای جبهه استکبار با توسعه آن به دنبال توسعه حکمرانی خودشان هستند. به بیان ساده فضای سایبر یعنی اداره جامعه و جهان بر پایه ارتباطات مجازی. براین اساس مستکبرین جهان به شدت با استقلال سایر کشورها در حوزه فضای مجازی مخالفت کرده و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. یکی از تلاش ها آن است که فضای مجازی را به عنوان فضایی بی صاحب و بدون مدیریت واحد معرفی می کنند. براین اساس به کاربر چنین القا می کنند که در شبکه های اجتماعی او همه کاره است و می تواند هر محتوایی را منتشر کند در حالی که در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی دیدیم اینستاگرام و امثال آن، تمام قد در برابر انتشار هرگونه محتوای ضداستکباری مقاومت کرده و تمام محتواهای مربوط به حاج قاسم را حذف کردند.

وی ادامه داد: با این توضیحات باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات مطالبه ای است که نه تنها رهبر معظم انقلاب بلکه جامعه نخبگانی و متخصصین حوزه آی سی تی در سالهای اخیر بارها بر لزوم و ضرورت آن تاکید کرده اند ولی متاسفانه جریانی که منافع خود را در ولنگاری فضای مجازی می بیند، جریانی که منافع خود را در هرج و مرج در فضای مجازی می بیند، مقابل ساماندهی فضای مجازی ایستاده است.

کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: مخالفین ساماندهی فضای مجازی کسانی هستند که از ولنگاری این فضا منافعی را می برند که البته اختصاص به این حوزه هم ندارد. متاسفانه ما در حوزه های مختلف با این مقوله مواجهه هستیم ،در حوزه پوشاک می بینیم که شرکت ها و کارخانه های تولید پوشاک در کشور ورشکسته می شوند زیرا دلالان و واردکنندگانی هستند که اینها منفعت شان در وارد کردن پارچه و پوشاک است به خاطر اینکه منافع اقتصادی آنها از بین نرود و لطمه نخورند، حاضر می شوند تولید ملی زمین بخورد تا آنها بتوانند به منافع خودشان برسند و البته در این زمینه رانت های گسترده ای هم وجود دارد.

حجت الاسلام کرباسی گفت: دقیقا این اتفاق در حوزه فضای مجازی رقم می خورد دلالان واردات پهنای باند و کسانی که از واردات انحصاری پهنای باند ذی نفعند، از مخالفان اصلی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند. چون در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین اتفاقاتی که رقم می خورد نیاز ما به اینترنت بین الملل و پهنای باند خارجی کاهش  پیدا کرده و به جای آن  پهنای باند و ترافیک داخلی استفاده می شود و این چنین است که هزینه های مردم به شدت کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بدیهی است این ذی نفعان باید به مردم آدرس غلط بدهند لذا گفتمان غلطی را در کشور توسعه دادند که مخالفان خود را متحجر، عقب افتاده و مخالف با تکنولوژی و پیشرفت معرفی می کنند. این جماعت به دروغ می گویند شبکه ملی اطلاعات یعنی قطع ارتباط با جهان! به دروغ می گویند مردم به پیام رسان داخلی اعتماد ندارند. به دروغ می گویند در پیام رسان داخلی، حریم خصوصی شما نقض می شود، اطلاعاتتان دست نهادهای امنیتی می افتد و خلاصه آزادی شما در حوزه اینترنت سلب می شود.

این کارشناس ادامه داد: در دهه اول محرم پیام رسان روبیکا توانست با پخش زنده هیئت ها، مراسمات مذهبی، مداحی ها و سخنرانی ها، رکورد لایو های اینستاگرام را شکسته و مورد استقبال میلیون ها کاربر قرار بگیرد. این یعنی اعتماد مردم به پیام رسان داخلی. این تنها گوشه ای از شبکه ملی اطلاعات است.
 

حجت الاسلام کرباسی تصریح کرد: پیام رسان های داخلی ثابت کرده اند توان رقابت با پیام رسان های خارجی را دارند و اگر نبود سنگ اندازی ها و کارشکنی ها در مسیر توسعه پیام رسان داخلی امروز می دیدیم نه تنها کاربران ایرانی بلکه بسیاری از کاربران کشورهای منطقه، کشورهای همسو در آمریکای لاتین و بسیاری دیگر از نقاط دنیا به جای پیام رسان و شبکه اجتماعی صهیونیستی با افتخار از پیام رسان ایرانی استفاده می کردند.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات به دنبال سالم سازی فضای مجازی است، امروزه شبکه های اجتماعی خارجی که در کشور فعالیت می کنند قوانین کشور را زیر پا گذاشته و به هیچ وجه پاسخگو نیستند. مردم در این بستر به شدت آسیب دیده و ضربه خورده اند؛ هزاران پرونده طلاق که به واسطه ارتباطات اینستاگرامی تشکیل شده، کلاهبرداری های متعدد در شبکه های اجتماعی خارجی و ... در حالی صورت می گیرد که این سرویس ها هیچ پاسخگویی نسبت به کشور ما ندارند و حقیقتا یک کاپیتولاسیونی در حوزه فضای مجازی در کشور رقم خورده است که پشت صحنه آن منافع اقتصادی و جناحی است.

این کارشناس گفت: جریان سیاسی که با تکیه بر ولنگاری فضای مجازی، سبد رای خودش را پر کرده، به هیچ وجه با ساماندهی فضای مجازی همراه نمی شود و نسبت به آن رضایت نمی دهد. آنان برای حفظ صندلی ریاست خود حاضرند میلیون ها نوجوان و جوان را به ورطه هلاکت بیندازند، هزاران خانواده را متلاشی کنند و مردم را گرفتار مفاسد متعدد کنند.

حجت الاسلام کرباسی ادامه داد: مجلس یازدهم اگر خود را داعیه دار مجلس انقلابی می داند نسبت به ساماندهی فضای مجازی و توسعه ارتباطات سالم در این بستر که به حق مطالبه مردم است، اقدام نماید. قوه قضاییه همان طور که در حوزه مفاسد اقتصادی ورود کرده و ملاحظه مسئول و مدیر را نکرد، در حوزه فضای مجازی نیز به وظیفه قانونی خود عمل کرده، با مسئولین متخلف برخورد جدی نماید.

کارشناس رسانه بیان کرد: وزارت ارتباطات دهها وظیفه ای که قانون برعهده او گذاشته را رها کرده است. هزاران شکایت مردم استان ها و شهرهای مختلف از شخص وزیر ارتباطات در محاکم قضایی ثبت شده است که متاسفانه قوه قضائیه نسبت به آنها ترتیب اثر نمی دهد.

حجت الاسلام کرباسی در خاتمه خاطر نشان کرد: درخواست ما که در واقع پژواک صدای مردم هستیم از قوه قضاییه این است که به تخلفات مسئولان فضای مجازی رسیدگی کند. همچنین از مجلس یازدهم می خواهیم به عنوان یک مجلس انقلابی؛ با تصویب قوانین به روز و کارآمد، زمینه ساز توسعه فضای مجازی در شأن ملت ایران گردد.

انتهای پیام/ 


 

منبع: دانا

کلیدواژه: ساماندهی فضای مجازی حوزه فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات پیام رسان داخلی پهنای باند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند

به گزارش همشهری آنلاین،خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری و پرداخت مبلغی به خانوارها جعلی است.

دقایقی است در فضای مجازی، خبری با عنوان فعال شدن «دهک ریاست جمهوری» در فضای مجازی که به نقل از این خبرگزاری منتشر و لینکی هم برای ورود شهروندان معرفی شده است که این خبر جعلی است و چنین خبری نیز از سوی ایسنا منتشر نشده است.

مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند.

برای چندمین بار است که سودجویان و کلاهبرداران با سوء استفاده از نام و اعتبار ایسنا به‌دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

چندی پیش نیز خبر جعلی دیگری با عنوان «واریز عیدی رئیس جمهور برای شهروندان» به نقل از ایسنا در فضای مجازی منتشر شده و از مردم خواسته شده بود به یک سامانه مراجعه کرده و برای دریافت عیدی خود اقدام کنند که ایسنا بلافاصله اعلام کرد چنین خبری را در هیچ یک از خروجی‌های خود منتشر نکرده است.

کد خبر 847603 منبع: ایسنا برچسب‌ها يارانه معيشتي خبر ویژه اینترنت - هکر سازمان هدفمندسازی یارانه ها سید ابراهیم رئیسی یارانه

دیگر خبرها

  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند