Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت نانو پژوهان راگا دستگاه پروفایلومتر برای تعیین ضخامت لایه‌های نازک ارائه می‌کند. این دستگاه قادر است میزان زبری سطح را نیز با دقت در حد نانومتری مشخص کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پروفایلومتر یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های لایه‌ نازک است، از این رو شرکت نانو پژوهان راگا اقدام به تولید و عرضه این دستگاه به بازار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ارتفاع مشخصه‌های سطحی که این دستگاه می‌تواند اندازه‌گیری کند از ۱۰ نانومتر تا ۱ میلی‌متر متغیر است.   شعاع نوک پروب نیز می‌تواند از ۲۰ نانومتر تا ۵۰ میکرومتر تغییر کند. همچنین، رزولوشن افقی به سرعت اسکن و نرخ نمونه‌برداری از سیگنال‌ها وابسته است. نیروی وارده از پروب به سطح نمونه می‌تواند از ۱ تا ۵۰ میلی‌گرم متغیر باشد. یکی از مزیت‌های قابل توجه این دستگاه آن است که، چون در مد تماسی کار می‌کند، داشتن اطلاعاتی از جنس لایه و زیرلایه‌ای که قرار است پروفایلومتری شود، اهمیتی ندارد.

پروفایلومتر ابزاری برای اندازه‌گیری پروفایل سطحی است که به کمک آن می‌توان برخی مشخصه‌های سطحی نظیر زبری، انحنا، برآمدگی و فرورفتگی‌های سطحی را تعیین کرد؛ بنابراین از نظر کاربرد، می‌توان این دستگاه را با میکروسکوپ‌های پروبی روبشی نظیر AFM قیاس کرد. یک تفاوت مهم آن است که در میکروسکوپ‌های AFM توپوگرافی معمولا به صورت سه‌ بعدی رسم می‌شود، در حالی که در پروفایلومتر بررسی مشخصه‌های سطحی در یک بعد و نتیجه نهایی به صورت پروفایل دوبعدی رسم می‌شود.   رسم پروفایل سطحی فقط در یک بعد هر چند اطلاعات کمتری نسبت به توپوگرافی‌های سطحی ارائه می‌دهد، اما در واقع، برای بسیاری از کاربرد‌ها در حوزه‌هایی نظیر میکروالکترونیک، اپتیک، صنایع رنگ‌سازی، صنایع آبکاری، لایه‌نشانی، زیست‌شناسی، پزشکی و داروسازی داشتن اطلاعات به صورت پروفایل دوبعدی کفایت می‌کند؛ بنابراین نیازی به استفاده از روش پرهزینه‌تر و وقت‌گیرتر توپوگرافی با میکروسکوپ‌های AFM نیست.

شرکت نانو پژوهان راگا در سال ۱۳۹۳ با کادری مجرب از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های تهران و تربیت‌مدرس و دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در زمینه‌های مختلف فناوری نانو از قبیل ساخت تجهیزات و ارائه خدمات در حوزه سنتز نانومواد مشغول به ‌کار است. با این وجود ماموریت اصلی این شرکت ساخت تجهیزات دقیق به منظور مشخصه ‌یابی ویژگی‌های سطح است. در این راستا شرکت نانو پژوهان راگا در راستای مرتفع کردن نیاز محققان و جوامع علمی اقدام به طراحی، ساخت و ارائه تجهیزاتی از قبیل پروفایلومتر بسیار دقیق کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ستاد نانو میکروسکوپ دانشگاه تهران دانشگاه تربیت مدرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نیروگاه ۵ مگاواتی در تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی نیروگاه ۵ مگاواتی شرکت ایدم تبریز که قادر است برق مصرفی شرکت ایدم و طرح‌های توسعه آن را تامین کند با سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

 استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این نیروگاه با اشاره به ناترازی انرژی در صنعت استان ساخت نیروگاه به دست متخصصان داخلی در شرکت ایدم را یک کار ابتکاری و گره‌گشا خواند که می‌تواند الگویی برای صنایع دیگر استان باشد.

رحمتی ایدم را یکی از مجموعه‌های بزرگ، اثرگذار و منحصربه‌فرد در صنعت حمل و نقل کشور دانست و افزود: با توجه به اوضاع نامناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نیاز مبرم کشور به نوسازی این ناوگان افزایش تولید این شرکت در سال جهش تولید موجب امیدآفرینی و افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد.
 
وی همچنین بر ارتقای توان موتور‌های تولیدی و کاهش مصرف سوخت در تولیدات شرکت ایدم تاکید کرد و گفت: برای توسعه بازار‌های صادراتی که نسخه نجات این شرکت است باید کیفیت تولیدات را ارتقا دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ایدم تبریز  گفت: هدف‌گذاری این شرکت برای سال ۱۴۰۳ تولید ۱۴ هزار دستگاه انواع موتور و ۶ هزار دستگاه کاتالیست در مجموع به ارزش ۹۶ میلیون یورو است.
 
زینالی افزود: با راه‌اندازی تنها مرکز آزمون آلایندگی موتور‌های دیزلی کشور در ایدم از خروج سالانه حداقل ۵ میلیون یورو از کشور جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایران به جمع ۵ کشور دارنده یک فناوری هایتک نفتی پیوست
  • جهش صنعت تولید برق در خراسان شمالی
  • ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون
  • افتتاح نیروگاه پنج مگاواتی در تبریز
  • افتتاح نیروگاه ۵ مگاواتی در تبریز
  • فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»
  • نحوه تولید پروفیل زد سوله
  • قبل از خرید بهتر است تفاوت تسمه با ورق فولادی را بدانید!
  • برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه