Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@16:00:29 GMT

پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۴۹۵۸

پوست الکترونیکی که به درد واکنش نشان می‌دهد

محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) استرالیا در مطالعه اخیرشان پوست مصنوعی الکترونیکی ایجاد کرده‌اند که مانند پوست واقعی به درد واکنش نشان می‌دهد.

 نمونه اولیه این پوست مصنوعی الکترونیکی می‌تواند پاسخ و واکنش فوری بدن را تقلید کند و با سرعت به احساسات دردناک واکنش نشان دهد.

همانطور که دانشمندان پیش بینی کرده‌اند، این دستگاه می‌تواند راه را برای توسعه پروتزهای بهتر، ربات‌های هوشمندتر و روش‌های غیرتهاجمی برای پیوند پوست هموار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور "مدهو باسکاران"(Madhu Bhaskaran) محقق ارشد این مطالعه گفت: پوست بزرگترین اندام حسی بدن ما است و دارای ویژگی‌های پیچیده‌ای است که برای ارسال سیگنال‌های هشدار سریع در هنگام آسیب دیدن ایجاد شده است. ما همه چیز را از طریق پوست احساس می‌کنیم، اما پاسخ درد ما فقط در یک نقطه خاص مانند وقتی که ما چیزی خیلی گرم یا خیلی تیز را لمس می‌کنیم، شروع می‌شود. هیچ فناوری الکترونیکی تاکنون قادر به تقلید واقعی آن احساس انسانی نبوده است. این یک گام حیاتی رو به جلو برای توسعه پروتزها و ربات‌های هوشمند در آینده است.

در کنار این نمونه اولیه پوست مصنوعی الکترونیکی، دانشمندان همچنین با استفاده از وسایل الکترونیکی قابل کشش سه دستگاه دیگر ایجاد کردند تا تغییرات دما و فشار را حس کنند و به آن واکنش نشان دهند. این سه نمونه اولیه برای ارائه ویژگی‌های مهم قابلیت سنجش پوست به شکل الکترونیکی طراحی شده‌اند.

دانشمندان طی این مطالعه از سه فناوری مختلف استفاده کردند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

الکترونیک قابل کشش: ترکیب مواد اکسید با سیلیکون زیست سازگار برای ارائه قطعات الکترونیکی شفاف، نشکن و پوشیدنی که به نازکی یک برچسب هستند.

پوشش‌های واکنشی دما: پوشش‌های خودترمیم کننده ۱۰۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان که بر اساس ماده‌ای ساخته شده‌اند که در پاسخ به گرما تغییر شکل می‌دهد.

حافظه تقلید از مغز: سلول‌های حافظه الکترونیکی که از روش مغز برای یادآوری و حفظ اطلاعات قبلی استفاده می‌کنند.

" ام دی آتار رحمان"(Md Ataur Rahman) محقق این مطالعه گفت: سلول های حافظه در هر نمونه اولیه هنگامی که فشار، گرما یا درد به آستانه تعیین شده برسند، مسئول ایجاد پاسخ هستند. در حالی که برخی از فناوری‌های موجود از سیگنال‌های الکتریکی برای تقلید از سطوح مختلف درد استفاده کرده‌اند، این دستگاه‌های جدید می‌توانند در برابر فشار مکانیکی، دما و درد واقعی واکنش نشان دهند و پاسخ الکترونیکی مناسبی را ارائه دهند. این بدان معنی است که پوست مصنوعی ما تفاوت بین لمس آرام توسط یک انگشت یا به طور تصادفی چاقو خوردن را متوجه می‌شود و این چیزی است که قبلا رخ نداده و دیده نشده است.

شورای تحقیقات استرالیا از این تحقیق حمایت کرده است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پوست مصنوعی نمونه اولیه واکنش نشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش زیدان به حضور در بایرن‌ مونیخ

به گزارش قدس آنلاین، از زین‌الدین زیدان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی حضور در بایرن مونیخ و جایگزینی توماس توخل سخن به میان می آید.
زیدان به حضور در بایرن مونیخ واکنشی کوتاه نشان داد.
به نوشته اسکای اسپورت، زیدان در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان راهی بایرن مونیخ می‌شود این‌گونه پاسخ داد: خیر، من به سانتیاگو برنابئو می‌روم تا فقط دیدار برگشت بایرن‌ مونیخ و رئال مادرید را نگاه کنم.
او درباره نتیجه این بازی گفت: طبیعتاً دوست دارم که رئال مادرید پیروز این بازی شود.
زیدان از سال ۲۰۲۱ که از رئال مادرید جدا شد هدایت هیچ تیمی را برعهده نگرفته است این در حالی است که او پیشنهادهای خوبی دریافت کرده است.
پیش‌بینی می‌شد که این مربی بزرگ و دوست داشتنی راهی بایرن مونیخ شود اما ظاهراً که او تمایلی برای حضور در باواریای‌ها ندارد و باید دید که تیم بعدی او چه تیمی خواهد بود.
بایرن‌ مونیخ یک فصل بسیار ناامید کننده را با توماس توخل تجربه کرد و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا آخرین فرصت برای بایرن است تا در فصل جاری جام کسب کند.
جدال رفت دو تیم با تساوی دو بر دو به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • واکنش حامدی فر به درگیری با بازیکن ذوب آهن+فیلم
  • ادامه واکنش‌ها به یک گزارش بی نامه و نشان از BBC + فیلم
  • واکنش زیدان به حضور در بایرن‌ مونیخ
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • (ویدئو) پوست الکترونیکی که دقت لمس آن درست مانند پوست انسان است!
  • مجتبی حسینی: سه سال کار کنید و موفق شوید!
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • واکنش اوسمار ویرا به سوپرگل شهاب زاهدی؛ پِله هم نمی‌توانست چنین گلی بزند! + عکس
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان