Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تا کی منفی است؟، پس از رکورد تاریخی وال استریت؛ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، قیمت دلار در صرافی‌های مجاز کاهش یافت، قرار گرفتن قیمت سکه در شیب نزولی، طلا در بازار جهانی ارزان شد، گرانی طلای سیاه در واکنش به کاهش ذخایر آمریکا و تلاش عراق برای دریافت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقوط شاخص کل بورس با بازی این نمادها

شاخص کل با 52831 واحد کاهش معادل منفی 3.14 درصد به یک میلیون و 631 هزار و 955 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 13858 واحد کاهش معادل منفی 3.14 درصد به 428 هزار و 76 واحد، شاخص کل هم وزن با 6588 واحد کاهش معادل منفی 1.44 درصد به 449 هزار و 406 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 4319 واحد کاهش معادل منفی 1.44 درصد به 294 هزار و 665 واحد، شاخص آزاد شناور با 69368 واحد کاهش معادل منفی 3.02 درصد به دو میلیون و 229 هزار و 729 واحد، شاخص بازار اول با 41144 واحد کاهش معادل منفی 3.32 درصد به یک میلیون و 198 هزار و 407 واحد و شاخص بازار دوم با 96541 واحد کاهش معادل منفی 2.86 درصد به 3 میلیون و 277 هزار و 608 واحد رسید. امروز صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

بورس تا کی منفی است؟

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه حدود چهار هفته است که در پروسه اصلاح قرار دارد، اظهار کرد: همچنان وضعیت شاخص خوب نیست. حمایت موقت دستوری مبنی بر جمع کردن صف فروش ها اتفاق می افتد اما حمایت دستوری در بازار نزولی محکوم به شکست است و یک جور فرصت خروج برای بازار ایجاد می کنند. سازمان بورس باید برنامه هایی که برای بازار می گیرد را بدون سر و صدا اجرا کند و از کل بازار حمایت کند نه فقط چند سهم. بازار همچنان در پروسه اصلاح است و فعلا علائمی مبنی بر بهبود اوضاع شاخص کل مشاهده نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه به این سوال که بازار چه زمانی به تعادل می رسد، پاسخ داد: احتمالا بازار در مهرماه به تعادل می رسد. زیرا در آن زمان فروش های تابستان تمام شده و اواخر مهرماه سود های محقق شده تابستان را شاهد هستیم که می تواند به بازار جهت بدهد. صمدی با بیان اینکه درحال حاضر بازار سرمایه یا صف خرید است یا صف فروش، گفت: بازار باید از این پروسه صف خریدی و صف فروشی فاصله بگیرد. بازار باید به طرف سهمی برود که سودآور است و هرچه به پایان سال نزدیک می شویم به روند سودسازی خود ادامه دهد. بازار باید تحلیلی برخورد کند. درحال حاضر شاخص یک میلیون و ۶۰۷ هزار واحد کف است و اگر از این پایین تر رود باید برای اصلاح عمیق تر آماده شویم.  به نظر من تا زمانی که محدوده  یک میلیون و ۸۴۴ تا ۵۳۰ شکسته نشده بازار با ریسک مواجه است. / ایسنا

رئیس جمهور: مسیر حرکت اقتصادی کشور صحیح و درست است

رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشارهای ناروا به تسلیم وادار کند، اظهار داشت: بانک مرکزی از آغاز امسال علیرغم کرونا و مشکلات ناشی از آن توانسته است 14.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند. بسیاری از کشورها در طول دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آنها 9 و 13 و 14 درصد کوچک شده است اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در سه ماهه اول فقط 1.7 درصد (یعنی کمتر از 2 درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می‌دهد که همه با تمام وجود مشغول تلاش بوده و تولید ادامه دارد. در ماههای اخیر بخش صنعت، کشاورزی و تا حدودی خدمات رشد داشته است و چه بسا اگر با این روند پیش برویم تا پایان سال به رشد مثبت غیرنفتی خواهیم رسید. دکتر روحانی با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار قرار دارد، اظهار داشت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 بوده است و این بیانگر مسیر صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است.

پس از رکورد تاریخی وال استریت؛ سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند

روز چهارشنبه، شاخص‌های وال‌استریت در حالی در معاملات دیشب خود، رکوردهای تاریخی جدیدی ثبت کردند که سهام آسیا- اقیانوسیه دچار نوسان شدند. انتشار گزارش جدیدی نشان داد که فعالیت‌های تولیدی کارخانجات آمریکا در ماه آگوست، به بالاترین سطح خود در حدود ۲ سال گذشته رسیده است. پس از اعلام این خبر شاخص‌های سهام آمریکا جهش کرده و اس‌اندپی و نزدک، رکوردهای تاریخی جدیدی ثبت کردند. نیکی ژاپن ۰.۳۹ درصد بالا آمد و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی ۰.۲۳ درصدی روبرو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۶ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افت ۰.۴۴ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۵۳ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۷ درصد بالا آمد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین نسبت به دیشب بدون تغییر باقی ماند و ۶.۸۲۸ واحد شد. ین ژاپن ۰.۰۷ درصد در برابر دلار تضعیف شد و نرخ برابری آنها به ۱۰۶.۰۲ واحد رسید.

قیمت دلار در صرافی های مجاز کاهش یافت

در معاملات امروز (چهارشنبه دوازدهم شهریورماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی به نرخ ۲۲۷۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۲۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین بر اساس این گزارش، در حال حاضر هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۹۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، همانند دلار، ۵۰ تومان افت دارد.

قرار گرفتن قیمت سکه در شیب نزولی

قیمت سکه و طلا  امروز با وجود افزایش در ساعات ابتدایی روز، اما در ادامه با توجه به روند کاهشی بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار نیز روندی کاهشی به خود گرفت. به نقل از ایرنا؛ بر این اساس، امروز در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته،  به بهای ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین در بازار طلا نیز امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۸۲۲ هزار تومان داشت.

طلا در بازار جهانی ارزان شد

پس از اینکه قیمت طلا در روز گذشته با کاهش ارزش دلار به بالاترین رقم دو هفته پیش رسید، در معاملات امروز کاهش یافت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 8 دلار و 86 سنت کاهش 1961.32 دلار معامله شد. طلا در روز سه شنبه به 1991.91 دلار، بالاترین رقم از 19 آگوست رسید. ایگن وینبرگ، تحلیلگر کامرزبانک گفت با افزایش ارزش بازار اوراق بهادار و ارزش دلار، قیمت طلا کاهش یافت و «غافلگیرکننده نیست که سرمایه گذاران اندکی از (افزایش های دیروز) برداشت سود و فروش داشته باشند.» «با این حال، در کنار عوامل بنیادین دیگر نظیر اقتصاد ضعیف و نرخ بهره پایین، ضرابخانه های استرالیا و ایالات متحده از تقاضای بسیار بالای سکه های طلا خبر می دهند که این عوامل طلا را در بلند مدت بالای 2 هزار دلار در هر اونس نگه خواهد داشت.» پس از انتشار آماری که نشان تولید کارخانه ها در آمریکا در ماه آگوست بیش از انتظار رشد کرده، شاخص دلار از کمترین رقم 2 سال گذشته فاصله گرفت.

گرانی طلای سیاه در واکنش به کاهش ذخایر آمریکا

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی انتشار آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و فعالیت کارخانه ای مطلوب آمریکا و چین را نشان داد، افزایش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۳۷ سنت افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت افزایش، به ۴۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز سه شنبه با ۳۰ سنت و شاخص نفت آمریکا با ۱۵ سنت افزایش قیمت بسته شده بودند. موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ اوت به میزان ۶.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۵۰۱.۲ میلیون بشکه رسیده است که بسیار بالاتر از پیش بینی کاهش ۱.۹ میلیون بشکه ای از سوی تحلیلگران بود.

تلاش عراق برای دریافت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق امروز گفت؛ کشورش در تلاش است تا از توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماه نخست 2021، معافیت دریافت کند، اما در سه ماهه پایانی امسال به سهمیه کاهش تولیدش پایبند است. خبرگزاری عراق نوشت: «وزیر نفت تلاش ها برای معافیت عراق از توافق کاهش تولید را آشکار کرد و این موضوع را در سه نشست متوالی وزرای نفت اوپک با آنها در میان گذاشته است.» وی ماه گذشته گفته بود که عراق تولید نفتش را 400 هزار بشکه دیگر در ماه های آگوست و سپتامبر برای جبران مازاد تولید در ماه های پیش از آن، کاهش خواهد داد. این رقم اضافه بر 850 هزار بشکه در روز نفتی است که عراق تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ماه‌های آگوست و سپتامبر متعهد شده بود.

کاهش نرخ تورم در بحرین و پاکستان

متوسط نرخ تورم پاکستان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۸.۲ درصد رسید که این نرخ، کمترین تورم ثبت شده در پاکستان از ژوئن سال گذشته تاکنون محسوب می شود. در بین بخش‌های مختلف، تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی ۱۲.۹ درصد، تنباکو  با ۷.۱ درصد، لباس و پوشاک ۹.۲ درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم در بخش حمل و نقل با منفی ۳.۴ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم پاکستان در ماه آگوست ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده است که ۱.۹ درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل بوده است. متوسط نرخ تورم پاکستان در بازه زمانی ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۷۷ درصد بوده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۷۳ با ۳۷.۸۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۵۹ با منفی ۱۰.۳۲ درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم در یکی دیگر از کشورهای منطقه یعنی بحرین کاهشی بوده است. تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آگوست، نرخ تورم در بحرین از منفی ۲.۷ درصد در ماه قبل به منفی ۳.۴ درصد در ماه آگوست کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم از ژوئن سال ۲۰۱۹  تاکنون محسوب می‌شود.

رئیس شورای رقابت: نمی دانم مشکل قرعه کشی خودرو کجاست!

رئیس شورای رقابت  با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند. رضا شیوا در گفت‌وگو با ایسنا، یادآور شد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش  شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی رئیس جمهور بورس دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی واحد کاهش معادل منفی 3 توافق کاهش تولید اوپک توافق کاهش تولید صرافی های مجاز درصد بوده بازار سرمایه تورم ثبت شده ماه آگوست شورای رقابت یک میلیون هزار تومان سهام آسیا سال گذشته کاهش یافت نرخ تورم قرعه کشی شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۷۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند