Web Analytics Made Easy - Statcounter

تفاهمنامه میان شهرداری تهران و وزارت نیرو میزان استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در تهران تا سال ۱۴۱۰ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امروز برای نخستین بار تفاهمنامه‌ای در راستای حفظ «آب» میان شهردار تهران و وزیر نیرو امضا می‌شود.

بر اساس تفاهمنامه همکاری که امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور) میان شهرداری تهران و وزارت نیرو به امضا می‌رسد میزان استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در تهران تا سال ۱۴۱۰ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و منبع اصلی تأمین آبیاری تهران پساب تصفیه خانه‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز شهر تهران از پساب و منافع آبی روز چهارشنبه (۱۲ شهریور) با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و رضا اردکانیان، وزیر نیرو امضا و مبادله خواهد شد.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: این تفاهمنامه در راستای اجرای مفاد ماده ۲۲ قانون هوای پاک و تقویت همکاری و تعاملات بین بخشی و به منظور تأمین آب خام مورد نیاز آبیاری فضا‌های سبز و بوستان‌های شهر تهران که در ارتقای کیفیت محیط زیست شهری است، به امضا خواهد رسید.

وی افزود: همچنین صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و آب آشامیدنی در مقابل جایگزین کردن روان آب‌ها، آب‌های سطحی و پساب تصفیه شده فاضلاب شهری برای آبیاری عرصه‌ها و فضا‌های سبز در شهر تهران به عنوان راهکاری منطقی و عملی برای حفظ ذخایر ارزشمند آب‌های زیرزمینی و مقابله با مخاطرات ناشی از کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در شهر تهران از دیگر اهداف تفاهمنامه‌ای است که امروز میان شهرداری تهران و وزارت نیرو به امضا خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، موضوع اصلی این تفاهمنامه تقویت تعاملات بین بخشی، همکاری‌های دوجانبه و هم افزایی لازم با هدف رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های موجود بین دو مجموعه وزارت نیرو و شهرداری تهران برای ارائه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان در زمینه تأمین آب فضای سبز شهر تهران از منابع آبی و پساب طبق مدل پیشنهادی و مدیریت سیلاب شهری است.
به این ترتیب این تفاهمنامه دو طرف را بر اساس برنامه تنظیم شده در جهت نگهداشت و توسعه فضای سبز شهر تهران تا افق ۱۴۱۰ در بخش‌های مختلف ملزم می‌کند.

یزدانی در ادامه به شهر گفت: همچنین، برنامه توسعه پیشنهادی فضای سبز شهر تهران؛ فضا‌های سبز شهر تهران، منابع مصرف آب و تغییر منابع مصرف آب تا افق ۱۴۱۰ را مشخص می‌کند که قرار است بر اساس این تفاهمنامه و این برنامه، استفاده از منابع آب زیرزمینی که اکنون منبع اصلی آبیاری فضای سبز است به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. به این ترتیب وزارت نیرو موظف می‌شود که مابه التفاوت آب مورد نیاز را از پساب تصفیه خانه‌ها تأمین کند. از سوی دیگر، به منظور برنامه ریزی، نظارت، تعیین چگونگی و نحوه اجرای مأموریت‌های مشترک در جهت تحقق محور‌های همکاری فی مابین، کمیته راهبردی تفاهمنامه با ترکیب مسئولان وزارت نیرو و شهرداری تهران (سه نماینده از هر طرف) تشکیل می‌شود و همه اقدامات و همکاری‌های مشترک با مصوبه کمیته مزبور و تحت نظارت آن به اجرا در خواهد آمد.

به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران ذیل این کمیته راهبری تفاهمنامه گروهی با حضور مدیران و کارشناسان تخصصی ذیربط از وزارتخانه و شهرداری تهران وظیفه بررسی‌های کارشناسی، پیشنهاد طرح‌ها و اقدامات اجرایی در قالب موضوعات تفاهمنامه را به عهده خواهد داشت. این کارگروه هر ماهه تشکیل جلسه داده و مصوبات خود را به کمیته راهبردی ارائه می‌کند. مسئولیت پیگیری اجرای این تفاهمنامه و سایر امور اجرایی با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به نمایندگی وزارت نیرو و معاونت خدمات شهری و محیط زیست به نمایندگی از شهرداری تهران است.

امضای این تفاهمنامه میان شهرداری تهران و وزارت نیرو علاوه بر اینکه احترام به محیط زیست و نسل‌های آینده را به عنوان اولویت مدیریت شهری تهران نمایان خواهد کرد، موضوع چرخه آب به عنوان یک معضل شهری در تهران را به اندازه قابل توجهی در زمان مشخص شده پیش رو حل خواهد کرد. چرخه آب و به نوعی بازیافت پساب آب تصفیه خانه بخش عمده‌ای از ضرر و زیان طبیعی و هزینه مضاعف در این زمینه را از میان خواهد برد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فضای سبز شهرداری تهران پساب های خانگی فضای سبز شهر تهران آب های زیرزمینی منابع آب پساب تصفیه قابل توجهی تصفیه خانه محیط زیست بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۷۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

علی جان صادق‌پور با اشاره به عملکرد این شرکت در توسعه طرح‌های فاضلاب طی دو سال اخیر گفت: بالغ بر ۲۸ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و بیش از ۸۰ هزارمتر به خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب اضافه شده است.

او با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌های خود در بخش فاضلاب را مبتنی بر افزایش سرانه بهره‌مندی از سامانه‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی تدوین کرده است، افزود: بر همین اساس در دو سال گذشته گام‌های بسیار بلندی در حوزه بهره‌مندی مردم استان از خدمات زیست محیطی فاضلاب برداشته شده است.

صادق‌پور تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلان شرکت آبفا استان فارس، افزایش سرانه بهره‌مندی جوامع شهری و روستایی استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بود که در این راستا اقدامات مطلوبی نیز صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس علاوه بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای، مرمت و نگهداری تأسیسات و همچنین ارتقای بهره‌وری آنها را از دیگر اهداف شرکت آبفا فارس در دو سال گذشته عنوان کرد و افزود: با کار کارشناسی مداوم در تأسیسات فاضلاب، بهره‌وری در بخش‌های مختلف ارتقا داده شد.

او ادامه داد: علاوه بر ارتقای کیفیت تصفیه‌خانه‌های موجود، تسریع در عملیات اجرا و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام فاضلاب از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت طی دو سال گذشته بوده است. همچنین جذب سرمایه گذار و انعقاد تفاهم نامه همکاری با بخش خصوصی و صنایع محلی در شهرستان‌های فارس به منظور اجرای طرح‌های جدید فاضلاب و همینطور فروش پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب را نیز می‌توان به عنوان گام‌های قابل توجهی در راستای گسترش سطح بهره‌مندی مردم فارس از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب و ارتقای بهداشت عمومی شهر‌ها و روستا‌های منتفع نام برد.

صادق‌پور اضافه کرد: طی دوسال گذشته تعداد ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب، شامل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر‌های کازرون و آباده و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستا‌های امیر آباد کافتر و شهر میان در شهرستان اقلید و همچنین پکیج تصفیه فاضلاب روستای شهیدآباد شهرستان خرم‌بید در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفا استان فارس اضافه کرد: با گشایش این تصفیه‌خانه‌ها ۲۷هزار و ۱۰۰ متر مکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و ۹۱۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی اضافه شده است.

او با بیان اینکه در همین بازه زمانی افزون بر ۸۰ هزار متر خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز در شهر‌ها و روستا‌های استان اجرا شده است، افزود: تصفیه‌خانه، خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر داراب نیز در آینده‌ای نزدیک گشایش خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد