Web Analytics Made Easy - Statcounter

پالایشگاه های کشور در نتیجه تغییر فرمول قیمت گذاری های جدید با رشد قابل توجه سودآوری مواجه شوند که حداقل آن حدود یک دلار برآورد می شود؛ درحالی که رقم دقیق می تواند بسیار بیشتر باشد.

به گزارش «انرژی امروز» رامین فروزنده و عرفان درودگر در گزارشی در شهریور ماه تاثیر قیمت گذاری های جدید بر سودآوری پالایشگاه ها را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: 1399 در  23مرداد 1399 وزارت نفت دستورالعمل تعیین قیمت نفت خام و پنج فرآورده اصلی در سال  1399را به تصویب رساند.

طبق این دستورالعمل، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله های صادراتی منطقه خلیج فارس به میانگین ماهانه محموله های صادراتی نفت ایران تغییر می کند. همچنین مبنای محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی بجای فوب خلیج فارس، میانگین وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی و زمینی فوب ایران خواهد بود.

با توجه به شرایط تحریم، فروش محموله های ایرانی با تخفیف همراه است. با بررسی عرضه ها و معاملات بورس انرژی مشخص می شود که تخفیف اعمال شده بر روی نفت خام و هر یک از فرآورده ها با یکدیگر تفاوت دارد. در نتیجه با توجه به نرخ های جدید انتظار می رود که حاشیه سود پالایشگاه ها تغییر کند.

سودآوری پالایشگاه های ایرانی عمدتاً با دو آیتم قابل توضیح است:

* کرک اسپرد (اختلاف قیمت یک بشکه فرآورده نفتی و یک بشکه نفت خام)

* تخفیف خوراک به میزان پنج درصد

پالایشگاه هفتم پارس جنوبی

این دو کارشناس انرژی در این نوشته، بدون ارزیابی مقدار دقیق کرک اسپرد پالایشگاه ها (که تابع نفت مصرفی و سبد محصول تولیدی) است، به تخمین تغییر کرک اسپرد میانگین ناشی از تغییر قیمت گذاری برای پالایشگاه های لیست شده در بورس پرداختند.

تغییر کرک اسپرد پالایشگاه ها در بورس برآیند دو آیتم زیر است:

* تغییر قیمت خوراک

* تغییر قیمت فرآورده های تولیدی

به نظر می رسد پالایشگاه های کشور در نتیجه تغییر فرمول با رشد قابل توجه سودآوری مواجه شوند که حداقل آن حدود یک دلار برآورد می شود؛ درحالی که رقم دقیق می تواند بسیار بیشتر باشد.

آنها در ادامه می نویسند در فرمول قبلی برای نفت خام قیمت های برنت، عمان و دوبی درنظر گرفته شده است که باتوجه به نزدیکی قیمت این سه نفت در سال  2019رقم برنت لحاظ شد؛ ولی برای دقت بیشتر باید به این اختلاف توجه داشت.

متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.

برچسب هاخوراک پالایشگاه سودآوری پالایشگاه ها فوب خلیج فارس میانگین وزنی ماهانه

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: خوراک پالایشگاه فوب خلیج فارس آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو سودآوری پالایشگاه ها قیمت گذاری نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود

به گزارش «تابناک» به نقل از مس پرس، دکتر حسین مدرس خیابانی در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان موسسه صندوق بازنشستگی مس اظهار کرد: موضوع مولد سازی اموال و دارایی‌های صندوق با تشکیل بانک اطلاعاتی و پیگیری موضوعات آن‌ها منجر به سودآوری و اطمینان از تحقق اهداف و برنامه‌ها در آینده خواهد شد.
وی بر ضرورت استقرار حاکمیت شرکتی و ایجاد انسجام و یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی و سیاست‌های کلان شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد و ادامه داد: ساماندهی امور شرکت‌های تابعه می‌تواند به افزایش سودآوری و ارزش آفرینی آن‌ها از طریق ارتقای کارایی عملیاتی، کاهش هزینه‌ها، بهبود مدیریت ریسک و استفاده از فرصت‌های جدید برای رشد منجر شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اهمیت سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق، بر لزوم رعایت الزامات کمیسیون معاملات، تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط و نظام‌مند شدن فرآیندهای این شرکت‌ها در چارچوب بودجه ابلاغی به عنوان راهکارهایی برای دستیابی به این هدف تاکید کرد.
وی بیان کرد: باید به طور مستمر عملکرد شرکت‌های تابعه را رصد و ارزیابی کرد و در صورت نیاز، در برنامه‌ها و فرآیندها تجدید نظر شود.

دیگر خبرها

  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال
  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • استقبال رئیس فرمول یک از انتقال همیلتون به فراری
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود