Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@16:00:54 GMT

از خواص شنبلیله چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۰۲۱۹

از خواص شنبلیله چه می‌دانید؟


محبوبه رئیس زاده، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: گیاه شنبلیله با نام علمی Trigonella foenum-graecum از خانواده باقلائیان است و در منابع طب سنتی ایران از آن با نام حلبه یاد شده است.

او افزود: این گیاه بومی کشور ایران بوده و قسمت مورد استفاده آن برگ و دانه‌ها است و شنبلیله سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌های گروه ب، ث و آ و همچنین اسیدفولیک، پروتئین، ساپونین‌های استروئیدی و فیتواستروژن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: در منابع طب سنتی به خواص متعدد این گیاه اشاره شده است، دم کرده دانه شنبلیله همراه با عسل به خروج ترشحات دستگاه تنفسی، و بهبود سرفه، تنگی نفس و گرفتگی صدا کمک می‌کند به ویژه زمانی که همراه با پرسیاوشان مصرف شود.

او تصریح کرد: شنبلیله به دلیل ترکیبات موسیلاژی مسهل بوده ودر دردرمان مشکلات معده، بواسیر و تنقیه امعا موثر است، پخته شده شنبلیله به تسهیل زایمان کمک می‌کند همچنین ادرارآور و قاعده آور است پس باید از مصرف آن در دوران بارداری پرهیز کرد.

رئیس زاده گفت: مداومت در خوردن دانه شنبلیله سرشته با آردگندم و شکر منجر به چاق شدن بدن می‌شود، استفاده از پودر این گیاه به صورت موضعی در درمان سوختگی آتش، لکه‌های پوستی، ترک‌های ناشی از سرما، کجی ناخن، جلوگیری از ریزش موی و همچنین نیکو کردن رنگ رخسار کاربرد دارد، شستن موی سر با آب جوشانده شنبلیله منجر به مجعد شدن موی و مانع از تولد شپش در سر می‌شود؛ تحقیقات جدید نشان داده است که دانه شنبلیله منجر به افزایش شیر در مادران شیرده و همچنین کاهش قند خون می‌شود و به دلیل وجود فیبر محلول به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

او افزود: مزاج شنبلیله در طب سنتی گرم و خشک در دوم ذکر شده است پس لازم است که در افراد گرم مزاج همراه با ترکیبات سرد مزاج مانند سکنجبین ترش، انار میخوش، برگ کاسنی، اسفناج یا خرفه مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: در مصرف دوز‌های بالا و طولانی مدت شنبلیله بایستی به عوارض و تداخلات دارویی آن توجه داشت، دانه شنبلیله به دلیل وجود محتوای موسیلاژی می‌تواند در جذب برخی از دارو‌ها اختلال ایجاد کند پس لازم است که در دوز‌های درمانی با حداکثر فاصله زمانی با سایر دارو‌ها مصرف شود و در صورتی که دارو‌های کاهنده قند خون؛ انسولین، دارو‌های ضد انعقاد مانند وارفارین و همچنین دارو‌های مهارکننده مونوآمین اکسیداز مصرف می‌کنید حتما قبل از مصرف دوز‌های بالای شنبلیله با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی داروهای گیاهی دانه شنبلیله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

رازیانه خواص اعجاب انگیزی دارد، باعث از بین بردن نفخ می‌شود، گوارش را بهبود می‌بخشد، دارای خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود که در فصل زمستان بدن‌تان گرم شود.

به گزارش جام جم، می‌توانید دانه رازیانه را داخل سبزیجات مختلف به کار ببرید یا دمنوش آن را بنوشید که نفخ را بعد از غذا از بین می‌برد.

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید