Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیکزاد گفت: درحالی که 95 درصد تولید زعفران جهان متعلق به ایران است اما 30 کشور برای بازار جهانی این محصول ورود کردند، لذا وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه باید بازار جهانی زعفران را بدست بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ علی نیک زاد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در جمع زعفرانکاران شهرستان زاوه اظهار کرد: زعفران گرانبهاترین گیاه روی کره زمین و تنها گیاهی است که با گرم و مثقال وزن می شود و به لحاظ اینکه خاصیت ویژه ای دارد مورد توجه دانشگاهها ی علوم پزشکی و دارو سازی است، اما تشکیلات وزارت بهداشت و آموزش عالی باید ورود جدی تر به آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تولید زعفران برای کشور ارزآوری فراوانی دارد و باید پرسید چرا دولت ساماندهی زعفران را صورت نمی دهد تا برای کشور ارزآوری داشته باشیم، از طرفی زعفران می تواند تحول شگرفی در جهت توسعه پایداری ظاهری و مادی این منطقه از خراسان داشته باشد.

نیگزاد خاطر نشان کرد: 95 درصد زعفران در ایران تولید می شود که از این میزان حدود 90 درصد در منطقه تربت حیدریه کشت و برداشت می شود و یک میلیون کشاورز از زعفران امرار معاش می کنند اما نفعی که باید برای کشاورزان داشته باشد ندارد، لذا باید مورد توجه ویزه قرار بگیرد و ما در مجلس شورای اسلامی به این موضوع بصورت ویژه ورود خواهیم کرد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از هر هکتار حدود 3.5 کیلو زعفران برداشت می شود و کل تولید زعفران کشور حدود 500 تن است، بنابراین  ازر آوری قابل توجه ای دارد و باید وزارت جهاد و صنعت و معدن به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ارزآوری و زحمت کشاورزان باید به لحاظ مالی وضعیت زعفران کاران خوب باشد لذا اگر درست مدیریت می کردیم، امروز نیازی نبود که برای شما راه و بیمارستان به این روش ساخته شود.

نیکزاد اظهار داشت: رهبری بر عدم خام فروشی زعفران تاکید کردند، لذا در مجلس زعفران را تعیین تکلیف خواهیم کرد، چرا که گیاه گرانبهایی که صادر می شود نباید اینگونه زندگی برای کشاورزان داشته باشد، هر چند این رویه در دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد.

 وی اضافه کرد: افغانستان و اسپانیا زعفران فله ای را از ایران می خرند و گرمی تبدیل می کنند و بنام خودشان در بازار می فروشند در حالی که اسپانیا دو درصد زعفران دنیا را بیشتر ندارد.

نیکزاد گفت: 165 میلیون هکتار وسعت کشور جمهوری اسلامی ایران است که 15 میلیون هکتار آن زیر کشت انواع محصول کشاورزی است، حال باید بررسی کنیم چرا وزارات جهاد کشاورزی نمی تواند غذای 85 میلیون ایرانی را تامین کند و دولت 15 میلیارد دلار برای واردات 22 میلیون تن محصول کشاورزی هزینه کند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن روز شوراها گفت: نهم اردیبهشت روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند. پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت 99 درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است.

قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی 3 هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.

وی با بیان اینکه «این مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است»، اظهار کرد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود؛ در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت آن نداده بود.

رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلاً در تابستان 1399 وعده آن را داده بودیم، تصویب کرد و این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • کارخانجات تمام بدهی چایکاران را پرداخت کنند
  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید