Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@15:35:29 GMT

تاریخچه اهدای خون و اهمیت آن در درمان بیماران

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۰۷۵۵

تاریخچه اهدای خون و اهمیت آن در درمان بیماران

تاریخچه اهدای خون به قرن هفدهم و وقتی باز می‌گردد که پزشکان آن زمان دریافتند خون یک عنصر حیاتی در بدن است و از دست رفتن بیش از حد آن عواقبی ناگوار برای بدن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خون اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مایع جاری در بدن است که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها و دفع مواد زائد از بدن را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی هیچ جایگزینی برای این مایع حیاتی کشف نشده است؛ حال آنکه روزانه تعداد بسیار زیادی از مردم به تزریق خون نیاز پیدا می‌کنند. در این میان حاملان کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در صورت مواجه شدن با شرایط نیاز به خون بیش از همه با مشکل مواجه می‌شود.

در کشورهای مختلف جهان افراد بسیاری هستند که با فروش خون خود به مراکز درمانی گذران عمر می‌کنند، اما فرهنگ‌های مختلفی نیز وجود دارد که اهدای خون را اقدامی نیکوکارانه و نجات‌بخش می‌دانند و بدون انتظار برای رسیدن مناسبتی خاص، با مراجعه به بانک‌های نگهداری و یا مراکز انتقال خون، اقدام به اهدای خون می‌کنند؛ افرادی که با بخشیدن خون خود به دیگران در راستای نجات جان آن‌ها تلاش می‌کنند. تحقیقات پژوهشگران حاکی است که اهدای خون نه تنها سلامتی فرد سالم را با خطر مواجه نمی‌کند، بلکه برعکس از او در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نیز پیشگیری می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت اهدای خون نه تنها به فرد دریافت‌کننده کمک می‌کند که فواید بسیاری نیز برای فرد اهداکننده دارد.

تاریخچه اهدای خون

تاریخچه اهدای خون به قرن هفدهم و وقتی باز می‌گردد که پزشکان آن زمان دریافتند خون یک عنصر حیاتی در بدن است و از دست رفتن بیش از حد آن عواقبی ناگوار برای بدن دارد. بدین ترتیب نسلی جدید از قهرمانان شکل گرفت که با اهدای خون خود به دیگران زندگی می‌بخشیدند. این نسل تا به امروز جان چندین میلیون نیازمند به تزریق روزانه خون، بیماران سرطانی که شیمی‌درمانی می‌شوند و افرادی را که در طول حوادث و یا عمل‌های جراحی به خون نیاز پیدا می‌کنند، نجات داده‌اند.

اولین تزریقات خون به بیماران نتایج ناگواری به دنبال داشت؛ ریچارد بری (Richard bray)، اولین فردی بود که حیوانات، سیستم گردش خون و یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از لخته شدن خون را بررسی کرد. او موفق شد خون یک حیوان کوچک را تخلیه و بدون هیچ عارضه‌ای با خون حیوانی بزرگ‌تر از همان گونه جایگزین کند. با این حال مقامات سلطنتی آن زمان عمل انتقال خون را اقدامی خرافی و غیراخلاقی دانستند و بدین‌ترتیب انجام این کار غیرقانونی اعلام شد.

پس از آن در سال ۱۸۱۸ یک متخصص زنان و زایمان شروع به انتقال مجدد خون با استفاده از فن‌آوری‌های پزشکی مدرن کرد و با نجات زندگی چندین نفر به این روش، موضوع انتقال خون دوباره رونق گرفت. پس از آن در ۱۹۰۹ یک زیست‌شناس اتریشی به نام کارل لندشتاینر، گروه‌های خونی مختلف را کشف و آن‌ها را به چهار گروه A، B، AB و O تقسیم‌بندی کرد که در سال ۱۹۳۰ نیز جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای او به ارمغان آورد.

فعالیت‌های گسترده‌تر لندشتاینر در مورد گروه‌های خونی در نهایت منجر به کشف RH شد. او مابقی عمر خود را صرف مطالعه آنتی‌ژن‌ها، آنتی‌بادی‌ها و تمامی عوامل ایمونوژیک خون کرد. تلاش‌های او ایمنی نقل و انتقال خون و اجزای خون را بین انسان‌های مختلف افزایش داد. امروزه جراحان برای اطمینان از سلامتی و بقای بیماران خود به‌طور مرتب از خون شخص ثالث بهره می‌برند و پزشکان نیز از آن استفاده می‌کنند تا در بهبودی پس از حوادث رانندگی، درگیری‌های مسلحانه، بلایای طبیعی و مراقبت‌های پس از عمل جراحی به افراد کمک کنند.

اهمیت اهدای خون

خون کالایی گران‌بها و ارزشمند است و سیستم‌های پزشکی به‌طور مستمر به خون افراد سالم نیاز دارند. بدون کمک داوطلبانه افرادی که مرتباً خون اهدا می‌کنند، خدمات درمانی متوقف می‌شود. با این حال تمامی کشورهای دنیا سیستم‌های کافی برای نگهداری خون و پیشگیری از فاسد شدن آن ندارند. از سوی دیگر در بعضی از فرهنگ‌ها شهروندان از اهمیت اهدای خون اطلاعی ندارند و در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهند؛ بنابراین لازم است که دولت‌ها مردم را از ضرورت جمع‌آوری خون و اهمیت مشارکت آن‌ها در این راستا آگاه کرده و بر سخت‌کوشی پیشگامان اولیه این علم، نیاز جامعه امروز به فرهنگ‌سازی و ترغیب افراد و همچنین گسترش فن‌آوری‌های مفید برای آن تأکید کنند. در این زمینه لازم است کشورها از آموزش مسائلی همچون بهبود شیوه‌های جمع‌آوری، نگهداری و تحویل خون غافل نمانند، چرا که فرآیند پیچیده انتقال خون از فردی به فرد دیگر همواره با مشکلات بسیاری در سراسر جهان مواجه بوده و افزایش آگاهی در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کد خبر 432208

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انتقال خون اهدای خون اهداي خون روز جهانی اهدای خون گروه خونی مرکز انتقال خون مراکز انتقال خون اهمیت اهدای خون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتقال خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است

بهرام عین اللهی٬‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: به رکورد ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان رسیده ایم. در بدو شروع به کار دولت سیزدهم  ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که امروز و بعد از دو سال و نیم به ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته است.

او گفت: این افزایش یک رکورد محسوب می‌شود و  یکی از کار‌های بسیار خوب در زمینه پانسمان بیماران پروانه‌ای بود که امیدواریم با حمایت‌های بیشتر به تجاری شدن برسد و بتواند نیاز‌های کشورمان را تامین کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جزء کار‌های مهم این وزاتخانه است.

عین اللهی افزود: بنای ما بر این است که با تقویت دانش‌بنیان‌ها دارو‌های اکثر بیماری‌ها را تامین کنیم و در مورد تالاسمی هم همین موضوع مطرح است. بعضی از بیماران می‌گویند داروی داخلی استفاده نمی‌کنیم و حتما داروی خارجی می‌خواهیم که این موضوع را باید متخصصین تشخیص دهند. 

او گفت: اولویت ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع کمبود‌های دارویی است. تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است.

وزیر بهداشت درباره چرایی رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال گفت: در این سنین تمامی اعضای بدن کودک رشد تکاملی دارند و هرگونه نقصی می‌تواند تا پایان عمر با فرد بماند به همین دلیل با پیشنهاد وزارت بهداشت در هیئت دولت این موضوع به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که کودکان را در ۷ سال اول زندگی در مراکز دولتی به شکل رایگان درمان کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟