Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعاونی‌ها در واقع شرکت‌هایی متشکل از افراد حقیقی هستند که با هدف رفع نیازهای مشترک و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی شکل می‌گیرند تا با همکاری، مشارکت و هم اندیشی زمینه اشتغال و انجام فعالیت‌های ارزشمند و مفید را فراهم آورند و بخش تعاون تنها بخشی است که در آن تصمیم گیری‌ها، مستقل از میزان سرمایه افراد و بر اساس ارزش انسانی و تشریک مساعی استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه تشکیل اولین تعاونی‌ها به شکل امروزی آن در جهان به سال ۱۸۴۴ میلادی در شهر راچدیل انگلستان برمی‌گردد که کارگران یک کارخانه به این نتیجه رسیدند که اگر خودشان کالاهای مورد نیاز را تولید کنند، می‌توانند اجناس را با کیفیت بهتر تهیه کرده و در ضمن سودی را که از فروش کالاها به دست می آورند، بین خودشان تقسیم کنند.

در ایران پیشینه فعالیت‌های تعاونی به دوران باستان و همکاری مردم در انجام فعالیت‌های گوناگون عمرانی مانند درست کردن پل ، مسجد ، آب‌انبار و همچنین کشاورزی بازمی‌گردد اما سابقه تعاونی به شکل امروزی آن در ایران به سال ۱۳۰۳ و فعالیت رسمی تعاونی‌ها پس از تشکیل و ثبت به سال ۱۳۱۴ بازمی گردد.

مردمان استان یزد و به خصوص شهرستان میبد در روزگاران گذشته با انجام فعالیت‌های جمعی در حوزه صنایع و کشاورزی با هم همکاری داشتند زیلو بافی  ، کاربافی ، شعربافی و ... از جمله فعالیت‌هایی بوده که مردم با همکاری هم در خانه‌ها انجام می‌دادند.

شرکت تعاونی زیلوبافان میبد الگویی موفق از تعاون

 مدیرعامل شرکت تعاونی زیلوبافان میبد در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت:  این شرکت در سال ۱۳۵۱ شروع به کار کرده‌ و اعضای زیلوباف و بافندگان فرش این تعاونی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰  نفر بوده است.

عبدالکریم غنی پور که به مدت ۲۰ سال است در این شرکت فعالیت دارد و ۱۵ سال نیز مسئولیت مدیرعاملی این شرکت را برعهده دارد، افزود : در دوره فعالیت این شرکت زمانی که زیلوبافی رونق فراوانی در میبد داشت تعداد اعضای این شرکت نیز زیاد بودند، اما در برخی دوره ها نیز این تعاونی دچار رکود شد و اعضای آن کاهش زیادی پیدا کرد.

وی ادامه داد : در سال های اخیر زیلوبافی رونق دوباره ای گرفته و این شرکت نیز با  ۱۵۰ عضو با نظارت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت خود را ادامه می دهد .

غنی پور با گلایه از حمایت نشدن زیلوبافان در بحران کرونا با وجود خسارت زیادی که به این شرکت وارد شد ، تصریح کرد: بیشترین مشتریان زیلو، گردشگران هستند و به خاطر شیوع کرونا و نبود گردشگر ، اعضای این شرکت خسارت زیادی را به خاطر از دست دادن درآمد، متحمل شده ‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی زیلوبافان میبد، میزان سرمایه این شرکت را ۶۶۰ میلیون تومان و ارزش زیلوهای بافته شده و آماده فروش را ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: تا به حال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرکت تسهیلاتی نداده و تنها ۲ سال پیش حدود ۵۰۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی وام دریافت کرده‌ایم که این تسهیلات نیز با توجه به تعهد به خرید مواد اولیه، اختصاص داده‌شد.

وی پاسخگو بودن به اعضا و شهروندان، فعالیت با هزینه اندک و ارائه خدمات به زیلوبافان را از دلایل موفقیت این شرکت تعاونی عنوان کرد و افزود: با حمایت دولت، این تعاونی با گذر از شرایط بحران کرونا می تواند در عرصه اقتصادی فعالیت قابل توجهی را در شهرستان میبد که قطب تولید زیلو در کشور است، نقش پررنگی ایفا کند.

تولید ۵۰ نوع محصول دام و طیور در قالب شرکت تعاونی

مدیریکی از کارخانه‌ها حوزه دام، طیور و کشاورزی میبد نیز که در قالب شرکت تعاونی فعالیت دارد،  گفت: این شرکت از سال ۸۵ با مبنا قرار دادن پژوهش و تحقیق شروع به فعالیت کرد و با به روز کردن خط تولید و تجهیزات، هم اکنون تولیدکننده ۵۰ نوع محصول دام و طیور است.

جواد دهقانی فیروزآبادی افزود: فعالیت این شرکت با عضویت ۳ نفر و سرمایه گذاری ۴۰ میلیون تومانی شروع شد و هم اکنون با ۱۵ نفر عضو فعالیت دارد که در ۲ ماه آینده با احداث خط تولید و شرکت جدید در قالب تعاونی برای  ۱۰ نفر دیگر اشتغالزایی می‌شود.

وی اشتغالزایی غیرمستقیم این شرکت تعاونی را ۱۶۰ نفر اعلام کردو گفت: در این مجموعه محصولات مختلفی که برای بیماری های مختلف دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد، تولید می‌شود .

وی که مدیر یک کارخانه دام و زرع نیز می باشد، گفت: بخش تعاون ظرفیت‌های فراوانی برای فعالیت دارد و باید فضا برای سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش فراهم شود.

دهقانی فیروز آبادی با تبیین مشکلات بخش تعاون و تاکید بر رفع موانع مقابل روی این بخش با حمایت دولت، یادآور شد : حمایت از بخش خصوصی پررنگ تر از بخش تعاونی است و بعضا مطابق با مفاد تعریف شده در ارتباط با بیمه ، مالیات و ارائه تسهیلات از سوی دولت به تعاونی ها عمل نمی شود .

تلاش گزارشگر ایرنا برای دریافت دیدگاه‌ها و اقدامات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد تا زمان انتشار این گزارش نتیجه‌ای در بر نداشت.

هم اکنون تعداد شرکت‌های تعاونی شهرستان میبد ۳۷۴ تعاونی در گرایش‌های کشاورزی و دامپروری ، صنعتی ، خدماتی ، مصرف ، عمران و مسکن ، فرش ، اعتبار ، توسعه روستایی ، تامین نیاز تولیدکنندگان ، حمل و نقل ، معدنی و آموزشگاهی است و این شرکت ها برای حدود ۲ هزار و ۵۰۰  نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده‌اند.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

برچسب‌ها میبد تعاونی یزد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد تعاونی یزد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی میبد تعاونی یزد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کار و رفاه اجتماعی شرکت تعاونی تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد

سید حبیب علوی گفت: خرید کلزا در فارس توسط شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس با مشارکت اتحادیه و شرکت‌های تعاون روستائی در شهرستان‌های استان درحال انجام است.

او طی بازدید از مراکز خرید کلزا در اظهار داشت: بیش از یک هزار تن کلزا تا کنون در شهرستان‌های شهرستان‌های مهر، لار، زرین دشت و جویم خریداری شده ودر حال بارگیری به کارخانجات روغن کشی است. 

علوی با بیان اینکه خرید در این شهرستان‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: طبق قرارداد با شرکت صنایع غذایی کورش مقرر شده است حداکثر یکماه پس‌از بارگیری بهای خرید به کشاورزان پرداخت شود.

او ادامه داد: نرخ خرید تضمینی کلزا در سال جاری ۳۵ هزار تومان با افت ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت اعلام شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس خاطر نشان کرد: با توجه تغییر در شیوه خرید کلزا در سال جاری، شبکه تعاونی‌های روستایی نسبت به تحویل کلزا از کشاورزان گرامی و ذخیره سازی در انبار‌ها اقدام کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • مسیر افزایش طول عمر دندان هموار شد/ تبدیل دندان پوسیده به دندان سالم
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد