Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@16:32:08 GMT

روضه‌های خانگی یاد امام حسین(ع) را زنده نگه می‌دارد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۱۰۷۳

روضه‌های خانگی یاد امام حسین(ع) را زنده نگه می‌دارد

امسال عزای امام حسین(ع) کمرنگ نشد اتفاقا گناه هایی که وجود داشت برچیده شد و دیگر خنده های بلند شبانه را ندیدیم بلکه عزاداری که در شان امام حسین(ع) و یارانش بود را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی شاهد بودیم، نذری ها نیز به سمت کمک مومنانه رفت که کاری پسندیده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ هر خانه یک حسینیه؛ این جمله را زیاد شنیده ایم حتی برخی کارشناسان مذهبی نیز گفتندهر قلبی یک حسینیه حالا اما پس گذشت ۱۰ روز روح و جانمان نیز دارد حسینی می شود؛ گویا حسین(ع) در عمق جانمان نفوذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که خداوند در قرآن می فرماید «خدا نور آسمان ها و زمین است این نوردر خانه هایی است که خدا اذن داده شأن و منزلت و قدر و عظمت آنهارفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح و شام او را تسبیح می گویند» آنجاست که می توان پی به این حقیقت برد که امام حسین(ع) تنها هدفش برای جنگیدن خدا بوده است زیرا حسین(ع) نیز مانند خداوند در خانه هایی است که یاد و ذکرش مدام تکرار می شود و ندای هل من ناصرا ینصرنی رمز قرار دلهایشان است.

در همین رابطه مهدیه پاپی در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: نذر ما این است که هر سال محرم یک گوشه از خانه را سقاخانه می بندیم و اتاقی را مانند حسینیه تزئین می کنیم، امسال نیز به دلیل شرایط کرونا داخل کوچه را با ریسه هاس مشکی آذین بندی کردیم و از نوجوانان محله خواستیم آنها نیز این کار را انجام دهند.

این فعال مذهبی هرمزگان افزود: در سال جاری روضه ها را با ۶ نفر جمعیت برگزار می کردیم، برای مداحی و نوحه خوانی نیز از فضای مجازی دانلود و برنامه ها را اجرا می کردیم.

پاپی ادامه داد: خانواده عشق به امام حسین(ع) را از همان کودکی در وجودمان نهادینه کرده و ما را با این امام(ع) آشنا کرده است، اکنون هرچه داریم از برکات امام حسین (ع) است، بزرگ شده هیات هستیم و دیگر نمی توانیم از امام حسین (ع) دل بکنیم.

وی تصریح کرد: واقعه عاشورا سراسر غم و اندوه است و اگر یک لحظه خود را جای حضرت زینب (س) بگذاریم نمی توانیم تحمل مصیبت داشته باشیم عزیزانشان پیش چشمانشان تکه تکه شدند که تنها دلیل آن زنده نگه داشتن اسلام و قرآن است.

پویش هر خانه یک حسینیه ادای دین نسبت به امام حسین(ع) است

این جوان مذهبی با بیان اینکه پویش هر خانه یک حسینیه ادای دین نسبت به امام حسین(ع) است، ادامه داد: در جامعه اکنون ما دلیل به شهادت رسیدن امام حسین(ع) کم رنگ شده است بیشتر جوان ها نماز نمی خوانند و اسلام را بازیچه گرفته اند تصور دیدن صحنه واقعه عاشورا و شهادت مدافعین حرم دردناک است اما ما با غفلت از کنار این مسائل رد می شویم و بی معرفتی می کنیم.

مرضیه حیدری نیز گفت: چندین سال است که این کار را در منزل خود انجام می دهیم امسال نیز به دلیل شرایط کرونا کمی متفاوت تر شده است یک کار دلی و عشقی که ما را به این سمت می کشاند.

این فعال فرهنگی و سیاسی هرمزگان افزود: به دلیل اینکه نمی توانستیم در منزل مراسم روضه خوانی شلوغی داشته باشیم به همراه خانواده سه نفری خود زیارت عاشورا خواندیم و با حالت حزن و اندوه یاد امام حسین (ع) را زنده نگه داشتیم.

حیدری ادامه داد: پسرم محمد امین، ۱۰ ساله است و از کودکی در رابطه با محرم با او حرف زده ام، اربعین حسینی(ع) با خود به سفر کربلا برده ام و به سوالاتش پاسخ داده ام اکنون دیگر در وجود او نهادیه شده است و در رابطه با واقعه عاشورا و اسیر شدن کودکان همه چیز را می داند.

وی افزود: فرزندم به سن نوجوانی که رسیده است دیگر به او چیزی نمی گویم خودش پای منبرها نشسته است و سخنرانی ها و مراسم را دیده و شنیده و سوالاتی که پرسیده است جواب هایش را داده ایم به همین دلیل در ذهنش ماندگار و کامل شده است، هر مسلمانی باید فرزند خود را با تاریخ دینی، اسلامی و کشوری آشنا کند باید بداند چه مسیری را طی کرده و قیامی را برای احیای دین انجام داده که به اینجا رسیده است.

حیدری با بیان اینکه هرچه داریم از برکات امام حسین(ع) است، ادامه داد: عبادت و شرکت در عزای حسینی(ع) و حال خوب وروحیه معنوی از توفیقاتی است که امام حسین(ع) شامل حال ما کرده است، معتقد هستم اگر به خدا و ائمه (ع) اعتقاد داشته باشیم افسرده نمی شویم و یک شادی معنوی و ماندگار خواهیم داشت زیرا افسردگی روحی به دلیل شرک به خدا است.

پرچم سیاه امام حسین (ع) را تا روز اربعین نگه می داریم

این فعال فرهنگی و سیاسی تصریح کرد: هرساله پرچم سیاه عزای امام حسین (ع) را تا اربعین نگه می داشتیم و با خود به کربلا می بردیم امسال اگر به کربلا نرویم دیگر آن مراسم را نداریم اما پرچم تا روز چهلم امام(ع) در منزل نگه می داریم.

وی در توصیف تفاوت مراسمات محرم امسال با سالهای پیشین گفت: سال های پیش کوچه ها شلوغ می شد و در کنار این مراسمات برخی نیز برای سوء استفاده و خودنمایی و برهنگی به کوچه ها و خیابان ها می آمدند صدای دسته هایی که تا نصب شب برپا بود که هیچ ربطی به عزا نداشت و فقط باعث آزار و اذیت بود، نذری هایی که پخش و اسراف می کردند و خیابان هایی که با این ظروف کثیف و بد نما می شد.

حیدری خاطرنشان کرد: امسال عزای امام حسین(ع) کمرنگ نشد اتفاقا گناه هایی که وجود داشت برچیده شد و دیگر خنده های بلند شبانه را ندیدیم بلکه عزاداری که در شان امام حسین(ع) و یارانش بود را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی شاهد بودیم، نذری ها نیز به سمت کمک مومنانه رفت که کاری پسندیده بود.

کبری رجبی در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: به مدت سه سال است که پرچم امام حسین(ع) را در خانه نصب می کنیم امسال نیز محرم برایمان غریب بود اما با همان بیرق یاد محرم و امام (ع) را زنده نگه داشتیم ، این پرچم را تا آخر ماه صفر در منزل خود داریم.

رجبی ادامه داد: تمام آرامشی که در زندگی به وجود می آید از برکات معنوی امام حسین(ع) است پسر ۷ ساله ای دارم که در مسجد محله دست های عزاداران را ضدعفونی می کرد و به آنها ماسک می داد، فرزندانم را در خانواده ای بزرگ کرده ام که عشق به امام حسین (ع) در وجود آنها است.

اسما رئیسی نیز گفت: سال های گذشته پسر بزرگم در مراسمات امام حسین (ع) شرکت می کرد و دمه می زد امسال به دلیل شرایط کرونا نمی توانست این کار را انجام دهد و نصب پرچم را با همفکری تمام اعضای خانواده انجام دادیم.

رئیسی افزود: چگونگی به شهادت رسیدن امام حسین(ع) صحنه دردناکی است در این ایام با برپایی سفره صلوات و عزاداری و سینه زنی آرامش را در خانه برقرار کردیم.

حامدی اظهار کرد: به عشق امام حسین (ع) سال های قبل نیز جلوی درب منزلمان این پرچم را نصب و فعالیت می کردیم امسال نیز به دلیل متفاوت بودن محرم نصب این پرچم باعث شد حرمت آن را نگه داریم و از گناهان خود خحالت بکشیم.

وی افزود: عشق به امام حسین(ع) از درون می جوشد وبرکات خاص خودش را دارد هدف ما از نصب این پرچم تربیت دینی و اسلامی فرزندان است به آنها یاد داده ام در هنگام عصبانیت به پرچم نگاهی بیندازند و خود را آرام کنند، او به همه نظر می کند.

حامدی ادامه داد: استرسی داشتیم که نکند امسال مراسمات برگزار نشود اما نقطه اتصال آن با همان جمعیت اندک و مدت زمان کمی که داشت برقرار ماند، امام حسین نگذاشت مجلس غریبانه بماند، شور و حال همیشگی خود را داشت.

استقبال فرزندان از پویش هر خانه یک حسینیه

فاطمه راستی دیگر شهروندی که عشق و ارادت خود به امام حسین(ع) را با نصب پرچم سیاه در خانه اش نشان داد، اظهار کرد: امسال به دلیل ویروس کرونا نمی توانستیم درهیات های مذهبی شرکت کنیم به همین دلیل فرزندانم با اشتیاق فراوان با نصب پرچم در منزل از پویش هر خانه یک حسینیه استقبال کردند.

وی افزود: در این ایام دختر ۱۲ ساله و پسر ۶ ساله ام تمام افتخارشان این بود که خانه هایشان امام حسینی(ع) شده است و برای آن حضرت(ع) هیات دارند امسال قبل از شروع محرم غربیانه بودن امام حسین(ع) بیشتر خود را نشان می داد که با این کار آن را زنده نگه داشتیم.

راستی افزود: در این حسینیه پدر نوحه می خواند و فرزندان سینه زنی می کردند شب شام غریبان را نیز در منزل برگزار کردیم و زیارت عاشورا را با هم خواندیم پسرم شعرهای محرمی می خواند و ذکر لبش نام یا حسین(ع) بود.

وی تصریح کرد: این پرچم تا آخر محرم در منزل ما نصب است حتی میز آن را نیز دختر نوجوانم به سلیقه خود چیده است و در روحیه معنوی او تاثیر مثبت دارد و برای حجاب دخترم موثر است، هدفمان این است که فرزندانمان با واقعه عاشورا بیشتر آشنا باشند.

راستی خاطرنشان کرد: اگر در خانه این پویش را برگزار نمی کردیم فرزندان آمدن و رفتن محرم را درک نمی کردند گرچه دیدن صحنه ها از تلویزین حس غریبانه ای داشت اما در خانه ها این دین ادا و مراسمات برگزار شد، علی رغم تمام اتفاقات باز هم عزای امام حسین (ع) برقرار بود و تفاوت چندانی با سال های پیشین ندیدم.

زهره زارعی نیز گفت: نیت کرده ام هر سال به نیت امام حسین (ع) پرچم سیاه را در خانه ام نصب کنم و مراسمات روضه را به عشق امام حسین (ع) شب قبل از اول محرم تا روز آخر صفر برگزار می کنیم و هر شب با فرزندانم زیارت عاشورا، آل یاسین، حدیث کساء، دعای سمات و قرآن می خوانیم.

وی ادامه داد: ده شب اول محرم را با رعایت پروتکل های بهداشتی به هیات رفتیم و از طریق تلویزیون نیز مراسمات را نگاه می کردیم و مانند سال های گذشته یاد امام حسین (ع) را زنده نگه داشتیم، دختر کوچکم ۶ ساله است و سوالات بسیاری را از محرم ومراسمات آن از قبیل پوشیدن لباس مشکی و خواندن دعا دارد که با این پویش راحت تر می توانیم به او جواب بدهیم.

دشمن از تاتیرات محرم بر فکر و روح جوانان و نوجوانان می ترسد

راضیه غلامی، مدرس دانشکده علوم قرآنی بندرعباس در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: با توجه به سخن امام خمینی ( ره) که فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» در عمق این مطلب در می یابیم که این محرم و صفر است که در پشت پرده آن مطالب و مواردی برای تمام نسل ها نهفته دارد و با آمدنش یک عشق حسینی و ایمان قلبی در وجود خیلی از ما انسانها موج می زند.

مدرس دانشکده علوم قرآنی بندرعباس افزود: اگرچه در سالهای گذشته محرم بسیار پرشور برگزار می شد و جوانان با هر نوع آئین و مذهب و پوششی در آن حضور داشتند که شاید حتی ظاهر برخی از آنان نیز با شرع و وجوهات اسلامی مطابقت نداشت اما مسئله اصلی این است که با یک شور حسینی در این مجالس شرکت می کنند و به عشق امام حسین اشک می ریزند بنابراین محرم است که مسلمانان را به دور هم جمع می کند و گذشت، ایمان، ایثار و فداکاری امام حسین(ع) را در اذهان نقش می بندد و در دل تاثیر می گذارد.

غلامی ادامه داد: ترس دشمنان اسلام از محرم و تاثیر عمده ای است که در فکر و روح هر جوانی می تواند داشته باشد حتی از همان پیاده روی اربعین که استقبال بی نظیری می شد نیز می ترسد، امسال با وجود ویروس کرونا شرایط متفاوت شد که می تواند بسیاری از مسائل را تحت تاثیر خود قرار دهد اما بازهم مردم یک بهره مفید از آن کردند که اندازی پویش هایی چون «هر خانه یک حسینیه» و «هیات تعطیل نمی شود» بود.

وی تصریح کرد: امسال مراسمات با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد و رنگ و بوی خاصی به خود گرفت که می توان نتیجه گرفت محرم هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی واگذارنمی شود و بازهم روش و تاثیر گذاری خود را دارد محرم و عشقی که در دل هر مسلمان وجود دارد نابود شدنی نیست.

شناساندن امام حسین(ع) اکنون برعهده پدر و مادر است

غلامی با تاکید براینکه شناساندن امام حسین(ع) اکنون برعهده پدر و مادر است، خاطرنشان کرد: زمانی که والدین خانه را به عنوان یک حسینیه در نظر می گیرند و با نصب بیرق، پوشیدن لباس مشکی، خواندن دعا و دیدن برنامه های مناسبتی تلویزیونی در این راه قدمی بر می دارند اثرات آن در عمق وجود فرزندان مانند سالیان گذشته می ماند، اگر کمتر در هیات شرکت می کنیم باید این فضا را در خانه به وجود بیاوریم که محرم هنوز است و یاد امام(ع) و فداکاری های ایشان زنده است.

وی ادامه داد: هرفردی در هر مذهب ومکتبی که باشد خانواده و اهل بیت خود برایش مهم است که در می تواند این آموزش ها را داشته باشد درست است که شرایط تغییر کرده و ویروس وجود دارد اما هیچ وقت عزاداری امام حسین تحت تاثیر قرار نمی گیرد هیات ها از آن شلوغی و تجمع همیشگی کاسته شد که اتفاقا شور مردم را بیشتر کرده بود، هرفردی می خواست خانه خود را حسینیه کند و بگوید ما هستیم و حضور داریم.

در این ایام، نیک در می یابیم که بیماری کرونا نیز مانند بیماری امام سجاد(ع) مصلحتی است تا شاید اسلام به نوعی دیگر زنده بماند و پابرجا باشد، حامل این پیام در آن زمان یاران حضرت زینب(س) و خانه داران حضرت فاطمه(س) بودند اکنون نیز علمدار این خمیمه قرار است نسل جدید انقلاب در کنار حضرت زینب(س) وابالفضل العباس(ع) باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پویش هر خانه یک حسینیه پروتکل های بهداشتی عزای امام حسین امام حسین ع واقعه عاشورا امسال نیز پرچم سیاه یاد امام نیز گفت خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از تخصیص کرسی آینده‌پژوهشی یونسکو به این دانشگاه برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده امروز -دوشنبه دهم اردیبهشت- در نشست با محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار کرد: در حوزه‌های پژوهشی و علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ٰره) رشد خوبی داشته و در آخرین رتبه‌بندی تایمز این دانشگاه رتبه سوم دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه نهم دانشگاه‌های کل کشور را کسب کرده است.

وی افزود: در حوزه دانشگاه‌های قاره آسیا نیز دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ٰره) در رتبه‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ قرار دارد که رتبه‌بندی دقیق آن نیز به زودی اعلام خواهد شد و این رتبه در طول دوران فعالیت این دانشگاه کم‌نظیر بوده است.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی رشد خوبی در جذب دانشجویان خارجی و تنوع رشته‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی در اتحادیه مختلف علمی به ویژه شبکه آموزشی اروپایی اراسموس، کشورهای جاده ابریشم، اتحادیه خزر و اتحادیه کشورهای اسلامی فعال شدیم. برای نمونه بخش دانشجویی اتحادیه کشورهای خزر را به عهده گرفتیم.

قاسم‌زاده از تخصیص کرسی آینده‌پژوهشی یونسکو به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر دانشمند یک‌درصدی (جزو یک‌درصد دانشمندان برتر جهان) در این دانشگاه داریم که چند نفر از مدیران نیز جزو همین دانشمندان یک‌درصدی هستند، همچنین در جایزه ملی ثریا در چهار رشته و حوزه جوایز به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) رسید.

وی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه تحول پژوهشی و علمی در این دانشگاه ادامه داد: در حوزه‌های توسعه کشاورزی کم‌آب‌بر، فلزات غیرکانی و شیشه، چشمه نور (شتابگرها)، ایران‌شناسی، هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های نو مأموریت‌های ملی ویژه به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی واگذار شده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از کسب رتبه دوم کشوری توسط تیم رباتیک این دانشگاه خبر داد و گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰ رشته آموزشی و علمی جدید در این دانشگاه راه‌اندازی شده که عمده آنها در سطح ارشد و دکتری قرار دارند. رشته‌های شتابگر ذرات و علم داده‌ها هم از رشته‌های انحصاری دانشگاه به حساب می‌آیند.

قاسم‌زاده با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) اضافه کرد: دانشگاه امام‌حسین (ع) در رتبه‌بندی جایگاه دوم دانشگاه‌های کشور را به دست آورده که افتخار ارزشمندی برای دانشگاه امام‌حسین (ع) محسوب می‌شود که دانشگاه نمونه و تراز انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه امام‌حسین (ع) الگوی دانشگاه‌های حکمت‌بنیان به شمار می‌رود، گفت: بازدید از دانشگاه امام‌حسین (ع) و تماشای دستاوردهای این دانشگاه در دستور کار ما قرار دارد که یکی از اردوهای دیدنی راهیان پیشرفت ما خواهد بود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اجرای طرح بانوی اسوه را از طرح‌های فرهنگی مهم این دانشگاه دانست و تاکید کرد: این طرح برای نخستین بار در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و استادی نخستین‌بار در دانشگاه ما طراحی و به وزارت علوم ابلاغ و در نهایت اجرا شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: امسال هم برای نخستین‌بار از استادان بین‌المللی برتر تقدیر می‌کنیم که در این برنامه استاد برتر حوزه بین‌الملل را معرفی می‌کنیم تا انگیزه‌ای شود که اساتید با توجه به رسالت دانشگاه فعالیت داشته باشند.

وی از فعالیت ۴۰ استاد تمام در این دانشگاه خبر داد و گفت: در واقع ۱۸۰ نفر دانشیار داریم و بقیه اساتید ما استاد تمام به حساب می‌آیند. پیش از دولت سیزدهم ۱۳ مربی داشتیم که تعداد آنها به چهار نفر کاهش یافته است.

کد خبر 749049

دیگر خبرها

  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • حسرت ۶ ساله پرسپولیس در خانه مقابل سپاهان!
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟