Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@15:38:33 GMT

هزاوه؛ زادگاه امیرکبیر و مزار اجداد مقام معظم رهبری

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۱۱۴۹

هزاوه؛ زادگاه امیرکبیر و مزار اجداد مقام معظم رهبری

هزاوه روستایی در ۱۶کیلومتری اراک و زادگاه امیرکبیر و مزار یکی از اجداد مقام معظم رهبری است که با خوراکی‌های خوشمزه، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ روستای هزاوه در ۱۶ کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار دارد.

این روستا از شمال شرقی به تپه هزوشن از جنوب به دره مون و دره گهور محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای هزاوه از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع دارد. آب‌و‌هوای آن در فصل‌های بهار و تابستان، معتدل و در زمستان، سرد است. آثار تاریخی به‌جامانده در این روستا به دوره‌های اشکانی و ایلخانی باز می‌گردد. این روستا از مراکز تولید انگور در استان مرکزی به حساب می‌آید.

انگور و باسلوق هزاوه

انگور مهمترین محصول روستای هزاوه در شهرستان اراک است. هر سال در اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل چیدن انگور، تهیه شیره انگور و باسلوق است. پس از جمع آوری انگور آنها را در حوض بلند و عمیقی می ریزند که زیر آن مجرایی برای تخلیه آب انگور گذاشته شده است.

بعد از ریختن نوعی خاک محلی که از کوههای اطراف تهیه می کنند (برای ته نشین کردن املاح و بالا بردن کیفیت مزه و زلالی شیره) با چکمه های مخصوص روی انگورها میروند و آب آنها را از قسمت پایین جمع آوری کرده در تشت هایی روی کوره می گذارند تا غلیظ شود و در نهایت از شیره به دست آمده برای تهیه شربت و باسلوق نیز استفاده می شود.

منزل تاریخی امیرکبیر

میرزا محمدتقی خان امیرکبیر فرزند کربلایی قربان بیگ فراهانی در سال ۱۲۲۲ قمری در روستای هزاوه فراهان از توابع اراک (سلطان آباد پیشین) متولد شد.

امیرکبیر از شخصت های نام‌آور ایران است که به‌عنوان یکی از افراد شهیر بین‌المللی نامش در یونسکو ثبت‌شده است و منزل تاریخی او در سال ۸۹ به ثبت آثار ملی رسیده است.

قدمت منزل تاریخی امیرکبیر که با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده است، به دوره قاجار می‌رسد.

طبقه نخست این بنا دارای سقف سیزی قوس‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی گلی و طبقه دوم دارای سقف تیر چوبی است.

امامزاده هزاوه

این روستا محل دفن پیکر مطهر یکى از سلاله هاى حضرت زهرا(س) و یکى از شجره هاى طیبه اهل بیت(ع) به نام « سلطان سید احمد» مى باشد که این مطلب در کتب تاریخى بحر الانساب ناسخ التواریخ و کتاب سادات ایران نوشته مرحوم آیه الله العظمى مرعشى نجفى و تاریخ قم نوشته استاد فرید هزاوه اى ذکر شده است.

گفتنى است حضرت در اواسط نیمه اول قرن چهارم به ایران و به منطقه عراق یا اراک فعلى نزول اجلال نموده و به علت تحت تعقیب بودنش از طرف عمال بنى عباس به ارتفاعات قریه هزاوه پناهنده شدند و در سنه ۳۶۰ هجرى قمری با حمله کینه توزانه و ناجوانمردانه عمال منطقه در حال اقامه نماز شب به درجه رفیع شهادت میرسند و پیکر مطهرشان در همان ارتفاعات (امامزاده فعلى ) مدفون مى گردد. در زمان شاه عباس کبیر گنبد و بارگاه عالى بر فراز آن قبر بنا شده که همواره مورد توجه عامه مردم بوده است .

ضمنا نسب این بزرگوار با پنج واسطه به امام زین العابدین(ع) منتهى مى گردد و به گواهى شجره نامه هاى موجود از سادات بنو سلطان سید احمد که در هزاوه و تفرش شهرتهاى میرعبدالحق سجادى زین العابدینى میرى هاشمى و قائم مقامى و حسینى زندگى مى کنند و هم به استناد کتابهاى تاریخ اراک مرحوم دهگان و مرقومه حاج شیخ حسین بادکوبه اى و کتاب سلطان علم سلسله النسب حضرت سلطان سید احمد(ع) به شرح زیر است .

سلطان سید احمد بن محمد بن حسن بن حسین بن حسن الافطس بن على اصغر بن امام زین العابدین علیه السلام .

ایشان همچنین جد مقام معظم رهبری است و امام خامنه ای در سفر به استان مرکزی فرمودند: “بنده افتخار می‌کنم که این بزرگوار جد من است".

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سلطان سید احمد روستای هزاوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم رباني ومجاهد مرحوم ماموستا ملا احمد فخری موجب كمال تاثر گردید. این فقیه بصیر از پیشگامان انقلاب اسلامی و از یاوران صدیق  حضرت امام و مقام معظم رهبری بود وهمواره با زهد و تواضع خاص  توفیق بالائی در خدمت خالصانه به مردم  داشت وشمع جمعی برای یاوران انقلاب بود. اینجانب  این فقدان اسفبار  را محضر روحانیت خدوم و مردم بزرگوار آن منطقه و خانواده و فرزندان ایشان تسلیت عرض نموده، غفران و علو درجات وجبران این ضایعه را از خداوند منان مسئلت دارم.

سیدموسی موسوی
نماینده سابق حضرت امام و رهبری معظم در منطقه کردستان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید