Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@04:07:59 GMT

بوروکراتها همیشه علیه سرمایه داران عمل می کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۱۳۵۳

بوروکراتها همیشه علیه سرمایه داران عمل می کنند

ساعت 24 - تکنو کرات‌ها و بوروکراتهای دولتی که در دهها وزارتخانه و شرکتهای تحت پوشش فعالیت دارند در نیم قرن اخیر خود به یک قشر بانفوذ تبدیل شده اند که قدرت آن‌ها در مقایسه با قدرت بخش خصوصی مقایسه کوه با کاه است.

مدیران تکنوکراسی ایران در همه دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند در پنهان ترین شکل سد راه توسعه بخش خصوصی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه بانفوذ که مدیریت هزاران میلیارد ریال از منابع عمومی را در اختیار دارند با دریافت مزایا و حقوق بالا راه برای بخش خصوصی و توسعه آن تنگ می‌کنند. " آنچه دربالاخواندید بخشی از یک نوشته بلند درسایت ساعت 24 باتیتر اتحاد علیه سرمایه داران است که دربهمن 1397 دراین سایت منتشر شد.

واقعیت تلخ اتحاد بوروکراتها باچپ ها علیه سرمایه داران اما هرگز در رسانه های ایرانی جایش باز نشده است اما روزنامه  شرق امروز 13 شهریور درنوشته ای با عنوان "رابطه مدیران دولتی و سرمایه‌داران" حمزه نوذری ،استاد دانشگاه خوارزمی به این مساله بسیار با اهمیت در تاریخ معاصر ایران و چگونگی روزگار اقتصادایران در حال حاضر پرداخته است . این نوشته اگرچه با تناقض هایی همراه است اما نتیجه گیری آن که بوروکراتها سرمایه داران را به زیر می کشند وخودرا به اندازه آنها بالا می کشند و هردوگروه درایران خرده سرمایه دار می شوند درست است. بخش هایی از نوشته آقای نوذری را می خوانید: 

"همان‌گونه که پولانی معتقد است که اگر بازار به حال خود رها شود جامعه را نابود می‌کند، سرمایه‌داران نیز در جست‌وجوی سود، نیروی کار و محیط زیست را از بین می‌برند. علاوه‌ بر این بازار بحران‌های اقتصادی دوره‌ای را ایجاد می‌کند که نتیجه آن بی‌نظمی تولید است. این مسائل نظم اجتماعی مستقر را تهدید می‌کند؛ به‌طوری‌که مدیران دولتی برای تنظیم بازار و محافظت از جامعه و دولت خود اقدام می‌کنند. در مواقع بحران‌هایی که بازار خود تنظیم‌گر ایجاد می‌کند، مدیران دولتی با فشارهایی برای مداخله و اصلاح سویه‌های اقتصادی و اجتماعی که سرمایه‌داری ایجاد می‌کند، مواجه می‌شوند. این مداخلات در نگاه نخست شامل تعارض بین سرمایه‌داران و مدیران دولتی است به‌ این دلیل که برای آرام‌کردن گروه‌های اجتماعی و محافظت از آنها در مقابل بازار و جلوگیری از بحران‌های اقتصادی، مدیران دولتی مجبورند از سیاست‌هایی که به حقوق مالکیت طبقه سرمایه‌دار تجاوز کرده، پیروی کنند. مالیات بیشتر و اشکال مختلف مقررات دولتی، چالش‌های مربوط به حقوق مالکیت سرمایه‌داران را نشان می‌دهد و اغلب سرمایه‌داران با بسیاری از اقدامات دولتی که برای تقویت سرمایه‌داری انجام شده است، مخالف‌ هستند زیرا آن را به‌عنوان تهدیدی برای امتیاز طبقه خود و شکل‌گیری خطر دولت بزرگ می‌بینند. اقدامات اصلاحی مدیران دولتی اغلب با مخالفت بسیاری از سرمایه‌داران مواجه می‌شود اما هنگامی که اصلاحات نهادینه شد، در راه‌هایی استفاده می‌شود که به روند انباشت سرمایه و کنترل اجتماعی کمک می‌کند. هنگامی که آنها همکاری با سایر سیاست‌های دولتی را نپذیرند، چنان‌که در برخی مواقع مدیران دولتی در محروم‌کردن سرمایه‌داران از آزادی برای سرمایه‌گذاری موفق شده‌اند، در چنین شرایطی مدیران دولتی با مشکل نسبتا کمی می‌توانند مخالفان را از معیشت محروم کنند و اقدام قدرتمندی در برابر هر چیزی انجام دهند. در چنین حالتی شکل‌های پارلمانی و آزادی‌های مدنی نیازهای اساسی طبقه سرمایه‌دار را رفع نمی‌کند و حذف آنها با مقاومت کمتری مواجه می‌شود. در وضعیت کنونی ایران رابطه به گونه‌ای است که استانداردهای زندگی طبقه کارگر با کاهش دستمزد، افزایش سطح بی‌کاری و جلوگیری از ارائه خدمات توسط دولت کاهش پیدا کرده است. همدستی آشکار میان سرمایه‌داران و مدیران دولتی برای تضعیف قدرت چانه‌زنی جریان‌های اجتماعی و اتحادیه‌های کارگری وجود دارد اما این رابطه از ضعف عمده نبود یک راه‌حل منسجم برای مشکلات ناشی از فقر و نابرابری رنج می‌برد.

اما از سویی در رابطه میان مدیران دولتی و سرمایه‌داران این نکته هم وجود دارد که مدیران دولتی فرصت‌طلب، تحت فشار گروه‌های فرودست تلاش کنند تا مشکلات اقتصادی را با افزایش چشمگیر نقش دولت ازجمله اعمال کنترل دستمزدها، قیمت‌ها و تخصیص اعتباری حل کنند. سرمایه‌داران مانع از تحقق آن می‌شوند. آنها با استفاده از کانال‌های متقاعدکننده و فسادآور سعی می‌کنند مدیران دولتی را کنترل کنند و همچنین باید مراقب باشند که به طور غیرمستقیم بر مدیران دولتی نفوذ کنند. رکود تورمی موقعیت دولت را تضعیف کرده است پس مدیران دولتی تلاش می‌کنند رکود تورمی را از طریق گسترش قدرت دولتی حل کنند. در مقابل تلاش سرمایه‌داران برای مقابله با اشکال مداخله و حفظ منافع و سود ادامه خواهد داشت. اما منطقی است که انتظار داشته باشیم مدیران دولتی کنترل‌های اقتصادی اعمال کنند و سرمایه‌دار در مقابل از سرمایه‌گذاری پرهیز کند. مدیران دولتی مجبور به رسیدگی به مشکلات کوتاه‌مدتی هستند که جایگاه سیاسی‌شان را تهدید می‌کند و ناچارند برای مشکلات ساختاری بزرگ‌تر که کل اقتصاد سیاسی را تضعیف می‌کند، تدبیر کنند. در زمان بحران مالی ممکن است سوءاستفاده‌هایی بین سرمایه‌داران و مدیران دولتی شکل بگیرد. این سوء‌استفاده در موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی، واردات با نرخ ارز ترجیحی دولتی، تخصیص ارز و... به‌گونه‌ای بود که کل جامعه را دربر گرفت. زمانی‌ که قیمت‌ها به آرامی افزایش می‌یابد، دولت فقط می‌تواند هزینه‌های خود را پوشش دهد اما این به نوبه خود به تورم منجر می‌شود و سرمایه‌داران تلاش می‌کنند از هرگونه کاهش سود خود از کل اقتصاد جلوگیری کنند. در چنین وضعیتی، مدیران دولتی در موقعیت متناقض قرار دارند؛ از یک طرف آنها مسئولیت تأمین هزینه‌های دولتی و مایحتاج عمومی مانند کالاهای اساسی را دارند و از سوی دیگر رشد اقتصادی که نیاز به تأمین مالی این هزینه‌ها دارد، ایجاد نمی‌شود. این موقعیت متناقض به نحوه رابطه و آرایش بین سرمایه‌داران و مدیران دولتی محدود نمی‌شود و عرصه سومی که همان جامعه مدنی است، اهمیت پیدا می‌کند. آرایش مناسب میان مدیران دولتی و سرمایه‌داران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که جامعه ایران درگیر آن بوده و کماکان حل‌نشده باقی مانده است. نکته مهم این است که توزیع منابع با سازوکارهای بوروکراتیک به نابرابری دامن زده است و گروه‌های وابسته به بوروکراسی و مدیران دولتی تبدیل به خرده‌سرمایه‌داران شده‌اند."

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سرمایه داران سرمایه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان

 رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری چابهار گفت: سهمیه سوخت کامیون‌ها براساس پایش و عملکرد و تناژ آنها در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

رئیسی با اشاره به کاهش سهمیه به صورت ماهیانه، افزود: اگر کامیونی عملکرد پایینی داشته باشند سوخت کمتری دریافت خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • هشدار به مدیران بابت حجاب اعضای خانواده‌شان!
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین