Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از عصر چهارشنبه ۱۲ شهریور با یک مراسم افتتاحیه تاثیرگذار شروع به کار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ در دوران کرونا در حالی شروع به کار کرد که فریادی پرشور در دفاع از تجربه جمعی سینمایی در برابر تهدید قابل درک غول‌های پخش آنلاین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره کارش را با نمایش فیلم ایتالیایی دانیله لوچتی با عنوان «پیوندها» درامی درباره ازدواج شروع کرد که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. اما پیوندی که بیش از همه در این جشنواره مورد توجه بود پیوندهای بین جشنواره‌های سینمایی و سینماها در سراسر جهان بود.

در مراسم، مدیران هفت جشنواره مهم اروپایی از جمله کن، برلین، سن‌سباستین، کارلووی‌واری و لوکارنو روی صحنه رفتند و اعلامیه‌ای نمادین را از روی صفحه نمایش بزرگ روخوانی کردند.

در بیانیه مشترک آمده بود: امروز، سینماها بار دیگر درهایشان را باز کرده‌اند، اگرچه مانند جشنواره‌های سینمایی، آنها نیز با درجاتی از عدم اطمینان و اضطراب شروع به کار کرده‌اند، اما آنها هم همه این تلاش‌ها را با امید و اطمینان انجام می‌دهند زیرا آنها حالا، بیشتر و بیشتر از هر زمان دیگر می‌دانند که هیچکس نمی‌تواند بدون سینما زندگی کند.

در ادامه بیانیه آمده است: هیچکس نمی‌تواند بدون فیلم‌ها و تماشای آنها در سالن‌های سینما زندگی کند، روی یک پرده بزرگ با جمعی از تماشاگران، با همه سرو صدا و سکوت.

در بیانیه همچنین آمده بود: آرزویمان این است که امشب این را قاطعانه تکرار کنیم، باید از سالن‌های سینماهایمان مراقبت کنیم و همه با هم، آنها و ما، سینما و جشنواره‌ها، متعهد به مراقبت از فیلم‌ها، هنرمندان، متخصصان، منتقدان، و همه آنهایی هستیم که سینما را به وجود می‌آورند.

پیش از مراسم افتتاحیه وقتی کیت بلانشت به عنوان رئیس هیأت داوران امسال روی صحنه رفت، او نیز بر تهدید نمایش آنلاین تکیه کرد و پیش از آن با حضور در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که: هر چند مردم این روزها با نمایش‌های آنلاین سرگرم شدند اما همه امشب اینجا جمع شده‌ایم تا یادآوری کنیم که جمعی افراد ناآشنا می‌خواهند یک تجربه جمعی را در فضایی تاریک با هم با تماشای یک فیلم داشته باشند.

به رسم هر سال، روز چهارشنبه همچنین داوران بخش مسابقه اصلی در مراسم فوتوکال شرکت کردند. در این مراسم در کنار کیت بلانشت به عنوان رئیس هیأت داوران، مت دیلون بازیگر آمریکایی، ورونیکا فرانتس کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی، جوانا هاگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی، نیکولا لاجویا نویسنده ایتالیایی، کریستیان پتزولد کارگردان و فیلمنامه‌نویس آلمانی و لودیوین سانیه بازیگر و مدل فرانسوی حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه همچنین تیلدا سوینتون با دریافت جایزه شیر طلا برای یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد و گفت: بودن در فضایی با مخلوقاتی که روی پرده بزرگ جان می‌گیرند و تماشای فیلم در ونیز، یک لذت ناب است.

این مراسم که نخستین رویداد مهم سینمایی پس از شیوع ویروس کروناست، همچنین با بزرگداشت انیو موریکونه آهنگساز فقید که در ماه جولای درگذشت شروع شد و ۹ قطعه ارکسترال از این آهنگساز اجرا شد که «تم دبرا» از فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» سرجیو لئونه که توسط پسرش آندرآ موریکونه رهبری شد، از جمله آنها بود.

ونیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا شروع به کار کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شروع به کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره آسمون، اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به آغاز فعالیت بادبوم در سال ۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم برای اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و اضافه کرد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزییات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و آثار ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. کسانی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، از خودشان و تجارب و خاطراتشان شروع کنند.

وی اضافه کرد: تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد. یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

وی به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید. موضوعاتی که جزییات قابل لمسی از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» که قصه‌ ای واقعی داشت را ساختم که درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید، بنویسید این کار برای شما تولید داستان می‌کند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

وی در پایان بیان کرد: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

کد خبر 6090133 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • از طنین «فریاد قدس» تا شنیده شدن استخوان‌های خُرد شده رژیم صهیونیستی/ روسیاهی به زغال صهیونیستی ماند
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم ندارید
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴