Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار تهران با اشاره به امضای تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز از پساب ، گفت: هم اکنون ۹۰ درصد آب مورد استفاده در فضای سبز شهر تهران از آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی تأمین می‌شود که با اجرای این تفاهمنامه این رقم به ۶۰ درصد خواهد رسید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم امضای تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز شهر تهران از پساب و منافع آبی ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا گفت: موضوع این تفاهمنامه یکی از مسائل مهم شهر تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران و به صورت کلی ایران همواره از پدیده خشکسالی در رنج بوده و کتیبه‌های به جامانده از 2500 سال پیش نشان می‌دهد که داریوش، پادشاه ایران از خدا خواسته است که کشور از دروغ و خشکسالی در امان باشد. بنابراین کمبود آب در سرزمین ما همواره یکی از مشکلات و معضلات بوده است و این نشان می‌دهد باید استفاده از آب را مدیریت کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد آب مورد استفاده در فضای سبز شهر تهران از آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی تأمین می‌شود که با اجرای این تفاهمنامه این رقم به 60 درصد خواهد رسید و 40 درصد از پسآب شهری تامین خواهد شد و این اتفاق بزرگی است و این بر اساس سیاست زیست محیطی مدیریت شهری در دوره فعلی و شورای شهر است.

وی افزود:  مدیریت شهری حتی به استفاده چند باره از پساب شهری هم می‌اندیشد و این که فاضلاب بعد از استفاده دوباره به چرخه مصرف در حوزه‌های دیگر مصرف شود، با این نگاه شاید بتوان کمبود آب در تهران را مدیریت کرد. اگر تهران به این موفقیت برسد سایر کلانشهرها هم که از مشکل کمبود آب رنج می‌برند این برنامه را اجرا خواهند کرد.

در ادامه این مراسم رضا اردکانیان ، وزیر نیرو گفت: امضای این تفاهمنامه کار ارزشمندی است هر چند به باور من این اتفاق باید زودتر می‌افتاد. با این حال با توجه به ظرفیتی که در مدیریت شهری فعلی و وزارت نیرو وجود دارد باید این کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی با تأکید بر تمرکز در مدیریت شهری افزود: از نظر ما وضعیت مطلوب این است که مثل همه مناطق توسعه یافته دنیا مدیریت آب و برق بر عهده مدیریت شهری باشد اما به دلیل برخی ساختارها نمی‌توان با یک تصمیم به این مهم رسید بلکه باید به این سو حرکت کرد. توسعه یافتگی در کشور ما بخشی نگری است و هر چه از این خصلت فاصله بگیریم بیشتر به سمت توسعه یافتگی حرکت می‌کنیم.

اردکانیان به تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که در استفاده از پساب شهری برای فضای سبز رخ می‌دهد این است که گویی یک سد مجازی در تهران که امکان ساخت هیچ سدی نیست، ساخته‌ایم و آب آن را وارد چرخه مصرف در شهر کرده‌ایم.

همچنین در این مراسم ، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به امضای تفاهمنامه گفت: اگر در ایران به صورت واقعی از آب استفاده بهینه شود مشکل زیادی در تأمین آب وجود نخواهد داشت ضمن این که اجرای این تفاهمنامه می‌تواند ایران را در زمره کشورهای پیشرو در استفاده بهینه از آب به شمار آورد.

وی افزود: این تفاهمنامه یک گام مثبت است اما نگرانی شورای شهر تهران این است که تصفیه خانه‌های این پساب‌ها به موقع ساخته نشوند. شورای شهر خواهان سرعت بخشیدن به ساخت تصفیه خانه‌های تهران است ضمن این که با توجه به این که بیشتر تصفیه خانه‌ها در بخش‌های جنوبی تهران است این نگرانی هست که بخش‌های شمالی شهر نتوانند از آب‌های تصفیه شده فاضلاب برای فضای سبز استفاده کنند.

هاشمی در پایان گفت: اگر لازم است برای تسریع در ساخت تصفیه خانه‌ها، شورای شهر مصوبه‌ای وجود داشته باشد، شورای شهر تهران آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را دارد.

در این مراسم ، قاسم تقی زاده خامسی ، معاون آبفای وزارت نیرو  ، محمدرضا بختیاری، مدیر آبفای تهران  و مجبتی یزدانی،  معاون خدمات شهری شهرداری تهران  طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از روند اجرای این تفاهنمامه پرداختند.

فضای سبز تهران تا سال 1410 با پساب تصفیه‌خانه‌ها آبیاری می‌شود

انتهای پیام/

R1491/P/S2,25/CT12 واژه های کاربردی مرتبط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بیشتر بخوانید... فضای سبز تهران تا سال ۱۴۱۰ با پساب تصفیه‌خانه‌ها آبیاری می‌شود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... فضای سبز تهران تا سال ۱۴۱۰ با پساب تصفیه‌خانه‌ها آبیاری می‌شود واژه های کاربردی مرتبط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ حاجی میرزایی: همه دانش‌آموزان در همه مناطق از ۱۵ شهریور در مدارس حضور پیدا کنند ۲ "شاد۲" فردا برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان رونمایی می‌شود ۳ منشأ و انواع "سردرد" از نگاه طب سنتی ۴ پشت‌پرده "بیلبورد تبلیغاتی موهن شهری" در ماه محرم/ شورای شهر تهران اعتقادی به طی‌کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد! ۵ ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین دچار مشکل "ناباروری‌‌" هستند/ رابطه مستقیم ازدواج در سنین بالا و ناباروری ۶ جزئیات افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعلام شد ۷ مرگ پزشک میانسال با شلیک گلوله ۸ تمدید دورکاری ادارات در استان تهران مهمترین اخبار اجتماعی تبلیغ داروها و روش‌های سقط غیردرمانی مباشرت در قتل نفس است ارتباط نیش زنبور عسل و درمان سرطان سینه اجرای طرح پایلوت بازیهای موبایلی در ایستگاه متروی میدان ولی عصر (عج) تصویب کلیات طرح توسعه پارک علم و فناوری پردیس در کمیسیون ماده ۵ استان تهران مهمترین اخبار تسنیم واکنش آیت‌الله اعرافی به هتک قرآن‌/ تمدن بشری ‌در پرتو قرآن جان ‌گرفت/ این حرکت ننگین برای مدعیان تمدن غربی ‌گران تمام‌ می‌شود قول نوبخت برای تکمیل ۹ماهه پروژه ۲هزارواحدی ‌مسکن ‌محرومان لبنان| هنیه با سید حسن نصرالله دیدار می‌کند بلاتکلیفی خانواده‌ها و معلمان در آستانه سال تحصیلی میان اخبار متفاوت عراق| ائتلاف فتح: هیچ‌گونه تعلل در اخراج آمریکایی‌ها از کشور را نمی‌پذیریم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران معاونت خدمات شهری شهرداری تهران شورای شهر تهران فضای سبز تهران تصفیه خانه ها مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۱۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟