Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره‌برداری مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی (IXP) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: روز یکشنبه هفته آینده با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و در کنار آن مرکز تبادل داده ترافیکی با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه افتتاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به آن توجه شده است موضوع مهم خدمات پایه کاربردی است که در سطح گسترده و عمومی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

فتاحی افزود: برای حمایت‌ها جهت ایجاد و راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی موضوع حائز اهمیت، زیرساخت و فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز این حوزه است تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از آن، خدمات مناسب، باکیفیت و ارزان‌تری را نسبت به نمونه‌های مشابه به کاربران ارائه کند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بر همین اساس از ابتدای سال جاری، پروژه ایجاد مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت و با تلاش شبانه‌روزی همکارمان ما، موفق شدیم در ظرف کمتر از شش ماه، این مرکز داده را طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست کنیم.

او تأکید کرد: امیدواریم با زیرساختی که در این مرکز داده فراهم می‌شود حوزه‌های فعال در بخش خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات بتوانند، سرویس‌ها و خدمات خوبی را به کاربران ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره، حوزه‌های پایه‌ای که از مرکز داده مادر خدمات دریافت خواهند کرد گفت: عمده این خدمات پایه که تعریف مشخصی در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات - مصوب شورای عالی فضای مجازی- دارد، عبارت‌اند از موضوع موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، بحث رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است.

فتاحی درباره اینکه مرکز داده مادر با چه ظرفیتی آماده بهره‌برداری است گفت: این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و بااستعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و چیزی حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری است.

او درباره ظرفیت نهایی این مرکز نیز گفت: این مرکز به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های کلاد، خدمات میزبانی و... قابل‌افزایش است.

.او با اشاره به راه‌اندازی مرکز تبادل داده ترافیکی نیز گفت: ما در کنار مرکز داده مادر، یکی از نقاط مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات یا همان نقاط IXP را به ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی کرده‌ایم که این مرکز تبادل داده ترافیکی کمک می‌کند که محتوا در محل تولید به شبکه توزیع اتصال پیدا کند.

فتاحی افزود: این اتفاق یک گام مؤثری در بهبود کیفیت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود که اصلاً از اصول طراحی و از ملزومات قیدشده در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات بوده است که ما یک نقطه تبادل داده ترافیکی هم در کنار مرکز داده داشته باشیم؛ این دو در کنار هم می‌تواند کیفیت و پایداری ارتباطات در حوزه خدمات پایه را به شکل مؤثری افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه مرکز داده مادر می‌تواند ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال و فعال‌سازی بخش خصوصی فراهم کند گفت: استارت‌آپ‌هایی که در حوزه خدمات پایه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند به ایجاد اشتغال کمک کنند و اقتصاد دیجیتال را رونق ببخشند حتماً در این فضا پذیرا و میزبان آن‌ها خواهیم بود.

او افزود: البته همان‌طور که اشاره‌شده این مرکز اقدام به ارائه حمایت‌های زیرساختی خواهد کرد و البته حمایت حتماً نمی‌تواند تا همیشه ادامه پیدا کند و استارت‌آپ‌ها، پس از شکل‌گیری مدل‌های اقتصادی خدمات پایه، باید بتوانند در این حوزه از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: شبکه ملی اطلاعات فتاحی وزارت ارتباطات مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه ملی اطلاعات وزیر ارتباطات بهره برداری خدمات پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۳۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان دیدار با وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا درباره توسعه روابط دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عصر روز دوشنبه (10 اردیبهشت 1403) عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان میزبان عمر سعید شعبان؛ وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا و هیئت همراه بود.

در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

زارع‌پور، توسعه روابط با کشورهای آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام برداشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

اجرای 47 پروژه دانش‌بنیان در هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات

وی با تشریح فعالیت‌های وزارت ارتباطات در حوزه‌هایی چون توسعه ارتباطات، پست، پست بانک و صنعت فضایی تأکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی به‌طور جداگانه می‌توانند به سرفصلی برای آغاز همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد. 

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد.  

عمر سعید شعبان؛ وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا نیز در این دیدار ابتدا از مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن امکان دیدار صمیمانه با رئیس جمهوری تقدیر کرد.

 وی افزود: میزبانی و مهمان‌نوازی دولت جمهوری اسلامی نشان از اهمیت روابط این کشور با کشورهای آفریقایی دارد و ما نیز با درک این اهمیت آماده توسعه روابط هستیم. 

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا با انتقاد از انحصار پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی تاکید کرد: پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی اکنون به تهدیدی علیه بنیان خانواده‌ها تبدیل شده است و همین امر ضرورت راه‌اندازی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی متناسب با فرهنگ کشورمان را بیش از پیش نشان می‌دهد.  

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تانزانیا بتواند از ظرفیت‌های شرکت‌های فعال در این حوزه بهره‌مند شود و این قول را داد که این ظرفیت را برای توسعه روابط دو کشور به کار ببرد.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا در خاتمه از آموزش دانش آموزان تانزانیایی توسط اپراتورهای ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
  • بهره برداری از مرکز نیکوکاری امام رئوف (ع) شهر سین برخوار
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • «رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود
  • اینترنت رایگان برای معلم‌ها
  • برپایی کارگاه تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • «شروود» یک سریال جنایی در شبکه چهار
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • تردد در خط ۵ مترو به روال عادی بازگشت
  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا