Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@14:32:10 GMT

آب بندی و عایق رطوبتی

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۴۷۳۳

آب بندی و عایق رطوبتی

آب بندی و عایق رطوبتی یکی از این عواملی می باشد که باید به آن توجه ویژه ای نمود. به عبارتی، یکی از عواملی که در ساخت هر سازه ای باید توسط مهندسین مجموعه به ان توجه ویژه ای شود، آب بندی و عایق رطوبتی اجزای ساختمان می باشد. اما چه سازه هایی نیاز دارند تا برابر نم و رطوبت محافظت شوند؟

آب بندی ساختمان و استخر

همان طور که گفتیم ساختمان ها، را می توان در زیر مجموعه ای از هزاران سازه دانست و برای حفظ امنیت آن ها اقداماتی را انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ امنیت ساختمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از عوامل را باید در هنگام ساختن آن ها در نظر گرفته و به صورت دقیق به کار برد. برخی دیگر از این عوامل مربوط به بعد از ساختن سازه می باشد. آب بندی و عایق بندی رطوبتی یکی از چنین عواملی می باشد که به بعد از ساخت سازه باید موکول شود.

در کنار آن استخرها را می توان از دیگر انواع سازه ها دانست. همان طور که می دانید این نوع سازه ها دائما با آب سر و کار داشته که باید از یک عامل خارجی برای حفاظت از این ساختمان ها استفاده کرد. آب بندی استخر با در گرفتن مترایال های مناسب می تواند برای چنین محافظتی مناسب باشد.

عواقب بی توجهی به مسئله ی عایق رطوبتب، عایق کف و اب بندی استخر

آب بندی و عایق بندی رطوبتی یک موضوع کلی بوده و نمی توان آن را محدود به فصل خاصی دانست. از آن جا که ساختمان ها در معرض نم و رطوبت دائمی می باشند، باید آب بندی شوند. در صورت بی توجهی به چنین موضوع مهمی باید دانست که ساختمان ها در معرض هر چه بیشتر نفوذ رطوبت قرار گرفته و دچار عواقب آن خواهند شد. اما این عواقب چیست؟

یکی از عواقبی که در اثر نفوذ نم و رطوبت به داخل اجزای ساختمان به وجود می آید این است که ساختمان ها را از نظر ظاهر بد شکل کرده و دیواره های ساختمان را پوسته پوسته می کند. در اثر به وجود آمدن چنین ظاهری، شکل ساختمان از حالت یک دست خود در می آید.

به هم ریخته شدن و بد شکل شدن دیواره ها، تنها ظاهر قضیه می باشد و نمی توان عواقب بی توجهی به آب بندی را تنها به چنین موردی محدود کرد. چرا که در اثر باقی ماند ن نم و رطوبت، باکتری های مضر در نقاط مرطوب ساختمان تجمع یافته و حتی ممکن است جان اهالی آن را به خطر می اندازند. ایجاد باکتری ها در نم ایجاد شده در ساختمان و بوی نامطبوع حاصل از آن ها، یکی دیگر از عواقبی می باشد که در صورت بی توجهی به آن اتفاق خواهد افتاد.

کدام یک از اجزای ساختمان ها قابل آب بندی و عایق بندی رطوبتی می باشند؟

از جمله اجزایی که در ساختمان ها می توان به آب بندی آن پرداخت، عایق کف، آب بندی سقف، آب بندی دیوارهای ساختمان، اب بندی چاله ی آسانسور(در صورت وجود آسانسور) و ... می باشد. آب بندی هر یک از موارد گفته شده به روش خاصی صورت می گیرد و دارای اصول و مراحل خاصی می باشد. همچنین استفاده از مواد و مصالح مختلف، برای هر یک از اجزای نام برده شده برای ساختمان ها متفاوت می باشد. در ادامه به بررسی عایق بندی کف ساختمان می پردازیم.

عایق کف

عایق بندی رطوبتی کف ساختمان دارای اصول خاص مربوط به خود می باشد که باید در هر صورتی آن را رعایت نمود. اما این اصول و موازین چیست و به چه مواردی باید توجه ویژه ای داشت؟

در فرایند عایق کف ساختمان ها باید با یک دید همه جانبه اقدام کرد. به همین دلیل علاوه بر آب بندی کامل کف ساختمان، باید دیوار ها را نیز مورد توجه قرار داده و قسمتی از آن ها را نیز آب بندی نمود. بهتر است تا جایی که احتمال نفوذ آب برای دیوارها وجود دارد، آب بندی را انجام داد. این میزان را می توان به صورت کلی بیست و پنج سانت از کف در نظر گرفت.   معمولا فاصله ی بیست و پنج سانتی، فاصله ای است که احتمال می رود رطوبت و آب تا آن سطح نفوذ کند. به همین دلیل باید به ان توجه لازم را نمود.

در عایق کف سازه باید به جزئی کاری ها توجه لازم را نمود چرا در اثر بی توجه به مراد جزئی، بعدها مشکلاتی برای ساکنین به وجود خواهد آمد. به طور مثال، لوله ها، کاسه توالت، کف شور آشپزخانه و ... از مواردی می باشد که باید به دقت آب بندی شوند. در زمان آب بندی کردن موارد گفته شده حتما به این نکته توجه کنید که موارد آب بند را تا قسمت داخلی لوله ها به کار ببرید. چرا که در صورت نفوذ آب به داخل لوله ها، آب بندی به صورت نصفه کاره رها می شود و تمام هزینه های شما را به هدر می دهد. این موضوع در مورد آب بندی استخرها نیز به کار می رود و در آب بندی چنین مواردی باید به تمامی لوله ها و دیگر قسمت های موجود در محفظه استخرها توجه لازم را نمود.

برای آب بندی و عایق کف می توان از چه موادی بهره مند شد؟

قیر:

یکی از مواد و متریال هایی که از گذشته تا به امروز مورد استفاده بسیاری برای عایق کف قرار گرفته است، قیر می باشد. هر چند که بعد ها مواد بهتری برای آن ها ساخته و جایگزین شد، اما می توان از این وسیله برای آب عایق رطوبتی بهره مند شد.

قطران:

یکی دیگر از مواد و مصالحی که می توان از آن برای عایق کف استفاده کرد قطران می باشد. اما قطران چیست و چگونه بدست می آید؟

قطران، حاصل قطرات چکیده شده از گاز زغال می باشد که امروزه برای عایق کف و آب بندی رطوبتی آن موارد استفاده متعددی دارد. علاوه این، این ماده را می توان از راه دیگری چون سنگ شیشه چرب و چوب نیز تهیه کرد.

عایق رطوبتی پیش ساخته:

عایق رطوبتی پیش ساخته یکی دیگر از مواردی می باشد که می توان از آن ها به عنوان عایق رطوبتی کف سازه استفاده کرد. علاوه بر عایق کف، می توان از این نوع مواد برای آب بندی استخر نیز بهره مند شد. همان طور که از نام این عایق رطوبتی پیداست، این عایق ها را می توان به صورت پیش ساخته، از بازار تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد. یکی از مزایایی که می توان برای این نوع عایق ها برشمرد این می باشد که دارای وزنی سبک می باشند.

همچنین انعطاف پذیری که در آن ها وجود دارد، یک مزیت مثبتی برای آن ها به وجود آورده و قابلیت استفاده راحت و آسانی به آن ها داده است. این عایق ها دارای ضخامت دو تا شش میلی متری می باشند و قابلیت جذب بالایی نیز دارند.

عایق پلیمری:

عایق های پلیمری از دیگر متریال هایی می باشند که می توان از آن ها برای عایق کف و عایق رطوبتی آن مورد استفاده قرار داد. این عایق ها علاوه بر این که در برابر رطوبت، مقاومت بالایی را نشان می دهند، در برابر حرارت نیز مقاوم بوده و می توان از آن ها برای عایق حرارتی نیز استفاده کرد. بنابراین می توان ان ها را عایق دوکاربرده نیز خواند. بوتیلی، اکریلیک،  پلی یورتان،  سیلیکون،  پلی استر نبافته،  اپوکسی،  عایق های ابری متریال هایی هستند که می توانند در زیر مجموعه ای عایق های پلیمری قرار بگیرند.

آب بندی بتن به چه صورت است؟

تخلخل و ذات نفوذ پذیر بتن ها باعث جذب مقادیر زیادی از مواد مضری چون کربن های دی اکسید و مونوکسید، کلرید ها و سولفات ها می شوند. نفوذ این مواد به عمیق ترین نقطه بتن ها باعث از بین رفتن و آسیب به ماهیت بتن ها خواهد شد که به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی باید یکی از چندین روش آب بندی سازه بتنی را بسته به کاربردشان انتخاب کرد و مانع از ورود خسارت های جبران ناپذیر شد.

اصطلاح بتن آب بند به بتنی تعلق می گیرد که در برابر نفوذ هر گونه عامل بیرونی و رطوبت، مقاوم بوده و یا حمله و نفوذ هیچ یک از مواد نام برده را در خود نپذیرد.

در آب بندی سازه های بتنی از چندین روش برای حفظ آن استفاده می شود که در لینک زیر به معرفی آنها می پردازیم

بخوانید:چگونگی آب بندی بتن و تزریق در بتن؟

۲۱۲۱

کد خبر 1428558

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آب بندی و عایق عایق رطوبتی توان از آن بی توجهی کف ساختمان ساختمان ها نم و رطوبت بی توجه عایق ها سازه ها لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  مرکز خراسان رضوی، گروهی از مدیران رادیو صدا و سیمای کشورمان در مشهد مقدس با هدف آشنایی با فعالیت‌های عمرانی آستان قدس رضوی و فرآیند بسته‌بندی گل‌های فوق ضریح حرم مطهر رضوی از رواق زیر سطحی بست شیخ بهایی و بخش شمیم رضوان بازدید کردند.

در این بازدید،  محرابیان به‌عنوان کارشناس شرح طرح، درصد پیشرفت، مساحت، زمان شروع و مدت انجام طرح را توضیح داد

مدیران رادیو از بخش شمیم رضوان بازدید نیز کردند و محمد حسین برگی به عنوان سرکشیک روز، توضیحاتی در خصوص چگونگی آغاز و انجام فرآیند آماده سازی گل‌های متبرک فوق ضریح مطهر را که روزانه تعویض و به این مکان منتقل می‌شود، بیان کرد

فعالیت‌های این مجموعه شامل استریل، خشک کردن، بسته‌بندی و توزیع گل‌های متبرک است.

بازدید از کارگاه روشنایی حرم مطهر رضوی
حضور در کارگاه روشنایی و بازدید از مراحل طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری، تمیز کردن و تعویض لامپ‌های معیوب لوستر‌های حرم مطهر، وضع روشنایی لوسترها، روشنایی و نورپردازی حرم مطهر بخش پایانی این بازدید بود

دیگر خبرها

  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • انهدام باند قمار و شرط بندی آنلاین در گلستان
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گلستان تا خرداد ماه تسویه می شود
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • کارخانجات آردسازی مازندران درجه‌بندی می‌شوند
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟