Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-08@22:52:46 GMT

نامه وزارت اقتصاد برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۵۸۱۹

صراط:

مهدی میراشرفی ظهر امروز در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی اظهار داشت: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان امروز در شرایط سخت تحریم‌ها فعالیت می‌کنند و بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات پیچیده و متناقض به موضوع تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده اما در گمرک با همه توان در راستای کاهش مشکلات این حوزه قدم برمی‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تسنیم وی افزود: در حدود 250 سال گذشته رئیس جمهور آمریکا موضوع حمایت از تولید به عنوان سیاست کلی انتخاب کردو حمایت از عرضه و تولید را در دستورکار خود قرار داد که نتیجه آن استراتژیک حمایت از تولید در کشور شد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: تحریم موضوع چند وجهی است و از گذشته تلاش کردیم تا هزینه حاصل از نفت سرمایه‌گذاری شود و اقتصاد از نفت فاصله بگیرد به طوری که بر اقتصاد بدون نفت تکیه کنیم اما به سبب تحریم‌های ظالمانه این موضوع اتفاق نیفتاد .

میراشرفی تصریح کرد: در ساختار اقتصادی ایران دولت بزرگترین تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده است و توجه به این نکته ضروری است که برای اقتصاد پایدار و برطرف شدن مشکلات باید اقتصاد مردمی شود که به صورت سیستماتیک کمتر به این موفقیت رسیدیم به همین سبب باید توجه ویژه به مردمی کردن اقتصاد داشته باشیم.

وی افزود: اگر زحمات و تلاش‌های فعالان اقتصادی در این زمینه نبود با وجود تحریم‌ها دشمنان به اهداف خود می‌رسیدند و این موفقیت حاصل همت بلند مردم و فعالان این حوزه است که سبب برهم زدن معاملات غرب شده و با توجه به وعده خداوند در قرآن در آینده نزدیک سختی‌ها به گشایش تبدیل می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: در مدت 5 ماهه ابتدای سال 52 میلیون تن کالا به کشور وارد و از کشور صادر شده و سهم صادرات 38 میلیون تن و سهم واردات 13.8 میلیون تن است که اکنون دغدغه دولت تامین کالاهای اساسی است تا فشار بر مردم کمتر شود.

میراشرفی عنوان کرد: از 17.8 میلیون تن واردات حدود 10 میلیون تن از کالاهای وارده کالاهای اساسی بودند و در زمینه کشاورزی نهاده‌های دامی در زمینه ذرت 4.3 میلیون تن واردات داشتیم که حدود 14 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه گمرک حمایت از تولید و تسهیل شرایط موجود است متاسفانه پیچیده‌ترین قوانین را در حوزه تجارت و تولید داریم به طوری که بیش از 25 سازمان در حوزه تجارت در کشور متولی و نظارت دارند در صورتیکه دنیا بر ساده‌سازی در کاهش قوانین و مقررات و تسهیل آنها تاکید یم‌کند.

رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: در زمینه کارشناسان مجازی ارائه خدمت بین خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده سرعت می‌بخشد و درخواست رویت کالا را به گمرک گزارش می‌دهد و تعیین مسیر کالا در مسیر سبز و قرمز دنبال می‌کند که در واقع ارتباط فیزیکی و ملموس به غیرفیزیکی و غیرملموس تبدیل می‌شود.

میراشرفی بیان کرد: در زمینه صدور اظهارنامه‌ها قبل از تحریم‌ها این موضوع حدود 20 روز طول می‌کشید اما اکنون تا 40 روز هم ادامه دارد و این روند طولانی شده به همین سبب بیشتر فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود به همین سبب شعار گمرک از هرجا از هرزمان است.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره 1 ماده 108 قانون گمرکی امکان بخشش 100 درصدی جرائم در کمیسیون‌های گمرکی وجود دارد که می‌تواند به صفر تغییر کند که در هر دو حوزه واردات و صادرات شامل می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: در زمینه احیای کمیته فنی یکی از اقداماتی که انجام شده تقریبا همه اختیارات گمرک ایران به گمرک استان‌ها داده شده و در زمینه مشکلات قطع سیستم گمرکی حدود 25 سازمان به سیستم متصل می‌شوند و زمانی که سیستم یکی از سازمان‌ها قطع شود کاربری که از سیستم گمرک وارد شده مشکل این قطعی را گمرک می‌داند.

میراشرفی ادامه داد: با توجه به اینکه پهنای باند و سرعت سامانه به حد مطلوب نرسیده متاسفانه این مشکلات وجود دارد اما با تلاش‌های بسیار ارتباط 24 ساعته شده تا در خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل هم امکان ارتباط با سیستم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: بر اساس 4 نامه از وزارت اقتصاد وضعیت رسوب کالا و ماندگاری آن برآورد شد و بانک مرکزی این پیشنهاد را قبول کرد که کالاهای اساسی بدون تامین ترخیص شوند و تا 3 ماه آینده ارز محموله تامین شود و حدود 4 میلیون تن کالا به ازای 6 میلیارد دلار کالاهای مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید در گمرک وجود دارد که عدم ترخیص آنها به سبب کد رهگیری بانک است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: در زمینه صادرات اگر به سامانه عرضه و بانک مرکزی مجاز اعلام کند می‌تواند در مقابل صادرات واردات انجام شود و مشکل تامین ارز مرتفع شود همچنین اگر پروژه راهبردی است بدون تامین، ترخیص انجام می‌شود.

میراشرفی تصریح کرد: شناسایی کالاهایی که برای صنایع استان راهبردی است انجام شود و در راستای تسهیل اقدامات به گمرک ارائه شود، 2.7 میلیارد دلار مبادلات با اوراسیا و صادرات 823 میلیون و واردات 1.9 میلیارد دلار است که امیدواریم این اقدام توسعه پیدا کند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اتاق بازرگانی رئیس کل گمرکات کشور ترخیص کالاهای اساسی رئیس کل گمرک ایران کالاهای اساسی میلیون تن تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن خام در فهرست کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار گرفت.

بر اساس اصلاحیه مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد.

در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟

در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد.

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که واردات این دو محصول با ارز ارزان باعث تعادل قیمت آنها در بازار می‌شود که اختصاص ارز گرانتر امکان داشت قیمت ها را در بازار بالاتر ببرد.

کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند و ۹۰ درصد نیاز روغن را از طریق واردات تامین می‌کند.

کد خبر 849594 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی روغن برنج کالاهای اساسی

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی
  • صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت
  • ماجرای رسوب ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در بندرعباس
  • فساد را جدی بگیریم/دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران/اقتصاد و روان و فرهنگ
  • آغاز طرح هوشمندسازی تامین و توزیع گوشت در چهارمحال وبختیاری
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد