Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:13:42 GMT

مبارزه غیرشیمیایی با آفات مزارع پنبه در جویم لارستان

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۵۸۶۴

مبارزه غیرشیمیایی با آفات مزارع پنبه در جویم لارستان

روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان در گزارش روز پنجشنبه خود به نقل از محمد زرگری افزود: این عملیات در پهنه شماره ۲ و با نظارت کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم صورت گرفت.

به گفته وی، این طرح با هدف پیش‌آگاهی به منظور کنترل عوامل خسارت‌زای پنبه، تعیین زمان موثر سمپاشی و همچنین بررسی جمعیت آفات این محصول انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان بیان کرد: برای ردیابی کرم‌های خاردار و قوزه پنبه، از ابتدای غنچه دهی در هر هکتار یک تله از نوع سطلی (فانل) نصب شد که تله‌ها در ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری بالاتر از تاج گیاه قرار می‌گیرد و همزمان با رشد محصول، نیاز به بالا بردن ارتفاع آنهاست.

زرگری اظهار داشت: پایش تله‌ها و شمارش تعداد حشرات شکار شده، ۲ بار در هفته انجام و سپس با تعیین اوج تراکم پرواز، زمان مناسب مبارزه با آفت در منطقه نام برده تعیین می‌شود.

وی، با بیان اینکه کرم خاردار یکی از مهمترین آفات پنبه است که با تغذیه از بذر و قطع الیاف پنبه خسارت زیادی به بار می‌آورد، گفت: لاروهای این آفت قبل از تشکیل قوزه‌ها، از جوانه‌های انتهایی بوته‌ها تغذیه می‌کنند و پس از آن به گل و قوزه‌های جوان حمله کرده و باعث ریزش آنها می‌شوند و چنانچه قوزه‌های بزرگتر مورد حمله قرار گیرند، قوزه به طور کامل باز نمی‌شود و قسمت خسارت دیده قابل برداشت نیست.

زرگری ادامه داد: با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم، پرهیز از سمپاشی بی‌رویه و همچنین مقاومت برخی آفات نسبت به آفت کُش‌ها، استفاده ازشیوه‌های غیرشیمیایی از طریق نصب تله‌های فرمونی، روش مناسبی برای مقابله با آفت پنبه است.

حدود ۱۵ هزارهکتار از مزارع شهرستان لارستان به ویژه در بخش جویم به کشت پنبه اختصاص دارد.

یکپارچه سازی پلاک‌های اراضی ملی شهرستان لارستان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان هم گفت: نشست کارگروه مشترک حل مشکلات اراضی و رفع تداخلات موجود در این زمینه، با حضور روسا و کارشناسان ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، ثبت اسناد و املاک و امور مالیاتی شهرستان لارستان برگزار شد.

منصور رضایی، با اشاه به یکپارچه سازی پلاک‌های اراضی ملی در سامانه شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت (شمیم) اظهار داشت: با این اقدام و صدور اسناد تک برگ اراضی ملی در این شهرستان علاوه بر تثبیت دقیق‌تر و صحیح‌تر موقعیت املاک، از بسیاری از تداخلات و تعارضات موجود جلوگیری می‌شود و همچنین این امر نقش مهمی در حفاظت و صیانت از اراضی ملی خواهد داشت.

وی، با اشاره‌ به حل مشکلات برخی پلاک‌ها و تثبیت مالکیت دولت در چارچوب حدنگاری (کاداستر) و تجمیع پلاک‌ها برای اجرای مقررات ماده ۲ و رفع تداخلات موجود افزود: در این زمینه هماهنگی‌های لازم برای روند سریع این موضوع از طریق سامانه "شمیم" انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان، با تشریح دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید (رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و اشخاص) گفت: این اداره در چارچوب ضوابط، مقررات و شرح وظایف قانونی، آمادگی خود را برای همکاری و انجام اقدامات لازم در این زمینه اعلام می‌دارد.

رضایی، همچنین بر لزوم دقت و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی در این مورد تاکید و بیان کرد: اجرای قانون رفع تداخلات اراضی منابع طبیعی و اشخاص از اهمیت زیادی برخوردار است و باید نشست‌های کارگروه‌ها در این حوزه فعال‌تر شود.

از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی درشهرستان لارستان، حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری پنبه جویم اراضی کشاورزی لارستان فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری پنبه جویم اراضی کشاورزی لارستان فارس منابع طبیعی و آبخیزداری پنبه جویم اراضی کشاورزی لارستان فارس شهرستان لارستان منابع طبیعی جهاد کشاورزی رفع تداخلات اراضی ملی پلاک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، حمیدرضا کریمی در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، افزود: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای باید تلاش‌های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد.
دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامد‌های منفی حفرچاه‌های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است.
وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه‌های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان‌ها صورت گیرد.
به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه‌هایی خواهد بود که احتمال برداشت‌های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است.
کریمی در ادامه اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می‌رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستان‌ها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.
وی در ادامه بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت.
مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان