Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این نشریه در گزارشی نوشت: "اگر "ایوان دوکه" رئیس جمهور کلمبیا ادعای اخیر خود را مبنی بر آن که ونزوئلا قویاً به دنبال خرید موشک های میانبرد و دوربرد از ایران است، هر سال مطرح می کردد، این موضوع قطعا مهم ترین سرخط اخبار آمریکا قرار می گرفت؛ اما از آنجا که سال  ۲۰۲۰، سالی عادی نیست و گذشته از همه گیری بیماری کرونا، سال انتخاباتی در آمریکا هم هست و ذهن بیشتر آمریکایی ها درگیر سیاست داخلی کشورشان است، همچنین به دلیل خیزش های جاری اجتماعی، یعنی همان اعتراضات ضدّنژادپرستی، دشمنان خارجی آمریکا و مشخصا ایران و ونزوئلا به تحولات داخلی آمریکا توجه کرده و به این تحولات به عنوان فرصتی برای تامین منافع خود چشم دوخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این لحظه مهم برای آنها، احتمالا در ۱۸ اکتبر از راه خواهد رسید، یعنی روزی که قرار است تحریم های تسلیحاتی ۱۳ ساله بین المللی علیه ایران پایان یابد.

دولت ترامپ این لحظه را پیش بینی کرده بود، اما در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید این تحریم ها ناکام ماند و اکنون خواستار اجرای مکانیسم ماشه، یعنی بند برجام موسوم به "اسنپ بک" است تا بتواند تحریم های قبل از برجام علیه ایران را به حالت اول برگرداند.

در شرایطی که نبرد حقوقی در شورای امنیت سازمان ملل ادامه دارد، ایران با نشان دادن چراغ سبز درخصوص احتمال انتقال سلاح به ونزوئلا در نیم کره غربی جهان که نیکولاس مادورو رئیس جمهوری آن است، در حال شکل دهی به چالشی استراتژیک در برابر آمریکا برای جلوگیری از تحریم های ادعایی است".

نشریه هیل در ادامه بدون اشاره به نقش آمریکا در حمایت از مخالفان ونزوئلا و تلاش برای کودتا علیه کاراکاس، در سیاه نمایی پرهیاهوی آشکاری از دولت مادورو به عنوان مسئول "بدترین بحران انسانی تاریخ نوین آمریکای لاتین" یاد کرد و نوشت: "مردم ونزوئلا، به رغم نشستن روی بزرگترین ذخایر نفتی جهان، از کمبود مواد غذایی، دارو و حتی سوخت رنج می برند".

این رسانه آمریکایی در ادامه چنین استنتاج کرده است که ایران از بحران سوخت در  ونزوئلا به عنوان فرصتی برای آزمودن راهبرد مقاومت در برابر تحریم ها استفاده کرده است و با بی اعتنایی به تحریم های آمریکا، به ونزوئلا پروازهایی انجام داده و حتی سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا کشتی اعزام کرده و چندین تکنسین نیز از شرکت ملی پتروشیمی ایران به ونزوئلا سفر کرده اند.

نشریه هیل با ادعای آن که حضور ایران در ونزوئلا تازگی ندارد، افزود: ایرانیان دست کم در مدت ۱۵ سال گذشته از طریق طرح های مختلف نظامی با مشارکت صنایع دفاعی ونزوئلا (CAVIM)، در حال ساختن شبکه ای برای تولید تسلیحات در آن کشور بوده اند. با این وجود دولت ایران در سال ۲۰۲۰ حضور نظامی ایران خود را از سایه خارج و آنرا علنی کرد تا به وجود خود در ونزوئلا مشروعیت بخشد.

ایران به تازگی با ارسال سوخت، مواد غذایی و تکنسین و حتی گشایش نخستین فروشگاه بزرگ در کاراکاس – پایتخت ونزوئلا – شبکه ای در ونزوئلا ایجاد کرد که زمانی مخفی عمل می کرد اما امروزه از این طریق هدایت فعالیت های خارجی خود را در این کشور آشکار کرده است.

نشریه هیل در ادامه یادآور شد: ایران می گوید این صرفا حمایت از یک کشور شریک است. اما در حقیقت این آزمون اولیه برای تحولاتی است که قرار است پس از رفع تحریم های تسلیحاتی ایران رخ دهد.

این نشریه آمریکایی تصریح کرد: ایران در تابستان امسال با ارسال چند کشتی حامل سوخت به ونزوئلا، پاسخ آمریکا و واکنش جامعه جهانی را به نقض آشکار تحریم ها آزمود. این درحالی است که دولت مادورو نیز که تحت تحریم های جهانی قرار دارد، این محموله را با تبلیغات فراوان پذیرفت.

با این وجود، آمریکا طی ادعایی از توقیف محموله سوخت چهار کشتی دیگر خبر داد که جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد و تاکید کرد محموله هایی که توقیف شده اند، به ایران تعلق ندارند.

 نشریه هیل با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا افزود: دو کشور ایران و ونزوئلا که امسال غالبا طی قرائتی مشترک خود را قربانی تحریم های ناعادلانه آمریکا معرفی می کنند، تاکید دارند که  با هم علیه فشار حداکثری آمریکا و تحریم های یک جانبه آن مقابله خواهند کرد.

هیل می نویسد: ایران احتمالا با تلاش برای ارسال موشک های میان برد و دوربرد به ونزوئلا قصد دارد در برابر اقدامات ایذایی و ادامه تحریم ها آمریکا علیه ایران، چالش جدیدی را با آمریکا در سازمان ملل مدیریت و تشدید کند، اقدامی که مادورو از آن به عنوان "ایده مطلوب" یاد کرده بود. چون محاسبه دولتمردان دو کشور بر این امر مبتنی است تا بتوانند رئیس جمهوری ترامپ و آمریکا را در شرایطی دشوار قرار دهند.

پیش از این، پنج فروند کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران محموله خود را به ونزوئلا تحویل داده بودند.  
«نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران، تأکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق دارند آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

برچسب‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا حسن روحانی پروندهٔ خبری اعزام پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا حسن روحانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا حسن روحانی ایران و ونزوئلا علیه ایران نشریه هیل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد