چه فرش شما را بدزدم چه شعرتان را
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۷۸۶۵
محمدرضا روزبه با بیان اینکه سرقت ادبی هم باید مثل سرقت از خانه دیگران درنظر گرفته شود، میگوید وقتی از بزرگان شعر سرقت میشود، شاعران درجه چند و گمنام در شهرستانها فاتحهشان خوانده است.
این شاعر و منتقد ادبی در گفتوگو با ایسنا، درباره سرقت ادبی و وضعیت رسیدگی به آن اظهار کرد: سرقت ادبی در اشکال مختلف، طی سدههای گوناگون ادبی بوده و استمرار داشته است، اما در روزگار ما از یک زمانی به بعد با ظهور مطبوعات و رسانههای جمعی شکل تازهای به خود گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزبه افزود: این امر باید از جهات اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد. اما خودشاعرپنداری، حسرت شاعری، جاذبه حضور در انجمنها و محافل ادبی و هنری، چاپ مجموعه و شاعر قلمداد شدن در جامعه و ادا و اطوارهای خاص و روشنفکری آن مجموعا در طی این سالها جوانانی را به اینکه به سرقت ادبی دست بزنند، واداشته است. حتی سلبریتیهایی را به اینکه بدهند برایشان کتاب شعر چاپ کنند، واداشته است.
او با اشاره به ابعاد گسترده سرقت ادبی گفت: سرقت ادبی با ظهور فضای مجازی حالت عام پیدا کرده است و میدانیم که متاسفانه علاوهبر رواج جعلیات در فضای مجازی، سرقت هم گسترش پیدا کرده است. حتی جوانانی شعرهای برجسته شاعران معروف و نامدار را به نام خود به چاپ میرسانند یا آنها را لتوپار و تکهتکه میکنند و به نام خودشان میزنند. دیگرانی هم که کمتر با جریانهای شعری امروز آشنایی دارند، اینجور مطالب را گسترش میدهند و به اشتراک میگذارند و از این نظر متاسفانه فضای آشفتهای وجود دارد.
روزبه همچنین درخصوص جلوگیری از سرقت ادبی بیان کرد: متاسفانه قانون دقیق و مدونی در این زمینه وجود ندارد که سرقت ادبی و جعل ادبی، جرم فرهنگی و اجتماعی به حساب بیاید و قانونا با آن برخورد شود تا اصحاب قلم و هنر از این حیث نفسی بکشند، راحت باشند و احساس امنیت فرهنگی کنند. جایی که از اخوان، شاملو، فروغ و نیما سرقت میشود، شاعران درجه دوم، سوم و گمنام در شهرستانها که دیگر فاتحهشان خوانده است.
این نویسنده در ادامه فرهنگسازی را لازمه جلوگیری از سرقت ادبی دانست و اظهار کرد: از طرفی باید فرهنگسازی شود، یعنی همانطور که میگوییم سرقت و دزدی از خانه مردم مذموم و ناپسند است، سرقت ادبی هم در همان حکم باشد؛ چون کسی که سرقت ادبی میکند، فکرمایه دیگری را بدون هیچ زحمتی از آن خودش میکند. پس فرقی نمیکند که من فرش منزل شما را سرقت کنم یا شعر، نوشته و فکرمایه شما را، هر دو سرقت است. اما قبح آن یکی شناخته شده است و این یکی نه. تصور میشود که ضرری ندارد، قانونی هم پشتش نیست.
او در ادامه متذکر شد: اما برخورد با سرقت ادبی باید قانونمند شود، فکرمایه هر کس مثل اموال شخصی او حد و حدودی داشته باشد و دیگران نتوانند به حریم فکر او تجاوز کنند. مشکل دیگر هم البته مشکل فرهنگی و گاه حتی اقتصادی است. کسانی میکوشند در قالب خودشاعرپنداری یا خودشاعرنمایی به نان و نوایی برسند، کتابی چاپ کنند و حق تالیفی بگیرند.
محمدرضا روزبه در پاسخ به این سوال که آیا از شعرهای او هم سرقت شده است گفت: بله، گاه توارد بوده و گاه جوانی سرودههایی از من را عینا در مجلهای معتبر و پرتیراژ به نام خودش چاپ کرده است و من فقط افسوس خوردهام چون میدانستم که کاری از دست من برنمیآید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سرقت ادبی وضعیت شعر سرقت ادبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد کتاب مویه های آمو
پنجمین همایش ادبی از بلخ تا نیشابور به همت انجمن ادبی خانه مولانا و حوزه هنری استان قم با رونمایی و نقد کتاب مویههای آمو اثر سیدسکندر حسینی بامداد در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.
این همایش با حضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان و با هدف شناخت بهتر و عمیقتر شعر امروز افغانستان برگزار شد.
در این همایش حسین محمدی مبارز، طهماسبی خراسانی و سید حسین فصیحی با اجرای سیدعلی نقیب به نقد و بررسی مجموعه شعر مویههای آمو پرداختند.
منتقدین به کشف مضامین و خلق آثار موفق در زمینههای مختلف آیینی، اجتماعی و عاشقانه، سلیس بودن و بهروز بودن زبان، بلخگرایی و هویت تمدنی، انتخاب درست واژگان در شعر و انتخاب مناسب عنوان کتاب و تناسب آن با سرودههای اجتماعی و عاشقانه اشاره کردند.
در این محفل ادبی سیده تکتم حسینی، احسانالله بدخشانی، شفیق صادقی، اعلا امیری، مژگان فرامنش، اسحاق ثاقبی داراب، معصومه جمالی، مجتبی خرسندی و سید سکندر حسینی بامداد (نویسنده مجموعه شعر مویههای آمو) شعرخوانی داشتند.
باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان