Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-04@06:30:30 GMT

وقتی کارتن خواب‌ها هم صادرات می‌کنند!

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۹۷۰۳

وقتی کارتن خواب‌ها هم صادرات می‌کنند!

تحریریه پارسینه- محمد مهدی حاتمی: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی کشور که چندی قبل به مناسب هفته دولت بر صفحه تلویزیون ظاهر شده بود، روایتی جدید از پشت پرده عدم بازگشت ارز‌های صادراتی مطرح کرد. همتی گفت: برخی از افرادی که اسامی‌شان را به قوه‌قضائیه داده‌ایم، افراد ضعیف و حتی کارتن‌خواب هستند که کارت یک بار مصرف بازرگانی گرفته‌اند و دیگران از کارت بازرگانی‌شان استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آنچه همتی به آن اشاره کرده، موضوع استفاده از «کارت‌های بازرگانی اجاره ای» است که چند سالی است در فضای اقتصادی کشور مطرح شده است. در این روش، صادرکننده به جای استفاده از کارت بازرگانی نام و نشان دار، به نام شخصیت‌های حقیقی ثالث کارت دریافت می‌کند و پس از یک بار استفاده، کارت را کنار می‌گذارد. در مقابل، اما ارز حاصل از صادرات هم به کشور بر نمی‌گردد و از چرخه تجاری کشور خارج می‌شود.
معضلی به نام «کارت‌های بازرگانی اجاره ای»
اما آنچه مورد اشاره رییس کل بانک مرکزی قرار گرفت، معضل تازه‌ای در اقتصاد ایران نیست و تبعات آن نیز در موقعیت‌های دیگر دامن اقتصاد کشور را گرفته است. موضوع «کارت‌های بازرگانی اجاره ای» چند سال پیش و زمانی مطرح شد که موضوع بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به میان آمد. اما اساساً میزان استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در ایران چقدر بوده است؟   جمشید نفر، رئیس وقت کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در سال ۱۳۹۸ گفته بود: طبق پژوهش‌ها و تحقیقات صورت گرفته، ما دریافتیم که در یک دوره زمانی، سهم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی کشور (حدودا ۱۵ درصد) از طریق کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف صورت می‌گیرد.
در آن زمان دولت تصمیم گرفته بود به دلیل بروز بحران ارزی در کشور، صادرکنندگان عمده را مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجارتی کشور کند. در این میان، از آنجا که ضوابط مرتبط با اخذ کارت بازرگانی چندان سفت و سخت نبود، عده‌ای شروع به صدور کارت بازرگانی به نام اشخاص حقیقی و معمولی کردند تا تنها یک بار از این کارت‌ها استفاده کرده و با استفاده از این ترفند، رد خود را در نظام تجاری کشور پاک کنند.
به عبارت ساده تر، صادرکننده متخلف با استفاده از کارت بازرگانی‌ای که مثلاً به نام یک روستایی صادر می‌شد، چند میلیون دلار کالا صادر می‌کرد و ارز حاصل از صادرات را هم به کشور بر نمی‌گرداند. طی دو سال گذشته، صحبت حتی از کارت‌های بازرگانی‌ای به میان آمد که به نام افراد متوفی صادر شده بودند و متاسفانه نظام اداری کشور قادر به پیگیری این موضوع نبود.

وقتی گره سفت‌تر شد
با این همه، در زمستان سال ۱۳۹۸، سازمان گمرک کشور سخت گیری‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی را بیشتر کرد و نشانه‌های احتمالی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را در بخشنامه‌ای به گمرکات مختلف کشور ارسال کرد تا کشف موارد استفاده از این کارت‌ها آسان‌تر شود.
بر اساس اعلام این سازمان، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از پنج ویژگی عمده برخوردار هستند. نخست، کارت‌های بازرگانی‌ای که توسط حق العمل‌کاران یا نمایندگان متعدد استفاده می‌شوند، مشکوک اند.
دوم، کارت‌های بازرگانی که با استفاده از آن‌ها در گمرکات مختلف کالا اظهار می‌شود. اما سومین نشانه که مشخص می‌کند این کارت‌ها اجاره‌ای هستند، اینکه کارت‌های بازرگانی که با استفاده از آن‌ها در فصول مختلف و متعدد تعرفه، کالا اظهار می‌شود. شاخص دیگر اینکه کارت‌های بازرگانی که در محل جغرافیایی غیر از محل صدور کارت از آن‌ها استفاده شده نیز احتمالا به عنوان کارت‌های اجاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین براساس بخشنامه گمرک، گروه دیگر کارت‌های بازرگانی هستند که برای واردات یا صادرات به اظهارکنندگان یا کارگزارانی وکالت داده‌اند که در گذشته برای بدهکاران کار کرده‌اند. علاوه بر این، طی سال ۱۳۹۸ اعلام شد که واگذاری کارت بازرگانی به غیر ممنوع است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بانک مرکزی صادرات اتاق بازرگانی کارت بازرگانی دلار ارز کارت های بازرگانی اجاره ای استفاده از کارت حاصل از صادرات کارت بازرگانی بازرگانی ای کارت ها یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست

به گزارش قدس آنلاین، «رمضان بهرامی» درباره برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران افزود: در دولت سیزدهم شاهد فصل جدیدی از ارتباطات و تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان هستیم و در ماه‌های آینده به طور قطع این شرایط بهبود بیشتری خواهد یافت.

وی اضافه‌کرد: امسال برای نخستین بار پس از مدت‌ها «مرگن گوردوف» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان که در کابینه این کشور جایگاه وزیر را دارد به همراه یک هیات بلندپایه تجاری به ایران آمد و از ششمین نمایشگاه اکسپو بازدید کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با اشاره به اینکه تبادلات تجاری بین دو کشور بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: بخش عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان انواع میوه‌جات است که این کشور می‌تواند مصرف‌کننده سایر محصولات کشاورزی از ایران نیز باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به بازدید از نمایشگاه اکسپوی تهران مقرر شد که ترکمنستان بتواند علاوه بر میوه، محصولات فلزی، آهن، مصالح و لوازم ساختمانی، مواد لبنی، مواد غذایی، پلاستیک و کالاهایی در بحث پیمانکاری و مواد معدنی از ایران تامین کند.

بهرامی اضافه کرد: سفرهای وزرا و روسای جمهوری به کشورهای یکدیگر، نشان‌دهنده روابط خوب بین کشورهاست و فصل جدیدی در روابط تجاری بین بازرگانان و تجار ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: در گذشته گوشت مرغ و سایر محصولات دیگر به ترکمنستان صادر می‌شد، اما تعلل در صادرات یا تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و توقف ناگهانی صادرات، باعث شد ما این موقعیت‌ها را از دست بدهیم و کشورهای دیگر جایگزین ما در بازار این کشور همسایه شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان بیان داشت: در طول چهار تا پنج سال گذشته تجارت بین ایران و ترکمنستان سالیانه بین ۱۳۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بوده است که این امر نشان دهنده ناپایداری این بازار تجاری است.

وی با بیان اینکه اکسپو ویترینی برای ادامه فعالیت‌های تجاری است، افزود: به نظر می‌رسد برای عملیاتی شدن اکسپو باید وزرای کشورها وارد عمل شوند تا با حمایت‌های دولتی خود از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه برای تبادلات تجاری خودداری کنند.

بهرامی، تعلل و توقف در صادرات محصولات کشاورزی را برای تجار و بازرگانان ایرانی مخرب دانست و اظهار داشت:

تعرفه‌گذاری برای محصولات کشاورزی مناسب است، اما این تعرفه‌گذاری و برخی بخشنامه‌ها نباید ضربه‌ای به صادرات کشور بزند.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع تاثیرگذاری تلاش‌های دولت در توسعه روابط تجاری

وی بر این باور است که با اتمام اکسپو، تازه کار تجار و بازرگانان کشور ما شروع می‌شود؛ بنابراین از مسوولان می‌خواهیم با ممانعت از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه اقدامات دولت را برای حفظ روابط تجاری با دیگر کشورها به هدر ندهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: در سفر مرگن گوردوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان به ایران و بازدید از ششمین نمایشگاه اکسپو ۱۴۰۳ قرار شد برخی مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور در زمینه ویزا، ترانزیت کالا برطرف شود.

وی اضافه کرد: همچنین قرار شد مشکلات حوزه بازرگانی دو کشور در اتاق‌های مشترک و اتاق بازرگانی ایران حل و فصل شود.

بهرامی معتقد است: برای اکسپو یک نسخه وجود دارد که دولت در کنار تجار و بازرگانان باشد و با پیگیری دیدارهای اخیر و ایجاد تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور خروجی این نمایشگاه، منتج به قراردادهای مناسب تجاری دو کشور شود.

فرصتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ترکمنستان

وی درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی «ایران‌اگروفود» در ترکمنستان گفت: این نمایشگاه بزرگ شهریورماه در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می‌شود که می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.

به گفته این مسوول، ترکمنستانی‌ها برای اعلام حمایت و پشتیبانی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان به تهران آمدند و برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده عزم دو کشور و جذب و خواسته مخاطب ترکمنستانی است.

وی اضافه کرد: حضور تجار و بازرگانان ایرانی در ترکمنستان و همچنین دستگاه‌های مختلف و اتاق‌های مشترک می‌تواند بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی فراهم کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: جلسات B To B اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با حضور ۱۵۰ تاجر ترکمنستانی و جمعی از بازرگانان ایرانی از سراسر کشور در ۹ اردیبهشت در ساختمان جدید اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۳ یک تعامل تجاری خوب و یک جهش بسیار زیادی در زمینه مراودات تجاری بین دو کشور ایجاد شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران - اکسپو ۲۰۲۰۴، رویدادی برجسته و تاثیرگذار به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران، بستری منحصربه‌فرد برای تبادل فرهنگی تجاری و فناوری میان ایران و جهان است و این نمایشگاه به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • با این پنج توصیه متخصصان راحت‌تر بخوابید
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست