Web Analytics Made Easy - Statcounter

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی روان‌نژندی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه در افراد دارای سابقه روابط فرازناشویی بیشتر از زوجین عادی است و ویژگی‌هایی مثل توافق‌جویی و وجدان‌گرایی در این افراد کم‌تر است. همچنین رضایت جنسی نیز در این زوجین کم‌تر است.

به گزارش ایسنا، خیانت زناشویی یکی از پیچیده‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلات بین زوجین است که عوامل زیادی در بروز این رفتار تاثیر دارد و نگاه تک عاملی به آن ساده‌انگاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شیوع قابل توجه این مشکل، «فرشته بخشایش» و «نسرین باقری» پژوهشگران روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی را در زوجین با مشکلات خیانت زناشویی و زوجین مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این پژوهش، ۶۰ نفر از افرادی که به دلیل خیانت زناشویی یکی از زوجین در دوره زمانی اردیبهشت تا آبان سال ۱۳۹۷ به یک کلینیک مشاوره در منطقه ۳ تهران مراجعه کرده‌ بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در این مطالعه ۶۰ نفر از زوجین عادی نیز بررسی شدند.

میانگین سن مشارکت‌کنندگان حدود ۳۸ سال بود و در بازه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار داشتند. در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی چهار نفر کمتر از یک سال از ازدواجشان گذشته بود، ۱۰ نفر بین یک تا پنج سال، ۱۴ نفر بین ۶ تا ۱۰ سال و ۳۲ نفر بیش از ۱۰ سال از طول مدت ازدواجشان می‌گذشت. ۶ نفر از این افراد بدون فرزند، ۱۲ نفر یک فرزند، ۱۶ نفر دو فرزند و ۲۶ نفر سه فرزند داشتند.

برای این بررسی‌ها از پرسش‌نامه «سنجش صفات پنج‌گانه شخصیتی» و «پرسش‌نامه رضایت جنسی» استفاده شد.

نتایج این بررسی نشان داد که میانگین نمره رضایت زناشویی در گروه افراد دارای سابقه روابط فرازناشویی کم‌تر از گروه عادی است.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که ویژگی‌های شخصیتی «روان‌نژندی»، «برون‌گرایی»، «باز بودن به تجربه» در گروه دارای سابقه روابط فرازناشویی بیشتر از زوجین عادی است. همچنین ویژگی‌هایی مثل توافق‌جویی و وجدان‌گرایی در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی کم‌تر است.

پژوهشگران در تبیین این یافته می‌گویند: «روان‌رنجوری با مولفه‌های زمینه‌های اجتماعی و هیجان‌خواهی خیانت همبستگی مثبت و معنادار دارد. افراد نوروتیک و کسانی که سبک دلبستگی اجتناب دارند(کسانی که از دیگران فاصله می‌گیرند)، دارای ثبات احساسی کم‌تری هستند، توافق‌پذیری کمتری دارند و در عامل تجربه‌پذیری نیز نمره کمتری کسب می‌کنند، به احتمال بیشتری به روابط کوتاه‌مدت‌تر می‌پردازند و میزان رضایت و تعهد آنها عموما پایین‌تر است که در نهایت منجر به خیانت زناشویی می‌شود».

همچنین به اعتقاد این محققان, عوامل مختلفی در بروز خیانت زناشویی نقش دارد و عواملی مثل ویژگی‌ها و خصوصیات فردی، نارضایتی عاطفی و جنسی در روابط زناشویی، مشکلات خانواده و عوامل اجتماعی، می‌توانند زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده گرایش افراد متاهل به خیانت زناشویی باشند.

با توجه به این‌که این مطالعه تنها بر روی زوجین مراجعه‌کننده فقط به یک مرکز مشاوره انجام شده بود، در تعمیم نتایج آن باید احتیاط کرد.

یافته‌های این پژوهش تابستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی در بین زوجین با مشکل خیانت زناشویی و زوجین عادی» در فصل‌نامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0037sV

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خیانت روابط زناشویی رضایت جنسی ویژگی های شخصیتی خیانت زناشویی دارای سابقه رضایت جنسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت ده روسی از نگرش پاتریسیو در رختکن؛ احتمال تمدید قرارداد او به عنوان دروازه‌بان ذخیره

پاتریسیو شاید در‌ رم ماندنی شود.

روی پاتریسیو دروازه بان 36  ساله و پرتغالی آاس رم پس از ورود دنیله ده روسی با درخشش میله اسویلار به دروازه ذخیره جالوروسی تبدیل شده است. قرارداد او با رم در انتهای فصل به پایان می‌رسد اما شاید این دروازه بان با تجربه در پایتخت ایتالیا ماندنی‌ شود.

به نقل از کوریره دلو اسپورت؛ به دنبال درخشش خیره کننده میله اسویلار، روی پاتریسیو به نیمکت نشینی مطلق در رم تبدیل شده است. با این حال دنیله ده روسی از نگرش پاتریسیو در تمرینات و رختکن بسیار راضی است. پاتریسیو بدون توجه به از دست رفتن جایگاه خود در ترکیب، همچنان بسیار با روحیه است و نقش یک رهبر را در رختکن دارد. ده روسی درخواست تمدید قرارداد پاتریسیو را به باشگاه ارائه داده است و اگر این دروازه بان پرتغالی مشکلی با نیمکت نشینی نداشته باشد، به عنوان دروازه بان ذخیره به فعالیت خود در رم ادامه خواهد داد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • شرط تنصیف دارایی
  • میزان رضایت مردم نسبت به نظافت تهران
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • رضایت ده روسی از نگرش پاتریسیو در رختکن؛ احتمال تمدید قرارداد او به عنوان دروازه‌بان ذخیره
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند