Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

خیانت زناشویی یکی از پیچیده‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلات بین زوجین است که عوامل زیادی در بروز این رفتار تاثیر دارد و نگاه تک عاملی به آن ساده‌انگاری است.

با توجه به شیوع قابل توجه این مشکل، «فرشته بخشایش» و «نسرین باقری» پژوهشگران روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی را در زوجین با مشکلات خیانت زناشویی و زوجین مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای انجام این پژوهش، ۶۰ نفر از افرادی که به دلیل خیانت زناشویی یکی از زوجین در دوره زمانی اردیبهشت تا آبان سال ۱۳۹۷ به یک کلینیک مشاوره در منطقه ۳ تهران مراجعه کرده‌ بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در این مطالعه ۶۰ نفر از زوجین عادی نیز بررسی شدند.

میانگین سن مشارکت‌کنندگان حدود ۳۸ سال بود و در بازه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار داشتند. در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی چهار نفر کمتر از یک سال از ازدواجشان گذشته بود، ۱۰ نفر بین یک تا پنج سال، ۱۴ نفر بین ۶ تا ۱۰ سال و ۳۲ نفر بیش از ۱۰ سال از طول مدت ازدواجشان می‌گذشت. ۶ نفر از این افراد بدون فرزند، ۱۲ نفر یک فرزند، ۱۶ نفر دو فرزند و ۲۶ نفر سه فرزند داشتند.

برای این بررسی‌ها از پرسش‌نامه «سنجش صفات پنج‌گانه شخصیتی» و «پرسش‌نامه رضایت جنسی» استفاده شد.

نتایج این بررسی نشان داد که میانگین نمره رضایت زناشویی در گروه افراد دارای سابقه روابط فرازناشویی کم‌تر از گروه عادی است.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که ویژگی‌های شخصیتی «روان‌نژندی»، «برون‌گرایی»، «باز بودن به تجربه» در گروه دارای سابقه روابط فرازناشویی بیشتر از زوجین عادی است. همچنین ویژگی‌هایی مثل توافق‌جویی و وجدان‌گرایی در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی کم‌تر است.

پژوهشگران در تبیین این یافته می‌گویند: «روان‌رنجوری با مولفه‌های زمینه‌های اجتماعی و هیجان‌خواهی خیانت همبستگی مثبت و معنادار دارد. افراد نوروتیک و کسانی که سبک دلبستگی اجتناب دارند(کسانی که از دیگران فاصله می‌گیرند)، دارای ثبات احساسی کم‌تری هستند، توافق‌پذیری کمتری دارند و در عامل تجربه‌پذیری نیز نمره کمتری کسب می‌کنند، به احتمال بیشتری به روابط کوتاه‌مدت‌تر می‌پردازند و میزان رضایت و تعهد آنها عموما پایین‌تر است که در نهایت منجر به خیانت زناشویی می‌شود».

همچنین به اعتقاد این محققان, عوامل مختلفی در بروز خیانت زناشویی نقش دارد و عواملی مثل ویژگی‌ها و خصوصیات فردی، نارضایتی عاطفی و جنسی در روابط زناشویی، مشکلات خانواده و عوامل اجتماعی، می‌توانند زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده گرایش افراد متاهل به خیانت زناشویی باشند.

با توجه به این‌که این مطالعه تنها بر روی زوجین مراجعه‌کننده فقط به یک مرکز مشاوره انجام شده بود، در تعمیم نتایج آن باید احتیاط کرد.

یافته‌های این پژوهش تابستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی در بین زوجین با مشکل خیانت زناشویی و زوجین عادی» در فصل‌نامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زناشویی روانشناس زوجین ویژگی های شخصیتی خیانت زناشویی دارای سابقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، بنابر گزارش شبکه المیادین، جنبش حماس امروز (شنبه) اعلام کرد که نشست مهمی با حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «جمیل مزهر» معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و «محمد الهندی» معاون دبیر کل جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از رهبران این سه جنبش برگزار شد.

بنابر اعلام حماس، این نشست در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی نوار غزه برگزار شد و طی آن حاضرین پایداری مثال زدنی ملت فلسطین که اراده شکست‌ناپذیر خود با وجود نسل‌کُشی توسط رژیم صهیونیستی را به دنیا ثابت کرد، ستودند.

در این نشست همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری و فراگیر نظامیان اشغالگر، آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و نیز راهکارهای کاهش درد و رنج فلسطینیان و تقویت پایداری جبهه داخلی در برابر سلطه‌جویی‌های رژیم اشغالگر، بررسی شد.

رهبران جنبش‌های مذکور بر ضرورت توسعه اقدام ملی و میدانی برای ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر و تحقق اهداف ملت فلسطین برای دستیابی به استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عملیات‌های قهرمانانه گردان‌های مقاومت و یگان‌های آن در رهبری نبرد را ستودند و ضرورت ارتباطات ملی به منظور تقویت وحدت ملت فلسطین و بهره‌برداری از این پایداری را مورد بررسی قرار دادند.

رهبران جنبش‌های مذکور همچنین به فلسطینیان ساکن غزه، قدس، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ و خارج از فلسطین درود فرستادند و علاوه بر آن اوضاع اسرای در بند زندان‌های رژیم اشغالگر را بررسی و بر خواسته ملت فلسطین برای انجام تبادل اسرای جدی و شرافتمندانه تأکید کردند.

به گفته حماس، حاضران در نشست مذکور به جبهه‌های مقاومت حامی فلسطین از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق و ایران درود فرستادند و توافق کردند که رایزنی‌ها با بقیه گروه‌های فلسطینی در داخل و خارج ادامه یابد.

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد امروز (شنبه) گفته بود که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده‌اند و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • بهترین کپی ترید فارکس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بررسی جامع
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی