Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار قم با اشاره به انتخاب شهر مقدس قم به عنوان پايتخت فهما گفت: این انتخاب فرصتی برای گسترش فعالیت های دینی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، کانون‌های مساجد یکی از مجموعه‌های فرهنگی هنری کشور است که به برکت نظام جمهوری اسلامی از سال 1371 راه‌اندازی شد. در حال حاضر و پس از گذشت 28 سال، بیش از  25 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعال میباشند که فرصتی برای حرکت‌های عظیم فرهنگی، هنری و دینی در مساجد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا ستاد هماهنگی کانـون های فرهنگی هنـری مسـاجد کشور از سال 1396 سامانه بچه‌های مسجد به آدرس bachehayemasjed.ir را ایجاد کرد تا اطلاعات تمام کانون‌های فرهنگی هنری به تفکیک در آن ثبت شود.اطلاعات بیش از 25 هزار کانون در این سامانه ثبت شده است. در قدم بعدی ثبت نام اعضای کانون‌ها و فعالیت‌های کانون ها نیز در این سامانه انجام شد.سپس طرح رویداد ملی «فهما» یا همان پایتخت فرهنگی هنری مساجد کشور مطرح شد که اکنون در حال اجراست.

 

شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بالای بچه‌های مسجدی، بهره‌مند شدن کانون های فرهنگی هنری مساجد از الگوهای برتر شناخته شده، دیده شدن حرکت هایی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق می‌افتد، اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد، ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و حل مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی،کمک به سیاستگذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق و... از اهداف اجرای این طرح بود.

 

در این طرح شاخص‌هایی درنظر گرفته شده که بر اساس آن تمام فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی مساجد بر اساس هشت محور: "قرآن و عترت"، "شبکه‌سازی و ساماندهی"، "هنر متعالی"، "کتاب و کتابخوانی"، "مناسبت‌های ملّی و مذهبی"، "فضای مجازی و رسانه"، "غنی‌سازی اوقات فراغت" و "خلاقیت و نوآوری" مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

پس از ارزیابی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در محورهای مذکور قرار شد استان برتر به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران معرفی شود .

 

بر اساس ارزیابی های انجام شده استان قم با کسب بالاترین امتیاز و با اختلاف زیاد از دیگر استان ها به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی شد.در همین راستا گفتگویی انجام داده ایم با «سید مرتضی سقاییان نژاد» شهردار قم که در پی می آید:

 

به عنوان اولین سئوال در خصوص انتخاب قم به عنوان پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) بفرمایید؟

استان قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکز عظیم‌ترین حوزه‌های علمیه است . قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام است . وجود بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) بر قداست ، نورانیت و از سویی سطح توقعات جهان اسلام از این شهر مقدس افزوده است، درنتیجه در هر هشت محوری که فهما بر مدار آن شکل گرفته و ارزیابی ها صورت پذیرفته است؛ مساجد قم ، کانونهای فرهنگی هنری مساجد و جوانان و نوجوانان این استان باید پیشتاز و پیشگام باشند.

 

به بیان دیگر در محورهای «قرآن و عترت»، «شبکه‌سازی و ساماندهی»، «هنر متعالی»، «کتاب و کتابخوانی»، «مناسبت‌های ملی و مذهبی»، «فضای مجازی و رسانه»، «غنی‌سازی اوقات فراغت» و «خلاقیت و نوآوری» باید الگو باشند.

 

عملکرد کانون های فرهنگی هنری استان قم را چگونه ارزیابی می کنید؟

​ کانونهای فرهنگی و هنری مساجد قم همچون سنگرهایی هستند که می توانند تاثیر به سزایی در فعالیت های مختلف فرهنگی و دینی داشته باشند. این انتخاب در واقع یک فرصت برای گسترش این فعالیت ها است. از سوی دیگر کسب عنوان پایتخت فهما برای استان قم، سطح توقعات خانواده ها از کانونهای فرهنگی هنری را به شدت بالا می برد، اما در هر صورت باید به این مساله توجه داشت که اساسا توجه به شرایط بومی هر استان در برنامه ریزی ها اهمیت فراوانی دارد.

 

مولفه هایی نظیر فرهنگ و هنر و آداب و رسوم و ساختار و اعتقادات هر استان با استان دیگر متفاوت است، هرچند که هدف یکی است اما راه های رسیدن به هدف مختلف خواهند بود.

 

شهر مقدس قم در این میان چه نقشی می تواند داشته باشد؟

شهر مقدس قم همیشه در سطح ملی و بین المللی مورد توجه بوده است چراکه بزرگان بسیاری در این شهر زندگی کرده اند. بزرگانی چون امام راحل و بسیاری دیگر از رهبران و مجاهدان جهان اسلام در این شهر حضور داشتند و سلاح مسجدی برداشتند بنابراین با چنین پیشینه ای باید از ظرفیت معنوی قم بهره برد، از سوی دیگر استفاده از ظرفیت نخبگان مسجدی در حوزه‌های دینی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، ادبی، صنعتی، اقتصادی، رسانه ای خاصه رسانه های نوین  و خلاقیت در تمامی امور مخصوصا در مدیریت شهری اهمیت ویژه ای دارد، در این راستا برنامه های مشترک در سطح استانی و ملی تاثیر به سزایی دارد.

 

​انقلاب اسلامی از قم و آن هم از سنگر مسجد آغاز شد و نیازمند مدیریت مسجد محور  است، از سوی دیگر این شهر مقدس از سه حیث می تواند الگوساز باشد. یکی به جهت وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س)، دیگر وجود مسجد مقدس جمکران که بیش از 20 میلیون زائر را در سال پذیرایی می کند. دیگری به واسطه تاریخ سراسر افتخار این دیار که توجهات بین المللی را به خود جلب کرده است و سوم ظرفیت بین المللی شهر قم  است.

 

طلاب از بیش از 130 کشور در این شهرمشغول تحصیل علوم دینی هستند و هر کدام سفیر انقلاب و این شهر مقدس هستند و تجربیات موفق را به ارمغان خواهند برد، در این راستا با انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی، از کانون های  فرهنگی هنری استان قم، برنامه ریزی و تلاش در این سطح و تراز انتظار می رود. کانون ها در این مسیر باید بیانیه گام دوم انقلاب را  در پیشانی امور دیده و علمدار این حرکت اصولی و مهم باشند.

​ اکنون نیز که قم به عنوان پایتخت (فهما) معرفی شده است پیشنهاد شما برای رشد بیشتر کانون ها چیست؟

درخت پربار کانونهای مساجد با 27 هزار نهال در سطح کشور از عظیم ترین قرارگاه های مردمی است . این ظرفیت استثنایی است. فهما به دنبال اهداف والایی هست و به خوبی از عهده آن بر آمد. شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بالای بچه‌های مسجدی  مشارکت در امور سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های کلان، معرفی الگوها، رصد و معرفی حرکت های جهادی بچه های مسجد و کانون، به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق فعالان مساجد، توجه اصولی به مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی درسطح محله ها و شهرها از جمله اهداف والای فهما و سامانه بچه های مسجد است.

 

همه این موارد به رشد کمی و کیفی فعالیت های کانونها کمک می کند. اکنون نیز که قم به عنوان پایتخت فهما معرفی شده است بهره مندی از ظرفیت های فوق تاثیر ویژه ای در نشر فعالیت های دینی و فرهنگی خواهد داشت.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری فرهنگی هنری مساجد قم به عنوان پایتخت عنوان پایتخت فهما فعالیت های کانون پایتخت فرهنگ بچه های مسجد مساجد ایران فرهنگ و هنر فعالیت ها کانون ها استان قم شهر مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی به همراه امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری و اردوان جعفریان مشاور امور بین‌الملل این بنیاد دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با لیلیا ووتینوا دبیر اول و رایزن فرهنگی و ایوان ریازانوف وابسته فرهنگی سفارت روسیه در ایران پیرامون گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری با محوریت بنیاد رودکی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار محمد اله‌یاری فومنی ضمن خوش‌آمدگویی، با برشمردن ظرفیت‌های هنری کشور روسیه، به توانمندی‌های بنیاد رودکی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با توجه به جایگاه فرهنگی هنری خود در کشور و با توجه به دارا بودن زیرساخت‌ها، تالارهای مختلف و برج آزادی، می‌تواند محل مناسبی جهت تبادلات فرهنگی هنری بین ۲ کشور باشد.

مدیرعامل بنیاد رودکی به تجربیات برگزاری برنامه‌های بین‌المللی مشترک با روسیه از جمله حضور ارکستر سمفونیک در جام جهانی ۲۰۱۸، اجرای ارکستر ملی در هفته فرهنگی ایران در روسیه اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف موسیقایی و هنری در ایران و روسیه، با ایجاد پل ارتباطی و معرفی بنیادهای فرهنگی هنری این کشور که در نوع فعالیت، با بنیاد رودکی همسو هستند می‌توان قدم‌های مهمی را در عرصه توسعه دیپلماسی فرهنگی و برقراری بیشتر تعاملات فرهنگی هنری برداشت.

لیلیا ووتینوا رایزن فرهنگی روسیه نیز با استقبال از این دیدار و ابراز خرسندی از ظرفیت‌های بنیاد رودکی ضمن تشکر از رویکرد این بنیاد و اعلام آمادگی خویش برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف هنری و ابراز تمایل برگزاری برنامه‌های مشترک، از بررسی و ایجاد راهکارهای گسترش همکاری‌ها در قالب امضای تفاهم نامه‌ها و اجرایی شدن آن خبر داد و افزود که تلاش خود را خواهد کرد که ارگان‌های هنری این کشور به جهت همکاری و تبادلات فرهنگی هنری ۲ طرفه اقدام کنند.

ایجاد ارتباط و تبادل فرهنگی با بنیادهای هنری روسیه، حضور گروه‌های طرفین در جشنواره‌های معتبر ایران و روسیه، امکان اجرای برنامه برای ارکسترهای سمفونی ۲ طرف، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری در عرصه تجسمی و دعوت از رهبران مهمان برای ارکستر سمفونیک تهران و برگزاری هفته‌های مشترک فرهنگی از دیگر پیشنهادهای اله‌یاری به رایزن فرهنگی روسیه بود.

کد خبر 6092908 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است