Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@11:24:35 GMT

مرگ نیما یوشیج

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۴۰۹۰

مرگ نیما یوشیج

«نیما یوشیج» بانی شعرنو روز پنجشنبه ۱۳ دی ماه در سن 62 سالگی چشم از جهان فرو بست. نام اصلی او علی و نام فامیلش اسفندیاری بود اما چون یکی از اجداد او در طبرستان به‌نام «نیماور» حکومت می‌کرد، نیما نام او را برای خود انتخاب کرد.

 فرزند میرزا ابراهیم نوری اسفندیاری، روز 21 آبان سال ۱۲۷6 در قریه «یوش» از ییلاق نور مازندران بدنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در سال ۱۲۸۸... زادگاه خود را ترک گفت و در تهران به تحصیل پرداخت تا جایی که علاوه بر ادبیات فارسی، فرانسه و عربی را می‌دانست و همین دانستن زبان بیگانه باعث شد که او به چشم انداز‌های تازه تری در عالم شعر و ادب دست یابد.نخستین اثری که از او به چاپ رسید «قصه رنگ پریده» بود که در سال ۱۳۰۰ منتشر شد.  با انتشار این قطعه اهل ادب متوجه طلوع یک ستاره درخشان در عالم شعر پارسی شدند. بعد از آن انتشار «افسانه» و «ای شب» که در قالب تازه و با دید بسیار بلند و چشم‌انداز تازه‌ای ساخته شده بود، در حقیقت انقلابی در شعر پارسی برپا کرد.نیما از سال ۱۳۱۷ در زمره هیأت تحریریه مجله «موسیقی» درآمد و با مرحوم صادق هدایت و غلامحسین مین‌باشیان، همکاری و اشعار خود را در این مجله انتشار داد و در شعر نیما تخلص کرد....نیما در تاریخ و فلسفه اسلامی و لغات عرب و همچنین ادبیات جهان مطالعات فراوانی داشت، اگر چه در شیوه شعر به سبک کلاسیک چیره دست بود ولی طرح نوینی در سرودن اشعار پارسی ریخت به صورتی که بسیاری از جوانان و شعرای امروز از او الهام گرفته‌اند.یک ماه پیش نیما با پسرش «شراگیم» به یوش رفت. در مراجعت سرمای سختی خورد و ذات الریه کرد و چون قبلاً هم از بیماری ورم کلیه رنج می‌برد، در ساعت دو بعد از نیمه شب چشم از جهان فرو بست. در موقع مرگ، همسایه او جلال آل احمد و خانمش دکتر سیمین دانشور و پسر و خانم نیما [عالیه جهانگیری] با عده‌ای از اقوامش حضور داشتند.... مجله تهران مصور - جمعه 24 دی 1338  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری تازه از گلر جنجالی استقلال؛ تمرین مشترک با دختر در باشگاه

سیدحسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال، به تازگی تصویری همراه با دخترش مانلی، در یک باشگاه ورزشی منتشر کرده است.

حسینی اخیرا به دلیل ماجرای جیمی‌جامپ و مصاحبه‌اش به پرداخت مجموعا 330 میلیون تومان و یک جلسه محرومیت از همراهی استقلال محکوم شده است. به همین خاطر او در بازی با تراکتور نمی‌تواند درون دروازه استقلال قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز
  • اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم
  • قلعه‌نویی خطاب به ملی‌پوشان فوتسال: اطمینان دارم با جام به وطن برمی گردید+ فیلم
  • اظهارنظر تازه وزیرجنگ اسرائیل درباره نبرد با حزب الله
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • شعر و ادب پارسی دومین زبان جهان اسلام است
  • ریه‌های محلات نفس تازه می‌کنند؟
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • تصویری تازه از گلر جنجالی استقلال؛ تمرین مشترک با دختر در باشگاه