Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@16:30:09 GMT

توصیه غیر مستقیم پیامبر (ص) در مقابله با تحریفات

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۵۷۶۷

توصیه غیر مستقیم پیامبر (ص) در مقابله با تحریفات

حجت الاسلام و المسلمین امیر علی حسنلو گفت: پيامبر اکرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند: «براي هر چيزي ستوني است و ستون دين آگاهي و علم است.» لذا وقتي که مردم ما آگاهيشان نسبت به واقعه عاشورا بيشتر باشد کمتر به انحرافات دچار مي شوند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یکی از مهم ترین دغدغه های مصلحان دینی و متفکران اسلامی این بوده که در هر موقعیتی از جمله به مناسبت پاسداشت نهضت حضرت سیدالشهدا علیه السلام گوهر این رویداد را از دست تحریف و برداشت های سوء نجات دهند و آن گوهر را از پیرایه ها و ناخالصی ها مصون نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آنچه در ادامه می آید بخش دوم گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین امیر علی حسنلو،  مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در این باره است.

 

 

نگاه تان به تحریفات مرتبط با قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام چیست و چگونه باید با آن ها مواجه شد؟

نهضت عاشورايي امام حسين عليه السلام با انگيزه امر به معروف و نهي از منکر و براي نجات اسلام و مبارزه با طغيان بود. اهداف و آرمان هاي مقدس چهره هاي متعالي و درخشان و انگيزه هايي اجتماعي و سياسي داشت. آن همه تشويق براي گريه بر سيد الشهداء و عزاداري براي سيد مظلومان نيز براي زنده نگهداشتن اين مکتب جهاد و شهادت و حفظ ارزش ها بود. متأسفانه در طول تاريخ تحريف هايي چه در انگيزه ها و اهداف، چه در چهره هاي حماسه ساز و چه در برنامه هاي مربوط به عاشورا به عمد يا روي غفلت و اشتباه انجام شده است. لذا براي جلوگيري از هر کدام بايد طبق همان مورد برخورد کرد.

بیشتر این مفهوم را باز می کنید؟

ببینید اولا بايد علما و دانشمندان که بدعت ها و انحرافات را مشاهده مي کنند بيان کنند و راه درست را تشريح دهند. چنانچه حضرت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي فرمايند: وقتي که بدعت ها و انحرافات در دين و بين امت ظاهر شد بر علماست که با آن مقابله کنند و حقيقت را بيان کنند و اگر چنين نکنند لعنت خداوند شامل حال آنان مي شود. پس اولين راه جلوگيري از تحريفات در هر چيز اين است که علماي جامعه حقايق را براي مردم تشريح کنند و مردم را از واقعيت آگاه سازند و به اصطلاح مردم را در برابر خرافات و موهومات واکسينه کنند نقاط ضعف مردم را با تبليغ اصلاح کرده با عوامل پيدايش تحريفات مبارزه کنند. همان گونه که برخي از بزرگان دين اين گونه کرده اند شهيد مطهري با نگارش کتاب حماسه حسيني و بحث در مورد تحريفات عاشورا با اين عمل مبارزه کرد. عالمان برجسته ديگر مثل جعفر مرتضي عاملي و علامه سيد مرتضي عسگري نيز در اين مسير زحماتي کشيده اند.

مسئولیت مردم به ویژه آنچه که ما از آن با عنوان فرهنگ عمومی یاد می کنیم در این باره چیست؟

مردم از چنين مطالب و مجالسي که آلوده و آغشته به تحریف هاست استقبال نکنند. امروزه با توجه به گسترش وسايل ارتباطي، کمتر مناطقي يافت مي شوند که به افراد دانشمند و عالم به مسائل و تاريخ عاشورا دسترسي نداشته باشند. ولي با اين وجود در مجالسي شرکت مي کنند که خودشان هم مي دانند در آن مجلس نسبت به تاريخ عاشورا کجروي و انحراف وجود دارد حال آن که بنا به خواست خودشان کار خودشان را توجيه مي کنند اما قرآن مي گويد: «و حال آنکه در کتاب بر شما اين حکم را فرستاده که چون شنيديد به آيات خدا کفر مي ورزند و ريشخند مي زنند با آنان منشينيد تا در سخن ديگر فرو روند که شما هم مثل آنان خواهيد بود».

پس وقتي که در جريان تاريخ عاشورا انحرافي ايجاد کنند گو اينکه به امام معصوم و اهل بيت او دروغ بسته اند گناه دروغ هم بر گوينده است و هم بر شنونده آن.

شهيد مطهري مي نويسند: به طور کلي عامه مردم مصرف کننده کالاي (تحريف) مي باشند. اينها اگر اين کالاها را که غالبا خودشان مي دانند کالاي تقلبي است مصرف نکنند عرضه کننده (تحريف کننده) آن را عرضه نمي کند. عيب قضيه اين است که عامه حتي مشوّق هم هستند.

نکته دیگر لزوم اصلاحات بر محور دين: در هر صورت يکي از وظايف بزرگان ديني و مصلحان مذهبي، مبارزه با آفت ها و انحرافات معنوي و تاريخي حادثه عاشورا است لذا مسئولين امر بايد همت گمارند که يادبود و گراميداشت ايام عاشورا متناسب فرهنگ روز جامعه باشد که هم جذابيت و هم اثرگذاري داشته باشد بدون اينکه در محتواي آن دگرگوني ايجاد شود چرا که مهم ترين هدف عاشورا اصلاح ديني در طول تاريخ اسلام است.

همان گونه که امام حسين عليه السلام از مدينه تا کربلا، همواره به آفت ها و صدماتي که به دين وارد شده اشاره کرده و هدف از قيام را اصلاح اين آسيب ها معرفي نموده است: «آيا نمي بينيد که به حق عمل نمي شود و از باطل جلوگيري نمي گردد».

به نظر می رسد یکی از راه های امتناع از تحریف الگوگيري از ائمه معصومين است. معصومین ما در این باره چگونه رفتار می کردند؟

بعد از واقعه عاشورا عزاداري براي امام حسين عليه السلام شروع شد و اولين عزادار آن حضرت، فرزندان و خواهران امام بودند و در دوره هاي بعد همه ائمه بر مصيبت امام حسين عليه السلام عزاداري کردند بايد ديد که اين بزرگواران به چه ترتيب بر امام حسين عليه السلام تعزيه مي گرفتند چنانچه امام رضا عليه السلام از حالات پدر بزرگوارشان در ايام محرم نقل مي کنند: آن گاه که محرم آغاز مي شد، ديگر پدرم مسرور و خندان ديده نمي شد و حزن و ملال بر او چيره مي گشت. تا روز عاشورا که آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه اش بود و مي فرمود: در چنين روزي بود که امام حسين  عليه السلام  کشته شد.

و امثال اين گونه موارد در تعزيه عاشورا از سوي معصومين بسيار است که مي توان با الگوگيري از آنها هم به شهادت امام حسين ـ عليه السلام ـ گريست و هم اهداف و برنامه هاي قيام امام حسين ـ عليه السلام ـ را تشريح نمود.

نکته دیگر این که شناخت صحيح امام حسين عليه السلام  و ارائه تحليل درست از قيام آن حضرت کلیدی است. وقتي که شخص يا جامعه درک و شناخت صحيح از امام حسين  عليه السلام  داشته باشند و مقام و شأن امام را بدانند و به فلسفه قيام آگاه باشند در اين صورت مي توان جلوي خيلي از تحريفات را گرفت زيرا عدم شناخت صحيح از امام و قيام و تنها دل سوزاندن و اشک ريختن براي امام حسين  عليه السلام  موجب پيروي کورکورانه از يک عده افراد مغرض و جاه طلب مي شود که به هر قيمتي مي خواهند در جامعه مطرح بشوند لذا کساني که از اين گونه افراد به طور ناآگاهانه پيروي کنند، آن ها هم برداشت هاي ناروا از دين، از امام حسين  عليه السلام و از واقعه کربلا ارائه مي دهند پيامبر اکرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم  مي فرمايند: "براي هر چيزي ستوني است و ستون دين آگاهي و علم است." لذا وقتي که مردم ما آگاهيشان نسبت به واقعه عاشورا بيشتر باشد کمتر به انحرافات دچار مي شوند.

اگر بخواهید جمع بندی ای در این باره داشته باشید چه نکاتی قابل ذکر است؟

به طور کلي مي توان گفت که راهکارهاي جلوگيري از انحرافات و زدودن خرافات و بدعت ها از چهره مقدس فرهنگ عاشورا بدين ترتيب است:

1. تحليل ابعاد فرهنگي، تاريخي، اجتماعي و سياسي عاشورا و گسترش آن.

2. لزوم معرفت و شناخت امام حسين ـ عليه السلام ـ در مراسم عزاداري و بيان علل قيام آن حضرت.

3. آشنا کردن مردم با آموزه هاي ديني و ارزش هاي اسلامي صحيح.

5. الگوگيري از ائمه معصومين در مراسم سوگواري سالار شهيدان.

6. برگزاري ساده مراسم و دوري از تجمل ها و چشم هم چشمي ها.

7. رويکرد آموزشي و فرهنگي به مقوله خرافات و بدعت ها و مقابله با آنها.

8. استفاده از کلمات امام حسين ـ عليه السلام ـ در تشريح علل قيام و اهداف آن حضرت.

9. اولويت دادن به فرائض ديني نسبت به سوگواري يعني واجبات را فداي امام حسين ـ عليه السلام ـ و عزاي آن حضرت نکنيم چنانچه در بيشتر تحريفات و بدعت ها اين امر مشاهده مي شود.

10- علاوه بر تحریفات نوع برگزاری وکم وکیف مجالس عزاداری است که باید به آن توجه شود ؛ برخی از مجالس به قدری طولانی می شود که خسته کننده است و برای مردم دلزدگی و رنجش می آورد ، کافی است این مجالس مردم را از دین نیز فراری دهد به این مسائل باید توجه کرد.

امیر مومنان کارگزاران خود را طی بخشنامه ای از طول دادن نماز جماعت به شدت نهی نموده و فرموده است فتنه گر نباشید و مردم را از دین فراری ندهید. این یک اصل است لذا مجالس عزادری را نباید طول داد ؛ لُب دین و مغز دین نباید مورد تحریف واقع شود ؛ حفاظت از این اصول بر عهده علما و دانشمندان است. وقتی با این انحرافات مواجه شدند تذکر داده ومانع پیشرفت این آسیبها باشند ؛ به این نکته باید توجه نمود که این نمازی که ما می خوانیم باید عین نمازی باشد که پیامبر و ائمه خوانده اند اگر بنا باشد هرکس یک چیز به آن بیفزاید یا کم کند اصل نماز از بین خواهد رفت این یعنی تحریف. یک فردی در نماز جملاتی افزود بنده عرض کردم اگر بنا باشد هرکس یک جمله با سلیقه و خوشایند خود اضافه کند این نماز به قدری طولانی خواهد شد که هیچ کس رغبت نخواهد کرد به این نماز نزدیک شود ؛ همه مسائل دینی اینگونه هست که اگر مراقبت نشود از حالت اصلی خود خارج می شود بنابراین باید آداب دینی از جمله عزاداری های ماه محرم، صفر ودیگر آداب دینی از تحریف بازداشته و صیانت شود.

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: توصیه پیامبر اکرم ص تحریف امام حسین ـ علیه السلام ـ امام حسین علیه السلام بدعت ها آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر و حضور پرشور خانواده‌ها و مسئولان استانی در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار شد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی گروه‌های سرود دختر و پسر استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا گذاشتند.

وی افزود: «امید مهرنیا»، مسئول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان و داور ویژه این جشنواره بود که آقایان «اکبر ابراهیمی» مسئول موسیقی صدا و سیمای مرکز بوشهر و «فرهی» وی را در امر داوری همراهی کردند.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر بیان کرد: یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را، برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان بود که توسط مسئول خانه سرود و موسیقی بسیج در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: در مراسم ویژه ای که در آینده برگزار خواهد شد برگزیدگان سرود دختر و پسر در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسر و همخوان برتر دختران، رهبر برتر با حضور مسئولان استانی معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی گفت: همچنین گروه‌های برتر نیز به مرحله کشوری اعزام خواهند شد

.

کد خبر 6089387

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • مردم یمن برای جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کردند