Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@15:59:50 GMT

۸۴ درصد کالاهای وارداتی به کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۶۰۳۷

۸۴ درصد کالاهای وارداتی به کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است

‍‍‍‍‍‍

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۸۴ درصد اقلام وارداتی شامل مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که برای تولید و ادامه فعالیت واحدها، ضروری هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با اشاره به محدودیت ثبت سفارش در سال جاری برای کالاهای دارای مشابه تولید داخل اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و 600 کالا با کد هشت رقمی اچ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اس ممنوعیت واردات داشتند که این رقم در سال جاری به 2 هزار و 400 کالا رسیده است که از سویی به دلیل نبود ارز قابل تخصیص به این اقلام ورود آنها با محدودیت مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات بی رویه کالایی وجود نداشته است تصریح کرد: 84 درصد اقلام وارداتی مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای بودند و بیش از 14 درصد نیز شامل کالاهایی مصرفی شدند که برنج و موبایل به عنوان کالاهای ضروری برای کشور از جمله آنها محسوب می‌شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به واردات 11 میلیارد دلاری در چهارماهه نخست امسال خاطرنشان کرد: تلاش داریم با رصد هفتگی کالاهای وارداتی ثبت سفارش کالاهایی که مشابه داخلی آنها وجود دارد را کاهش دهیم و به تدریج در آینده ای نزدیک به طور کلی واردات این محصولات را در جهت رونق تولید داخل ممنوع اعلام کنیم.

مقایسه آماری واردات در سه ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته

در سه ماهه نخست سال 98 رقمی معادل 11.4 میلیارد دلار صادرات و 10.4 میلیارد دلار واردات بوده و مجموع تجارت کشور در این مدت 21.8 میلیارد دلار رسیده است در حالی که این ارقام در بهار سال جاری رقمی معادل 6.4 میلیارد دلار صادرات و 7.6 میلیارد دلار واردات را تجربه و رقم کل تجارت در فصل بهار به 14 میلیارد دلار ثبت کرده است.

واردات ایران طی سه ماهه نخست امسال عدد 7.6 میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است که نسبت به واردات 10.4 میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 26.8 درصدی بودیم و با این حال از نظر وزنی، واردات ایران طی این مدت رقمی معادل 8.9 میلیون تن بوده که تنها هشت دهم درصد از مدت زمان مشابه سال قبل کمتر است. ایران در سه ماهه نخست سال 98 رقمی معادل 9 میلیون تن کالا وارد کرده بود.

متوسط قیمت واردات کالاهای تجاری ایران در بهار 99 برابر با 854 دلار به ازای هر تن بوده که 26.2 درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال 98 است. میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی ایران در سال 98 برابر با یک هزار و 157 دلار بود.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,78/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ هواشناسی ایران ۹۹/۶/۱۴|باران ۵ روزه باران در برخی استان‌ها/ هشدار وقوع سیل در ۳ استان ۲ پیش‌فروش ۹ محصول سایپا از فردا ۳ یک پیشنهاد به دولت برای جلوگیری از افت شاخص بورس ۴ مردم با نگاه بلند مدت وارد بازار سرمایه شوند/ اگر شرکتی ۱۰ روز پشت هم ۵ درصد مثبت خورد باید شک کنید ۵ مقصر افت ارزش ریال کیست؟/ دولت روحانی کاهش ارزش پول ملی را به اوج رسانده است ۶ قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۶/۱۳؛کاهش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد ۷ آغاز دور جدید فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو به زودی ۸ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۶/۱۵| افت ۴ درصدی قیمت فلز زرد در یک هفته مهمترین اخبار اقتصادی «مرغ ایرانی» | اندکی بعدتر، "مقاومت آنتی‌بیوتیک" کشنده‌تر از "سرطان" / «مرغ درشت» نخورید ۱۱ راهکار اقتصاد مقاومتی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی مشاهده دارایی سهام عدالت امکانپذیر شد ۸۴ درصد کالاهای وارداتی به کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است مهمترین اخبار تسنیم روحانی: در سال تحصیلی جاری ثابت خواهیم کرد که دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است رئیس سازمان بسیج: حاج قاسم فاتحة الکتاب گام دوم انقلاب است/ ‌دانش‌آموزان و فرهنگیان در تحقق بیانیه گام دوم ‌بسیار اثرگذارند حاجی‌بابایی: ستاد ملی مقابله با کرونا رسما مسئولیت بازگشایی مدارس را برعهده بگیرد آغاز سال تحصیلی کرونایی در سایه برخی ابهام‌ها ، دلنگرانی‌ها و امیدها فرمانده سپاه کرمان: حاج قاسم مکتب امامین انقلاب را عملیاتی کرد/ اقتدار ایران نتیجه ‌مجاهدت‌های شهید سلیمانی ‌است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیارد دلار رقمی معادل مواد اولیه مشابه سال واسطه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی

طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است؛ به طوری که وزیر صمت خودرو‌های متوقف مانده در گمرکات را ۵۰ هزار دستگاه اعلام کرده، این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپو شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

از بین سه عدد اعلام شده در مورد تعداد خودرو‌های دپویی در گمرکات کشور، مشخص نیست کدام مسوول دولتی، گاف داده است چرا که این ارقام هیچ کدام با یکدیگر سنخیتی ندارند.

۵۰هزار، ۱۳هزار یا ۲۰ هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور دپو شده است؟

اعلام این ارقام این سوال را مطرح می‌کند که اصولات چه ضرورتی در دپوی وارداتی‌ها وجود دارد و با توجه به واردات قطره چکانی که رانت عظیمی را در بازار شکل داده چرا خودرو‌ها باید در گمرکات دپو شوند؟

واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ همراه با ثبت نام از متقاضیان این نوع خودرو‌ها کلید خورد این در شرایطی است که آیین نامه ثانویه آن نیز در دی ماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

بنابر وعده سیاستگذار قرار بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ بود حال آنکه اخبار از واردات بیش از ۱۱ هزار محصولات خبر می‌دهند.

با این حال اخبار متعددی از خودرو‌های موجود در گمرکات و یا روی کشتی و یا در کشور مبدا شنیده می‌شود.

اخباری متناقص و متفاوت که در عمل تنها اعتماد متقاضیان را به وعده سیاستگذار کمرنگ کرده است.

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی