Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم حمایت دولت و حساسیت‌هایی که در کشت کلزا وجود دارد سبب شده تا کشاورزان لرستانی استقبالی برای کشت این محصول نداشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، قیمت پایین کلزا، نبود تسهیلات ارزان قیمت، گرانی‌نهاده‌ها، عدم حمایت دولت و حساسیت‌هایی که در کشت آن وجود دارد سبب شده که این محصول برای کشاورزان به صرفه نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که ۸۴ درصد روغن کل کشور وارداتی است، یعنی سهم تولید داخل فقط ۱۶ درصد بوده که این میزان حتی جوابگوی نیازهای داخلی نیست.

یکی از دلایلی که کشت دانه‌های روغنی مورد استقبال کشاورزان قرار نمی‌گیرد عدم حمایتهای دولتی است؛ از آنجایی که تولید کلزا سهم بیشتری در بین سایر دانه‌های روغنی دارد به طور اختصاصی در این نوشتار به مشکلات کلزاکاران می‌پردازیم.

قیمت هر کیلو کلزا، شش هزار و ۴۰۰ تومان است که نسبت به گندم درآمد پایین تری دارد و برای کشاورز به صرفه نیست ضمن اینکه‌ حساسیت‌های بسیار زیادی هم دارد.

در شرایط مساوی چرا کشاورز باید محصول پرریسکی مثل کلزا را انتخاب کند که سال گذشته در لحظه برداشت آفت «سنک» تمام مزارع را درنوردید و خسارت جبران‌ناپذیری به آنها وارد کرد.

اگر می‌خواهیم وابستگی خود را به واردات روغن کمتر کنیم هیچ راهی جز حمایت از کشاورزان داخلی وجود ندارد در غیر این صورت همین سهم ۱۶ درصدی را هم از دست خواهیم داد.

امسال قیمتی که برای هر کیلو کلزا به وزارتخانه پیشنهاد شده ۹ هزار تومان است که اگر این قیمت تصویب شود تمایل بیشتری در کشاورزان ایجاد می‌شود وگرنه میزان تولید به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

سهم لرستان در تولید کلزا ناچیز است

جواد صالحیان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با بیان اینکه حدود ۸۴ درصد روغن کل کشور وارداتی است، اظهار داشت: ایران فقط می‌تواند ۱۶ درصد نیاز خود به روغن را تأمین کند که این رقم شامل همه دانه‌های روغنی اعم از کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و زیتون است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف روغن به ازای هر نفر در استان لرستان ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم است، افزود: میزان تولید کلزا در استان لرستان بسیار ناچیز است و حتی نمی‌تواند نیاز استان را هم تأمین کند کمااینکه کلزایی که ما تولید می‌کنیم درصد روغن آن ۴۰ درصد است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: به جز کلزا، سطح زیر کشت سایر دانه‌های روغنی در حدی نیست که بتوانیم برداشت داشته باشیم، مثلاً دانه سویا در حد ۱۰۰ هکتار یا دانه گلرنگ در حد ۵۰ تا ۶۰ هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب کشت کلزا، زیاد نیست چون زمان کشت آن در شهریور ماه است و تا آخر آبان، دو بار آبیاری می شود و معمولاً نیاز آبی برای هر هکتار کلزا پنج تا شش هزار متر مکعب است.

صالحیان تصریح کرد: شهرستان الشتر سال گذشته با ۶۰۰ هکتار، بالاترین سطح زیر کشت را در استان داشته و تقریبا چند سالی است که بیشترین سطح را در استان دارد ولی در حال حاضر ما کارخانه‌ای برای فرآوری کلزا نداریم و به صورت کلی زمانی این کار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های کلزا بسیار گران است و انتظار داریم دولت حمایت بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: هر ایده و کار جدیدی، نیاز به حمایت‌های خاصی دارد؛ با توجه به اینکه کشاورزان استقبال چندانی از کشت کلزا ندارند نیاز است که دولت حمایت‌هایی داشته باشد که با این وضعیت کشور، فعلاً اتفاقی نیفتاده است.

کشاورزان استقبالی از کشت کلزا ندارند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و از طرفی قیمت کلزا بالا برود، تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش کشت دارد اما اگر دوباره قیمت‌ها روی شش یا هفت هزار تومان بیاید انجام این کار برای کشاورز به صرفه نیست.

صالحیان تصریح کرد: سطح زیر کشت کلزا در لرستان هزار و ۸۵۰ هکتار و میزان برداشت هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی بیان کرد: این کاهش برداشت به دلیل عدم رعایت برخی کشاورزان در فصل سرما و نیز سیلی بود که در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد؛ در مجموع میزان خرید و برداشت کلزا از کشاورزان دو هزار و ۲۰۰ تن بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن کمتر برداشت کرده‌ایم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: کلزا کشتی است که حساسیت و شرایط خاص خودش را دارد و مثل دیگر بذرها از جمله گندم نیست که بتواند برخی شرایط را تحمل کند، این بذر در شهرستان های سرد حداکثر تا پایان شهریور باید کشت شود چون در مقابل سرما حساس است و اگر دیر کشت شود، در سرما از بین می‌رود.

وی افزود: کلزا نسبت به علف هرز هم بیش از حد حساس است و اگر دیر برداشت شود، کشت ریزش می‌کند از طرفی سال گذشته آفت جدیدی به اسم «سنک» کشت تمام استان را در برگرفت و دقیقاً در مواقع برداشت خسارت بسیاری به کشاورزان وارد کرد که این عامل سبب بی‌رغبتی کشاورزان به کشت کلزا شد.

لزوم دولت از کلزاکاران حمایت کند

صالحیان با بیان اینکه قیمت پایین کلزا یکی دیگر از عواملی است که سبب شده کشاورزان تمایلی به کشت کلزا نداشته باشند، عنوان کرد: در حالت عادی میانگین برداشت استان در سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن بود، با توجه به اینکه قیمت هر کیلو کلزا شش هزار و ۴۰۰ تومان بوده، نسبت به گندم درآمد پایین تری دارد و برای کشاورز به صرفه نیست ضمن اینکه حساسیت های بسیار زیادی نیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که کشاورزان معمولاً به دنبال تولید اقتصادی هستند و فقط درآمد را در نظر می گیرند و از طرفی یکسری محصولات، مثل چغندر، سیب زمینی، ذرت و برنج محصولات آبدوست و بهاره است و چون این محصولات درآمد بالایی دارند و کشاورزان تمایل بیشتری به کشت آن دارند همین سبب شده که کلزا نه تنها در استان لرستان، بلکه در کل کشور به مشکل بخورد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: اجاره زمین برای هر هکتار در استان لرستان حدود ۲۰ میلیون تومان است و کشاورزان غیر بومی و با تمکن مالی بالا این اراضی را برای کشت محصولات آبدوست اجاره می‌کنند.

وی بیان کرد: امسال قیمتی که برای هر کیلو کلزا به وزارتخانه پیشنهاد شده ۹ هزار تومان است که منتظریم ببینیم وزارتخانه با این قیمت موافقت می‌کند یا خیر؛ اگر این قیمت تصویب شود و بالا رود کشاورز تمایل بیشتری به کشت کلزا پیدا می‌کند.

صالحیان گفت: قیمت هیچکدام از محصولات هنوز تصویب نشده و تنها قیمتی که به وزارت خانه ارائه شده قیمت ۹ هزار تومان برای کلزا است که هنوز هم تصویب نشده البته قیمت کود روی ۵۰۰ تومان مصوب شده که با این قیمت ها مردم باید دست از کشاورزی بکشند.

وی افزود: ۸۴ درصد روغن کشور، وارداتی است یعنی سهم تولید داخل فقط ۱۶ درصد بوده که این میزان حتی جوابگوی نیازهای داخل کشور نیست.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان لرستان دانه های روغنی کیلو کلزا برای کشاورز هزار تومان درصد روغن سال گذشته کشت کلزا سبب شده ۱۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران