Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: تعاون به عنوان یکی از اشکال کارآفرینی در دنیای پیشرفته امروز مطرح می‌شود، تعاونی‌ها مدلی از اقتصاد اجتماع‌محور هستند که در آنها مشارکت اقتصادی مردم در ایجاد واحدهای تولیدی، صنعتی خدماتی و سایر زمینه‌ها را شاهد هستیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان اصفهان؛13 شهریورماه در ایران "روز تعاون" نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعاتی که در کشور همواره مطرح بوده، مشارکت مردم در مدیریت اقتصاد و مردمی کردن آن است. تاکنون سیاست‌هایی نیز برای تحقق این هدف ابلاغ شده اما وضعیت کنونی آن به خوبی نشان‌دهنده محقق نشدن اقتصاد مردمی است.
تعاونی‌ها، سازمان‌هایی مردمی هستند که از طریق اعضا و با اختیار کامل آن‌ها تشکیل می‌شوند بنابراین بهبود توانمندی و توسعه نقش تعاونی‌ها در کشور علاوه بر بهبود و تقویت وضعیت اقتصاد داخلی، شرایط را برای مشارکت فعال مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند و با برطرف ساختن بسیاری از مشکلات، رشد و توسعه امور اقتصادی در جامعه را در پی دارد.
در همین رابطه کامران کلانی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار می‌کند: فلسفه شکل‌گیری تعاونی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این بود که در کنار بخش‌های خصوصی و دولتی، بخشی را داشته باشیم که در آن مردم بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه به صورت آسان و ارزان خدمات دریافت کنند.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه می‌دهد: اینکه تا چه حد این اهداف محقق شده، مسئله‌ای است که باید برای پرداختن به آن مؤلفه‌های مختلفی را در نظر بگیریم. تقریباً 10 درصد اشتغال دنیا با 280 میلیون شغل به تعاونی‌ها اختصاص دارد، حدود سه میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد که با دارا بودن بیش از یک میلیارد عضو، نزدیک به 12 درصد جمعیت دنیا را در بر می‌گیرد.
سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ناچیز استکلانی اظهار می‌کند: در ایران نیز بر اساس اسناد بالادستی، سهم تعاونی‌ها از اقتصاد باید 25 درصد باشد اما این سهم اکنون بسیار کم‌تر از مقدار تعیین شده است. البته تعداد اعضای تعاونی‌ها در ایران حدود 10 میلیون نفر و تعداد تعاونی‌های موجود نیز به 94 هزار تعاونی می‌رسد که برای یک میلیون و 700 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌اند.
وی اضافه می‌کند: یکی از دلایل دست نیافتن به این مهم این است که برای بخش تعاون در کشور آنطور که باید و شاید گفتمان سازی نشده‌ است. نبود مشوق‌های مختلف برای بخش تعاون در حوزه‌های مختلف نیز از دیگر دلایل این مسئله است.
کلانی خاطرنشان می‌کند: دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه تعاونی‌ها رویکردهای خوبی را داشته است. یکی از این رویکردها، ایجاد شفافیت است که با راه‌اندازی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون است که همه عملیات مربوط به تعاونی‌ها در قالب دولت الکترونیک در آن ثبت می‌شود. همچنین توجه ویژه به تقویت تعاونی‌های جوانان و بانوان با در نظر گرفتن یک خط اعتباری 200 میلیارد تومانی در بانک توسعه تعاون، توسط دولت انجام شده‌ است.
وی می‌گوید: علاوه‌ بر این موارد، دو حوزه نوآوری و توانمندسازی نیز به طور ویژه مورد توجه دولت قرار دارد که برای تحقق این موارد، مرکز نوآوری تخصصی بخش تعاون و اندیشکده تعاون در سطح ملی راه‌اندازی شد. بودجه شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها نیز 12 درصد افزایش یافت.
توانمندسازی مهم‌ترین عامل در تقویت تعاونی‌هاستکلانی با بیان اینکه مهمترین عامل در شکل‌گیری و تقویت تعاونی‌ها آموزش، ترویج و توانمندسازی است، می‌افزاید: اگر قرار است در بخش تعاون سرمایه‌های کوچک مردمی را در کنار هم قرار داده تا به ایجاد یک فعالیت اقتصادی منتهی شود، مهم است که تفکر و گفتمان ایجاد تعاونی در جامعه، تقویت شده و افراد جامعه تفکر ایجاد تشکل اقتصادی را در کنار یکدیگر داشته باشند.
وی تصریح کرد: نظارت دولت بر تعاونی‌ها به نحوه شکل‌گیری و فعالیت ارکان قانونی تعاونی‌هاست و در زمینه فعالیت منعی برای شرکت‌های تعاونی وجود ندارد.
تحقق اقتصاد مردمی در تعاونی‌ها متبلور می‌شودسرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان می‌گوید: تعاون به عنوان یک مدل و شکل تخصصی از کارآفرینی مورد توجه بسیاری از جوامع پیشرفته قرار گرفته است. یکی از مزایای تعاونی‌ها مشارکت اقتصادی مردم با یکدیگر است؛ سهیم بودن مردم در فعالیت‌های اقتصادی موجب می‌شود اقتصاد کشور روز به روز تقویت شده و بهبود یابد.
کلانی می‌افزاید: مردمی کردن اقتصاد، پایداری و تقویت روزافزون اقتصاد کشور را به دنبال دارد بنابراین باید سیاست‌گذاریدولت‌ها به گونه‌ای باشد که اقتصاد را به سمت اقتصاد مردمی سوق دهند. این نکته در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز ذکر شده‌ است. مصداق بارز اقتصاد مقاومتی سهیم شدن مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که در شرکت‌های تعاونی متبلور می‌شود.
همچنین محمدحسن تبریزیان، دبیر اتاق تعاون استان اصفهان نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: قانون‌گذار اقتصاد کشور را به سه بخش خصوصی دولتی و تعاون تقسیم کرده و سهم هر بخش را نیز تعیین کرده است. بخش تعاون، بخشی مردمی است و می‌تواند اقتصاد را بدون وابستگی به دولت پیش برد.
وی می‌افزاید: همه افراد جامعه می‌توانند عضوی از شرکت‌های تعاونی باشند، شرکت‌های تعاونی گرایش‌های متفاوتی از جمله آموزشی، اداری و کشاورزی دارند. تعاونی بخشی سالم و انسان محور است که رأی با افراد بوده و بر خلاف شرکت‌های خصوصی سرمایه حرف اول را نمی‌زند.
تعاونی‌ها گره‌گشای اقتصاد کشور هستنددبیر اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه دولت هنگام مواجهه با مشکلات دست به دامن تعاونی‌ها شده است، می‌گوید: اگر مسئولان به بخش تعاون اعتقاد قلبی داشته باشند، تعاونی‌ها می‌توانند گره‌گشای اقتصاد کشور باشند.
تبریزیان می‌افزاید: تا پیش از تشکیل وزارت تعاون، تعاون شهری در زیر مجموعه وزارت بازرگانی، مسئولیت شرکت‌های تعاونی را بر عهده داشت. با تشکیل وزارت تعاون، تعاونی‌ها دوران پویایی خود را تجربه کردند و اتاق‌های تعاون که پارلمان بخش تعاون هستند، تشکیل شد.
دبیر اتاق تعاون استان اصفهان اظهار می‌کند: اکنون انتظار ما این است که معاونت تعاون وزارت کار تقویت شود. از سوی دیگر نیز اتاق‌های تعاون بخشی از فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های تعاونی را بر عهده دارند. آنچنان که قوه قضائیه در آخرین بخش‌نامه خود اعلام کرد، هرگونه دعاوی که حداقل یک طرف آن تعاونی‌ها باشد باید در مراکز داوری اتاق تعاون رسیدگی شود.
تبریزیان با بیان اینکه از دولت انتظار حمایت بیشتری از این بخش داریم خاطرنشان می‌کند: دو سال پیش، توزیع گوشت کشور به اتاق تعاون سپرده شد و در پی آن اتاق تعاون با تعریف سامانه‌ای برای اعضا سبب شدند صف‌های طولانی خرید گوشت از میان رفته و نظام سالم توزیع را برپا شود. در قانون تعاون ذکر شده است که در واگذاری‌ها و مناقصات در شرایط مساوی اولویت با بخش تعاون است که این بخش اجرایی نشده است و نظارتی بر اجرای آن نیز وجود ندارد.
وی می‌گوید: اگر تعاونی‌های فراگیر در شهرها ایجاد شده بود بسیاری از مشکلات بزرگ استان‌ها حل می‌شد زیرا همه مردم یک شهر یا استان در تعاونی فراگیر عضو خواهند بود و با سرمایه‌های کم مردم می‌توان مشکلات بزرگی را حل کرد.
دبیر اتاق تعاون استان اصفهان اضافه می‌کند: از مسئولان انتظار داریم که به تعاون باور داشته باشند، اصل 44 و مشوق‌ها و قوانین این بخش را اجرایی کنند تا این بخش پویا تر شده و به سهم25 درصدی خود در اقتصاد کشور برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اتاق تعاون استان اصفهان سرپرست اداره کل تعاون شرکت های تعاونی تعاونی ها اقتصاد کشور بخش تعاون شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در پارسال

مختار احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران، گفت : خوشبختانه سال گذشته روند کاهشی بیکاری در استان را شاهد بودیم، بگونه‌ای که در فصل بهار کاهش ۵.۲ درصدی، در فصل تابستان کاهش ۳.۳ درصدی و در فصل پاییز کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن شاهد بودیم، اما در فصل زمستان نرخ بیکاری استان حدود ۲.۳ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار سال گذشته ۱۰.۲ درصد، در فصل تابستان ۱۰.۳ درصد، در فصل پاییز ۱۱.۲ درصد و در فصل زمستان ۱۷.۴ درصد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از معدود استان‌هایی است که کاهش نرخ بیکاری را برنامه محور دنبال می‌کند و سند اشتغال تدوین شده دارد، اظهار کرد: بر اساس این سند در سال گذشته ایجاد ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل ناخالص را هدفگذاری کردیم که بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد این میزان هدفگذاری تحقق ۱۱۸ درصدی داشته و در مجموع سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ شغل برای استان کرمانشاه در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

احمدی از راستی‌آزمایی اشتغال ثبت شده در این سامانه با هدف جلوگیری از ثبت افراد تکراری و... نیز خبر داد و تاکید کرد: ۹۶ درصد اشتغال ثبت شده کرمانشاه در سامانه رصد صحت داشته و تنها چهار درصد انحراف داشتیم.

به گفته این مسئول، سال گذشته و بر اساس آمار تامین اجتماعی حدود ۹۰۰۰ نفر افزایش بیمه شده اجباری حاصل از ایجاد اشتغال داشتیم که باعث شد پوشش بیمه تامین اجتماعی استان کرمانشاه از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۳ درصد در پایان سال گذشته افزایش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه درباره تفاوت آمار بیمه شدگان اجباری و آمار ثبت شده در سامانه رصد نیز یادآور شد: تعدادی از افرادی که مشغول به کار می‌شوند در حوزه اصناف و یا مشاغل خانگی هستند که الزام بیمه ندارند. از سوی دیگر تعدادی از شاغلین نیز از بیمه روستاییان و عشایر برخوردار می‌شوند.

احمدی در پاسخ به اینکه چرا تاثیر این میزان اشتغالزایی در نرخ بیکاری استان چندان مشهود نیست نیز خاطرنشان کرد: برای هر یک درصد کاهش نرخ بیکاری به ایجاد هشت هزار شغل خالص نیاز داریم، در حالی که مشاغل ثبت شده در سال گذشته ناخالص بوده و در کنار آن احتمال ریزش مشاغل قبلی نیز وجود دارد.

وی سپس از هدفگذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان در سال جاری نیز یاد کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که از دستگاه‌ها اخذ شده برای امسال ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ شغل را هدفگذاری کرده ایم که امیدواریم محقق شود.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، امسال تمرکز ویژه‌ای بر اشتغال فارغ‌التحصیلان است، بگونه‌ای که مقرر شده بیش از ۱۴ درصد اشتغالی که دستگاه‌ها به ثبت می‌رسانند، از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

احمدی از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در استان یاد و عنوان کرد: سال گذشته بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پرداخت شده که شامل تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و تسهیلات سفر رئیس جمهور بوده است.

وی از تسهیلات یازده هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور برای استان یاد کرد که تاکنون بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و افزود: با توجه به دو ساله بودن فرصت پرداخت این تسهیلات، امیدواریم تا پایان این موعد شاهد جذب تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان باشیم.

احمدی به وضعیت تعاونی‌های کرمانشاه اشاره کرد و از وجود ۳۲۰۰ تعاونی فعال در استان خبر داد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش دارند و اشتغالزایی آنها بالغ بر ۵۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه این تعاونی‌ها در حوزه تولید، توزیع، مصرف، مسکن، بهداشت، عمران و ... هستند، یادآور شد: تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش تعاونی‌های مرزنشین هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: برخی تعاونی‌های استان در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند که صادرات تعاونی‌های کرمانشاه سال گذشته به حدود ۶۳ میلیون دلار رسید.

احمدی از ایجاد ۵۶ تعاونی جدید در استان در سال گذشته با اشتغالزایی ۱۸۵۰ نفر نیز خبر داد.

وی یکی از اقداماتی که امسال با جدیت پیگیری می‌شود را تلاش برای افزایش سهم تعاونی‌ها از اقتصاد استان اعلام و اظهار کرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد باید نزدیک به ۲۵ درصد باشد، این سهم در کرمانشاه و در کل کشور کمتر از پنج درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه‌های شستا که از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است یاد کرد و ادامه داد: شستا چهار پروژه اصلی در استان دارد که یکی از آنها سیمان غرب بوده و از واحد‌های بسیار فعال و خوب به شمار می‌رود.

وی یکی دیگر از این پروژه‌ها را کاغذ غرب اعلام کرد که مقرر شده در صورت عدم اجرا به سرمایه‌گذار واگذار شود و اکنون نیز یک سرمایه‌گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

احمدی با بیان اینکه برای پروژه بیستون تامین نیز مقرر شده بانک رفاه منابعی را پرداخت کند که البته تاکنون پرداخت نشده، گفت: طبق پیگیری که انجام داده‌ایم بانک رفاه مشکلی برای پرداخت این منابع ندارد.

وی ادامه داد: کارخانه اسیدسیتریک نیز اکنون تولید آزمایشی را انجام می‌دهد و نزدیک به ۷۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند و پیگیری برای تولید صنعتی آن در دست اقدام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ما پیگیر پروژه‌های شستا در استان هستیم، گفت: عدم اجرای این طرح‌ها وجهه خوبی ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به سه ورزشگاهی که برای رفاه کارگران در سطح استان وجود دارد، افزود: دو ورزشگاه اکنون فعال است. اگرچه بخش استخر مجموعه ورزشی کارگران واقع در سه راه حافظیه نیز فعال بوده و در حال استفاده است، اما بخش‌های دیگری از آن هنوز تکمیل نشده است.

احمدی با بیان اینکه وزیر کار در سفر اخیر خود به استان بازدیدی از این پروژه داشت، تاکید کرد: در آن زمان پیشرفت این پروژه حدود ۷۵ درصد بود که اکنون بیشتر شده است.

وی از تصویب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد که ۱۵ میلیارد تومان آن ملی و مابقی استانی است و گفت: امیدواریم با تخصیص به موقع منابع، این پروژه ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در پارسال
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • کمبود ۱۲ هزار نفری نیروی کار د‌ر واحد‌های تولیدی و صنعتی قم
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!