Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:03:53 GMT

آغاز سال تحصیلی؛ آغازی برای نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۷۸۲۹

آغاز سال تحصیلی؛ آغازی برای نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، سعید رضا عاملی روز شنبه به مناسبت شروع سال تحصیلی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، نوشت: ظهور کرونا و فراگیری آن نیز موجب تغییر در بسیاری از نظریه‌ها و فلسفه‌های مرتبط با زندگی شده است. بر این اساس، پررنگ شدن عدم قطعیت نسبت به آینده و بالا رفتن ریسک و توسعه آن به "ریسک مرگ و زندگی" ابعاد مسائل زندگی و مسائل جهانی را مخاطره انگیزتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظهور کووید – ۱۹ موجب شد در مدت کوتاهی تولید ناخالص داخلی جهان از ۷۸ تریلیون دلار به ۶۸ تریلیون دلار کاهش پیدا کند. اگرچه خلأهای این کاهش به‌مرور جبران می‌شود؛ ولی واقعیت این است که با توجه به فراگیری ویروس کرونا، جهان به‌سادگی به شرایط عادی و شرایط رشد اقتصادی بازنخواهد گشت.  

روزانه با نوساناتی بین پنج هزار تا بالای ۶ هزار  نفر به کشتگان کرونا اضافه می‌شود و دامنه مبتلایان بین ۲۵۰ هزار نفر تا ۳۰۰ هزار نفر است. کرونا به‌عنوان یک ویروس بیشترین و بالاترین مخاطره‌ها را برای کشورهای پیشرفته صنعتی به وجود آورده است و آمریکا با ۱۹۲ هزار و ۱۱۱ کشته در رأس کشته‌شدگان کرونا و با یک فاصله ۶۶ هزار نفری برزیل در رتبه دوم قرار دارد.  
پیش‌بینی‌ها برای ایام زمستان سال جاری، دامنه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و در عین راه‌حل‌های پیشگیری و درمان و دست یافتن به نسخه‌هایی از واکسن کووید ۱۹، امیدهای قابل اعتنایی را رقم می‌زند.  

شرایط کرونا حکایت از آسیب‌پذیری همگان و بیشتر از همگان، برای کسانی که در غرور صنعتی شدن و ثروتمند شدن فرورفته‌اند، یک فرارهایت زندگی محسوب می‌شود که هنجارهای جهانی را تغییر می‌دهد و برداشت متفاوتی از زندگی و ارزش زندگی را روایت می‌کند.  

به‌طور حتم دانش مهم‌ترین محمل و منبع روشنگری و انطباق‌پذیری برای حرکت به سمت سلامت و جریان طبیعی زندگی است. مرجع اصلی شگفتی‌آور زندگی دانش و عقلانیت است که خداوند در اشرف مخلوقات خود تعبیه کرده است. همیشه موازنه به نفع دانش است و جهل و نادانی بازنده عرصه زندگی است.  
هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون (زمر-آیه ۹). با این مبنا آغاز سال تحصیلی در شرایط خاص جهان امروز، نویدبخش یافتن راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از بحران‌ها و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های فن‌آوری‌های جدید برای خلق نظام هشدار و مواجهه با خطر و در عین چرخش هوشمند و عادلانه مسیر زندگی است.  

باید به راهبردهای هفتگانه حکیم انقلاب در گام دوم برگردیم و مسیر را بر این مبنا هموار کنیم و راه را با قدرت دانایی به توانایی‌های بزرگ هموار کنیم. دانش قدرت خلق نوآوری‌های متناسب با مسئله و بحران‌های زندگی را دارد. دانش چند رشته‌ای ظرفیت کارگشایی برای مسائل چندوجهی است. امروز شرایط کرونا و شرایط تحریم ظالمانه و فراگیر و دامنه گسترده دشمنی‌ها نیازمند گستره‌های جدید خلق ارزش برای حل مسائل زندگی مردم شریف و بی‌نظیر ایران است.  

بر این اساس، در آغاز سال تحصیلی جدید لازم می‌دانم تأکید کنم که موضوع تحولات علم و کمک به نوآوری برای بهبود وضعیت و تأمین آرامش و سلامت مردم در دست علم و دانش است. در کنار علوم مرتبط با بهداشت، سلامت و درمان و علوم مهندسی و تجربی، علوم انسانی و اجتماعی، مرجعیت مهمی برای فهم مسائل جهان و یافتن راه‌حل برای برون‌رفت از مشکلات با رویکرد همه‌جانبه نگری و چند رشته‌ای است.  
تجربه‌های پیشین ما را وادار به کرنش در آستان علم و همکاری علمی با یکدیگر کرده است و این تواضع اخلاق علمی نیاز اصلی برای حل مسائل پیچیده است.  

لازم است به هدف کلان علم و تلاش‌های علمی در قالب فلسفه و معرفت‌شناسی علم توجه شود. مرز علم و نیرنگ در تفاوت گذاشتن بین دانش برای خیر و تعالی جامعه انسانی و اطلاعات برای تخریب و نابودی جامعه بشری است.  

در مسیر استقرار جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی که درواقع مهم‌ترین وجه خیر و تعالی است، لازم است گام‌هایی مؤثر در این مسیر توسط همه اندیشمندان و محققان و مؤسسات علمی و پژوهشی برداشته شود.  
کارهایی در این راستا انجام شده است؛ ولی کارهای اثرگذار بیشتری را نیاز دارد. در همین راستا معاضدت و کمک علوم اجتماعی به‌طور عام و علوم اسلامی به‌طور خاص به تقویت فرهنگ اسلامی ایرانی و انجام تحقیقات بنیادین در خصوص روش‌های مؤثر برای مقابله با تهاجمات گسترده دشمنان ملت شریف ایران برای به انفعال کشاندن جامعه از مسیر تغییر مدل فکری و فرهنگی جامعه، نیازمند مداقه و تلاش علمی چندوجهی است.  
تقویت فرهنگ اسلامی قبل از هر اقدامی نیازمند هوشیاری، توانمندی و قدرت تحول‌آفرینی اندیشمندان و دانشمندان این حوزه است.  

از سوی دیگر امروز در جهانی‌ترین دوره تاریخ قرار گرفته‌ایم. صنعت هم‌زمان ارتباطات، ظهور اینترنت، انتقال وجوه جدی زندگی به فضای مجازی، جهان را به هم متصل کرده است و به‌طور حتم راه‌حل‌ها نمی‌تواند در سطح خودخواهانه و ملی‌گرایانه به نتیجه برسد.  

امروز نیاز داریم با همکاری سایر کشورها و ملت‌ها به حل مسائل مهم جهانی و حتی مسائل محلی اقدام شود. بر این اساس امروز نیازمند راه‌حل‌های جهانی برای حل مسائل مهم مرتبط با زندگی و سلامت و تعالی زندگی هستیم.  
امروز جامعه قدرتمند ایران اسلامی از هر روز گذشته تاریخ، بیشتر نیازمند کار جمعی، چند رشته‌ای و همکاری‌های علمی ملی و بین‌المللی است که امیدوارم همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور نقش‌آفرینی محوری و ماندگاری در این مقطع مهم تاریخی جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند.

علوم اجتماعی و علوم انسانی دانش مرجع و مهمی برای اقتدار ملی و تأمین امنیت و آرامش اجتماعی و هوشیاری در مواجهه با نگاه طمع آمیز و آلوده برای شکستن حریم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. نیازمند تلاش اندیشمندان و محققان همه رشته‌های تخصصی و کار جدی و فراگیر در پیوند باهدف‌های راهبردی گام دوم در چهل‌ساله دوم انقلاب که توسط رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایه‌گذاری شده است، هستیم.  

درواقع رنسانس فکری و اجتماعی جامعه ایران یک تحول بزرگ برای استقرار عدالت و جامعه اسلامی از طریق به‌کارگیری ظرفیت‌های هوشمند علم و دانش است. در این مسیر تغییر فرهنگی و رشد و تعالی فرهنگ پایه همه تحولات مثبت و کارآمد است.  

از سوی دیگر، با پذیرفتن این اصل که همه تحولات بزرگ بر محوریت قدرت فرهنگی یک جامعه استقرار می‌یابد، حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی مرکزیت جدی در رسیدن به الگوهای کارآمد و همه‌جانبه نگر برای استقرار عدالت، جامعه اخلاقی و تأمین احترام برای همه آحاد مردم، تقویت احساس عضویت ملی برای همه اقلیت‌های قومی، دینی و اجتماعی و همه گروه‌های سنی و برای همه زنان و مردان جامعه دارد. در یک نگاه دقیق‌تر می‌توان گفت استقرار جامعه اسلامی، بر مبنای توانمندی علوم اجتماعی و انسانی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین نقش متعلق به این حوزه کانونی است.  

علوم دانشگاهی و حوزوی باید بتواند با عموم مردم پیوند برقرار کند و با نگاه راهبردی به مسائل اساسی اجتماعی، تمام اختلالات، نقص‌ها و کاستی‌ها و موانع اساسی برای حل مشکل اشتغال، تأمین نیازهای اساسی جامعه مثل مسکن، غذا، سلامت، بهداشت و درمان و نیاز به شادی و تفریح و امور مرتبط با سبک زندگی با الهام از ارزش‌های الهی و اسلامی را حل کند. ما نیازمند حل مسئله هستیم و مهم‌ترین مرجع حل مسئله علم و دانش همراه با همدلی و همکاری است.

بدیهی است مقدمه همه این امور شناخت واقعیت‌های فردی و اجتماعی است که در جامعه دو فضایی شده جدید به وجود آمده است. در واقع فضای مجازی عملکرد گسترده اجتماعی پیدا کرده است و بخش مهمی از جامعه‌پذیری و فرهنگی شدن در ظرف و بستر جهان مجازی شکل می‌گیرد.  

امروز رفتن به سمت آموزش الکترونیک که دامنه گسترده‌ای از واقعیت مجازی، آموزش ترکیبی، سناریو پردازی‌های علمی، نظام منسجم رفتار یادگیرانه که فرد را با خلاقیت‌های مرحله‌ای به سمت یادگیری می‌کشاند و با تنوع رو به رشد و کمال جدی در آموزش در بستر فضای مجازی در شکل شبکه داخلی (اینترانت) و شبکه خارجی (اینترنت) مواجه هستیم.  

در این روند نقش معلم در سطح گسترده‌ای به مسیرهای سامانه‌ها و فضاهای یادگیری هوشمند سپرده می‌شود. البته در همه حال نیازمند به معلم، هم از باب تدریس و هم از جهت توانمندسازی دانش‌آموز و دانشجو برای طی مسیر هستیم.  
به نظر می‌رسد جایگاه مسیر سازی، توانمندسازی و رفع موانع در حوزه تعلیم و تربیت جایگاه مهم‌تری پیداکرده است.
آموزش‌وپرورش و نظام آموزش عالی کشورها در معرض تحولات روشی، محتوایی و ظرفیت‌سازی برای آموزش و یادگیری هستند. این تحول سازوکارهای نهادی و نیروی انسانی متفاوتی را نیاز دارد. به همین منظور، لازم است به‌صورت هم‌زمان جامعه معلمین و اساتید و دانش‌آموزان و دانشجویان با خلاقیت‌های دانشی جدید بیشتر آشنا شوند و خود در مسیر این تحول نقش‌آفرینی کنند.  

در پایان و در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹ ضمن عرض تبریک آغاز شکوفایی‌های جدید، سالی سرشار از موفقیت، همکاری و همدلی را برای همه اصحاب علم و دانش آرزو می‌کنم و امیدوارم با یاری خدای متعال و همت و تلاش فراگیر شاهد برون‌رفت‌ از وضعیت جاری باشیم.  
سعید رضا عاملی – ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

برچسب‌ها ویروس کرونا بازگشایی دانشگاه ها بازگشایی مدارس شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بازگشایی دانشگاه ها بازگشایی مدارس شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا بازگشایی دانشگاه ها بازگشایی مدارس شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش آغاز سال تحصیلی علوم اجتماعی علم و دانش راه حل ها مهم ترین حل مسائل برای همه برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عنایت‌الله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از معلمان و مدیران مدارس سما این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: آزمون استخدامی معلم پرورشی و ورزش جمعه برگزار می‌شود

دکتر طهرانچی با تبریک روز معلم گفت: خداوند اولین معلم عالم است و بعد از او انبیا به این جایگاه رفیع رسیدند و سپس معلمی از حکما و بزرگان به ما ارث رسیده است. این روز بزرگ را پاس می‌داریم و به همه معلمان مدارس سما و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبریک می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع «دانشگاه، مدرسه ـ تحولات اجتماعی فناورانه و تعلیم و تربیت» اظهار کرد: این روزها اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، تا پیش از این مدرسه و دانشگاه دو خط جدا از هم بودند، اما امروز این دو خط در دانشگاه آزاد اسلامی به هم رسیده و قرار است در هم تنیده شده تا در مقابل تحولات اجتماعی فناورانه نقش آفرینی کند. در این راستا به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر مدرسه‌ای بی‌پشتوانه و دانشگاهی بی‌عرصه داشته باشیم، در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی سال‌ها در زندگی همه ما ظاهر شده، اما با آمدن کرونا و طی دو سال فضای مجازی همه شئون آموزشی ما را فراگیر گرفت. این که کرونا اتفاق یا مهندسی شده بود را نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که فضای مجازی قبل و بعد از کرونا نقش آفرینی متفاوتی در زندگی ما ایجاد کرد. کرونا باعث شده مسیری که باید سال‌ها طول می‌کشید تا به سرانجام برسد، به یکباره وارد زندگی ما شود. البته فقط در مورد فضای مجازی اینچنین نبود، بلکه آزمایش و تست‌های داروها و واکسن‌های نوین که در حالت عادی مراحل آن ۱۵ سال طول می‌کشید، در ایام کرونا به یکباره مجوز گرفت تا از استانداردهای پزشکی عبور کند و در زندگی ما وارد شود، به همین دلیل کرونا فضای جدید برای تست و آزمایش ابزارها و فناوری‌های بشر به وجود آورد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: غربی‌ها سال‌های زیادی بود که می‌خواستند بگویند می‌توانیم در فضای مجازی زندگی مطلق داشته باشیم، اما ارتباطات انسانی مانع این جریان بود و اجازه نمی‌داد، اما کرونا باعث شد تا فضایی به وجود آید که فرزندان از طریق فضای مجازی با پدر و مادر خود دیدار و گفت‌وگو کنند و مردم از هم فراری بودند، در این فضا حاکمیت فضای مجازی وارد زندگی‌ها شد، علاوه بر این نظام رسمی آموزش و پرورش نیز پذیرفت تا دانش آموزان به این فضا کوچ کنند، به همین دلیل عصر معاصر را می‌توان به دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقابله با تحولات اجتماعی فناورانه جهان سه رویکرد می‌توان داشت، افزود: برخی در مقابله با تحولات اهل توقف هستند و به هیچ وجه آن را در زندگی خود راه نمی‌دهند، گروهی دیگر اهل وادادگی بوده و گروه سوم اهل مواجهه فعال هستند. شهدا کسانی هستند که در زندگی اهل برخورد و مواجهه فعال بودند، به همین دلیل هرگز نمی‌میرند، چرا که کسانی که اهل مواجهه فعال باشند، مصداق آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» می‌شوند. ما نیز باید انتخاب کنیم که جزء کدام گروه و دسته می‌خواهیم باشیم.

وی یادآور شد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک فضای دوگانه حادث شده است که شامل فضای حقیقی و فضای مجازی است و زندگی وارد فضای دو ساحتی جدید شده است. مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در بحث جوامع و محیط‌های تربیتی فرمودند که این محیط‌ها شامل خانواده، نظام آموزشی و جامعه می‌شود و درون آنها نیز محیط کار و محیط رفاقت قرار دارد. اکنون برای دانش آموزان ما جامعه دو ساحتی، خانواده و محیط آموزش مطرح است. فضای آموزش و تربیت شامل کلاس درس، محیط رفاقتی، محیط دانش‌آموزی و محیط کار می‌شود. اما نکته‌ای که رخ داده، این است که معیشت باعث شده معلم به فضای سازمان کوچ کند، معلم در کلاس است، اما دلش در کلاس نیست، دانش‌آموزان نیز از محیط کلاس به محیط رفاقتی رفتند، به همین دلیل دیگر حکمرانی آموزشی را «سازمان دانشگاه»، «مدرسه» و «محیط آموزشی در مدرسه» نمی‌تواند حکمرانی فرهنگی کند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه محیط رفاقتی و عمومی و زندگی در تسخیر فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار کرد: ورود به جهان شبکه‌ای همه شئون تربیتی را هدف قرار داده و باعث شده معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو به محیط‌های رفاقتی و سازمانی بروند. استاد از محیط آموزشی به محیط کار و معلم هم به سازمان مدرسه هجرت کرده و مسأله آنها ارتقاء خود و معیشت شده است، به همین دلیل دیگر جدایی دانشگاه از مدرسه و اتخاذ روش‌های تقلیدی راهگشا نیست و باید تعریفی دیگر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چگونه باید محیط تعلیم و تربیت را احیا کرد، به چالش‌های پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: کوچ معلمان و استادان از محیط آموزشی به محیط کار، تسخیر محیط رفاقتی، دانش‌آموزی و دانشجویی توسط نظام شبکه‌ای و در برگیری محیط زندگی و محیط آموزشی توسط محیط رفاقتی، چالش‌های پیش‌رو در محیط تعلیم و تربیت است. پیش از کرونا مدرسه تنها محیط رسمی آموزش بود، اما پس از کرونا محیط غیررسمی وارد شد و نهاد اجتماعی به شدت متأثر از فضای دو ساحتی شده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی برای حضور موفق در زندگی اجتماعی ادامه داد: ما سه محیط تربیتی «خانواده»، «مدرسه» و «مدرسه و دانشگاه» داریم، «خانواده» محیط تربیت عاطفی، «مدرسه» محیط تربیت فردی و «مدرسه و دانشگاه» محیط تربیت اجتماعی است و این سه باید با هم کار کنند، اما واقعیت این است که دوره سوم تعلیم و تربیت درگیر حاشیه است و اساساً تربیتی برآن حاکم نیست، برای تربیت این دوره باید مدل یکپارچه داشته باشیم، چرا که با مدل فعلی که هفت ساله سوم شامل دوره متوسطه دوم و مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه است، نمی‌شود مدل یکپارچه تربیتی داشت، بنابراین لازم است که یک دوره ۳+۴ طراحی کنیم. در این رویکرد نهاد برآمده از مدرنیته و با نگاه تقلیدی نمی‌تواند دستگیر ما باشد. مدرسه محیط محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه یک محیط باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط نا همگن است، به همین دلیل هفت ساله سوم تبدیل به هفت سال ویران کننده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب در زندگی گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا مدلی برای وارد شدن بچه‌ها در محیط اجتماعی مجازی و محیط دو ساحتی داریم؟ وضعیت موجود دوگانه فیلترینگ VPN است، در حالی که رویکرد اسلام صیانت، تقوا و خودکنترلی خدامحور است. کدام مدل را داریم که در آن بچه‌ها یاد بگیرند که بتوانند ببینند و نبینند. ما نیازمند مدل تربیت اجتماعی برگرفته از دین هستیم که در آن بینش، گرایش، دانش و توانش به همراه قدرت انتخاب شاکله جوانان را شکل دهد، حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه تأکید می‌کند که باید حواسمان به دل و خرد جوانان باشد، ما ارزش‌های حاکم بر زندگی را چگونه با جوانان انتقال می‌دهیم، واقعیت این است که نگاه‌های مادی مانند رفاه، درآمد، شغل، اعتبار دانشگاه و رشته‌های خاص تصورات غلط را در ذهن جوانان می‌نشاند و در این نگاه، نگاه توحیدی، نگاه به روزی، نگاه به عزت و ذلت، محبوبیت اجتماعی و اینکه تلاش مقدمه حصول نتیجه است، جایی ندارد، مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که ما به دنیا آمده‌ایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم از «هَلْ یَسْتَوِی» مثال زده، جوانان ما نیز باید بدانند که خبیث و طیب با هم مساوی نیست و باید نابرابری‌ها را به آنها یاد بدهیم. اینکه چرا برخی از جوانان در انتخاب همسر به طلاق می‌رسند، به این دلیل است که به آنها انتخاب را یاد نمی‌دهیم. ما کجا جوان را در معرض انتخاب گذاشته و انتخاب درست را به او یاد می‌دهیم؟ قدرت انتخاب در کنار شاکله فرد تعیین کننده است، اما ما اینها را به جوان یاد نمی‌دهیم و بعد می‌گوییم که چرا ناهنجاری در اخلاق به وجود آمده؟

وی با اشاره به آیه ۳ سوره انسان خاطرنشان کرد: انتخاب دو جهت دارد و اساساً دنیای ما، دنیای انتخاب است و قدرت انتخاب مدل می‌خواهد که آیا مبنای انتخاب براساس علاقه است یا قضا و قدر الهی و دعا یا فضای جامعه. وقتی ما به عناصری معتقدیم که غرب به آنها اعتقادی ندارد، پس با کدام تقلید غرب می‌توان تربیت درستی داشت. آیا علائق جوانان براساس آرزوها و جاه طلبی‌هاست، یا آرمان و ارزش‌ها؟ براساس توهمات، تخیلات و خودخواهی‌هاست؟ یا استعداد و توانمندی و همت؟ واقعیت این است که در دوره‌ای که متاورس آمده یا بازی‌های کامپیوتری، غضب و توهم را تقویت می‌کند، باید مدل تقویت عقل داشته باشیم، وگرنه جوانان ما در توهم زندگی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند الگوی تعلیم و تربیت اسلامی هستیم که خدامحور بوده، انسان مدار با کرامت انسانی باشد، پیچیده در مقابل پیچیدگی‌های اجتماعی بوده و چند وجهی، پاسخگوی سریع التغییر حوادث اجتماعی و پاسخگوی ارتباطات گسترده شبکه‌ای باشد. واقعیت این است که این الگو را نمی‌توان بدون ارتباط دانشگاه و مدرسه ساخت. به همین دلیل به دنبال مدارس الگو در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مدل دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزیی از محیط عرصه است، این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال می‌کنند. ما به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. به همین دلیل به اندازه توانمان اراده به اصلاح داریم، در این مسیر توفیق از خدای بزرگ می‌طلبیم و بر او توکل داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229281 برچسب‌ها محمدمهدی طهرانچی

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است