Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌هاـ در حالی که مدت‌هاست کف‌سازی طولانی‌ترین بازار مسقف ایران آغاز شده اما موازی‌‌کاری دو ارگان میراث‌فرهنگی و شهرداری زنجان تبدیل به چالش بزرگی برای ساماندهی پروژه شده و آن را به کما فرستاده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، بازار تاریخی زنجان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد و غنی همانند قلب شهر است و نقش عمده‌ای در بافت شهر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازار تاریخی به عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران با بیش از یک کیلومتر طول چندین راسته، کاروانسرا، تیمچه، تعدادی مسجد از جمله مسجد جامع زنجان را در خود جای داده است و به شکل یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. با این حال بازار زنجان با دارا بودن 56 ورودی، 940 باب مغازه و پنج هکتار مساحت اقتصادی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما نباید فراموش کرد که نقش و کارکرد بازار زنجان نه تنها فقط یک مرکز تجاری با قدمت تاریخی است بلکه بار‌ها ثابت شده نقش فرهنگی و سیاسی این بنای تاریخی به مراتب بیش از کارکرد اقتصادی آن است و این فضای تجاری نیازمند حداقل زیر ساخت‌‌های مناسب است. با این وجود بازار زنجان در قسمت هسته اصلی شهر قرار گرفته و هر روز شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی است اما ظاهر چندان دلنشینی از لحاظ کف‌سازی مخصوصا ورودی میوه فروش‌‌ها و جگرپزها که شلوغ‌ترین قسمت بازار است را ندارد. موزائیک‌های کف آن از جا کنده شده و جای آن را چاله‌های پر آب گرفته و یا در برخی از قسمت‌ها با این‌که موزائیک کاری شده اما با این حال باز هم زیر آن‌ها آب نفوذ می‌کند که موقع تردد و عبور و مرور مشکلات بسیاری برای مردم فراهم می‌آورد. حتی پیاده روی نیز در این قسمت از بازار سخت شده و افرادی که با چرخ دستی خرید و یا با کالسکه کودک به بازار می‌آیند همواره با چالش مواجه‌اند.

این موضوع جای تاسف دارد، زیرا بازار زنجان که در هسته مرکزی شهر قرار دارد و با وجود حضور گردشگران زیادی که سالانه به این مکان مراجعه می‌کنند که سبب رونق و آبادانی شهر می‌شوند، همواره شاهد چنین اوضاع نابسامانی از لحاظ کف‌سازی است. البته در قسمتی از بازار قیصریه از ورودی سبزه‌میدان کف‌سازی و مرمت انجام گرفته است اما آیا به جا نبود این مرمت شامل حال تمام راسته‌های بازار از جمله میوه فروشان و جگر‌پز‌ها که در ادامه بازار قیصریه قرار دارند، می‌شد تا قسمت مذکور نیز در وضعیت بهتری قرار گیرد؟ چرا با وجود گذشت ماه‌ها از آغاز کف‌سازی بازار زنجان هنوز این پروژه آن‌طور که باید پیشرفت لازم را نداشته است؟ چرا ارگان‌های دخیل در این امر همکاری لازم را با یگدیگر ندارند؟

گزارش| شرایط بحرانی فروشندگان پوشاک در زنجان / "سامانه کارا" ناکارامدترین اقدام حمایتی دولتسقط ده‌ها جنین در استان زنجان در پی آلودگی شدید کارخانه‌ها / چرا مردم منطقه باید تاوان بدهند؟طرح‌های بازسازی مدارس استان خوزستان در قالب 3200 پروژه در حال اجرا استتغییر چهره شهر قم با افتتاح پروژه‌های مهم؛ از آخرین وضعیت باغ پرندگان تا افتتاح پیاده راه انقلاب در فصل پاییز

سعید عباسی معاون عمرانی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در سال جاری اعتباری حدود 400 میلیون تومان برای پروژه کف‌سازی بازار در نظر گرفته شد، اما به دلیل این‌که اعتبار اختصاص یافته بسیار اندک بود و با این مبلغ حتی امکان کف‌سازی بیش از 200 متر فراهم نبود پروژه متوقف شد، از سویی دیگر با توجه به تورم اقتصادی و شیوع ویروس کرونا که نیمی از فصل کاری از بین رفت، با هماهنگی اعضای شورای شهر شروع پروژه مذکور به سال آینده موکول شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های شهردار وقت زنجان در سال گذشته که اظهار کرده بود، مصالح بازار تهیه شده، آماده شروع کار است و تنها منتظر همکاری هیئت امناء بازار هستیم بیان کرد: نمی‌توان گفت هیچ اقدامی انجام نگرفته است اما بودجه شهرداری خرج شده و در حال حاضر این ارگان درگیر بدهی‌‌های پروژه‌‌ها و افتتاح‌‌های قبلی شهرداری است. برای نمونه می‌توان به پل امام حسن(ع) گلشهر اشاره کرد که بیش از 20 میلیارد تومان بدهی دارد که شهرداری در حال تسویه آن است و دست شهرداری در ساخت و ساز برخی پروژه‌ها با بودجه‌های کم بسته شده است. 

معاون عمرانی شهرداری زنجان با تاکید بر این‌که بازار زنجان مکان تاریخی و سنتی است بنابراین تعمیر و مرمت آن باید با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد گفت: شهرداری تنها دستگاه بهره‌بردار در این پروژه نیست و سازمان میراث‌فرهنگی باید در این پروژه مشارکت جدی داشته باشد. با این وجود در حال مذاکره با بازاریان برای انتخاب سنگ هستیم تا با تائید و مشارکت سازمان میراث فرهنگی بتوانیم سال آینده ادامه این پروژه را مجددا آغاز کنیم. 

با این حال، گفته‌های معاون عمرانی شهرداری زنجان متناقض با سخنان مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان در رابطه با کف‌سازی بازار است زیرا امیر ارجمند عنوان کرده است که کف‌سازی بسیار زشتی در راسته قیصریه بازار انجام گرفته و اداره کل میراث فرهنگی به جد مخالف این طرح در یک اثر تاریخی 250 ساله است به همین دلیل برنامه‌ریزی داریم این کف‌سازی را جمع کرده و تبدیل به سنگ کنیم.

با این اوصاف اگر بناست کف‌سازی بازار زنجان دوباره تخریب و بازسازی مجدد شود، چرا میراث فرهنگی و شهرداری از ابتدای اجرای پروژه همسو با هم کف‌سازی قیصریه را یک بار و برای همیشه انجام نداده‌اند تا دوباره مجبور نشوند با هزینه گزاف، وقت و نیرو کف‌سازی را مجددا تعویض کنند؟! در کمال ناباوری این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که سازمان‌ها و اداره‌ها همواره بر نبود بودجه کافی برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره گلایه‌مند هستند و به راحتی این طور بر پیکره‌ بیت‌المال آسیب می‌رسانند.

با این حال موازی‌کاری میراث فرهنگی و شهرداری تبدیل به یک چالش بزرگ و آفت مدیریت شهری شده است و مانع توسعه و ساماندهی کف ‌بازار زنجان است. در حالی که سازمان میراث فرهنگی و شهرداری می‌توانستند با ارائه برنامه جامع، کامل و همسو کردن برنامه‌ها و دور از موازی‌کاری کف‌سازی بازار زنجان را با بودجه مناسب به پایان برسانند، با تمام این‌ها مردم زنجان انتظار دارند تا هر چه سریع‌تر مسئولان مربوطه مشکلاتی که با آن درگیر هستند و هر یک اقدام ارگان دیگر را نقض می‌کنند، حل کرده و تمرکز حداکثری بر ادامه روند پروژه کف‌سازی بازار و اتمام در مدت زمان کوتاه داشته باشند.

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ مدارس چهار شهرستان استان اصفهان با یک‌هفته تأخیر بازگشایی می‌شوند ۲ جزئیات جدید از انفجار کپسول ۸۰۰ کیلویی کلر در در ایلام / موضوع به هیچ وجه‌ امنیتی نیست ۳ گزارش| اعلام وضعیت قرمز در ۵ شهرستان کهگیلویه و بویراحمد / خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس شده‌اند + سند ۴ قالیباف: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پروژه نیشکر هفت‌تپه رسیدگی می‌کند/ نیامده‌ایم به‌جای قوه مجریه کار کنیم ۵ رئیس سازمان بسیج: حاج قاسم فاتحة الکتاب گام دوم انقلاب است/ ‌دانش‌آموزان و فرهنگیان در تحقق بیانیه گام دوم ‌بسیار اثرگذارند ۶ فرمانده سپاه کرمان: حاج قاسم مکتب امامین انقلاب را عملیاتی کرد/ اقتدار ایران نتیجه ‌مجاهدت‌های شهید سلیمانی ‌است ۷ تداوم همکاری تراکتور با الهامی/ آغاز نقل و انتقالات پس از جلسه هیئت‌مدیره با زنوزی ۸ فرمانده مرزبانی ناجا در گفت‌وگو با تسنیم: برای بازگشت مرزبانان گروگان‌ گرفته‌شده در تلاشیم / ادعای ‌افغانستانی‌ها ‌بی‌اساس بود‌ مهمترین اخبار استانها نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: در بخش مسکن اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند/ طرح دوفوریتی ‌تولید مسکن آماده شد پیشرفت‌های پدافند هوایی ارتش در حوزه پهپاد خارج از تصور دشمن است‌/ تجهیز پدافند به انواع سامانه‌های تاکتیکی ــ عملیاتی آیت‌الله مکارم‌شیرازی: حوزه بر علم و اخلاق استوار است/دروس ‌در صورت امکان حضوری برگزار شود‌ کودک ۴ ساله در جنگل گلستان با تلاش نیروهای هلال احمر پیدا شد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: در سال تحصیلی جاری ثابت خواهیم کرد که دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است ادامه عرضه‌های سنگین بازارساز/ ۲۲۰ میلیون درهم وارد نیما شد/ احتمال شکست نرخ ارز و بازگشت به کانال ۲۲ هزار تومان نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: در بخش مسکن اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند/ طرح دوفوریتی ‌تولید مسکن آماده شد لبنان| برنامه گسترده ارتش برای بازسازی واحدهای مسکونی پس از انفجار بیروت کاهش "میزان موالید کشور" به کم‌ترین حد خود در ۵۰ سال گذشته!/ خاک‌ خوردن "سیاست‌های کلی خانواده" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میراث فرهنگی و شهرداری سازمان میراث فرهنگی گفت وگو با تسنیم شهرداری زنجان کف سازی بازار بازار زنجان ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با تاکید بر ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران ادامه داد: هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود و در عین حال باید به‌طور مستمر فرصت‌های جدید با توجه به موقعیت هر منطقه و بافت اجتماعی قالب آن اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود حیدری مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در اولین نشست از سلسله نشست‌های ادواری مسئولان سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی مناطق شهرداری اصفهان در ۱۴۰۳ با تاکید بر اهتمام مسئولان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی مناطق شهرداری اصفهان بر تحقق شعار سال جاری که مزین به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» شده است، اظهار کرد: انتخاب این عنوان برای سال جاری، وظیفه سازمان را سنگین‌تر می‌سازد و ضرورت دارد با پیگیری مستمر در مناطق مختلف شهرداری اصفهان، زمینه مساعد برای افزایش مشارکت مردم را در پروژه‌های شهری فراهم سازیم.

وی افزود: باید بپذیریم که سرمایه‌گذاران، شریک شهرداری هستند و باید با احترام ضمن درک شرایط آن‌ها و با اتخاذ تدابیر مناسب نسبت به رفع موانع و تسریع در روند اداری فعالیت آن‌ها کوشا باشیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ضرورت دارد از طریق مشارکت‌های سه‌جانبه در شهر اصفهان، سازوکاری حقوقی به منظور جذب سرمایه‌های خرد فراهم شود و مسئولین سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری در مناطق مختلف باید این نیازها را شناسایی و با پیگیری و حضور پویای خود آنها را مرتفع سازند.

حیدری با اشاره به ضرورت فعال‌سازی پروژه‌های راکد، آن‌ها را سرمایه‌های شهر و شهرداری اصفهان قلمداد کرد و گفت: پروژه‌های مختلفی با پیشرفت فیزیکی بالا در مناطق مختلف بلاتکلیف مانده‌اند و باید با بازنگری در فرایندهای اداری و مانع‌زدایی از مسیر اجرای آن‌ها، امکان تکمیل و بهره‌برداری را فراهم سازیم.

وی اضافه کرد: برای هدفی بزرگ گرد هم آمده‌ایم و باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم؛ باید قبول کنیم که برای توسعه شهر، چاره‌ای به جز مشارکت مردم و فعالان بخش خصوصی در اداره شهر وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با تاکید بر ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران ادامه داد: هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود و در عین حال باید به‌طور مستمر فرصت‌های جدید با توجه به موقعیت هر منطقه و بافت اجتماعی قالب آن اقدام کرد.

کلیدهای موفقیت در مدیریت پسماند شهری، آگاهی و مشارکت شهروندان است

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این سازمان در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: کلیدهای موفقیت در مدیریت پسماند شهری، آگاهی و مشارکت شهروندان است و مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

وی با تشریح پروژه‌های شاخص مشارکتی سازمان مدیریت پسماند افزود: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است. همچنین پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز، احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‌های شاخص مشارکتی این سازمان است و پروژه مشارکتی شیرابه که اثرات بسیار مثبت زیست محیطی دارد، نیز آماده بهره‌برداری است.

به گزارش ایمنا، اولین نشست از سلسله نشست‌های ادواری مسئولان سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی مناطق شهرداری اصفهان در ۱۴۰۳ که با میزبانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و با محوریت بررسی پروژه‌های مشارکتی این سازمان برگزار شد، بر ضرورت ارائه راهکارهای عملی و عینی برای تحقق شعار سال تاکید شد.

در این نشست درباره مصوبه هفته گذشته شورای عالی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها و تاکید بر پاسخگویی استعلام‌های این سازمان از معاونت‌ها و سازمان‌ها و مناطق شهرداری اصفهان اشاره شد که با امضای شهردار اصفهان ابلاغ شده است.

کد خبر 750016

دیگر خبرها

  • هشدار نسبت به کلاهبرداری از مردم در پوشش خرید و فروش عتیقه
  • ما میراث‌دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ موتورسیکلت درمحدوده بازار اصفهان
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • باغ مشاهیر ابر پروژه‌ای برای تمام مردم شهر است
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ در اطراف بازار اصفهان برای پارک موتورسیکلت‌ها + لیست پارکینگ‌ها
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند
  • اجرای عملیات کف‌سازی بتنی پارکینگ‌های مجموعه خورشید شهر