Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:47:05 GMT

سفر و کرونا؛ تکلیف گردشگری چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۹۶۹۵

سفر و کرونا؛ تکلیف گردشگری چیست؟

ویروس کرونای جدید، موسوم به کووید ۱۹  (COVID-۱۹)ضربات سهمگینی بر پیکره‌ی اقتصاد و صنعت گردشگری وارد آورده است و مسافران نسبت به ایمنی شخصی و سفرهای آتی خود دچار ترس و اضطراب شده‌اند.

به گزارش ایسنا،بنابراعلام ایوار، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق بدترین بحران در صنعت گردشگری و سفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وانفسای بحران کرونا، آژانس‌های مسافربری ضررهای بسیاری را متحمل شده‌اند و امیدوارانه در انتظار رسیدن خبری خوش مبنی بر از سرگیریِ سفرها و باز شدن مجددِ سفارت‌خانه‌ها هستند.

به‌طور قطع برای دوستداران سفر، گردشگران و هموطنانی که به‌دور از عزیزانشان و در انتظار دیدارشان به‌سر می‌برند، پرسش‌های بسیاری درباره شرایط سفر در دوران کرونا، وضعیت باز شدن سفارتخانه‌ها و اقدام برای گرفتن ویزا، زمان برگزاری مجدد تورهای گردشگری و ... پیش آمده است که شاید تاکنون به جواب درستی هم نرسیده‌ باشند.

بر همین اساس، مصاحبه‌ای با جناب آقای بهنام سیفان، مدیر تور و عملیات شرکت خدمات مسافرتی ایوار داشتیم تا شاید بتوانیم به بخشی از سئوالاتی که همواره برای مسافران مطرح بوده است، پاسخ دهیم.

جناب سیفان، در حال حاضر شرایط سفر خارجی را چگونه می‌بینید؟ آیا می‌توان سفر (توریستی) انجام داد؟

. تقریبا می‌توان امروزه گفت امکان سفر وجود ندارد. نه البته ۱۰۰ درصد، چراکه مقوله سفر و توریسم مقدماتی لازم دارد؛ من‌جمله امکان تردد بین مرزهای بین‌المللی، دریافت ویزای توریستی از سمت کشورهایی که برای ورود به آنها نیاز به گرفتن ویزا است، استفاده از وسایل حمل و نقل بین‌المللی که عمدتا پرواز است و چون تا به امروز تقریبا تمامی این موارد برای یک مسافر یا گردشگر منتفی‌ست، می‌توان گفت سفر خارجی تقریبا امکان پذیر نیست.

البته ذکر این نکته لازم است که برخی از کشورها به‌شکل بسیار محدود پذیرای توریست هستند که این سفرها با شرایط خیلی خاصی صورت می‌گیرد؛ شرایطی چون دادن تست PCR، قرنطینه‌ی دو هفته‌ای در اقامتگاه‌هایی که کشور مقصد تعیین می‌کند که عملا این موضوع پدیده‌ی گردشگری را زیر سئوال می‌برد، چراکه گردشگر شاید الزاما ۱۵ روز در آن کشور حضور نداشته باشد.

گردشگر نیاز دارد وارد جامعه‌ی مقصد شود و بتواند از جاذبه‌های آن لذت ببرد؛ بنابراین، با همه‌ی این شرایط می‌توان گفت که انجام سفر خارجی معنی ندارد.

سفارت‌ها جهت اقدام مسافران برای اخذ ویزا از چه زمانی شروع به کار می‌کنند؟ آیا چشم‌اندازی از آن در آینده نزدیک وجود دارد؟

. به موازات اخبار مختلفی که در ارتباط با ساخت واکسن کرونا به دستمان می‌رسد، می‌توان امیدوار بود که سفارتخانه‌ها همکاری خود را در آینده نزدیک آغاز کنند.

اما اگر این اتفاق نیفتد، رصد کردن این موضوع کمی سخت‌تر خواهد بود؛ اینکه کدام سفارتخانه‌ها در شرایط کنونی شروع به دادن ویزا خواهند کرد، چه محدودیت‌هایی قائل خواهند شد، به چه افرادی و به چه نوع سفرهایی ویزا خواهند داد  متاسفانه قابل پیش‌بینی نیست.

تکلیف کسانی‌که ویزا گرفته بودند، اما موفق به سفر نشدند، چیست؟

. طبیعتا هر ویزایی تاریخ مشخصی دارد و اگر آن ویزا منقضی شود، از درجه اعتبار ساقط است. اما بعضی از کشورها شرایط خاصی قائل می‌شوند یا بعضی از کشورهای اروپایی برای اجرای تورهای اروپا اعلام کرده‌اند کسانی‌که به دلیل شیوع کرونا و لغو سفرها نتوانسته‌اند از ویزایشان استفاده کنند، برای تمدید آن، زمانی که امکان سفر وجود داشته باشد، نیازی به پرداخت هزینه سفارت یا تکرار مدارک ندارند.

در واقع در جواب سئوالتان باید بگویم، آن ویزا از درجه اعتبار ساقط است، اما مقصد به مقصد کمک‌هایی به مسافر می‌شود که شرایط سفر بعدی را برایشان آسان‌تر خواهد کرد.

موارد اضطراری سفر شامل چه چیزهایی است؟ چه کسانی در این شرایط می‌توانند سفر کنند؟

. کسانی‌که خویشاوند دارند، دانشجویان، کسانی‌که ویزای کاری داشتند. این افراد می‌توانند با یکسری محدویت‌های خاص سفر کنند.

در مورد ویزای توریستی هم دارندگان گذرنامه‌ی ایرانی با شرایط خاص می‌توانند به ترکیه سفر داشته باشند. کانادا هم اعلام کرده است ایرانیانی که اقوام درجه یک در این کشور دارند، می‌توانند با ویزای توریستی وارد کشور کانادا شوند.

 کدام ایرلاین‌ها فعال هستند؟ با کدام ایرلاین‌ها می‌توان سفر انجام داد؟

. از ایرلاین‌های داخلی، شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان، با شرایط خاص به یکسری از مقاصد خاص پرواز دارند و از ایرلاین‌های خارجی، قطر ایرویز است که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون فعالیت می‌کند.

در حال حاضر، در شرایطی که توری اجرا نمی‌شود و مرزها به‌روی ما بسته است، شما به عنوان مدیر تور و عملیات ایوار، به چه کاری مشغول هستید؟

. در شرایطی که نمی‌توان سفر رفت، طبیعتا ما هم سعی می‌کنیم به این چالش دامن نزنیم. به دنبال این نیستیم به هر قیمتی تور اجرا کنیم یا برای همسفران‌مان شرایط سفر فراهم آوریم.

از نخستین روزهایی که با این موضوع درگیر شدیم، یعنی از اول اسفند سال ۹۸، ستاد بحرانی برای مقابله با آن تشکیل دادیم. همسفران‌ را نسبت به اهمیت موضوع آگاه کردیم که برای سلامت‌شان توری اجرا نخواهد شد و البته در عمل هم امکان سفر وجود نداشت.

سعی کردیم در این ایام بیشتر به کارهای زیرساختی بپردازیم. سیستم اتوماسیون و تجهیزات داخلی مجموعه را تقویت کردیم، آموزش‌هایی برای پرسنل برگزار کردیم، به تولید محتوا در ایوارنامه و شبکه‌های اجتماعی ایوار پرداختیم، دست به تولید و چاپ کتاب مقاصد مختلف زدیم (مجموعه راهنمای سفر به شهرها و کشورها)، تولید پادکست و محتوای تصویری از مقاصد مختلف دنیا هم از دیگر کارهایی بود که در طول این مدت توسط مجموعه ایوار انجام شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سفر كرونا گردشگري ایرلاین ها شرایط سفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

معاون آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از برگزاری جشن تکلیف ۴ هزار نفری دخترانه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و روز دختر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار داشت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مانند سال گذشته بزرگ‌ترین اجتماع دختران و جشن تکلیف 4 هزار نفری را در حرم مطهر برگزار خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) قبله تهران است گفت: تمام تلاش ما این است که در دهه کرامت فعالیت‌های فرهنگی با محوریت این آستان مقدس برگزار شود.

 معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: در دومین پنج‌شنبه دهه کرامت تجمع خادم‌یاران رضوی استان تهران و خادمان سایر اعتاب مقدس ایران را در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار خواهیم کرد تا بوی حرم‌های اهل‌بیت (ع) در تهران طنین‌انداز شود.

 وی عنوان کرد: همچنین جشن دختران و مادران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با محوریت اهمیت نقش مادر در خانواده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • آیا با خرده های پاک کن می توان دوباره پاک کن ساخت؟ (فیلم)