Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@01:55:13 GMT

تلاش برای افزایش سرانه مطالعه از طریق ایستگاه‌های مترو تهران!

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۰۲۷۳

تلاش برای افزایش سرانه مطالعه از طریق ایستگاه‌های مترو تهران!

‍‍‍‍‍‍

در ایستگاه متروی میدان حضرت ولی عصر (عج) کتابخانه‌ای با ۴ هزار جلد کتاب افتتاح شد و این تلاشی است برای افزایش سرانه مطالعه و اینکه طبق آخرین بررسی‌های علمی صورت گرفته سرانه مطالعه ایرانی‌ها به طور میانگین صرفاً ۱۳ دقیقه در روز و ۷ ساعت در ماه است! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ فواید مطالعه کردن بر هیچکس پوشیده نیست و همه میدانیم که  مطالعه کردن یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اطلاعات و آگاهی درباره موضوعات مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب برایمان دریچه جدیدی از نگاه به زندگی می گشاید، جهان‌بینی افراد را تغییر می‌دهد، عملکرد مغز و حافظه را بهبود و استرس را کاهش میدهد، مهارت نوشتن را بهبود می‌بخشد و خواننده را با کلمات و اصطلاحات جدید، آشنا می‌کند.

کتاب خواندن، فواید دیگری هم دارد اما با این وجود در کشور ما جایگاه قابل قبولی ندارد، کتاب و کتابخوانی در میان جامعه ما مهجور است و سال هاست سرانه مطالعه در ایران تغییر چندانی نکرده است؛ طبق آخرین بررسی‌های علمی صورت گرفته سرانه مطالعه ایرانی‌ها به طور میانگین صرفاً 13 دقیقه در روز و 7 ساعت در ماه است!

در این بین برخی از مسئولان سعی بر افزایش تمایل مردم به خواندن کتاب و گنجاندن این یار مهربان در برنامه روزانه و هفتگی آنها دارند اگرچه طبق آمار مذکور به نظر میرسد در این راه موفقیتی نداشته اند اما یکی از راه هایی که میتواند به تحقق این آروز کمک کند، در دسترس بودن کتاب در محیطهای مختلف است.

مترو به عنوان یکی از مُدهای حمل و نقلی پرطرفدار گزینه خوبی برای ایجاد فضای کتابخوانی شهروندان است. در این راستا چندی پیش بخشی از محیط ایستگاه متروی میدان حضرت ولی عصر (عج) با 4 هزار جلد کتاب، به کتابخانه تبدیل و افتتاح شد.

فرنوش نوبخت؛ مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره این موضوع به خبرنگار تسنیم گفت: سال گذشته پیش از شیوع ویروس کرونا، تفاهمنامه‌ای با کتابخانه ملی داشتیم تا بر اساس آن 8 ایستگاه مترو برای ایجاد کتابخانه عمومی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اما با توجه به شیوع کرونا، فعلاً ایستگاه میدان ولی عصر (عج) به‌ عنوان کتابخانه عمومی انتخاب و راه‌اندازی شده است؛ ایجاد کتابخانه در 7 ایستگاه دیگر مترو نیز در دستور کار قرار دارد اما فعلاً نمی‌توانم زمان دقیقی برای راه‌اندازی آنها اعلام کنم ضمن اینکه باید ببینیم عملکرد کتابخانه میدان ولی عصر (عج) و استقبال مردم چگونه است.

به گفته وی، کتابهای عرضه شده در کتابخانه مترو، چاپی هستند و چنانچه کتاب مدنظر شهروندان در کتابخانه موجود نباشد، امکان تأمین آن وجود دارد.

فارغ از نکات مثبت این طرح، نگرانی هایی با توجه به جولان ویروس کرونا و امکان انتقال این ویروس از طریق کتابها، وجود دارد که البته نگرانی و دغدغه به جایی است و ممکن است بسیاری از شهروندان را نسبت به استفاده از کتباخانه منصرف کند چراکه لمس کتابها میتواند به راحتی زمینه انتقال ویروس را فراهم کند.

البته نوبخت درباره این موضوع نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اخبار منتشر شده در این زمینه حاکی از این است که ویروس روی کاغذ و کتاب حدود 3 ساعت زنده می‌ماند با در نظر گرفتن این نکته جای نگرانی نیست ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه نیز مانند ضد عفونی کردن دستها و استفاده از ماسک در محیط کتابخانه نیز قطعا موثر خواهد بود.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که رعایت اقدامات پیشگیرانه باید به طور جد در دستور کار مسئولان مربوطه باشد و سختگیری‌های لازم برای شهروندانی که مهمان این کتابخانه می‌شوند لحاظ شود به عنوان مثال استفاده از دستکش یکبار مصرف پیش از لمس کتابها همچنین کیبورد مانیتورها برای جست و جوی کتاب مورد‌نظر توسط مراجعان، ضدعفونی کردن سطوح و استفاده اجباری از ماسک در محیط کتابخانه جزو مواردی است که باید در رعایت آنها اهتمام داشت تا یک محیط مفید به منبعی برای انتشار هرچه بیشتر ویروس کرونا نشود.

7 ایستگاه دیگر مترو تهران صاحب کتابخانه عمومی می‌شودکرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، دو مانع اصلی عدم استقبال از کتابخانه تخصصی گردشگریمی‌توانیم به اندازه ایستگاه‌های مترو، کتابخانه داشته باشیم

انتهای پیام/

 

R1014144/P/S2,25/CT7 واژه های کاربردی مرتبط شهر تهران ایستگاه مترو مترو بیشتر بخوانید... ۷ ایستگاه دیگر مترو تهران صاحب کتابخانه عمومی می‌شود کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، دو مانع اصلی عدم استقبال از کتابخانه تخصصی گردشگری آغاز فعالیت کتابخانه متروی تهران با ۴ هزار جلد کتاب قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ۷ ایستگاه دیگر مترو تهران صاحب کتابخانه عمومی می‌شود کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، دو مانع اصلی عدم استقبال از کتابخانه تخصصی گردشگری آغاز فعالیت کتابخانه متروی تهران با ۴ هزار جلد کتاب واژه های کاربردی مرتبط شهر تهران ایستگاه مترو مترو پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ روحانی: در سال تحصیلی جاری ثابت خواهیم کرد که دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است ۲ بررسی پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی مجلس ۳ بی‌پرده با کانون سردفتران (۱) / چرا الزام به "ثبت سند خودرو" در دفترخانه را حذف نمیکنید؟!/ الزام قانون به استقرار دفاتر ثبت در مراکز تعویض پلاک! ۴ حاجی‌بابایی: ستاد ملی مقابله با کرونا رسماً مسئولیت بازگشایی مدارس را به‌عهده بگیرد ۵ جدول زمانی آموزش تلویزیونی نخستین روز سال تحصیلی جدید ۶ اجرای همسان‌سازی حقوقها برای ۹۰ درصد بازنشستگان! ۷ بالاترین نرخ سقط جنین در جهان مربوط به کدام کشور است؟ ۸ درخواست از وزیر بهداشت برای تحقیق درباره تاثیر "بخور جوش‌شیرین" در درمان و پیشگیری از کرونا مهمترین اخبار اجتماعی گزارش// چرا ورق به نفع "بازگشایی حضوری مدارس" به یک‌باره برگشت؟! آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۱۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته "تشکیل حضوری کلاس‌ها" جای ابهام دارد و باید تجدیدنظر شود ۱۴ توصیه و دستورالعمل طب سنتی برای پیشگیری و درمان "آنفلوآنزا" مهمترین اخبار تسنیم روحانی: در سال تحصیلی جاری ثابت خواهیم کرد که دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است اختصاصی| مهره مرموز دولت انگلیس برای پروژه نفوذ در ایران ادامه عرضه‌های سنگین بازارساز/ ۲۲۰میلیون درهم وارد نیما شد/ احتمال شکست نرخ ارز و بازگشت به کانال ۲۲هزار تومان نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: در بخش مسکن اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند/ طرح دوفوریتی ‌تولید مسکن آماده شد لبنان| برنامه گسترده ارتش برای بازسازی واحدهای مسکونی پس از انفجار بیروت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهر تهران ایستگاه مترو مترو شهر تهران ایستگاه مترو مترو ایستگاه دیگر مترو کتابخانه عمومی هزار جلد کتاب سرانه مطالعه ایستگاه مترو مترو تهران ولی عصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

این کتابخانه روز پنجشنبه خبر داد دست زدن به این کتاب‌ها که چاپ بریتانیا هستند، احتمالاً فقط آسیب جزئی ایجاد می‌کند؛ اما برای بررسی بیشتر از رده کتاب‌های در دسترس خارج می‌شوند. متصدیان کتابخانه گفته‌اند این آثار را در قرنطینه قرار داده‌اند تا در یک آزمایشگاه خارجی تجزیه و تحلیل شوند و میزان آرسنیک موجود در هر جلد تعیین شود.

مؤسسه پاریس پس از اینکه محققان آمریکایی دریافتند ناشران در دوره ویکتوریا از آرسنیک برای رنگ‌آمیزی صحافی‌های کتاب استفاده می‌کردند، نسخه‌های دربردارنده آن‌ها را شناسایی کرد. رنگدانه‌های سبز حاوی آرسنیک به نام یک شیمیدان آلمانی‌الاصل با عنوان سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شِل نامیده می‌شدند.

محققان دانشگاه دلاوِر از سال ۲۰۱۹ با آزمایش صدها جلد کتاب برای تعیین میزان فلزات سنگین به کار رفته در آن‌ها، فهرستی از کتاب‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده‌اند.

کتابخانه ملی فرانسوی در بیش از ۱۶ میلیون عنوان خود، ۴ نسخه از کتاب‌های موجود در این فهرست را یافت که شامل ۲ جلد از «تصنیف‌های ایرلند» اثر ادوارد هیز که در سال ۱۸۵۵ منتشر شد، یک گلچین دو زبانه از شعر رومانیایی توسط هنری استنلی در سال ۱۸۵۶ و کتاب «انجمن سلطنتی باغبانی ۶۳-۱۸۶۲» است.

کتابخانه ملی فرانسه اعلام کرد که دیگر کتاب‌های دارای جلد سبز را که در فهرست پروژه کتاب سمی جای ندارند نیز بررسی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک و بیشتر استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده، می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های پوستی و سرطان پوست شود. درباره کاربرد اشیای حاوی آرسنیک چیزی گفته نشده است.

برمبنای نتایج به دست آمده از «پروژه کتاب سمی» صحافی‌های سبزی که با آرسنیک پوشیده شده برای کتابداران، کتاب‌فروشان، گردآورندگان و محققان خطرات سلامتی ایجاد می‌کنند و باید در استفاده از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

دیگر خبرها

  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه