Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:43:15 GMT

مجازات فردی جایگزین مجازات جمعی

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۱۳۴۶

مجازات فردی جایگزین مجازات جمعی

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمانشاه روز شنبه در جلسه هماهنگی برای بکارگیری محکومین به انجام خدمات عمومی رایگان، با بیان اینکه گاهی مجازات فردی جایگزین مجازات جمعی می شود، گفت: معمولاً در وقوع جرم یک نفر مقصر است اما ما با زندانی کردن او همه اطرافیانش را نیز محاکمه می کنیم به این معنی که همسر و بچه های او بدون هیچ گناهی تاوان محرومیت از پدر را پس می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن مرادی فر عنوان کرد: بسیاری از افرادی که برای بار نخست دست به ارتکاب یک جرم کم اهمیت زده اند اگر زندانی شوند، با پیامدهای منفی بسیاری مواجه می‌شوند؛ اینکه تا همیشه برچسب زندانی بر روی پیشانی آنهاست، از بسیاری از حقوق اجتماعی دیگر مانند استخدام در ادارات محروم می شوند، جامعه به راحتی آنها را قبول نمی کند، در بین اطرافیان و فامیل جایگاه سابق خود را از دست می دهند، فعالیت‌های عادی اجتماعی اعضای خانواده آنها هم دچار آسیب می شود و همچنین به واسطه قرار گرفتن در کنار زندانیان و مجرمان حرفه ای با انواع جرایم آشنا می ‌شوند.

به گفته مرادی فر، مجموعه این دلایل و پیامدهای منفی دیگر سبب می‌شود که هدف دستگاه قضایی از زندانی کردن مجرمان به ویژه مجرمان جرم های خفیف نه تنها محقق نمی شود که عکس آن هم روی می دهد.

مرادی فر افزود: به همین دلیل دستگاه قانونگذار ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی را با هدف اجرای مجازات های جایگزین برای جرایم سبک و خفیف در نظر گرفته که اجرای آن به سابقه متهم، گذشت شاکی، شخصیت، سن و سال و... متهم بستگی دارد.

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمانشاه در عین حال گفت: اجرای قانون مجازات های جایگزین یک مانع بزرگ دارد اینکه دادگستری نیرو و توان کافی برای نظارت بر اجرای درست حکم قاضی را ندارد و به همین دلیل نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای پذیرنده افراد محکوم است.

او با بیان اینکه بیش از ۷۰ سازمان و دستگاه پذیرنده مجازات‌های جایگزین در استان وجود دارد تاکید کرد: دادگستری انتظار دارد که اگر فردی برای اجرای مجازات های جایگزین به این دستگاه ها سپرده شد، تلاش کافی برای اجرای صحیح و کامل حکم قاضی را داشته باشند تا هم مجرم متنبه و اصلاح شود، هم رضایت بزه دیده جلب شود و هم سودمندی حکم قاضی به جامعه برسد.

باز اجتماعی کردن فرد، هدف اصلی

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه نیز، باز اجتماعی کردن فرد محکوم را مهمترین هدف مجازات های جایگزین بیان کرد و گفت: دستگاه های پذیرنده افراد محکوم به مجازات جایگزین به صورت پنهانی اما جدی و با حفظ کرامت فرد بر او نظارت کنند.

صادقی تاکید کرد که افرادی که محکوم به مجازات جایگزین حبس می شوند شهروندان عادی و متعارف جامعه هستند که در نتیجه یک عصبانیت یا خشم نابجا پایشان به دادگاه باز شده و به همین دلیل فرستادن آنها به زندان یک تصمیم اشتباه و پرهزینه است؛ بنابراین لازم است در اجرای مجازات جایگزین لازم است کرامت و عزت آنها حفظ شود.

رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب کرمانشاه نیز تاکید کرد: نباید با دید متهم به افرادی که در اختیار دستگاه های اجرایی استان قرار می‌گیرند، نگاه شود و برچسب و اتهام زنی به آنها زده شود.

به گفته آقای حیدری، نگاه صحیح و قالب باید این باشد که این دسته از افراد در طول اجرای مجازات جایگزین یک حرفه را فرا بگیرند تا پس از بازگشت به جامعه سودشان به دیگر شهروندان برسد و به برای ایجاد اشتغال و کار امیدوار شوند.

کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه نیز عنوان کرد: فرستادن یک فرد محکوم به زندان نتایج مورد انتظار قانونگذار را محقق نمی‌کند زیرا زندان محیط جرم زایی است و فرد محکوم در این محیط شیوه های ارتکاب انواع جرم را فرا می گیرد و در نهایت هزینه های اجتماعی زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند.

مهدی یوسفی افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه جرم شناسی باید با توجه به درجه اهمیت هر جرم برای فرد مجرم یک مجازات خاص در نظر گرفته شود.

یوسفی، تنبیه شخص مجرم، اصلاح او و جبران ضرر وارده به بزه دیده و جامعه را مهمترین اهداف قانون مجازات های جایگزین حبس دانست که برای تحقق آنها نیاز به همکاری دستگاه های پذیرنده است.

او از همه دستگاه هایی که برای پذیرش افراد محکوم به مجازات جایگزین اعلام آمادگی می‌کنند، خواست برعملکرد این افراد نظارت مستمر داشته باشند و در این زمینه گزارش های ماهیانه ای با هدف کمک به قاضی در اصلاح حکم یا صدور احکام بعدی به دادستانی ارایه کنند.
او همچنین درخواست کرد که همه دستگاه‌های عمومی و اجرایی استان ظرفیت‌های خود را برای پذیرش افراد محکوم اعلام کنند.

استفاده از نشانه و لباس مخصوص، ممنوع

مهدی پاشایی دیگر کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه نیز تاکید کرد: استفاده از هرگونه نشانه و لباس مخصوص برای افراد محکوم به مجازات جایگزین ممنوع است.

او گفت: دستگاه های پذیرنده پیش از آغاز حکم قاضی نیز باید افراد محکوم را بیمه مسوولیت کنند.

آن‌چنانکه پاشایی بیان کرد، خدمت افراد محکوم در دستگاه های پذیرنده رایگان است اما بهتر است برای افزایش انگیزه در این افراد یک هزینه حداقلی برای رفت و آمد به آنها داده شود.

در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه های اجرایی و عمومی استان کرمانشاه با استقبال از قانون اجرای مجازات های جایگزین حبس و اعلام آمادگی برای همکاری با دادگستری در این زمینه، سوالات و ابهامات خود را مطرح و پاسخ های آنها را از مقام های قضایی جویا شدند.

همچنین مقرر شد که دستگاه های اجرایی میزان ظرفیت خود برای پذیرش افراد محکوم به مجازات های جایگزین را به دادستانی مرکز کرمانشاه اعلام کنند.

برچسب‌ها سازمان زندان‌ها کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان زندان ها کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه سازمان زندان ها کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه محکوم به مجازات جایگزین افراد محکوم به مجازات مجازات های جایگزین استان کرمانشاه کرمانشاه نیز اجرای مجازات دستگاه ها حکم قاضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۱۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد دستگاه‌های تصویربرداری «ام.آر.آی» در کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تعداد دستگاه‌های MRI استان کرمانشاه برای ارائه خدمات به بیماران به پنج دستگاه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه ، قباد محمدی امروز _ دوشنبه هفدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دستگاه MRI نسل جدید در مرکز درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه، راه‌اندازی و اولین MRI (به صورت آزمایشی) انجام شد.

وی افزود: از وجوه تمایز این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه موجود، نیاز نداشتن به تزریق متناوب هلیوم و این امر از جنبه‌های اقتصادی و عملکردی بسیار حائز اهمیت است و ارزش تقریبی روز این دستگاه نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: یک دستگاه MRI یک و نیم تسلا در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اسلام آبادغرب راه‌اندازی شده و ارزش تقریبی روز این دستگاه نیز ۵۰ میلیارد تومان است.

محمدی اضافه کرد: با راه‌اندازی این دو دستگاه، تعداد دستگاه‌های MRI استان کرمانشاه جهت ارائه خدمات به بیماران به پنج دستگاه رسید.

کد خبر 751100

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد دستگاه‌های تصویربرداری «ام.آر.آی» در کرمانشاه
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • کسی که بخاطر ترس از مجازات حجاب را رعایت می‌کند، با کنار رفتن این موانع، کشف حجاب می‌کند
  • روزنامه اصولگرا: کسی که بخاطر ترس از مجازات و پلیس حجاب را رعایت می کند، با کنار رفتن این موانع ،کشف حجاب می کند
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن افراد مستعد در کرمانشاه
  • امداد رسانی به ۱۲۶ فرد گرفتار در سیل کرمانشاه
  • امداد رسانی به ۱۲۶ فرد گرفتار در سیل در کرمانشاه
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن  افراد مستعد در کرمانشاه
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۸ شهر استان کرمانشاه