Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین و بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانش آموزان برای این‌که بتوانند روزانه جهت یادگیری و انجام تکالیف در خانه فعال باشند باید طی روز یک یا دو میان وعده بخورند؛ بنابراین بهتر است بجای این‌که به کودکان میان وعده‌های شور یا شیرین بدهید، از جایگزین‌های سالم‌تر مانند خشکبار، پنیر، ماست، تکه‌های میوه و یا میوه خشک، تخم‌مرغ سفت شده، یا انتخاب‌های سالم دیگر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مواد غذایی مغذی و سیرکننده هستند و به ایجاد و پایه‌گذاری عادت‌های غذایی سالم در طول زندگی کمک می‌کنند، چرا که تنظیم برنامه غذایی متنوع و مغذی می‌تواند رشد و تکامل آن‌ها را تأمین کند و هم‌چنین عادات غذایی سالم را در آن‌ها پایه‌گذاری کند.

کنسرو ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که می‌توانند به‌صورت سرد در انواع ساندویچ‌ها، سالادها یا با ماکارونی و یا به‌صورت قسمتی از وعده غذایی گرم به‌طور پخته برای دانش آموزان مصرف شوند.

جو دوسر پخته شده با شیر یا آب می‌تواند یک انتخاب غذایی سالم برای صبحانه باشد و یا این‌که می‌توان آن را با ماست، تکه‌های میوه یا کشمش مصرف کرد.

گفتنی است، با وجود این‌که تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده اما این احتمال وجود دارد که افراد در تماس با سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس و سپس لمس صورت‌شان، به ویروس مبتلا شوند و البته این خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد در تماس نزدیک با افراد دیگر در هنگام خرید اقلام مورد نیاز و یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های با منشاء غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی همواره ضروری است.

براساس این گزارش، دکتر ناصر کلانتری - مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: تغذیه کودکان در شرایط کرونا تفاوتی با قبل ندارد و اگربه توصیه کارشناسان و متخصصین تغذیه کودکان توجه شود، نیاز به کار خاصی در تغذیه کودکان در دوره کرونا نیست.

وی افزود: در دوران کرونا از خوراندن نوشابه های شیرین بخصوص گازدارها، فست فودها، تنقلات، انواع کیک ها، کلوچه ها، شکلات های مختلف و همه موادی که عمدتا قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می کند.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزیجات در کودکان را بیشتر از دوران قبل کرونا باید توجه داشته باشیم، بیان کرد: اینکه فقط با لیموشیرین و لیموترش ویتامین (سی) دریافت می کنیم، کافی نیست بلکه همه میوه ها از ویتامین (سی) برخوردار هستند.

وی ادامه داد: کودکان زیر دوسال باید مکمل ها را طبق پروتکل خود دریافت کرده و از تولد تا ۲ سالگی، روزی ۱۵۰۰ واحد ویتامین (آ) و ۴۰۰ واحد ویتامین (دی) مصرف کنند.

این استاد دانشگاه افزود: کودکان از دو سالگی به طور معمول نیاز به مکمل خاصی ندارند؛ مگر اینکه کمبود آن اثبات شده باشد. تنها مکملی که در پروتکل کشوری تاکید شده است، دریافت ویتامین (دی) است که روزی ۸۰۰ واحد از کودکان بالای ۲ سال تا افراد بالای ۶۰ سال ضروری است تا کمبود آن در جامعه رخ ندهد.

وی در خصوص ابتلا به کووید ۱۹ در سنین مختلف اظهارکرد: امکان کرونا در همه گروه های سنی وجود دارد به طوری که در ابتدای شیوع کرونا، نوزاد ۴۸ ساعته و نوزاد ۱۵ روزه مبتلا به کرونا در جهان داشتیم و به ایران مرتبط نبود. اما نکته ای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد، این است که بیماریهای زمینه ای بخصوص دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، خودایمنی ها، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی در کودکان می تواند عامل تشدید کرونا در صورت ابتلا به آن باشد.

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کرونا بیماریهای زمینه ای را شدیدتر می کند تا جایی که می تواند منجر به فوت افراد شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید ۱۹ تغذیه کودکان میوه سبزیجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب

به گزارش خبرآنلاین، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می‌تواند در ایمن نگه داشتن شما از بسیاری از انواع بیماری‌های جدی مفید باشد. به همین دلیل است که متخصصان سلامت توصیه می‌کنند روزانه رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز، سبزی‌ها و میوه‌های فصلی مصرف کنید.

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، اغلب نیازهای بدن به پروتئین به همراه ویتامین C و D بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد، اما آیا می دانید که ویتامین B نیز به اندازه این مواد مغذی برای بدن ما مهم است؟ ویتامین B-۱ نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب، عضلات و قلب دارد. ویتامین B-۱ که همچنین به عنوان «تیامین» شناخته می‌شود، برای متابولیسم گلوکز در بدن ما و تسهیل عملکرد عصبی و عضلانی ضروری است. کمبود آن در بدن می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی جدی مانند از دست دادن حافظه را افزایش دهد.

عوارض کمبود ویتامین B۱

ویتامین B۱ یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است که به بدن کمک می‌کند از کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی استفاده کند. کمبود آن معمولا باعث ابتلا به بیماری «بری بری» می‌شود، وضعیتی که خطر اختلالات مربوط به اعصاب محیطی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل کمبود آن می‌توان با کاهش وزن و بی اشتهایی نیز مواجه شد. در موارد شدید، گیجی و مشکلات حافظه کوتاه مدت نیز ممکن است رخ دهد (علایم بری‌بری شامل کاهش وزن، اختلال در ادراک حواس، اختلالات هیجانی، ضعف و درد در اعضای بدن و نامنظمی ضرب‌آهنگ قلب است. درمان بری‌بری از طریق مصرف «تیامین» به صورت قرص یا با تزریق صورت می‌گیرد. علایم بهبودی بیمار از ساعاتی پس از شروع درمان ظاهر می‌شود). در این مطلب به چند غذای غنی از ویتامین B۱ اشاره می‌کنیم که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار کافی ویتامین B۱ است. تنها از ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان، می توان ۰.۱۰۶ میلی گرم ویتامین B۱ دریافت کرد. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر از جمله ویتامین‌های B۲، B۳، B۶، C، E و K است. این ویتامین‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی مفید هستند. نیازهای ویتامین B۱ را میتوان با گنجاندن تخمه آفتاب گردان در رژیم غذایی تامین کرد.

نخود سبز

فقط ۱۰۰ گرم نخود سبز حاوی ۰.۲۸۲ میلی گرم ویتامین B۱ است. علاوه براین، نخود سبز همچنین مواد معدنی ضروری کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و سلنیوم را تامین می‌کند، گفته می‌شود تنها با گنجاندن نخود سبز در رژیم غذایی می‌توان بر کمبود «تیامین» (ویتامین B۱) غلبه کرد.

غذاهای غنی از ویتامین B۱

نه فقط این دو، بلکه «تیامین» به طور طبیعی در گوشت، ماهی و غلات کامل یافت می‌شود. برای این کار می‌توانید ماهی، لوبیا، حبوبات و کشک را نیز بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B۱ برای بزرگسالان ۱۹ سال و بالاتر ۱.۲ میلی گرم و برای زنان ۱.۱ میلی گرم است. نیاز به «تیامین» در دوران بارداری و شیردهی به ۱.۴ میلی گرم افزایش می‌یابد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903106

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • آموزش و پرورش : با معلم بلاگرها برخورد قانونی می‌شود/ چند نفر از این افراد را از سیستم حذف کرده ایم
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • دانش‌آموزان و کودکان قربانیان اصلی جنایات اسرائیل هستند
  • هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم