Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@02:22:56 GMT

افزایش خطر سکته مغزی در ایام کرونا/شیوع مسمومیت مغزی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۴۴۸۸

افزایش خطر سکته مغزی در ایام کرونا/شیوع مسمومیت مغزی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین آقامیری، با اشاره به عوارض عصبی ویروس کرونا، اظهار کرد: ویروس کرونا همانند هر عامل میکروبی و ویروسی می‌تواند به سیستم اعصاب مرکزی و محیطی حمله کند.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی با اشاره به راه‌های تهاجمی ویروس کرونا بر سیستم عصبی خاطرنشان کرد: این ویروس از طریق عروق خونی و یا هماتولوژیک می‌تواند در سیستم عصبی و مغز عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: کووید ۱۹ از طریق مجاورتی به شکلی که سیستم تنفسی فوقانی و سینوس‌ها را درگیر کند، از قاعده جمجمه میزبان خود عبور کرده و به مغز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه همراهی سکته مغزی با ویروس کرونا یکی از مهمترین عارضه‌های این ویروس است تاکید کرد: در مقالات علمی متعدد اثر گذاری ویروس کرونا بر سیستم اعصاب ثابت شده است.

آقامیری توضیح داد: در دوره پاندمی ویروس کرونا، دیده شده مبتلایان جوانانی بدون هیچ ریسک فاکتوری بعد از ابتلاء به کرونا دچار سکته‌های مغزی شده اند و نکته اینجاست که غالباً این سکته‌ها عروق بزرگ خونی را نیز درگیر کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب، تولید سم اینتر لوکین را یکی دیگر از عوارض ویروس کووید ۱۹ دانست و خاطرنشان کرد: در مواردی دیده شده که این سم پس از ابتلای فرد به کرونا به سلول‌های مغزی می‌رسد و نوعی مسمومیت مغزی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: یکی از عوارض این نوع مسمومیت مغزی احساس گیجی و یا کاهش سطح هوشیاری است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا می‌تواند به اعصاب محیطی نیز تهاجم داشته باشد و ایجاد نروپاتی کند به شکلی که در ادامه باعث ایجاد ضعف در سایر اندام‌ها نیز شود.

آقامیری با بیان اینکه عوارضی که کرونا بر سیستم عصبی ایجاد می‌کند در مقایسه با عوارض تنفسی و گوارشی بسیار نادر و محدود تر است، احتمال بروز این عوارض را به نسبت مبتلایان رقم کمتری دانست و رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را مورد تاکید قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه پزشکان و کادر درمان در ابتدای همه گیری کرونا انتظار طولانی شدن و مزمن شدن این اپیدمی را نداشتند، توضیح داد: کادر پزشکی و مردم امید داشتند که مدت اپیدمی کوتاه‌تر باشد و با این رویکرد درمان برخی از بیماران به تعویق افتاد.

وی ترس از مبتلا شدن برخی بیماران با ریسک ابتلای بالا را یکی دیگر از فاکتورهای به تعویق انداختن درمان‌های غیر اورژانس ذکر کرد و گفت: با توجه به این که اپیدمی کرونا از زمان پیش بینی شده طولانی‌تر شده در حال حاضر نمی‌توان بیش از این درمان بیماران را به تعویق انداخت بنابراین بیمارانی که دچار تنگی عروقی هستند، افرادی به هر دلیلی ریسک بالای سکته مغزی دارند باید درمان‌های لازم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنند.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته‌های مغزی گفت: به نظر می‌رسد باید خدمات درمانی با رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌ها در بالاترین سطح به بیماران در لیست انتظار ارائه شود تا از پیامدها و عارضه‌های بعدی بیماری این افراد بکاهد.

آقامیری تاکید کرد: اگر درمان‌ها به تعویق بیفتد به طور قطع ریسک ابتلاء به سکته‌های مغزی بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی داروهایی که برای درمان بیماران مبتلا به ام اس استفاده می‌شود و یا داروهایی که برای جلوگیری و درمان حمله در این بیماران استفاده می‌شود، می‌تواند بیماران را دچار ضعف ایمنی کند افزود: همواره نگران هستیم که این بیماران در پروسه درمان به دلیل ضعف سیستم ایمنی به بیماری کرونا مبتلا شوند ولی از طرفی عوارض ناشی از بیماری در این افراد روز به روز بالاتر می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه کرد: لازم است این افراد با رعایت تمهیدات ویژه ای بستری شوند و درمان‌های لازم را دریافت کنند چرا که درمان حمله‌های حاد ام اس و درمان‌های پیشگیرانه ام اس باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

آقا میری در ادامه درباره بیمارانی که دچار تشنج می‌شوند نیز توضیح داد: در بیمارانی که دچار بیماری عصبی عضلانی می‌شوند با مشکلات و چالش‌های کمی کمتری مواجه هستیم چرا که درمان‌هایی که برای بیماری‌های عصبی و تشنج‌ها استفاده می‌شود خیلی با ضعف ایمنی همراه نیست و حداقل مشکلات بعدی در این افراد کمتر از بیماران ام اس و سکته‌های مغزی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که در شرایط موجود مجبور هستیم بیمارانی را علیرغم این که ریسک بالایی به لحاظ بستری و ابتلاء به کرونا دارند بستری و درمان کنیم.

آقامیری با بیان این نکته که بر اساس برخی مقالات ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد تشکیل لخته در بدن نیز شود در این رابطه توضیح داد: بر اساس مطالعات مختلف بین دو تا پنج درصد ریسک ابتلاء به سکته در شرایط همه گیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است.

فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته‌های مغزی، مهم‌ترین و شایع‌ترین چالش درمانگران بیماری سکته مغزی در دوران شیوع کرونا را گسترش سکته‌های مغزی در جوانان بدون داشتن ریسک فاکتور و بیماری زمینه‌ای جدی دانست و گفت: در بررسی‌ها و آزمایشات مشخص شده که غالباً این بیماران به ویروس کرونا هم مبتلا هستند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد بین ابتلاء به بیماری کرونا و بروز سکته مغزی، خصوصاً در سکته‌های حاد رابطه‌ای مستقیم وجود دارد به شکلی که در این عارضه بیشتر عروق بزرگ مغز درگیر شده رابطه‌ای وجود دارد ولی نتایج و یافته‌های این مطالعات به صورت متفاوت منتشر شده است.

این متخصص مغز و اعصاب، در بخش دیگری اختلال بویایی و چشایی را نیز از عارضه‌های کرونا ذکر کرد و افزود: ویروس کرونا می‌تواند درگیری اعصاب محیطی ایجاد کند و مهمترین بیماری‌های که این ویروس بر اثر درگیری اعصاب محیطی ایجاد می‌کند همان اختلال بویایی و چشایی است.

وی در ادامه گفت: تا به امروز ثابت نشده گزگز و سوزن سوزن شدن اندام از عارضه‌ها و یا نشانه‌های کرونا باشد و در این مورد هم مقاله و تحقیقاتی ارائه نشده است.

آقامیری، پیشگیری و رعایت اصول پیشگیرانه از ابتلاء به کرونا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ابتلاء به کرونا همیشه بدون علامت با علائم خفیف نیست و این ویروس در مواردی می‌تواند تا مدت‌ها فرد را دچار ناتوانی ذهنی و جسمی کند.

کد خبر 5016420

منبع: مهر

کلیدواژه: سکته مغزی ویروس کرونا مغز و اعصاب ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیما سادات لاری واکسن آنفلوانزا سازمان غذا و دارو روز داروساز سعید نمکی کووید 19 داروسازی انسولین تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار کرونا علیرضا زالی ابتلاء به کرونا سکته های مغزی ویروس کرونا سکته مغزی درمان ها عارضه ها سکته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو

آفتاب‌‌نیوز :

امین افشار، رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

 تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

کم توجهی به دارو‌های جدید هموفیلی

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

شرایط توزیع دارو در استان‌ها

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • گره اندر گره
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو