Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@16:38:55 GMT

کرونا، گرانی و بازار یخ زده نوشت افزار

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۵۱۰۰

کرونا، گرانی و بازار یخ زده نوشت افزار

رکود بازار لوازم‌التحریر در فصل بازگشایی مدارس به دلیل شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی از جمله مباحثی است که این روزها گلایه‌مندی فعالان این عرصه را به دنبال داشته است. در این میان اغلب فعالان حوزه نوشت افزار از کسادی بی‌سابقه در این بازار سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا به طور مشخص شیوه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش یکی از جنبه‌های زندگی مردم است که به طور مستقیم از کرونا تأثیر پذیرفته است. تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی علاوه بر تأثیر بر فراگیران، بر بازار نوشت‌افزار نیز تأثیر فراوانی داشته است؛ بازار پررونق لوازم‌التحریر که هرساله از اوایل شهریورماه آغاز می‌شد، امسال با شرایط کاملاً متفاوتی مواجه است.

هرچند گفته می‌شود دانش آموزان به‌صورت غیرحضوری هم برای انجام تکالیف خود به نوشت‌افزارهایی مانند مداد مشکی و رنگی، خودکار، پاک‌کن، دفتر و دفتر یادداشت احتیاج خواهند داشت اما به‌هرحال با توجه به مشاهدات و بررسی‌های میدانی کاملاً واضح است که این صنف با شرایط ناخوشایندی در عرضه محصولات خود درگیر شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون این بازار در رکود کامل به سر می‌برد و گفته می‌شود فروش در حدی نیست که برخی واحدها حتی هزینه اجاره فروشگاه خود را به دست آورند.

دانش‌آموز، تمایلی به خرید ندارد

گزارش‌های میدانی نشان دهنده می‌دهد واحدهای صنفی لوازم‌التحریر از شرایط کسب‌وکار خود در فصل بازگشایی مدارس راضی نیستند. روزهایی که در سال‌های گذشته از پر رونق ترین ایام کاری این صنف محسوب می‌شد امسال رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است.

یک فروشنده لوازم‌التحریر در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: وضعیت قرمز اصفهان ازلحاظ شیوع کرونا باعث شده کمتر دانش‌آموزی به دنبال خرید لوازم‌التحریر باشد. در حالی که تا سال گذشته فروشگاه‌های لوازم‌التحریر در این زمان با مشتریان زیادی روبه‌رو بودند. هرچند شرایط مالی مردم در چند سال اخیر، رضایت‌بخش نبود ولی خرید لوازم‌التحریر همواره جایگاه خاص خود را داشته است.

وی در مورد تفاوت نرخ‌ها نسبت به سال گذشته نیز می‌گوید: با وجود آنکه برخی از لوازم‌التحریر خارجی با توجه به افزایش قیمت دلار، گران شده است اما نرخ بیشتر اقلام، در برابر دیگر کالاها افزایش چشمگیری نسبت به قبل نداشته است.

این فعال یادآور می‌شود: دلیل اصلی کسادی بازار، به نرخ‌ها مربوط نمی‌شود بلکه حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس به عاملی برای نخریدن لوازم‌التحریر تبدیل شده است. امسال با توجه به اینکه کلاس‌ها به‌صورت مجازی است، دانش آموزان شور و شوقی برای خرید ندارند و اغلب از لوازم سال گذشته استفاده می‌کنند.

فعال دیگری نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کرونا یک طرف ماجرای کسادی بازار لوازم‌التحریر است. زمانی که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، دانش‌آموز از لوازم‌التحریر سال گذشته‌اش هم می‌تواند استفاده کند. از طرفی توان مالی مردم هم عامل دیگری است که به طور مستقیم بر این بخش تأثیر دارد. باوجود شرایط مالی کنونی و نبود کلاس‌های حضوری، افراد دلیلی برای خریدهای غیرضروری نمی‌بینند. حتی امسال خرید فرم و کیف مدارس هم نادیده گرفته‌شده است.

وی درباره قیمت محصولات این حوزه تصریح می‌کند: امسال با توجه به گرانی دلار، نرخ لوازم‌التحریر هم بالاتر رفته است. بسیاری از مردم نیز توان خرید ندارند. از طرفی برندهای ایرانی تفاوت قیمت چندانی با سال قبل نداشته‌اند اما مشکل هرساله این صنعت، استقبال بسیاری از خانواده‌ها از برندهای خارجی است که بیشتر به ضعف در طراحی و برندسازی ایرانی مربوط می‌شود.

به گفته این فعال، نوشت افزارهای ایرانی از لحاظ کیفیت در سطح مناسبی قرار دارند اما لازمه رونق فروش آن‌ها توجه به طراحی است؛ با حمایت از طراحان داخلی می‌توان لوازم‌التحریر ایرنی را ارتقا بخشید.

واحدهای صنفی در آستانه تعطیلی

در این میان نحوه توزیع کتب درسی نیز مورد بحث قرار دارد. توزیع این کتب از طریق وزارت آموزش‌وپرورش موردی است که هرساله بیان شده و امسال به دلیل پس‌لرزه‌های کرونا بر فعالیت این صنف، با جدیت بیشتری گفته می‌شود.

فعالان این بخش معتقدند آموزش‌وپرورش با این اقدام، به‌نوعی اصل ۴۴ قانون اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده زیرا همان‌طور که از نام این ارگان پیدا است، تنها باید در حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان فعالیت کند و نباید به مباحث اقتصادی ورود کند.

به عبارتی جایگاه سازمان آموزش و پرورش، تنها ارائه خدمات آموزشی به جامعه است نه توزیع کتب درسی و کسب‌وکار که با استفاده از ظرفیت واحدهای آموزشی و مدارس انجام می‌گیرد؛ اگر فروش کتب درسی توسط آموزش و پروش ادامه یابد، بسیاری از واحدها تعطیل می‌شوند.

در همین زمینه اکبر چیت‌ساز، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگرچه رکود قابل‌توجه بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته ناشی از کرونا است اما برخی مسائل موجود نیز به این رکود دامن می‌زند.

وی با اشاره به قدرت خرید مردم و برگزاری کلاس‌های مجازی به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رکود موجود، می‌افزاید: عرضه کتاب‌های درسی توسط آموزش‌وپرورش یکی از مسائل مؤثر بر رکود بازار نوشت افزار است. اگر والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی انجام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان اصفهان اظهار می‌کند: چرا باید میلیون‌ها دانش‌آموز به‌جای مراجعه به واحدهای صنفی، کتاب خود را از طریق آموزش و پروش تهیه کنند؟ این مسئله ظلم بزرگی به این صنف فرهنگی است. جدیت این مسئله به‌اندازه‌ای است که مکاتبه‌ای در زمینه رفع آن با دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین دیگر مسئولانی داشته‌ایم؛ هرساله وعده‌هایی برای پیگیری داده‌شده اما همچنان شاهد همان روال هستیم.

چیت ساز ادامه می‌دهد: انتظار ما از آموزش پرورش به‌ویژه برای امسال، همکاری بیشتر با صنف لوازم‌التحریر بوده که متأسفانه همکاری انجام نگرفت.

وی درباره قیمت‌ها نیز می‌گوید: نرخ لوازم‌التحریر خارجی بر اساس دلار محاسبه می‌شود و لوازم‌التحریر ایرانی هم اگر وابسته به مواد اولیه وارداتی باشد، با افزایش قیمت دلار از گران شده‌اند. این لوازم‌التحریرها درصورتی‌که کاملاً از مواد اولیه ایرانی تولید شود، باز هم به دلیل گرانی هزینه‌های تولید با افزایش نرخی مواجه شده است. بر این اساس و با توجه به شرایط قیمتی این محصولات، دانش‌آموزی که در مدرسه حضور ندارد، نیاز زیادی به خرید لوازم‌التحریر نداشته و از همین رو، رکود بر این بازار حاکم شده است.

کد خبر 442635

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا نوشت افزار کرونا ویروس صنعت نوشت افزار لوازم التحریر اتحادیه لوازم التحریر کلاس آموزشی کلاس مجازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق لوازم التحریر خبرنگار ایمنا آموزش وپرورش واحدهای صنفی دانش آموزان نوشت افزار دانش آموز سال گذشته کتب درسی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 معرفی کتاب های بازار مالی

افراد زیادی حالا هم کد بورسی داشته و می توانند با چند کلیک ساده در سامانه آنلاین کارگزاری های بورس، خرید و فروش سهام را انجام دهند. اما آیا همه آن ها آموزش های مناسب را دیده‌اند، یا اصلا فعالیت در بورس نیاز به آموزش ندارد؟

چرا برای ورود به بازار های مالی باید کتاب بخوانیم؟

نتیجه ی فعالیت بدون آموزش در بورس سال 1399، خاطره تلخ افراد تازه وارد به این بازار بود. همواره بیش از ۹۰ درصد افراد فعال در بازارهای مالی ضرر می کنند، به علاوه دنبال کردن تحلیل های مشاوران مالی نیز نمی تواند شما را به سودآوری مستمر برساند. بی شک فعالیت در بازار های مالی چه بورس تهران باشد چه بازار های تخصصی تر مانند فارکس نیازمند کسب آموزش و تمرین مداوم است. اما راهکار چیست؟ از کجا دانش لازم برای فعالیت در بازار های مالی به خصوص بورس و فارکس را کسب کنیم یا چطور دانش لازم برای بازار های فوق پر ریسک مانند رمزارز ها را به‌دست آوریم؟

کتاب های آموزش بورس

کتاب یکی از راه های قدیمی و اثبات شده برای کسب دانش و دیدن آموزش است، هنوز هم با گذشت انواع آموزش های تصویری و حضوری یکی از اصلی ترین راه های کسب عمیق یک مهارت می تواند خواندن کتاب باشد در این مقاله قصد داریم به نیازسنجی کتاب های بورسی بپردازیم و سری به کتاب فروشی های آنلاین بزنیم. قطعا در کنار مطالعه این کتاب ها، تمرین مداوم و کسب تجربه ی مدیریت شده از بازار های مالی لازمه ی موفقیت و سودآوری خواهد بود.

از کجا کتاب های بازار مالی را تهیه کنیم؟

کتاب به عنوان ابزار یادگیری عمیق حرف ها برای گفتن دارد. با آن که در دنیا ابزار های جدیدی مانند کتابخوان های الکترونیکی یا کتاب های صوتی به وفور یافت می شود کتاب های چاپی جایگاه ویژه ای را برای یادگیری عمیق کسب کرده اند. کتابفروشی آنلاین کتابیار دارای کامل ترین دسته بندی کتاب های بازار مالی مانند بورس، فارکس و رمز ارز است. این کتابفروشی آنلاین با داشتن بیش از 700 عنوان کتاب در مورد آشنایی با بورس، تحلیل بنیادی ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل امواج الیوت، پرایس اکشن، آموزش ICT، اسمارت مانی، والیوم پروفایل و انواع و اقسام کتاب ها و روش های معاملاتی بر مبنای تحلیل تکنیکال و... یکی از جامع ترین و کامل ترین کتابفروشی های آنلاین در حوزه کتاب های بورس و فارکس است.

معرفی کتاب برای آموزش بورس و فارکس

با مراجعه به سایت کتابیار و وارد شدن به دسته بندی کتاب های بازار مالی که شامل کتاب های آموزش بورس و فارکس است، شما با عنوان های زیادی مواجه می شوید. به صورت کلی برای کار در هر بازار مالی نیازمند کسب دانش اولیه هستید و به مرور می توانید با کسب تجربه و دانش بیشتر، وارد مراحل پیشرفته تر شوید.

معرفی کتاب برای آشنایی اولیه با اقتصاد

برای آشنایی اولیه با اقتصاد، کتاب های زیر معرفی می شود:

کتاب اقتصاد برای همه اثر علی سرزعیم

کتاب بینش اقتصادی برای همه علی سرزعیم (جلد دوم از کتاب اقتصاد برای همه)

کتاب دید اقتصادی تالیف پیتر دی شیف ترجمه سهند حمزه ئی از نشر آریاناقلم

معرفی کتاب برای تحلیل بنیادی

کتاب تحلیل بنیادی در بازار سرمایه تالیف سیدمحمد علی شهدایی

کتاب ارزش گذاری سهام تالیف آسوات داموداران ترجمه شرکت تامین سرمایه امین

کتاب شناخت و تجزیه تحلیل صورت های مالی تالیف سید محمدعلی شهدایی

کتاب بنیادهای اقتصادی در بازار ارز تالیف محمد مساح

معرفی کتاب برای تحلیل تکنیکال

کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه جان مورفی ترجمه فراهانی فرد

سری کامل مجموعه کتاب های نگاهی نو به بازار اثر نیما آزادی

کتاب الگوهای شمعی ژاپنی تالیف استیو نیسون ترجمه کامیار فراهانی فرد

کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی مارک داگلاس ترجمه ریحانه هاشم پور

معرفی کتاب برای روانشناسی بازار

کتاب معامله گری با ذهن آگاهانه Trade Mindfully اثر گری دیتون

کتاب معامله گر منضبط مارک داگلاس ترجمه احسان سپهریان

کتاب تحلیل و روانشناسی بورس The 10-Minute Millionaire دی آر بارتون

کتاب بهترین بازنده برنده می شود تام هوگارد ترجمه مجید هدایتی فر

کتاب روانشناسی تصویر ذهنی سایکو سایبرنتیک، علم کنترل ذهن

معرفی کتاب برای سیستم معاملاتی ایچیموکو

کتاب سیستم معاملاتی ایچیموکو در بازارهای سرمایه تالیف مانش پاتل ترجمه ابراهیم صالح رامسری

کتاب معامله گری به روش ایچیموکو تالیف سعید روندی

کتاب کالبدشناسی ایچیموکو تالیف علی اکبر بهاری

کتاب رموز ایچیموکو اثر کاوه مهدی حسین آبادی

کتاب ایچیموکو به زبان ساده تالیف حسین خدادی

معرفی کتاب برای پرایس اکشن

کتاب پرایس اکشن روند ها ال بروکس | نشر چالش

کتاب پرایس اکشن محدوده های معامله ال بروکس

کتاب پرایس اکشن بازگشت ها ال بروکس | نشر چالش

کتاب معامله گر پرایس اکشن لنس بگز (تمام رنگی) ترجمه امیرعباس قربانی

کتاب استادی در اسمارت مانی (پول هوشمند) و پرایس اکشن ICT علی محمدی

معرفی کتاب های خواندنی برای فارکس

کتاب جادوگران بازار نوین جک د. شواگر (گفتگو با معامله گران برتر)

کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جرج سیموئل کلاسون ترجمه ناظریان

سخن پایانی

کتاب های معرفی شده تنها تعداد محدودی از 700 عنوان کتاب چاپ شده برای بازار های مالی هستند. بدون شک نمی توان با خواندن صرفا یک یا دو عنوان کتاب به درجه ی استاد بزرگی در بازار های مالی تبدیل شد. شما با خواندن این کتاب ها دید خود را نسبت به اقتصاد و بازار های مالی بزرگ تر می کنید و فرا می گیرید که شاگرد همیشگی بازار هستید و هر روز درس جدیدی از این بازار می آموزید. خواندن کتاب ها و پیگیری روش ها و نظریه های مختلف توام با بکارگیری آن ها در این بازار ها چه بورس یا فارکس و حتی رمزارز ها می تواند موجب پیشرفت و سودآوری روز افزون شما شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901269

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید