Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس گلرو گفت: سیستان و بلوچستان گنجینه ای از ظرفیت‌های بی‌نظیر است که متأسفانه ضعف و سوء مدیریت باعث شده این ظرفیت ها فعال نشود و بروز نکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استانی بی نظیر است، در خصوص سفرش به همراه جمعی از نمایندگان به این خطه در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: سیستان و بلوچستان از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است، همانطور که مقام معظم رهبری در ارتباط با این استان فرموده بودند که چابهار و سواحل مکران گنج پنهان است، این توصیف را با سفر به این خطه از عمق جان فهمیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این استان تنها بندر اقیانوسی کشور را در اختیار دارد که دروازه ورود شرق به غرب است و می تواند کریدوری باشد که تجارت را از شرق به غرب منتقل کند، علاوه بر ظرفیت های اقتصادی چابهار و سواحل آن، در زمینه توریسم نیز گنجینه ای است و می تواند مرکز گردشگری ساحلی کشور باشد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرفیت انسانی و کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز بی نظیر است و می تواند به منطقه ویژه اقتصادی تولید خرما در کشور و حتی خاور میانه تبدیل شود، کشت انبه و موز از دیگر ظرفیت های کشاورزی این خطه محسوب می شود که می تواند ایران را از واردات این محصولات بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری کند.

سایه سوء مدیریت بر ظرفیت های بی نظیر کشاورزی

وی تاکید کرد: این استان از نظر کشاورزی قابلیت های زیادی دارد که می طلبد بر چند محصول استراتژیک آن که از نیازهای کشور نیز است، سرمایه گذاری شود که از جمله آن می توان به انبه، خرما و موز اشاره کرد، این محصولات با توجه به ماهیتی که دارد می تواند در بازارهای اروپایی هم جایگاه پیدا کند که متاسفانه ضعف و سوء مدیریت باعث شده است که این ظرفیت ها فعال نشود و بروز نکند.

به گفته گلرو، اعلام می شود سیستان و بلوچستان گرفتار بحران آب است اما بازدیدهای ما نشان داد که اینجا بحران آب وجود ندارد، بلکه بحران مدیریت منابع آبی را دیدیم، چراکه از رودخانه، سد و دریای اقیانوسی برخوردار است.

وی گفت: فکر می کردیم در دشتیاری قطره ای آب پیدا نمی شود که مردم برای زراعت، دامداری و شرب از آن استفاده کنند، اما در بازدیدها مشاهده کردیم که در 2 طرف جاده منتهی به این منطقه چند کیلومتر مملو از آب بود، برای اولین بار در عمر خودم آب سرگردانی را نه در شمال کشور بلکه در منطقه گرمسیر سیستان و بلوچستان دیدم که تعجب همه را به همراه داشت.

استفاده از آب های آلوده برای شرب و مصارف خانگی

نماینده مردم سمنان افزود: متاسفانه در کنار همین ظرفیت مردم در روستاها از هوتگ ها، آب های آلوده را برداشت و برای مصارف خانگی و شرب استفاده می کنند که سوءمدیریت و عدم توجه دستگاه های اجرایی نسبت به تامین آب شرب مناسب برای مردم این منطقه را نشان می دهد، در حالی که با توجه به منابع موجود در صورت تامین تجهیزات این مشکل قابل حل است.

وی با تاکید بر این که ظرفیت های این استان بی نظیر است و معنای واقعی گنج پنهان را در این سفر فهمیدم، افزود: با تامین دستگاه های آب شیرین کن می توان از آب اقیانوس برای شرب مردم و سایر مصارف استفاده کرد.

سیستان و بلوچستان؛ گنجینه ای بی نظیر

گلرو ادامه داد: استان پهناور سیستان و بلوچستان روی گنجینه ای بی نظیر خوابیده است که توجه جدی مسئولان را طلب می کند و با نگاه فرصتی و استراتژیک می توان این خطه را دید، چراکه فرصتی عظیم است که می تواند برای کشور سودآوری به همراه داشته باشد و به اقتصاد کشور کمک کند.

وی گفت: نکته دیگر مرز این استان با پاکستان است که به لحاظ بازارچه ها و گذرگاه های مرزی مناسب نیست و امکانات ندارد که مقرر شد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توانیم هم امکانات بیاوریم و هم مرز را قابل استفاده و به فرصت بسیار خوب اقتصادی و تبادل تجاری تبدیل کنیم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: می توانیم از پاکستان دام و گوشت مورد نیاز کشور را تامین کنیم، در این صورت دیگر نیازی به واردات گوشت منجمد از دیگر کشورها نخواهیم داشت، می توانیم مرز را مکانیزه کنیم تا مرزنشین هایی که با پاکستان مبادلات دارند با خیالی آسوده و به گونه ای که عزت شهروندان در تجارت مرزی حفظ شود این اقدام را انجام دهند که تحقق این مهم نیاز به تدبیر دارد.

وحدت اسلامی؛ ظرفیتی مهم در سیستان و بلوچستان

وی گفت: یکی دیگر از ظرفیت های سیستان و بلوچستان موضوع وحدت اسلامی است، در سفر به این استان با تعدادی از مردم اهل سنت دیدار کردیم، از آنجایی که تقویت وحدت اسلامی خیلی مهم است و شهروندان عزیز ایران اسلامی در این خطه، در زمینه وحدت و توسعه روابط با دیگر کشورهای منطقه می توانند ایفاگر نقشی تاثیرگذار باشند.

گلرو اظهار داشت: در این سفر بنای ما نمایشی یا گرفتن عکس یادگاری نبود و به قصد دلسوزی و همدردی با مردم سیستان و بلوچستان انجام نشد، بلکه این بازدیدها بر اساس برنامه ای مدون تعریف و محقق شد که تشکیل تعدادی کارگروه را به همراه داشت و هر نماینده ای مسئول یکی از کارگروه ها شد، پیگیری پرونده ها را نیز آغاز کردیم تا با کمک نمایندگان سیستان و بلوچستان از جمله معین الدین سعیدی و عبدالناصر درخشان که به دعوت آن ها در این منطقه حضور یافتیم، بتوانیم از ظرفیت های موجود برای رفع مشکلات بهره ببریم.

وی تصریح کرد: این ظرفیت ها شامل دستگاه های اجرایی متولی اعم از دولتی و حکومتی است که می طلبد وضعیت برای آن ها تشریح و مدیریت منسجم شود تا وظیفه شان را در این استان انجام دهند، در هفته پیش رو جلساتی با حضور وزرا خواهیم داشت و مشکلاتی را که دیدیم بررسی می شود.

پیگیری مشکلات در چارچوب نقش نظارتی مجلس

این نماینده مجلس یازدهم با بیان این که همه موارد در چارچوب نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی برای دستیابی به دستاوردهای خوب قابل پیگیری است، در مجموع باید یکسری کارهای ضروری و فوری در این استان انجام شود تا مردم نیازمندی هایی را که دارند، سریعتر  لمس کنند و همچنین پروژه های کلان تری را در این خطه راه اندازی و بر آن کار کنیم.

وی با اشاره به مشکل حاشیه نشینی در چابهار بیان کرد: از وضعیتی که در حاشیه  شهر چابهار بازدید کردیم، بسیار متاسف شدم، چراکه برخی هموطنان ما در این مناطق از امکانات برخوردار نیستند، سرویس بهداشتی، آب، برق چیزی نیست که انسان عصر حاضر و یک هموطن در این شرایط بخواهد از آن محروم باشد که جای تاسف داشت و معنای واقعی خجالت از مردم را در این جا حس کردم.

گلرو اضافه کرد: متاسفانه مردم این مناطق امکانات اولیه را ندارند و در بیابانی با گرمای شدید که نه تنها آب شربشان خنک نیست، بلکه آلوده است، زندگی می کنند، این که در منطقه ای که زرخیز و مملو از پتانسیل های تجاری، کشاورزی، بندری و گردشگری است، مردم آن این گونه محروم باشند قابل قبول نیست.

ابراز تاسف از اهمال کاری دولت

وی با بیان این که این که عزیزان و بچه های نازنین این سرزمین امکانات اولیه را نداشته باشند جای تاسف دارد، ادامه داد: این نشان می دهد که در این منطقه اهمال صورت گرفته و دستگاه های اجرایی وظایفشان را انجام ندادند، البته کارهایی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف صورت گرفته است و نباید سیاه نمایی کنیم ولی علی رغم آن، شرایط موجود حق مردم عزیزمان در سیستان و بلوچستان نیست که وظیفه داریم صدای آن ها در پایتخت باشیم و مسائل مختلفشان را پیگیری کنیم.

وی با اشاره با بازدید از مرکز تحقیقات ایرانشهر هم گفت: فعالان این مرکز در زمینه کشاورزی ایده هایی برای کشت پنبه دارند، از سویی کارخانه ریسندگی و بافندگی در ایرانشهر فعال است که می توان مواد خام آن همین منطقه تولید کرد.

گلرو خاطرنشان کرد: گونه های اصلاح شده خرما که قدرت درجه یک صادراتی دارد و کشت انبه و دیگر محصولات این مرکز باید مورد حمایت قرار بگیرد تا بتواند به طور علمی و با تکنولوژی عصر حاضر به احیای کشاورزی منطقه کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان بی نظیر بی نظیر گنجینه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان

سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب استان سیستان و بلوچستان توزیع شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سرتیپ پاسدار سید حسن مرتضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با اعلام این خبر گفت: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از ابتدای حادثه سیل اخیر در منطقه سیستان و بلوچستان اقدامات و خدمات موثری را به مردم این منطقه ارایه نموده و در ادامه این خدمات جریانی جهادی امروز محموله‌ای بزرگ شامل آرد، موادغذایی از قبیل برنج، روغن، انواع کنسروجات، ماکارانی، آب معدنی، رب و همچنین البسه ورزشی برای کودکان و نیز لوازم التحریر مدرسه بین مردم مناطق سیل زده در حال توزیع می‌باشد.


فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه تاکنون کمک‌های نیروی زمینی سپاه مبالغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان بوده که در مناطق سیل زده جنوب استان توزیع شده است.


فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: نیرو‌های امدادی این قرارگاه به صورت مداوم و شبانه روزی در مناطق سیل زده حضور دارند و به انجام ماموریت‌های امداد و نجات می‌پردازند.


سرتیپ پاسدار مرتضوی تأکید کرد این کمک‌ها تا زمانی که نیاز مردم منطقه باشد، در کنار سایر خدمات جهادی و امدادرسانی سپاه ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از آغاز سیل در استان سیستان و بلوچستان همواره در کنار مردم این خطه بوده و به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران در امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان