Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلیمی فوتبال را از 14 شروع کرد و باتوجه به استعدادی که داشت به تیم فوتبال بانوان الغطان عراق پیوست. با درخشش در این تیم توجه باشگاه مارخال عراق را به خود جذب که برای فصل آینده در این تیم توپ خواهد زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبا سلیمی متولد شهر تبریز است که در رشته کاراته فعالیت داشت، اما به خاطر علاقه به توپ و زمین به سمت فوتسال کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازیکن سال ۹۷ به تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شد و با موفقیت توانست از تیم الغطان عراق پیشنهاد دریافت کند. دو سال در این تیم عراقی حضور داشت که توجه مدیران تیم فوتبال بانوان مارخال آذربایجان به او جذب می‌شود و طی صحبت‌هایی با سلیمی به توافق می رسند تا این بازیکن فصل جدید را درتیم لیگ برتری مارخال حضور داشته باشد.

سلیمی نخستین دختر لژیونر ایران است که به دلیل جنگ داخلی در عراق و ضعف رسانه‌ای این کشور دیده نشد، او می‌گوید فوتبال بانوان عراق بسیار حرفه‌ای است و از زمین چمن‌های خوبی برخوردار هستند.

این بازیکن اعتقاد دارد تبریز استعدادهای زیادی در فوتبال بانوان دارد، اما نداشتن تیمی در این رشته باعث شده نتوانند خودشان را نشان دهند. یکی از اهداف بزرگ او حضور در تیم فوتبال بانوان بارسلونا است، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این فوتبالیست انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
اهل کجا هستی؟
زادگاهم شهر تبریز است و متولد شال ۷۶ هشتم.

از کجا فوتبال را شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه مند شدی؟

از کودکی تا ۱۴ سالگی کاراته کار می‌کردم و خانواده‌ام در ورزش و تحصیل حمایتم کردند، به خاطر علاقه زیادی که به فوتبال داشتم به سمت فوتسال رفتم که از طرف مدرسه در یک مسابقه شرکت کردم و سرمربی تیم شهرداری تبریز بازی من را دید برای این تیم لیگ برتری انتخابم کرد که یک قرار داد حرفه‌ای در لیگ برتر فوتسال بستم.
از ۱۴ سالگی تا سال ۹۶ فوتسال بازی می‌کردم که سال ۹۷ به تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شدم و این آغاز حضور من در فوتبال بود. از تیم‌های لیگ برتر ایران پیشنهاد داشتم که در بین آنها تیم الغطان عراق به من پیشنهاد داد و با این تیم قرار داد امضا کردم. دو سال در تیم الغطان حضور داشتم که از تیم مارخال آذربایجان بازی من را دیدند و انتخابم کردند.

چه طور بود که برای تیم ملی فوتبال از بازیکنان فوتسال استفاده کردند؟

در آن زمان منعی برای این کار وجود نداشت و حتی بازیکنان از فوتبال به فوتسال می‌آمدند. زمانی که این دو رشته حرفه‌ای تر شد به دستور فیفا باید قرار داد حرفه‌ای می‌بستم که با تیم الغطان عراق قرار داد امضا کردم.

از بین فوتبال و فوتسال کدام را بیشتر دوست داری؟

هردو را دوست دارم، برای من توپ و میدان مهم است.

چه تفاوتی بین فوتبال و فوتسال وجود دارد؟

در فوتبال بازیکن باید در پست خودش بازی کند و بدرخشد، اما در فوتسال بازیکن می‌تواند همه جای زمین حضور داشته باشد.

اولین دختر ایرانی هستی که لژیونر شدی؟

قبل از اینکه گلنوش خسروی لژیونر شود من با تیم الغطانی عراق قرار داد امضا کردم، اما به خاطر جنگ داخلی و جو نامناسبی که در آن کشور بود و رسانه‌ای قوی نداشتند تا این انتقال را نشر دهد و رسانه‌ای نشدم که بعد از آن به خاطر شهادت سردار سلیمانی و کرونا به ایران بازگشتم.

اگر از تبریز تیمی در لیگ برتر فوتبال بانوان ایران بود، در آن تیم بازی می‌کردی؟

بله، اگر از تبریز تیم فوتبالی بود حاضر بودم رایگان برای آن تیم بازی کنم. متأسفانه تبریز تیم فوتبال بانوان ندارد و این یک نقطه ضعف است، استعداد زیادی در فوتبال داریم ولی نمی‌توانند خودشان را نشان دهند. تا به حال حمایتی برای تشکیل یک تیم فوتبال بانوان از جانب مسئولین تبریز نشده است که به عنوان یک لژیونر از آنها تقاضا دارم تیم فوتبالی برای دختران شهرم تشکیل دهند تا بتوانند خودشان را نشان دهند.

تراکتور تیم بزرگی است، چرا در بخش بانوان ورود نمی‌کند؟

مسئولین اعتقاد دارند تبریز شهر بی حاشیه‌ای است که اگر در فوتبال بانوان تیم داری کنند این شهر به حاشیه کشیده می‌شود. از محمدرضا زنوزی که مالک باشگاه تراکتور و ماشین سازی تبریز است خواهش می‌کنم در فوتبال بانوان هم سرمایه گذاری کند، امیدوارم مسئولین صدای ما را بشنوند و کاری انجام دهند.

تبریز در دیگر رشته‌ها ورزشی بانوان تیم دارد؟

بله، در بقیه رشته‌ها فوق العاده خوب و حرفه‌ای هستند.

شرایط در تیم فوتبال الغطان عراق چطور بود؟

این باشگاه مربیان خوبی دارد که در اسپانیا و استرالیا دوره مربیگری خود را گذراندند، لیگ حرفه‌ای دارند که به بازیکنان داخلی و خارجی بها می‌دهند، به خاطر لیگ تمرینات سختی زا پشت سر می‌گذارند که چنین چیزهایی را در لیگ ایران نمی‌بینیم. مربی‌های خوبی داریم ولی از آنها در زمینه حرفه‌ای شدن استفاده نمی‌شود.

باوجود اینکه عراق کشوری مذهبی‌تر از ایران است لیگ پویا تری دارند؟

بله، مذهبی هستند و لیگ حرفه‌ای با چمن‌های خوبی دارند که تنها بعد رسانه‌ای ندارند.

حرفه‌ای سازی چه جوری باید در فوتبال ایران شکل بگیرد؟

از مسئولین می‌خواهم بیشتر به ما توجه کنند و بیشتر در دیده رسانه‌ها قرار بگیریم تا حرفه‌ای شویم. تا به حال نشنیدم بازیکنی از بانوان عراق لژیونر شود، اما در ایران این اتفاق رخ داده که نشان از پیشرفت است. رسانه‌ها باید کمک کنند بیشتر دیده شویم تا از تیم‌های خارجی پیشنهاد دریافت کنیم.

چه زمانی از تیم مارخال آذربایجان پیشنهاد دریافت کردی؟

زمانی که در عراق بودم، با مسئولان باشگاه مارخال ارتباط داشتم و آنها با باشگاه الغطان صحبت‌هایی انجام دادند که به تیم مارخال اضافه شدم.
یکی از ویژگی‌های باشگاه مارخال این است که جدا از تاکتیک، اخلاق بازیکن برای آنها خیلی اهمیت دارد.

اعتقاد بر این است که لژیونر شدن نیاز به مدیر برنامه دارد، تو هم داری؟

پدر و مادرم حریف تمرینی من بودند و در عراق پدرم که استاد دانشگاه است به عنوان مدیر برنامه‌هایم بود. به لیگ آذربایجان که رفتم پیشنهاد برای مدیر برنامه و مدیر رسانه‌ای زیاد داشتم و چون به سمت حرفه‌ای شدن می‌روم به علاوه پدرم یک نفر دیگر راهم به عنوان مدیر برنامه انتخاب کردم.

در ایران برخی اعتقاد دارند دختر نباید فوتبال بازی کند، زمانی که فوتبال بازی می‌کردی با این موضوع مواجه بودی؟

بله می‌گفتند، متأسفانه دید اشتباهی نسبت به بانوان است. برای تمرین چمن نداشتم و هرکجا در تبریز می‌رفتم که با خانوادم زمین بگیرم با وجود اینکه حجاب داشتم می‌گفتند از نظر اسلامی نمی‌شود یک خانم در عام و خاص تمرین کند. به خوزستان رفتم که مردم این شهر به من لطف داشتند زمین رایگان برای تمرین در اختیارم قرار دادند.
به سختی توانستم ثابت کنم یک خانم می‌تواند در درجات بالا قرار بگیرد و تبعیض جنسیتی که قائل می‌شوند درست نیست. بانوان هر چقدر حمایت شوند شور و انگیزه‌ای که دارند برای پیشرفت بیشتر می‌شود.

آقایان و بانوان می‌توانند در ورزش باهم برابر باشند؟

بله، در بانوان بازیکنانی داریم که اسطوره هستند، شوتی که می‌زنند و معرفتی که دارند حتی از بعضی فوتبالیست‌های مرد بهتر است.

فکر می‌کردی لژیونر شوی؟

از سن کم به خودم قول دادم که اگر روزی فوتبالیست شدم در خارج از کشور بازی کنم. همیشه می‌گویند به دنبال هدف که بروی به آن می‌رسی، لژیونر شدن از آرزوهایم بود و برای آن خیلی سختی کشیدم.

چه کسی را به عنوان الگوی ورزشی انتخاب کردی؟

شخص خاصی را به عنوان الگو قبول ندارم تنها از نظر فرهنگی و اخلاقی مسعود شجاعی را الگوی خود قرار دادم.
 


طرفدار چه تیم فوتبال داخلی و خارجی هستی؟

در خارج بارسلونا و در ایران همه تیم‌ها را دوست دارم.

از بازیکنان آقایان با شما صحبتی می‌شود که بخواهند روحیه دهند؟

خیلی از بازیکنان نسبت به حضورم در لیگ آذربایجان واکنش نشان دادند، سوشا مکانی، محمد ابراهیمی و قاسم دهنوی از فوتبال و میربابک موسوی از والیبال حمایتم کردند که باعث افتخار من است. تشکر ویژه دارم از باشگاه میدلز برو انگلیس و شایگان بنی سعید که از وقتی خبر انتقال را متوجه شدند حمایتم کردند و پیشنهادهایی به من دادند که در صورت توافق برای فصل بعد به تیم فوتبال بانوان این باشگاه اضافه شوم.
خیلی از رسانه‌ها می‌گویند تیم مارخال لیگ دسته یک است، اما باید بگویم در لیگ برتر قرار داریم.

وضعیت تیم ملی فوتبال چگونه است؟

شرایط خوب است از مریم آزمون راضی هستیم، مربی باتجربه و خوش اخلاقی است که از نظر روانشناسی و تاکتیک تیم را بالا می‌برد. روز اولی که سر تمرین تیم ملی حاضر شدم باوجود اینکه این مربی من را نمی‌شناخت، خیلی مهربان برخورد کرد. مسئولین به تیم ملی رسیدگی می‌کنند و فقط مشکل رسانه‌ای شدن داریم.

حجاب برای بازی تو را اذیت نمی‌کند؟

خیر، خیلی حجابم را دوست دارم و اولین شرط قرار دادم در تیم آذربایجان حجاب بود زیرا شرف، شخصیت و آبروی من است

برخورد دیگران در خارج از کشور با حجابی که داری چگونه است؟

هرکس نظر و علایق خود را دارد، اگر روزی در مسابقه‌ای بگویند که نباید با حجاب باشم آنجا را ترک می‌کنم زیرا اولویت من است.

چه هدف و آرزویی داری؟

بزرگ‌ترین هدف و آرزویی که دارم حضور در تیم فوتبال بانوان بارسلونا است که قول می‌دهم به آن برسم زیرا پتانسیل این کار را دارم.

حرف آخر؟

از مردم و مسئولین کشورم تشکر می‌کنم، بیشترین حمایت را از جانب مردم تبریز و هواداران تراکتور داشتم. خانوادم همیشه حامی من بودند و زمانی که به عراق رفتم در نزدیک ترین شهر خانه گرفتند تا در کنار من باشند که انرژی زیادی به من داد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 440826

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فوتبال بانوان سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان تیم ملی فوتبال بانوان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تیم فوتبال بانوان تیم ملی فوتبال مدیر برنامه لیگ برتر رسانه ای حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویسی:فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: اگر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانند دخالت کنند و ببینند که بازی‌ها چگونه رقم می‌خورد و اگر عرضه ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالله ویسی در نشست خبری پس از تساوی خارج از خانه فولاد مقابل آلومینیوم اظهار داشت: مقابل تیمی بازی کردیم که هفته‌های گذشته با نشاط و شاداب بازی کرد و نمونه بارز عملکردش مقابل پرسپولیس بود که دو بار عقب افتاد، اما پیروز شد. ما می‌دانستیم از بازی امروز چه می‌خواهیم. بازی پراسترس و پرتنش برای ما بود، اما بسیار مسلط بودیم و شایسته بازی کردیم. تمام نقاط قوت آلومینیوم را پوشش دادیم و به گل رسیدیم و می‌توانستیم گل‌های دیگری هم بزنیم. حتی در شروع نیمه دوم هم می‌توانستیم گلزنی کنیم، اما تمرکز تیم به‌هم خورد و گل خوردیم. می‌خواستیم نبازیم و برنده هم باشیم، اما نتوانستیم سه امتیاز را بگیریم.

وی ادامه داد: آدم حرص می‌خورد از اینکه برخی مواقع می‌گوییم ورزش سلامت و سالم است و پاکی دارد. اگر کمیته انضباطی، کمیته اخلاق، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانند دخالت کنند و ببینند که بازی‌ها چگونه رقم می‌خورند و اگر عرضه ندارند، من می‌گویم که شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند. حفاظت اطلاعات کشور ما بسیار قوی است. بیایند و بازی‌ها را رصد کنند و اجازه ندهند حق کسی خورده شود.

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان تصریح کرد: ما جلوی دوربین به یک شکل دیگر حرف می‌زنیم و بازی‌مان یک‌جور دیگر در می‌آید. این بسیار حساس و به نوعی حق‌خوری است و ظلم به فوتبال. از کمیته اخلاق و انضباطی و فدراسیون فوتبال انتظار داریم که بیایند و بازی‌ها را رصد کنند. اینکه خودمان را به آن راه بزنیم و هر اتفاقی بیفتد، آن سر قضیه است که هم شما، هم من و تمام فوتبالیست‌ها و آدم‌ها می‌دانند. جلوی دوربین و میکروفون‌ها یک حرف دیگر می‌زنیم و پشت آن، کارهای دیگری انجام می‌دهیم. لطفاً جمع کنید و نگذارید حق کسی خورده شود؛ هم در قهرمانی و هم سقوط تیم و در همه لیگ‌ها.

ویسی راجع به اینکه اطراف تیم فولاد حواشی وجود دارد، گفت: ما نجاست فوتبال را ول کرده‌ایم و برای تیمی حاشیه درست می‌کنیم که نماد فوتبال ایران است. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد. اینکه برای استقلال خوزستان، صنعت نفت و فولاد حاشیه درست می‌کنند، این ظلم است. بچه علی پروین فوتبالیست شد، اما او را به دلیل اینکه فرزند پروین است، خراب کردند. بچه ناصر حجازی هم فوتبالیست شد، اما او را نیز به همین دلیل له کردند. بچه افشاریان داور است، می‌گویند داور است. خب چه کاره باید شود؟ شغل پدرش بوده است.

وی تصریح کرد: می‌گویند فرزند فلان سردار در فولاد است. من نه سیاسی‌ام و نه کاری به این مسائل دارم. خب بچه سردار است و از 5 سالگی در تیم‌های مختلف فولاد بوده و حالا به بزرگسالان رسیده است. آن زمان پدرش سرباز بود، از کجا می‌دانست که پدرش سردار می‌شود؟ من نه از کسی طرفداری می‌کنم و نه می‌خواهم حق کسی ضایع شود، ولی تیم را به حاشیه نبریم. مگر او گناه کرده که پدرش سردار است؟ پسر من هم می‌خواست فوتبالیست شود، اما آنقدر گفتند که ویسی برای پسرش پارتی بازی می‌کند که حالا بیکار در خوزستان می‌گردد. برای چه باید این حرف‌ها را بزنیم؟ برای چه حاشیه درست می‌کنید؟ حالا فرزند سردار باید بمیرد؟ اگر رئیس دانشگاه می‌شد، می‌گفتند بچه سردار بوده است. اگر دکتر می‌شد، باز هم همین را می‌گفتند. اینها زشت است و خوب نیست.

وی در پایان گفت: می‌گفتند تاج اصفهانی است و می‌خواهند سپاهان قهرمان شود. پس قهرمانی سپاهان کجاست؟ هشت سال است که حق سپاهان خورده شده. خودمان را به آن راه نزنیم. همه می‌دانند که در تیم‌ها چه کار می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد | این مربی حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود!
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز جمعه ۱۴‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • جلالی - آلوز: یک جنگ بدون برنده
  • ویسی: فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید
  • اصلانیان: بازی پرسپولیس و سپاهان فقط حاشیه داشت/ اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند
  • رضائیان: برابر پرسپولیس حرفه‌ای بازی کردم
  • خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان + فیلم
  • ویسی:فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید
  • خلاصه بازی استقلال و تراکتور + فیلم
  • ردپای یحیی در آخرین صفرصفر تراکتور استقلال در تبریز