Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:51:13 GMT

گام تمدن ساز

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۷۸۷۷

گام تمدن ساز

کتاب "گام تمدن‌ساز" (بسط بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد بین‌المللی) نوشته سیدمحمدحسین راجی و سیدمحمدرضا خاتمی در ۳۲۴ صفحه و به کوشش دفتر نشر معارف منتشر شده است.

در این کتاب تلاش شده ابتدا مستندات گزاره‌های بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد معتبر تاریخی و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، ارائه شود و نویسنده سپس کوشیده تا بیانیه  را از حالت اجمالی بودن درآورده و تفصیلی به آن بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطق تبیینی مقام معظم رهبری برای گردآوری، داده‌های اطلاعاتی منابع گفته شده مورد استفاده قرار گرفته است. آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری با نگاهی منطقی، تحلیلی، تاریخی و جامعه‌شناختی نسبت به جریان تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بیانیه راهبردی گام دوم را صادر فرمودند. این بیانیه در واقع یک الگوی عملیاتی به منظور حفظ حیات اجتماعی انقلاب اسلامی است.

فصول کتاب

کتاب «گام تمدن‌ساز» از چهار فصل تشکیل شده که عبارتند از: سرگذشت انقلاب، برکات بزرگ انقلاب، چالش‌ها و ظرفیت‌ها، توصیه‌ها. در فصل نخست این کتاب "سرگذشت انقلاب" با عنوان بخش‌هایی چون مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه و انقلاب مارکسیستی روسیه، حادثه انقلاب اسلامی از نگاه برخی اندیشمندان غربی و نظر برخی از اندیشمندان مسلمان درباره انقلاب اسلامی ایران آمده است. در فصل دوم با عنوان برکات بزرگ انقلاب؛ بخش‌هایی چون حفظ تمامیت ارضی، معجزه پیروزی در جنگ هشت ساله، امنیت، ارتقای علمی ۳۷ پله‌ای ایران، نقدی بر پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد، وضعیت انتخابات قبل و بعد از انقلاب و تلاش پهلوی برای نگه داشتن مردم در ناآگاهی سیاسی آمده است. در فصل سوم که عنوان چالش‌ها و ظرفیت‌ها را بر خود دارد، موضوعاتی چون اهمیت و ضرورت جوان‌گرایی، ملاحظات جوان‌گرایی، ظرفیت امیدبخش نیروی انسانی مستعد و کارآمد و فهرست طولانی ظرفیت‌های مادی آمده و در فصل چهارم که با عنوان توصیه‌ها نوشته شده، موضوعاتی از قبیل اهمیت امید به آینده، نمونه‌هایی از رحمت خدا، امید عامل محرک در تمام جهادها و امید واقعی مجاهدان به خدا آمده است.

سیاست ها و اقدامات آمریکا در مواجهه با کشورهای درحال توسعه

"مثال دیگری از عوام‌فریبی حکومت آمریکا و در جهل نگه داشتن مردم، کمک‌های خارجی ایالات متحده به کشورهای دیگر است. طبق نظرسنجی GSS  وابسته به مؤسسه تحقیقات بر روی نظرات مردمی دانشگاه شیکاگو و مؤسسه تحقیقاتی پیو،" آمریکایی‌ها همیشه باور داشته‌اند که دولت ایالات متحده، مبلغ زیادی از بودجه خود را صرف کمک به کشورهای درحال توسعه کرده و ۳۳ درصد از مردم گمان می‌کردند که کمک‌های خارجی، بیشترین سهم را از بودجه دولت فدرال دارد اما واقعیت آن است که تمام کمک‌های خارجی دولت آمریکا، مجموعا حدود یک درصد از بودجه فدرال این کشور است.

در حقیقت، دولت ایالات متحده آمریکا با تبلیغات خود، همواره سعی داشته است که حضور سودجویانه و غارت‌گرانه خود را در کشورهای فقیر دنیا در پوشش کمک‌های ایالات متحده به این کشورها توجیه کند؛ ولی در واقع، میزان ثروتی که آمریکایی‌ها از کشورهای درحال توسعه به دست می‌آورند، ده‌ها برابر مبلغی است که با عنوان کمک خارجی به آنها می‌پردازند. محاسبه شده است که کشورهای توسعه یافته، به ازای هر یک دلار کمک خارجی به کشورهای درحال توسعه، ۲۴ دلار از آنان باز می‌ستانند. به عنوان مثال، می‌توان به کمک آمریکایی‌ها به کشور فلسطین اشاره کرد. یکی از کمک‌هایی که ایالات متحده به فلسطین می‌کند، پروژه آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی فلسطینیان است. پروژه‌ای که ظاهرا خیرخواهانه است و حتی سردر آن، تابلویی با این متن نصب شده است: "این هدیه‌ای است از مردم آمریکا به مردم فلسطین!"؛ اما در بطن این پروژه غارت و چپاول منابع آبی فلسطین نهفته است."

این کتاب که با مطالعه اسناد معتبر تاریخی و گزارش‌های سازمان‌های معتبر بین‌المللی نوشته شده، حاصل تلاش و پژوهش نزدیک به ۷۰ تن از نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. کتاب "گام تمدن‌ساز" در قطع رقعی و با ۳۲۴ صفحه و توسط انتشارات نشر معارف به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا اختصاصی ایرنا گام دوم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا اختصاصی ایرنا گام دوم انقلاب کتابخانه ایرنا اختصاصی ایرنا گام دوم انقلاب کشورهای درحال توسعه انقلاب اسلامی ایالات متحده بین المللی تمدن ساز گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند

معصومه قاسمی قائم مقام رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور و فعال فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرارسیدن روز ملی خلیج‌فارس، گفت: رسانه‌ها باید در پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس و تمدن این منطقه بزرگ که همواره مورد طمع قدرت‌های بین‌المللی بوده است به وحدت رویه برسند.

وی افزود: کشور کوچکی که بر روی نام خلیج‌فارس و جزایر آن ادعا دارد تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند به نوعی هم صدایی بین‌المللی ایجاد کند که اگر کنش رسانه‌ای ما هوشمندانه شود جلوی نقشه‌های آن‌ها گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد ما نیز برای موضوعات هویتی‌مان کار ویژه تعریف کنیم و رسانه‌هایمان را برای این مهم تقویت کنیم.

نایب رئیس خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: متأسفانه عمده کنش‌گری ما بر روی نام خلیج‌فارس منحصر در همین دهه نخست اردیبهشت ماه است در حالی که رقیب ما شبانه روز برای تعدی به خلیج‌فارس تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: ما هر سال ۳۶۵ روز فرصت داریم تا تمدن خلیج‌فارس را به مردم کشورمان و کشورهای دیگر معرفی کنیم؛ ظرفیت رسانه ملی و شبکه‌های استانی در این حوزه باید بالفعل شوند و امروز ما باید حداقل ۳۱ جشن خلیج‌فارس شناسی در ۳۱ مرکز استان می‌داشتیم اما متأسفانه این موضوع منحصر به کارهای نمادین در روز ملی خلیج‌فارس و در بین جمعی محدود شده است.

قاسمی اظهار داشت: پاسداشت خلیج‌فارس باید از جنبه مجازی و رسانه‌ای خارج شده و ملموس شود؛ توجه به تمدن خلیج‌فارس، احیا و حفظ ارزش‌های این تمدن و حفظ اکوسیستم تمدن خلیج‌فارس نیز باید به جد دنبال شود.

وی خاطرنشان‌کرد: لباس بومی مردمان خلیج‌فارس آثاری زنده در میراث فرهنگی این منطقه است اما متأسفانه شاهدیم که برخی کشورهای عربی به مالکیت این لباس فاخر دست درازی کرده و سعی در سرقت فرهنگی آن دارند.

سخنگوی خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: دست درازی به آثار هویتی منطقه خلیج‌فارس با رپرتاژ های سنگین در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود تا برای مردم دنیا انگاره‌سازی‌های غلط شود.

قاسمی تاکید کرد: اگر ما در پاسداشت ارزش‌هایمان و داشته‌هایمان کوتاهی کنیم ارزش‌هایمان به یغما خواهد رفت و روزگاری خواهد رسید که باید تماشاچی باشیم که کشوری غریبه با تمدنمان برای خود ارزش افزوده خلق می‌کند.

کد خبر 6091055

دیگر خبرها

  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از آرمانهای اصلی انقلاب است
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد