Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگر چه تا پیش از اعلام حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس در سایه کرونا ، فروشگاه های نوشت افزار در مازندران همانند بیشتر مشاغل مرتبط روزهای کساد و سردی را پشت سر می گذاشتند، ولی با نواخته شدن زنگ حضور فیزیکی ، بازار این اصناف رو به گرمی نهاده و به دنبال آن رعایت پروتکل های بهداشتی ، به دلیل عدم آمادگی این اصناف برای پذیرایی از این تعداد مشتری در کنار کوچک بودن فضای کسب و کار  با بی مهری شدید مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 پدر یکی از دانش آموزان ساروی دلیل ازدحام در نوشت افزار فروشی ها را در سال تحصیلی جاری نسبت به سنوات گذشته اعلام دیر هنگام حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس از یک سو و برگزار نشدن نمایشگاه های نوشت افزار دانست و گفت : در سنوات گذشته در شهریور ماه نمایشگاه نوشت افزار در اکثر شهرستان های استان برپا می شد و دانش آموزان بخش زیادی از نیازهای عمده خود را از این بازار تهیه می کردند و کمتر نیاز به مراجعه در نوشت افزارهای سطح شهر بود و ازدحام جمعیتی در این فروشگاه ها وجود نداشت و یا اگر هم ازدحامی هم بود ، به دلیل عدم شیوع ویروس کرونا خیلی قابل لمس نبود.
رضا جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : علاوه بر این ، در سنوات گذشته بخش زیادی از خرید نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان در طول ماه های تابستان و  اوایل شهریور ماه از سوی خانواده ها خریداری می شد ، این در حالی است که در سال تحصیلی جاری با شیوع کرونا و ابهام در بازگشایی مدارس ، خرید اکثر خانواده ها به ۲ روز مانده تا بازگشایی مدارس به بعد موکول شده است.

وی ادامه داد : ازدحام جمعیتی برای خرید نوشت افزار باعث شده تا  رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری فیزیکی در نوشت افزار فروشی ها که اکثرشان دارای فضای کوچکی هستند، رعایت نشود .
مدیر یک فروشگاه نوشت افزار در ساری هم اعلام دیرهنگام بازگشایی حضوری مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش را علت وضعیت شلوغی فروشگاهش دانست و گفت : واقعیت این است که ما طی ماههای گذشته و حتی تا اوایل شهریور بندرت مشتری داشتیم چون بیشتر خانواده ها بر این گمان بودند که آموزش همچنان به صورت مجازی خواهد بود و چندان به نوشت افزار نیازی نخواهد بود.

علی اصغر مدیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به هر حال فضای اکثر نوشت افزار فروشی ها کمتر از ۲۰ متر مربع است و در چنین فضایی امکان رعایت پروتکل های بهداشتی با این حجم زیاد مشتری وجود ندارد و ما هم امکاناتی برای نوبت بندی کردن خرید از سوی اولیاء دانش آموزان نداریم و هر برنامه اجرایی از سوی ما برای کاهش ازدحام باعث از دست رفتن مشتریان می شود.
وی راهکار کاهش ازدحام در نوشت افزار فروشی ها را انعقاد قرارداد با این مراکز از طریق مدارس پیش از سال تحصیلی دانست و گفت : اگر آموزش و پرورش برنامه اش مبنی بر حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس بود، باید پیش از این به گونه ای برنامه ریزی می کرد که بین مدارس و نوشت افزار فروشی ها قرارداد دو جانبه ای منعقد می شد که هر مدرسه و یا هر چند مدرسه به یک نوشت افزار براساس نوبت دهی مراجعه کنند.
مدیری اضافه کرد : این رویه در سنوات گذشته برای خرید لباس فرم مدارس دانش آموزان در اکثر مدارس اجرایی می شد به گونه ای که مدارس با یک کارگاه خیاطی قرار داد داشتند و اولیاء دانش آموزان به نوبت برای دریافت مانتو و شلوار مدارس و دیگر لباس های یفرم به این کارگاه ها مراجعه می کردند و نه تنها از ازدحام جلوگیری می شد که گاهی از لحاظ قیمتی نیز برای خانوادها خرید با این شیوه صرفه اقتصادی بیشتری داشت.
وی اظهار داشت : از نظر ما امکان رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در فروشگاه های نوشت افزار با شیوه سنتی فعلی و کمبود نیرو حاکم بر این فروشگاه ها وجود ندارد و تنها راهکار رفع این مشکل انعقاد قرارداد با نوشت افزار فروشی ها از سوی مدارس بود که در شرایط فعلی نیز با شروع مدارس این امکان نیز سلب شده است.
مدیری افزود : تلاش ما این است که تا حد زیادی بتوانیم خانواده ها را متقاعد کنیم که به داخل فروشگاه هجوم برای خرید نداشته باشند و استفاده از ماسک نیز برای پذیرش الزامی شده ، ولی رعایت فاصله فیزیکی تا حد زیادی دشوار است و امیدواریم که مشکلی برای خریداران ایجاد نشود.
ناآشنایی با پروتکل‌های بهداشتی 
نایب رییس اتاق اصناف استان مازندران عدم آشنایی اصناف با پروتکل های بهداشتی را دلیل اصلی در سهل انگاری در رعایت پروتکل ها دانست و گفت :  دانشگاه علوم پزشکی استان صرفا براساس ارایه یک سری دستورالعمل بهداشتی از طریق فضای مجازی با دریافت تعهد از تمامی مشاغل کد رهگیری برای بازگشایی کسب  و کار ارایه کرده و این مدرکی برای فعالیت شد.
عباس رمدانی در گفت و گو با ایرنا افزود : اکثر واحدهای صنفی که براساس این دستورالعمل و با تعهد سپاری کد رهگیری دریافت کردند از چگونگی اجرای این پروتکل ها بی اطلاع هستند و آشنایی لازم را ندارند و به نظر می رسد باید دانشگاه علوم پزشکی و یا در سطح ملی وزارت بهداشت به جای ارایه دستورالعمل کتبی ، آموزش های لازم را به اصناف ارایه می کرد تا آنها بتوانند مطابق با شناختی که از پروتکل ها دارند، نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
وی ادامه داد : در شرایط فعلی نه تنها خانواده دانش آموزان که واحدهای صنفی ما نیز در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و تصمیم گیری ناگهانی برای بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان نیز باعث شده تا این روزها لوازم التحریری ها نیز با ازدحام جمعیتی مواجه شوند.
رییس اتحادیه صنف نوشت افزار شهرستان ساری هم با تایید ساده انگاری رعایت پروتکل های بهداشتی در فروشگاه های نوشت افزار به دلیل ازدحام مراجعه کننده ، این ازدحام را ناشی از تصمیم ناگهانی ملی برای بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان دانست و گفت : فضای محدود کسب و کار به خصوص در نوشت افزار فروشی ها که اکثر آنها فضای کمتر از ۲۰ متر مربع دارند، اجازه رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی را نمی دهد.
رضا نجفی افزود : با گذشت هفت ماه از شیوع ویروس کرونا اکثر خانواده ها و دانش آموزان با دستورالعمل پروتکل های بهداشتی تا حد زیادی آشنا هستند و آنها باید خودشان برای حفظ سلامتشان ضمن رعایت پروتکل از ازدحام در نوشت افزارها پرهیز کنند  و با نوبت بندی کمک کار این فروشگاه ها باشند.
وی ادامه داد : اگر چه اکثر نوشت افزار فروشی ها نیز تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهند، ولی رعایت پروتکل ها بیشتر در استفاده از ماسک خلاصه می شود و فاصله فیزیکی باید از سوی خریداران مورد توجه قرار گیرد.
نجفی گفت : اتحادیه نوشت افزار فروشی ها نیز نظارت هایی را بر این فروشگاه ها انجام می دهد تا پروتکل های بهداشتی به درستی رعایت شود ، ولی با فضای محدود امکان رعایت تمام و کمال پروتکل وجود ندارد.
وی  تاثیر عدم برپا شدن نمایشگاه های پاییزه بر ازدحام مشتریان در نوشت افزار ها را هم غیرقابل انکار توصیف کرد ولی توضیح داد : در سال تحصیلی جاری با وجود عدم برپایی نمایشگاه های پاییزه که عمده آن بر مدار نوشت افزار بوده، مشتریان ما به دلیل گرانی دو برابری برخی از نوشت افزارها خرید آن چنانی همانند سنوات گذشته نداشتند.
سهل‌انگاری عمومی در فضاهای کسب‌وکار  
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دلیل اصرار وزارت بهداشتی بر غیر حضوری بودن فعالیت های آموزشی مدارس را ناشی از نگرانی سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و گفت : به هر حال پیش از این نیز پیش بینی سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی با بازگشایی مدارس به نوعی از سوی دانش آموزان و سایر مشاغل مرتبط وجود داشت و در شرایط فعلی نیز به صورت ملموس قابل مشاهده است.
دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس دستورالعمل های ابلاغی که طبق آن به واحدهای صنفی برای از سر گیری کسب و کار کد رهگیری داده شد، آنها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و اتحادیه های مرتبط نیز موظفند تا نظارت بر رعایت پروتکل ها داشته باشند.
وی گفت : بی مهری به پروتکل های بهداشتی این روزها با وجود بالا بودن آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران همانند سایر استان ها کشور در برخی مشاغل از جمله نوشت افزار فروشی ها به دلیل ازدحام جمعیت و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی وجود دارد و وزارت بهداشت و زیرمجموعه آن در دانشگاههای علوم پزشکی نیز هشدارهای لازم را می دهند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد : رعایت پروتکل های بهداشتی باید به صورت یک فرهنگ در مردم نهادینه شود و  خانواده ها برای حفظ سلامت خود و خانواده اشان باید از مراجعه به اماکنی که پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی رعایت نمی شود، خودداری کنند.
دکتر بابایی اظهار داشت : وزارت بهداشت ابزار قهریه برای برخورد با عوامل ساده انگاری و سهل انگاری پروتکل های بهداشتی جز ارایه دستورالعمل و هشدارها ندارند و تا زمانی که خود مردم مجاب به رعایت نشوند به نظر نمی رسد بتوان امیدوار بود که با صرف نظارت سطح خود مراقبتی افزایش یابد.

وی از خانواده های دانش آموزان خواست برای دریافت نوشت افزار عجله نداشته باشند و خرید خود را از اماکنی داشته باشند که پروتکل های بهداشتی را به صورت تمام و کمال رعایت می کنند.
در استان مازندران طبق آمار افزون بر ۵۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند و بیش از ۵۰۰ نوشت افزار نیز در سطح این استان در حال فعالیت هستند که بیش از یک سوم از نوشت افزار در سطح شهرستان ساری فعالیت دارند.
براساس آخرین آمار دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل با وجود روند نزولی انتقال ویروس کرونا در این خطه شمال کشور در موج دوم از حدود دو هفته پیش تاکنون، همچنان حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند و ۲۰ درصد از این بیماران نیز به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا مدارس مازندران پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مدارس مازندران ویروس کرونا مدارس مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی حضور فیزیکی دانش آموزان فروشگاه های نوشت افزار دانشگاه علوم پزشکی رعایت پروتکل ها بازگشایی مدارس فروشگاه ها دانش آموزان خبرنگار ایرنا نوشت افزار سال تحصیلی گفت و گو ویروس کرونا سنوات گذشته دانست و گفت خانواده ها سهل انگاری برای خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معلمان مدارس دانش آموزان توانخواه، تنها علم و دانش آموزش نمی‌دهند بلکه درس زندگی و عشق می‌دهند.
معلمانی که در کنار کار معلمی، در جایگاه مادری و پرستاری هم نقش آفرینی می‌کنند.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت در آستانه روز معلم سری به یکی از مدارس دانش آموزان توانخواه زده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد
  • کمبود معلم در مدارس مازندران نخواهیم داشت
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز