Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@23:16:18 GMT

رضایی: تمرکز زدایی از دولت شرط ورود مردم به اقتصاد است

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۵۸۳

رضایی: تمرکز زدایی از دولت شرط ورود مردم به اقتصاد است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید حداکثر بتوانیم تا تیر ماه سال آینده سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را از مسیر مجمع گذرانده و خدمت رهبری ارسال کنیم تا دولت بعد بتواند آن را به مجلس بدهد و مجلس نیز ظرف سه ماه آن را به تصویب برساند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در آئین افتتاحیه نظام جمع‌سپاری و نخستین فراخوان جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور،طی سخنانی گفت: بیش از بیست سال است در این کشور سیاست‌های بسیار دقیق و پیشرفته از سوی رهبر انقلاب به دولت و مجلس ابلاغ شده و تاکنون فقط آقایان در خصوص سیاست‌های اصل 44 قانون نوشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  تنظیم رابطه دولت با بالادست و تنظیم رابطه دولت با مردم مهمترین تحولی است که باید صورت بگیرد، خاطرنشان کرد:  انتظار ما این است که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، به عنوان اولین برنامه توسعه در گام دوم انقلاب، به ریل‌گذاری جدید در فرهنگ و اقتصاد تبدیل شود.

رضایی با بیان اینکه در آستانه تحولات جدید به دست جوانان هستیم، گفت: نحوه اداره‌ کشور، و سیاست‌گذاری‌های دولت باید متحول شود و اگر نشود، همان مسیرهای منفی فرهنگ و اقتصاد ادامه پیدا می‌کند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمان ما محدود است و برنامه هفتم برنامه مهمی برای ماست‌. ما باید حداکثر بتوانیم تا تیر ماه سال آینده سیاست‌های کلی برنامه را از مسیر مجمع بگذارنیم و خدمت رهبری ارسال کنیم تا دولت بعد بتواند آن را به مجلس بدهد و مجلس هم آن را ظرف سه ماه تصویب کند تا در سال 1401 به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه در غالب برنامه‌های کشور باید دو یا سه وزارتخانه کنار هم و به صورت قرارگاهی کار کنند، ادامه داد:  اگر بخواهیم مردم را وارد اقتصاد کنیم با این دولت‌متمرکز محقق نمی‌شود، باید به استان‌ها قدرت و اختیار داد.

رضایی با بیان اینکه مسأله دیگر فاصله بنگاه داری با زندگی مردم است، گفت: در مناطق محروم که می‌روید، می‌بینید سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته که به دلیل استفاده از امکانات دولتی، رانت ایجاد شده است‌. در کارخانه‌ها سرمایه گذاری عظیم شده و در مقابل جوان‌ها درگیر اعتیاد هستند. صنعت و دولت جزیره‌ای شده است و نتیجه آن این شده که ممکن است بنگاه‌های بیشتری ایجاد شود اما روز به روز فقر بیشتری را شاهد باشیم.‌

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بانک مرکزی جزیره‌ای عمل کرد و نتیجه این شد که آب عظیمی پشت سد ایستاد و سال 97 این دریچه باز شد. نرخ سود بانکی را کاهش دادند و فکر نکردند این پول کجا می‌رود. عده‌ای متخصص چتربازی هستند و بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون می‌آید کجا قرار است برود. آنها می‌دانستند به بورس می‌رود و سریع پول‌ها را به سپرده‌های جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که چیزی نصیبشان نشد. این موارد جزیره‌ای است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: در صدد هستیم سیاست‌های برنامه هفتم توسعه را تبدیل به ریل‌گذاری جدید در فرهنگ و اقتصاد کنیم و از راه‌های اشتباهی که در گذشته پیموده شده، جلوگیری کنیم و راه‌های نو‌ را پیدا و در برنامه لحاظ کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی برنامه برنامه هفتم توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص بر سر موارد اختلافی در لایحه برنامه هفتم وجود دارد، بررسی این لایحه بدون شک پیش از پایان مجلس یازدهم به اتمام خواهد رسید. - اخبار سیاسی -

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برخی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در رابطه با لایحه برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت. 

کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

 

وی افزود: در همین رابطه اکثر ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه مرتفع شد اما در عین حال نمایندگان بر روی برخی مصوبات خود نیز اصرار کردند که با این اوصاف این بخش از مواد برنامه هفتم برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در روزهای پایانی مجلس یازدهم قرار داریم، آیا اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس فعلی میسر خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه پیش از این مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد اختلافی با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی را با هم داشته‌اند، بدون شک در جلسات باقی مانده از مجلس یازدهم، کار بررسی برنامه هفتم توسعه نیز به پایان خواهد رسید و این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. 

به گزارش تسنیم، لایحه برنامه هفتم توسعه 5 ساله کشور با تاخیری دو ساله در تاریخ 28 خرداد سال 1402 توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که بلافاصله مجلس آن را به دلیل ناقص‌بودن به دولت، بازگرداند و بعد از دو ماه دولت مجددا این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس فرستاد و مجلس با وجود درگیر بودن نمایندگان با انتخابات اسفندماه، اواسط آذرماه آن را تصویب و برای نهایی‌شدن به شورای نگهبان ارسال کرد.

شورای نگهبان نیز اواخر دی‌ماه این لایحه را برای رفع ایرادات آن به مجلس برگرداند. در ادامه با توجه در اولویت‌ بودن بررسی و تصویب سند بودجه 1403 در مجلس، روند اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تاخیر افتاد و باعث شد که بررسی و تصویب بودجه 1403 بدون تصویب سند بالادستی آن یعنی برنامه هفتم توسعه، انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • مقاله پژوهشگر زنجانی در همایش ملی ژئوماتیک برگزیده شد
  • کارنامه سیاست‌های مسکن پس از انقلاب
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی