Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه الجزیره طی گزارشی اعلام کرد که طبق شواهد٬ تجزیه مسجدالاقصی بخشی از نقشه رژیم صهیونیستی در محتوای توافق با امارات است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ از زمان اعلام رسمی عادی‌سازی روابط میان امارات با رژیم صهیونیستی٬ تحلیل‌ها در خصوص محتوای توافق میان دوطرف که در خلال ماه جاری در کاخ سفید امضا خواهد شد همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش موسسه صهیونیستی «القدس الدنیویه» از جمله این تحلیل‌هاست که موضع رژیم اسرائیل را در این توافق درباره مسجدالاقصی موشکافانه بررسی می‌کند.

اما در این گزارش اصطلاح مسجدالاقصی تنها برای اشاره به «مسجد قبل» استفاده شده و از بقیه مساحت آن تحت عنوان «جبل المعبد» به عنوان عبادتگاه یهودیان یاد شده است.

این اقدام در راستای تلاش برای تجزیه مسجدالاقصی است٬ مبنی بر اینکه مسجد مذکور تنها محدود به منطقه مسجد قبله است و حق انحصاری مسلمانان در قدس اشغالی از حرم شریف تنها در این منطقه بوده و باقی‌مانده مساحت آن یعنی 93 درصد از مسجدالاقصی با گنبدها و سکوها و ... از نظر صهیونیست‌ها مشترک و عمومی است.

در متن طرح ضد فلسطینی معامله قرن آمده که مردم از دین‌های مختلف باید بتوانند در جبل المعبد (مسجدالاقصی) طبق آموزه‌های دینی خود نماز بخوانند و اصطلاح مسجدالاقصی در این طرح نیامده است.

«زیاد ابحیص» پژوهشگر امور قدس اشغالی معتقد است که صهیونیست‌ها از متن طرح مذکور به عنوان یک ابزار قانونی آمریکایی برای انجام مراسم‌های تلمودی درمسجدالاقصی استفاده می‌کنند.

باج خواهی جدید اسرائیل از امارات؛ دریافت غرامت در برابر خرید تسلیحات آمریکاییتحلیل رسانه عبری از دلیل سکوت بن سلمان در برابر اقدام سازشکارانه امارات

علاوه بر آن طبق گفته‌های پژوهشگر مذکور٬ صهیونیست‌ها برای تحمیل مراسم و آیین‌های خود از هر فرصت و مناسبتی استفاده می‌کنند که نمونه آخر آن یورش به مسجدالاقصی در روز عرفه بود.

اما از زمان اعلام رسمی سازش میان ابوظبی و تل‌آویو٬ بحث تجزیه مسجدالاقصی 2 بار دیگر تکرار شد. یک بار در اعلامیه کاخ سفید درباره توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی آمده بود: طبق چشم‌انداز صلح٬ هر مسلمانی حق دارد به شکل مسالمت‌آمیز در مسجدالاقصی نماز بخواند و البته سایر مکان‌های مقدس در قدس نیز به روی مومنان صلح‌جو از همه دین‌ها باز است.

آنطور که ابحیص می‌گوید٬ توافق میان ابوظبی و تل‌آویو یک مشروعیت و موافقت از جانب یک کشور عربی و مسلمان را در محدود کردن مسجدالاقصی تنها به یک منطقه مسجد قبله را ارائه و به یهودیان اجازه ورود و انجام مراسم‌های تلمودی در همه حیاط‌های مسجدالاقصی را به صورت آزادانه می‌دهد.

اما بار دوم٬ «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با روزنامه‌نگاران در لندن گفت: می‌دانم که مسلمانان زیادی مشتاق و خوشحال هستند که می‌توانند از دبی به تل‌آویو برای زیارت مسجدالاقصی بروند؛ همانطور که اسرائیل اعلام کرد اردن همچنان قیم اماکن مقدس باقی می‌ماند.

پژوهشگر امور قدس تصریح کرد٬این اظهارات نشان می‌دهد که تعریف مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی تنها محدود به مسجد قبله بوده و مسجدالاقصی با اصطلاحی که مدنظر صهیونیست‌هاست مورد استفاده قرار می گیرد.

تلاش صهیونیست‌ها برای تجزیه کامل مسجدالاقصی

به اعتقاد ابحیص این تلاش‌ها برای تجزیه کامل مسجدالاقصی با تعریف اسلامی و مساحت 144 هزار متر مربعی آن٬ طبق تصمیمات دادگاه‌های صهیونیستی در دهه 90 قرن گذشته آغاز شده که طبق آن حیاط‌های مسجدالاقصی را عمومی اعلام کرده و هواره در تلاش برای ساخت بنای ادعایی «جبل الهیکل» در قبةالصخره که مشرف بر الاقصی است بوده‌اند.

پژوهشگر مذکور اظهار داشت که در متن معامله قرن تعریف اسلامی مسجدالاقصی نادیده گرفته شده بود؛ اما اکنون پس از توافق امارات و رژیم صهیونیستی٬ اقدام برای تجزیه کامل مسجدالاقصی به شکل علنی آغاز شده است. نکته قابل توجه در این میان آن است که یکی از طرف‌های حامی و تایید کننده تجزیه مسجدالاقصی٬ یک کشور عربی (امارات) است؛ البته هرچند متن توافق مذکور هنوز اعلام نشده٬ اما بیانیه‌های مشترک و اظهارات قبلی کوشنر بدون واکنش و هیچگونه توضیحی از جانب امارات٬ در این راستا ادامه دارد.

در همین زمینه شبکه الجزیره تلاش کرد تا گزارش موسسه صهیونیستی را با شیخ «عزام الخطیب» مدیر کل اوقاف قدس مورد تحلیل و بررسی قرار دهد؛ اما وی با عذرخواهی جواب داد که این اداره تحت قیمومیت اردن است.

اما «عبدالعظیم سلهب» رئیس شورای اوقاف قدس گفت که مسجدالاقصی با همه حیاط‌ها و دیوارها و هرآنچه در بالا و زیر آن است با اراده خداوند یک مسجد اسلامی بوده و هیچ قدرتی روی زمین نمی تواند این تصمیم را تغییر دهد.

سلهب در مصاحبه با الجزیره گفت که قیمومیت اردن بر مسجدالاقصی ریشه قدیمی دارد و محافظت و بازسازی آن نیز بر عهده اداره اوقاف اسلامی است.

وی افزود که رژیم صهیونیستی در تلاش برای تغییر تاریخ و لغو نقش اردن در مسجدالاقصی است که آمریکا در این مسیر آن را همراهی می‌کند؛ اما موضع امارات در این زمینه عجیب است. رئیس شورای اوقاف قدس تصریح کرد٬ نقشی که امارات در این میان بازی می‌کند به معنای آن است که از صف عربی و اسلامی خارج شده و ما برای ملت امارات احترام قائلیم٬ اما صراحتا به آنها می‌گوییم کاری که مقاماتشان انجام داده‌اند٬ از نظر شرعی حرام است.

مسجدالاقصی تا به امروز دورانی سخت و پرخطر را پشت سر گذاشته و از این پس نیز چنین خواهد بود، اما در این بین رسالتی برعهده مسلمانان است و آن واکنشی متحد و محکم به شیطنت هایی است که سران رژیم صهیونیستی صورت می دهند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اسرائیل اخبار امارات اسرائیل اخبار امارات رژیم صهیونیستی صهیونیست ها برای تجزیه تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر

جای شکی نیست که حمایت گسترده ای که امریکا و چندین کشور دیگر برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران انجام دادند برای ابوظبی تکرار نخواهد شد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ وبسایت وال استریت ژورنال به تازگی در مقاله ای جنجالی مدعی شد ارتش امریکا در حال انتقال کلیه هواگردها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه هوایی الظفره به خاک قطر است.

به گزارش این منبع، پنتاگون جنگنده‌ها، پهپادهای رزمی و سایر هواپیماهای نظامی در امارات را به قطر منتقل می‌کند.

امارات متحده عربی در ماه فوریه به آمریکا اطلاع داد که دیگر به جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در شهر ابوظبی اجازه حمله به یمن و عراق را نخواهد داد، مگر اینکه پیش از اجرای حملات مقامات اماراتی از جزئیات آن خبردار شوند.


مقامات آمریکایی گفته‌اند که این امر باعث شده تا هواپیماها را جهت اجرای عملیات به پایگاه هوایی العدید در قطر بفرستند.

با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، امارات به شدت نگران است به طور علنی مشخص شود که این کشور به عملیات نظامی آمریکا در منطقه کمک می‌کند و درنتیجه ممکن است امارات توسط نیروهای نیابتی ایران در منطقه مورد هدف قرار گیرد، امارات متحده عربی وضع محدودیت‌ها برای عملیات‌های هوایی آمریکا از خاک خودش را "محدودیت‌های محافظت از خود" خوانده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند علاوه بر انتقال دارایی‌های عملیاتی به قطر، آمریکا در حال بررسی اجرای حملات هوایی از جیبوتی آفریقا علیه یمن است.

اما دلیل اصلی تغییر موضع ناگهانی ابوظبی چیست؟

شیخ نشینان امارات از سالهای گذشته و تجربه تلخ جنگ یمن همواره از احتمال آغاز حملات دوربرد به خاک اصلی و تاسیسات حیاتی خود وحشت داشتند؛ رهبران ۶ شیخ نشین دیگر همواره محمد بن زاید حاکم ابوظبی را نصیحت می کردند که از جاه طلبی منطقه ای و خطرات بزرگی که این موضوع برای کشور متحد امارات خواهد داشت اجتناب کند؛ حمله موشکی و پهپادی بزرگی که در ابتدای سال ۲۰۲۲ از خاک یمن علیه شهر ابوظبی انجام شد زنگ خطر را برای این کشور به صدا درآورد.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ انصارالله یمن در پاسخ به دخالت های بیجای ارتش امارات و مزدوران تحت امرش در حمله به مناطق تحت کنترل دولت صنعا در استان شبوه و مارب، چند موج حمله پهپادی و موشکی بزرگ علیه ابوظبی انجام داد.

آتش سوزی در پالایشگاه ابوظبی پس از حمله انصارالله


پالایشگاه اصلی شهر، ترمینال جدید فرودگاه ابوظبی و پایگاه هوایی الظفره که به شکل مشترک توسط امریکا و امارات استفاده می شود اهداف اصلی این عملیات بودند.


مقابله پدافند هوایی امارات با موشک های یمنی


در آن هنگام انصارالله یمن تهدید کرده بود در صورت ادامه دخالت و تجاوزات ابوظبی در خاک یمن، شهر دبی را نیز هدف قرار خواهد داد، این موضوع منجر به سرعت گیری روند آتش بس در یمن و پایان عملیات نظامی امارات تا دو سال آینده شد.


اما اجرای عملیات بزرگ "وعده صادق" توسط ایران علیه اسرائیل و ابعاد گسترده روانی و تبلیغاتی این حمله اثرات فوری بر روند همکاری نظامی میان امارات و ایالات متحده امریکا گذاشته است؛ شلیک انبوه موشک و پهپاد از خاک ایران علیه سرزمین های اشغالی و ناتوانی سیستم پدافند هوایی مشترک امریکا و اسرائیل در دفع این حمله مطمئنا سران ابوظبی را به فکر فرو برده است که اگر روزی امریکا از خاک این کشور علیه منافع ایران اقدام کند و تهران قصد تلافی داشته باشد آنها با چه عواقبی روبرو خواهند شد؟

اصابت پیاپی موشک های ایرانی به پایگاه رامون در صحرای نقب


جای شکی نیست که حمایت گسترده ای که امریکا و چندین کشور دیگر برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران انجام دادند برای ابوظبی تکرار نخواهد شد؛ همچنین امارات بر خلاف اسرائیل که فاصله بیش از هزار کیلومتری با ایران دارد در مسافت های کمتر از ۲۰۰ کیلومتر نیز در دسترس خواهد بود و حجم آتشی که ممکن است در عملیات تلافی جویانه ایران بر سر تاسیسات نظامی و اقتصادی آنها ببارد بسیار بیشتر از ظرفیت پدافند هوایی این کشور است و آنها با سطحی از خسارات روبرو خواهند شد که جبران آن در کوتاه مدت ناممکن و در میان مدت نیز بسیار دشوار خواهد بود.

موشک بالستیک عماد

اما مسئله اخراج قوای امریکایی از خاک امارات می تواند سناریو دومینو واری نیز به دنبال داشته باشد؛ امارات به نسبت سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر قطر، بحرین یا کویت مساحت بیشتر و توان نظامی و پدافندی بیشتری دارد، اگر شیخ نشینان اماراتی به این نتیجه رسیده اند که توان دفع حملات تلافی جویانه ایران در صورت استفاده امریکا از خاکشان برای حمله را ندارند این موضوع با نرخ بیشتری برای کشورهای نامبرده نیز صدق می کند.

دیگر خبرها

  • احتمال توقف مذاکرات میان حماس و تل‌آویو در سایه تهدید علیه رفح
  • گیر کردن نتانیاهو در میان آرواره‌ها
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در قاهره
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو و در حمایت از توافق با مقاومت
  • تظاهرات گسترده علیه نتیاهو و در حمایت از توافق با مقاومت
  • اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شدند+ جزئیات/ هشدار درباره راه افتادن حمام خون در رفح
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • تداوم درگیری میان مبارزان قسام و نیروهای اشغالگر در شمال طولکرم