Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@21:52:20 GMT

تفاوت وکیل حقوقی و کیفری در چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۰۱۱۴

تفاوت وکیل حقوقی و کیفری در چیست؟

البته ما در این مطلب قصد داریم تفاوت وکیل حقوقی و کیفری را برای شما شرح دهیم تا در صورت نیاز به یک وکیل بدانید کدام نوع مناسب شما است.

در ابتدا بهتر است با شغل وکالت و وکیل آشنا شوید تا بعد به سراغ تفاوت دو نوع وکیل مورد اشاره برویم:

وکیل کیست و چه وظیفه ای برعهده دارد؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که وکیل کیست و چه وظیفه ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به قانون مدنی، وکیل کسی است که از سوی فردی به نماینده قانونی تبدیل شده و از طرف موکل خود به نیابت از آن به انجام امور نیابتی می پردازد. البته وکیل دادگستری و یک وکیل مدنی تفاوت هایی دارند.

به طوری که وکیل مدنی فردی بوده که می تواند کلیه امور تفویض شده در وکالتنامه تنظیمی را برای موکل خود انجام دهد اما وکیل پایه یک دادگستری از پروانه وکالت معتبر کانون وکلای دادگستری برخوردار است و می تواند به سادگی امور قضایی کامل موکل خود را انجام دهد.

همچنین دعاوی را در دو مورد حقوقی و کیفری پیگیری می کنند. در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد وجود دارد. جالب است بدانید در دعاوی حقوقی مجازی تعیین نشده اما دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه داشته، شامل مجازات تعیین شده، می گردد.

ناگفته نماند در کشور ما چندان به وکیل حقوقی و کیفری توجه نشده زیرا قانونی نیست، بنابراین وکلا می‌توانند در هر زمینه ورود پیدا کنند و بسته به وظیفه ای است که برعهده می گیرد.

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی یکی از انواع وکیل است که همانطور گفته شد، به وکلای برای رسیدگی به حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد گفته می‌شود. چنین شخصی در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و. غیره در زمینه امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی اعم از قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و برخی دیگر است، ورود پیدا خواهد کرد.

این نوع وکلا به صورت تخصصی در زمینه‌های گفته شده ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات بپردازند. اگر بخواهیم به عنوان دعاوی حقوقی اشاره کنیم باید به مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و غیره اشاره کرد.

وکیل کیفری

در سوی دیگر وکیل کیفری شخصی بوده که در دادگاه کیفری، نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره فعالیت دارد. گذشته از آن در امور کیفری که با قانون کیفری و جزائی اعم از قوانین مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و برخی از این قبل به صورت تخصصی فعالیت دارد.

اگر بخواهیم به دعاوی کیفری اشاره داشته باشیم باید به فروش مال غیر، سرقت، ترک انفاق، کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و برخی دیگر اشاره کرد.

آنچه از مقایسه دو وکیل حقوقی و کیفری پیداست، این بوده که وکیل حقوقی بیشتر و به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی فعالیت داشته اما وکیل کیفری در حیطه کاری خود یعنی امور کیفری فعالیت دارد. بنابراین این وکلا بیشتر در زمینه‌ای که تخصص دارند ورود پیدا کرده و قطعا می توانند عملکرد بهتری به عنوان وکیل قانونی از خود نشان دهند.

بنابراین تفاوتی نداشته به چه نوع وکیلی برای مشکل قانونی خود مراجعه می کنید. کافیست به کلیه وکلای قانونی و رسمی دادگستری مراجعه داشته باشید، تا به مشکلات قانونی شما رسیدگی کنند.

پیشتر نیز گفته شد در کشورمان چندان به نوع وکیل توجه نشده و شما می توانید در دسته هر وکیلی قرار گرفته و به انجام امور حقوقی بپردازید. از این رو به شما پیشنهاد می گردد برای پرونده های حقوقی خود به وکلای متخصص در امور حقوقی و به اصطلاح وکیل حقوقی و برای پرونده های کیفری خود به وکلای متخصص در امور کیفری و به اصطلاح وکیل کیفری مراجعه نمایید.

اگر از وکلای متخصص در دعاوی حقوقی خود بهره گیرید، نه تنها به نتیجه پرثمری دست خواهید یافت، بلکه می توانید احقاق حقوق هم نمایید. بنابراین بسیار اهمیت دارد از یک وکیل مناسب و با تخصص بهره گیرید و برای جستجوی وکیل مورد نظر خود وقت بگذارید.

به طور کلی باید بیان داشت که وکلا به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند، بنابراین می‌توانند طبق حیطه کاری خود فعالیت داشته باشند. بنابراین از یک وکیلی که در زمینه حقوقی فعالیت دارد، نباید انتظار فعالیت کیفری داشت.

پیشتر هم گفته شده، در کشورمان چندان به این موضوع توجه نشده و وکلا را در هر زمینه ای می توان به کار گرفت. وکلای حقوقی بیشتر به امور حقوق مدنی افراد می پردازند و در سوی دیگر وکلای کیفری نیز به حقوق کیفری.

بنابراین نباید حیطه کاری آنها را مشابه دانست بلکه تفاوت هایی هم وجود دارد و اختلاف هایی نیز به چشم می خوردو کیل به طور کلی باید احقاق حق موکل خود را داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که وکیل وظیفه دیگری داشته باشد.

همانطور که از نامش پیداست، باید به حق افراد را گرفته و موجب پیروزی آنها در دعاوی حقوقی شود. یک وکیل نمی تواند همزمان موکل چند نفر باشد و بایستی در یک زمان پرونده ای را مختومه کرده و سپس به سراغ پرونده دیگری برود.

به هر حال با این مطلب تفاوت میان یک وکیل حقوقی و کیفری را به خوبی متوجه شدید.

۲۱۲۱

کد خبر 1429486

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وکیل حقوقی و کیفری دعاوی حقوقی وکیل کیفری امور حقوق ورود پیدا موکل خود یک وکیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است

یک روزنامه نگار مشهور اسرائیلی فاش کرد، نتانیاهو این روزها شرایط بدی را به دلیل احتمال صدور حکم بازداشتش از سوی دادگاه کیفری لاهه پشت سر می‌گذارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، بن کاسپیت خبرنگار چند رسانه اسرائیلی از جمله شبکه 12 این رژیم به نقل از منابع خود خبر داد، نتانیاهو این روزها به شکلی کاملا غیر عادی وحشت زده و متشنج است، او به شدت از احتمال صدور حکم بازداشتش توسط دادگاه عالی کیفری لاهه وحشت زده شده است و از اینرو طی روزهای اخیر ماراتونی از مکالمات تلفنی را برای فشار بر کلیه طرف‌های تاثیر گذار در این مسئله انجام داده است که در این میان به شکل ویژه‌ای این تماس‌ها به بایدن ختم می‌شوند.

به گفته این خبرنگار نتانیاهو به شدت به دنبال آن است که تا به شکل غیر مستقیم اما به هر شکل ممکن بر رئیس جمهور آمریکا در این رابطه فشار وارد کند.

با این حال برخی از افراد مطلع اعلام می‌کنند که این حکم بازداشت صرفا به نتانیاهو ختم نمی‌شود بلکه وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش را هم شامل خواهد شد که در صورت صدور زلزله بی سابقه‌ای را به وجود خواهد آورد.

بن کاسپیت در بخش دیگری از این خبر که در صفحه خود در ایکس منتشر کرد به خوانندگانش خبرداد که نتانیاهو خوب می‌داند که صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری لاهه یک حکم سرنوشت ساز است و می‌تواند او را به فردی مطرود برای باقی عمرش تبدیل کند، از اینرو طی روزهای هفته گذشته تمام تلاش خود را برای جلوگیری از صدور چنین حکمی به کار بست و حتی شاید علت نرمش اعلام شده در رابطه با پرونده اسرا هم بی ارتباط با فراهم کردن زمینه پایان جنگ و نجات نتانیاهو از این امر نباشد، گرچه دفتر نخست وزیر اسرائیل آن را تکذیب می‌کند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدندعربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاههنظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌هانگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک دی
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد