Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال‌های متمادی است که بسیاری از پایان نامه‌های دانشجویی بدون هیچگونه استفاده‌ای در کتابخانه‌های بزرگ و کوچک کشور خاک می‌خورد.البته پایان نامه‌هایی که در بهترین حالت، به واسطه سود جویان خریداری نشده باشد و برروی آن کارکارشناسی و تحقیقی علمی انجام شده باشد. موضوعی که در دهه‌های اخیر بلای جان نظام آموزش عالی کشور شده است و دولت‌ها و مجلس‌های مختلف هم نتوانستند دردی را درمان کنند و چاره‌ای بی‌اندیشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بی اعتنایی به ساحت علم و دانش به جایی رسید که چند روز گذشته، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که از فروش پایان نامه‌های دانشجویی به مراکز ضایعاتی حکایت داشت. منتشر کننده فیلم نیز با لحنی تمسخر آمیز، دانشجویان را به اصطلاحِ عامیانه «خرخوان» هایی خطاب می‌کند که نتیجه زحمتشان را باید در مراکز ضایعاتی جست وجو کنند!

واکنش دانشگاه آزاد بوشهر

آن طور که در فیلم مشخص است، پایان نامه‌ها به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تعلق دارد. در همین خصوص، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر شاغل در نهادها، دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها هستند که موضوعات پایان نامه‌های آنان مرتبط با مسائل و مشکلات آن نهاد مربوطه است، به همین دلیل دانشجویان شاغل در این دستگاه‌های اجرایی مکلف به تحویل یک نسخه از پایان نامه به سازمان ذی‌ربط هستند که مسئولیت فیلمبرداری و نشر آن بر عهده نهاد مربوطه‌ای است که پایان نامه‌ها به ضایعات را داده است، بنابراین هیچ مسئولیتی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیست.

در بخش دیگری از این اطلاعیه عنوان شده است: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر همانند سایر واحدهای دانشگاهی موظف است که پایان نامه‌های دانشجویان گرامی را در آرشیو کتابخانه خود به صورت فیزیکی و الکترونیکی نگهداری کند که این موضوع امتیازی ویژه برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان به منظور بهره برداری صحیح از پایان نامه‌ها محسوب می‌شود.

در انتهای این اطلاعیه تاکید شده است: دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به همه مردم شریف و مسئولان این استان اطمینان می‌دهد که هیچ انحرافی در امور و ارزش‌های علمی در این دانشگاه وجود ندارد و با قدرت و قاطعیت به وظایف ساختاری خود عمل خواهد کرد.

ردپای پایان نامه نویسان وجود دارد

اسماعیل عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به انتشار این کلیپ در فضای مجازی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: ما نباید درباره اقدامی که انجام نداد‌ه‌ایم توضیح دهیم؛ زیرا ما هیچ اطلاعی از کلیپی که اخیرا منتشر شده نداریم و هیچ گونه مجوزی را مبنی بر فروش پایان نامه صادر نکرده‌ایم. خارج شدن پایان‌نامه‌های قدیمی از آرشیو نیز ساز و کار خاص خودش را دارد که حتما باید با نظارت انجام شود.

وی افزود: انتساب این کلیپ به تصمیم گیری‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، قویا تکذیب می‌شود؛ نسخه اصلی پایان‌نامه به طور الکترونیکی و غیر الکترونیکی در دانشگاه موجود است اما باید سوال کنم که چرا همزمان با روزهای انتخاب رشته مقاطع ارشد و دکتری این کلیپ منتشر شود؟

عبداللهی پایان نامه‌ها را متعلق به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بوشهر دانست و ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات بوشهر از سال 1393 تعطیل شده است و لذا این احتمال وجود دارد که این کلیپ متعلق به گذشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که در فرآیند تعطیلی واحدعلوم و تحقیقات و جمع آوری پایان‌نامه‌های قدیمی، شخصی زرنگی کرده باشد و از پایان‌نامه‌های جمع آوری شده فیلم برداری کرده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تصریح کرد: متاسفانه اشخاصی در استان بوشهر حضور دارند که در امر پایان نامه نویسی مداخله می‌کنند؛ ما حتی با دادستانی و نیروی انتظامی نیز نامه‌ای ارسال کردیم تا جلوی فعالیت این افراد گرفته شود. بعضی از این افراد با دریافت مبالغی بالغ بر 1 تا 3 میلیون تومان اقدام به نوشتن پایان نامه می‌کنند. لذا این احتمال وجود دارد که پایان نامه نویسان، یک نسخه از پایان نامه را نگه داشته باشند و در زمان مناسب به صورت یکجا به مراکز ضایعاتی فروخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید بگویم که هیچ سندی مبنی بر فروش پایان نامه از سوی دانشگاه آزاد وجود ندارد؛ هیچ پایان نامه‌ای به صورت واقعی و حقیقی معدوم سازی نخواهد شد چرا که یک نسخه از آن به صورت فایل پی ادف و الکترونیکی در کتابخانه دانشگاه وجود دارد.

نیم نگاهی به ماجرای حذف دریافت نسخه کاغذی پایان نامه‌ها

پیشرفت علم باعث شده تا امروزه بیشتر فعالیت‌ها به صورت برخط و الکترونیکی انجام شود تا علاوه بر تسریع در انجام امور، از اتلاف وقت جلوگیری شود.

سال گذشته بود که وزارت علوم به دنبال گران شدن کاغذ به دلیل تحریم‌ها، چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را ممنوع اعلام کرد. همچنین برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت نسخه‌های کاغذی را فرآیندی دشوار تلقی کردند سرنوشت تلخی را نیز به همراه داشته است.

براساس دستور وزارت علوم، تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ملزم شده‌اند که نسبت به حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، گزارش‌های علمی، گزارش‌های درسی یا تکالیف آموزشی رایج در همه مقاطع و رشته‌ها اقدام کنند.

در همین راستا نیز برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، حذف گردش کاغذی اسناد را در دستور کار قرار داده‌اند. دانشگاه صنعتی ارومیه نیز اقدام به حذف کاغذ از نامه‌نگاری‌های فرآیند قبل از دفاع دانشجو، نامه‌های ابلاغ داوران، اعلام آمادگی برای دفاع و... کرده است.

به گفته مسئولان وزارت علوم، این تصمیم در راستای سیاست‌های دولت و با توجه به عزم دستگاه آموزش عالی در کاهش هزینه‌ها و به‌عنوان گامی جهت صرف‌جویی در مصرف کاغذ و دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز انجام شده است.

لذا باتوجه به این قانون و لزوم تسریع در روند فعالیت‌های آموزشی، دانشگاه‌ها باید برنامه ریزی دقیق‌تری را برای جمع آوری پایان‌نامه و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها داشته باشند.

طرح «پایش» کلیدی برای هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها

یکی از چالش‌های اصلی کشور، نبود ارتباط مناسب میان دانشگاه و مشکلات و چالش‌های جامعه است؛ درواقع دانشگاه‌ها برنامه راهبردی را برای شناسایی نیازهای جامعه و حل آن‌ها در اختیار ندارند. موضوعی که طی چندسال گذشته در پایان نامه‌ها نیز نمود پیدا کرده است و باعث شده بسیاری از پایان‌نامه بدون این که نقش خاصی را در جامعه داشته باشد، صرفا در کتابخانه‌ دانشگاه‌ها خاک بخورد و بایگانی شود.

اما دانشگاه آزاد اسلامی طی چندسال اخیر، سعی کرده است با سیاست گذاری صحیح برای حل این مشکل چاره اندیشی کند. تمرکزگرایی و ماموریت محوری پژوهشی جزو راهبردهای است که دانشگاه آزاد اسلامی آن را در دستور کار قرار داده است که به عنوان اولین گام در سال1397، از طرحی تحت عنوان پژوهش اثر گذار یکپارچه شبکه‌ای یا «پایش» رونمایی کرد.

طراحان و نظریه‌پردازان معتقدند که طرح پایش آزاد با ایجاد پل ارتباطی مستمر بین دانشگاه و صنعت، چالش‌های آن‌ها را جمع آوری و در راستای اثربخشی به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی در سامانه‌ای همواره پویا فعالیت می‌کند. به گواهی آمار و ارقام، دانشگاه آزاد اسلامی سالانه 80 هزار پایان نامه دانشجویی منتشر می‌کند؛ همچنین نزدیک به 40 درصد بارآموزش عالی کشور را با داشتن 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور بردوش می‌کشد. این ظرفیت عظیم باعث شده تا نقش بسزایی را در حل مسائل و مشکلات کشور ایفا کند.

برای پیاده‌سازی طرح پایش پلت‌فرم پژوهشیار طراحی شد و اکنون قریب به یک‌سال است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد می‌توانند براساس رشته و زمینه تخصصی خود، موضوع پایان‌نامه خود را از لیست نظام موضوعات سامانه پژوهشیار انتخاب کنند. به‌گفته محمد علی‌اکبری رئیس دبیرخانه طرح پایش و برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون قریب به هزار پروپوزال کارشناسی ارشد براساس طرح پایش انتخاب شده است. همچنین قریب به 300 پروپوزال مقطع دکتری از نظام موضوعات برنامه پایش تنظیم و ارائه شده است.

دست آخر این که، نظام آموزش عالی کشور و فرآیند تدوین پایان‌نامه‌ها، نیاز به تحولی جدی دارد. چرا که اهمال کاری و عدم توجه صحیح به این حوزه باعث شده تا شاهد ظهور پدیده‌هایی مانند پایان‌نامه فروشی و بی احترامی به ساحت علم و دانش باشیم.

طی سال‌های گذشته فیلم‌های متعددی در همین خصوص و فروش نسخه‌های کاغذی پایان‌نامه ها در فضای مجازی منتشر شده است؛ به همین دلیل مسئولان نظام آموزش عالی کشور وظیفه دارند با به کارگیری مکانیزم‌های نظارتی دقیق تر، علاوه بر حذف نسخه کاغذی پایان‌نامه‌ها، مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کنند و پل ارتباطی میان پایان‌نامه‌های دانشجویی و نیازهای جامعه را مستحکم کنند.

انتهای پیام/

108 / 167 پایان‌ نامه فروشی فروش پایان نامه پایان نامه در مراکز ضایعاتی دانشگاه آزاد بوشهر پایان نامه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پایان نامه فروشی فروش پایان نامه دانشگاه آزاد بوشهر پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر پایان نامه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کاغذی پایان نامه ها فروش پایان نامه آموزش عالی کشور مراکز ضایعاتی پایان نامه دانشگاه ها باعث شده جمع آوری طرح پایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۰۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار رشتخوار راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست.

حسین باهوش در حاشیه دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه با وی به ایسنا گفت: هر چه قدر بتوانیم چتر حوزه دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی را در شهرستان باز کنیم، قطعاً هویت منطقه حفظ و ظرفیت‌های شهرستان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درخصوص روند احیای دانشگاه پیام نور و اقدامات انجام شده در این حوزه، بیان کرد: ۲ سال پیش با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده دانشگاه پیام نور رشتخوار که در آستانه جمع‌آوری بود با ۱۵۰ دانشجو مجدداً احیا شد و امسال قریب به ۵۰۰ دانشجو دارد.

فرماندار رشتخوار با بیان اینکه همین امر باعث شد این دانشگاه رتبه برتر جذب بیشترین دانشجو در استان را از آن خود کند، اذعان کرد: ما به جد پیگیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان رشتخوار هستیم و با تمام توان و ظرفیت برای فعال شدن آن تلاش خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: رشته‌های تحصیلی که مورد نیاز شهرستان است باید توسط کارشناسان شناسایی شود و همان رشته‌ها آموزش داده شوند.

باهوش خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با آموزش و پرورش، مدیران شرکت‌های فولادی و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار گردید قرار بر این شد که نیروهای بومی مرتبط با نیاز شهرستان آموزش داده شوند و به محض راه‌اندازی صنایع فولادی، نیروها به شرکت‌های مربوطه تزریق شوند.

فرماندار رشتخوار در ادامه افزود: رشتخوار در حال پیشرفت و توسعه در مسیر صنعتی شدن است و در آینده نزدیک منطقه متحول شده و چرخه‌های تولید فولاد راه‌اندازی خواهند شد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی می‌طلبد به سمت رشته‌های تحصیلی فنی و مهندسی پیش برویم و نیروهای ماهر برای شهرستان آموزش دهیم.

باهوش راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: هدف دانشگاه آزاد باید تربیت دانشجو در این منطقه باشد که در ابتدا باید رشته‌های مرتبط شناسایی شده و بعد فضاهای آموزشی لازم و اساتید مربوطه تأمین شوند.

وی با بیان اینکه رشتخوار سرشار از استعدادهای ناب علمی و جوانان مستعد است، اذعان کرد: ارتقای توان کمی و کیفی دانشگاه‌ها در جای جای این شهرستان ضروری است و باید در اولویت اول برنامه‌های توسعه‌ای مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت
  • امشب آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری، امروز به پایان می رسد
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت