Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه در دنیا شاهد کاهش جمعیت هستیم که ایران نیز با وجود اعتقادات مذهبی از این قاعده مستثنی نبوده و مسئولان به این موضوع کاملاً واقف هستند که پیر شدن جمعیت در ایران سریع‌تر از کشورهای دیگر خواهد بود، در این بین یکی از نگرانی ها افزایش آمار سقط جنین غیرقانونی و زیرزمینی در کشور است؛ آماری که در کنار تبعات جمعیتی، تبعات بهداشتی زیادی هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شیب تند کاهش نرخ باروری به عوامل مختلفی بستگی دارد که از چشم مسئولان هم دور نمانده و دیدگاه‌های خود را در این موضوعات به اشتراک می‎گذارند: آنها سیاست های تنظیم خانواده، بالا رفتن سن ازدواج، به تعویق انداختن اولین تولد در خانواده، طلاق و مشکلات اقتصادی را از عوامل کاهش رشد جمعیت در کشور می‌دانند.

اما یکی از مهمترین مسائلی که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، سقط جنین است که آمار نشان می‌دهد روزانه در ایران به زندگی بیش از 1000 جنین پیش از تولد خاتمه داده می‌شود(+) و فروش غیر قانونی قرص‌های سقط جنین توسط افراد سودجو و استفاده از راهکارهای متعدد به مشکل دامنه زده و شاهد نسل کشی هستیم. انسان‌هایی که آینده ساز این مملکت خواهند بود پیش از تجربه کردن زندگی در خواب عمیقی فرو خواهند رفت.

سقط جنین عوامل مختلف دارد و از طرفی آسیب‌های جدی را برای زنان به همراه دارد که زنان کمتر به آن توجه می‌کنند. گفت‌وگویی با مریم حاج هاشمی متخصص زنان و مامایی، دارای مدرک فلوشیپ اختلالات کف لگن و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*سقط جنین از دیدگاه‌ علمی چه تعریفی دارد؟

سقط جنین دفع جنین قبل از 20 تا 22 هفته است که انواع مختلف دارد، به عنوان مثال: سقط بدون دخالت و خودبه‌خود رخ می‌دهد که سقط ناکامل اتفاق افتاده و محصولات حاملگی کامل دفع نمی‌شود که بقایای جنین با دارو یا جراحی خارج می‌شود.

در برخی مواقع طبق تشخیص پزشک سقط درمانی برای بیمار اعمال می‌شود به عنوان مثال مادر به صورت غیر اصولی شروع به دستکاری رحم می‌کند که موجب پارگی طولانی مدت پرده‌ جنین و عفونی شدن مایع دور جنین می‌شود که بیمار با تب و عفونت به پزشک مراجعه می‌کند که به اینگونه سقط عفونی می‌گویند.

*شایع‌ترین معضلات پس از سقط جنین چیست؟

مشکلات پس از سقط جنین به موضوعات مختلفی بستگی دارد که سقط خود به‌خود رخ داده یا به تشخیص پزشک در بیمارستان انجام شده یا اینکه به صورت غیر قانونی و به شیوه های غیر استاندارد انجام شده است. عوارض هر کدام از این موارد متفاوت است.

شایع‌ترین مشکل پس از سقط، خونریزی است که معمولاً به علت باقی ماندن بخشی از محصولات حاملگی در رحم است که مانع انقباض رحم شده و باعث خونریزی می‌شود. گاهی آنقدر خونریزی شدید است که حیات مادر را به خطر می‌اندازد و برای درمان باید تمام محصولات حاملگی را با دارو یا عمل کورتاژ خارج کرد.

عارضه شایع دیگر که به‌ ویژه در سقط‌های غیر قانونی دیده می‌شود، تب و عفونت است. این عارضه بسیار خطرناک بوده که تهدید کننده حیات است و در بعضی موارد منجر به خارج کردن رحم عفونی می‌شود.

*آیا استفاده از داروهای گیاهی برای سقط جنین پشتوانه علمی دارد؟

داروهای گیاهی استاندارد نیستند و گاهی عوارض زیادی به دنبال داشته است. در برخی مواقع منجر به سقط ناکامل و خونریزی‌های شدید در بیمار می‌شود و بیماران معمولاً دیر مراجعه می‌کنند. روش‌هایی که با دستکاری رحم همراه باشد به مراتب خطرناک تر و همراه عوارض بیشتری است.

 

*سقط جنین در مطب‌ها به صورت غیر قانونی چه خطراتی به همراه دارد؟

سقط در مطب‌ها به صورت غیر قانونی اغلب با دارو یا با دستکاری رحم است که در هر دو روش عوارض زیادی به همراه دارد. عوارض این سقط‌ جنین‌های غیر قانونی دیر گزارش می‌شود.

در مواردی‌ که با دستکاری رحم سقط صورت می‌گیرد بسیار پر عارضه بوده؛ گزارشاتی از قبیل سوراخ شدن رحم، سوراخ شدن روده یا عفونت شدید رحم ثبت شده که نیازمند خارج کردن رحم است وحتی در برخی مواقع موجب مرگ بیمار می‌شود.

پس از سقط بیمار نباید حداقل دو هفته نزدیکی داشته باشد که بعضی منابع شش هفته را ذکر می‌کند و باید تا سه ماه حاملگی مجدد رخ ندهد. رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت لازم است.

اصولاً مصرف آنتی‌بیوتیک بیش از دو روز توصیه نمی‌شود ولی اگر به سقط جنین با دلایلی نظیر دستکاری رحم یا سقط عفونی صورت گرفته زمان مصرف آنتی بیوتیک طولانی‌تر خواهد بود که اینها به تشخیص پزشک بستگی دارد.

در برخی موارد مصرف قرص‌های مسکن پس از سقط جنین توسط پزشک توصیه می‌شود اما درد شدید بعد از سقط علامت خطر است و بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

*چه علائمی پس از سقط جنین نگران کننده است؟

پس از سقط جنین باید تب و میزان خونریزی بیمار چک شود و در صورت افت هموگلوبین با خونریزی شدید یا بروز تب به پزشک مراجعه شود، در صورتی‌که دچار علایم تهوع، استفراغ، تورم شکم، ترشحات بدبو، ادامه علائم بارداری یا درد شکم باید به پزشک مراجعه شود.

گاهی بیماران با مثبت شدن تست حاملگی اقدام به مصرف دارو برای سقط به صورت خانگی یا غیر قانونی می‌کنند ولی حاملگی آنها خارج رحم بوده و بیمار با مختصر خونریزی تصور می‎کند سقط انجام شده ولی حاملگی خارج رحم رشد می‌کند و منجر به خونریزی داخل رحمی شدید و پارگی لوله می‌شود .

در صورت بروز علائمی مهمی نظیر درد شکم، خونریزی و سرگیجه در  بیمار ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کند.

سقط‌های غیرقانونی به ویژه در افرادی که رحم خود را دستکاری می‌کنند در برخی موارد باعث چسبندگی شدید داخل رحمی به دلیل عفونت بسته شدن لوله ها می شود که این از عوامل نازایی است.

گاهی بقایای محصولات حاملگی باعث ایجاد پولیپ رحمی و لکه بینی‌های طولانی برای بیمار شود ولی اگر سقط به صورت قانونی و در بیمارستان انجام شود اغلب بدون عارضه خواهد بود.

8سقط جنین به صورت غیرقانونی و بدون نامه پزشکی قانونی چه عواقبی به همراه دارد؟

از سال 1384 با بعضی اندیکاسیون‌ها، پزشک قانونی بعد از بررسی کامل اجازه سقط قانونی می‌دهد که به این موارد سقط درمانی نیز گفته می‌شود. اجازه سقط درمانی تا سن 19 هفتگی به بیمار داده می‌شود و بعد از آن حتی با وجود اندیکاسیون اجازه سقط داده نمی‌شود.

مواردی که شامل این موارد می‌شود به دو دسته مادری و جنینی تقسیم شده است. عوامل مادری به این معناست که ادامه حاملگی برای مادر خطرناک است، خطر جانی برای او به همراه دارد یا شرایط بیماری او را بدتر می‌کند. عوامل جنینی یعنی اینکه جنین ناهنجاری زیادی دارد که در هر صورت داخل رحم فوت می‌کند، پس از به‌دنیا آمدن عمر طولانی نخواهد داشت و ناهنجاریش مغایر با حیات است یا بیماری دارد که تا آخر عمر با آن درگیر خواهد بود و هزینه زیادی بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

عدم قبول سقط جنین از طرف مادر و ادامه حاملگی در صورت وجود عوامل مادری برای مادر بسیار خطرناک است و حتی منجر به مرگ مادر می‌شود و معمولا ًخطرات آن برای خانواده بیمار توضیح داده می‌شود تا از این تصمیم منصرف شوند.

اگر علل جنینی دلیل سقط درمانی یا قانونی باشد نگه داشتن این جنین‌ فایده‌ای ندارد و گاهی به علت ناهنجاری امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و این منجر به انجام جراحی سزارین خواهد شد که عوارض بعدی را به مادر تحمیل می‌کند و از سوی دیگر ادامه حاملگی جنین ناهنجار بار روحی شدیدی بر مادر وارد می‌کند.

8شرع پیرامون سقط جنین چه نظری دارد؟

ازنظر شرعی نیز بعد از 19 هفتگی که روح در جنین دمیده می‌شود دیگر اجازه سقط قانونی نیز داده نمی‌شود برای همین بررسی سلامت جنین باید قبل از این زمان انجام شود تا در صورت وجود ناهنجاری اجازه سقط داشته باشیم.

نکته دیگر اینکه همه مواردی که در سونوگرافی به عنوان ناهنجاری بیان میشود مغایر حیات نیست و بسیاری از آنها مشکل کوچکی است که خودبه‌خود برطرف می‌شود یا ناتوانی خاصی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. بنابراین در موارد سقط جنین تشخیص و اجازه پزشک بسیار حائز اهمیت است و باید سقط جنین را بر اساس قوانین مطرح شود و مردم به هیچ وجه خودسرانه راجع به آن تصمیم گیری نکنند.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: پزشک مراجعه پس از سقط جنین صورت غیر سقط درمانی غیر قانونی اجازه سقط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۱۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

در این همایش انسیه کتابچی در این نشست به موضوع کاهش تمایل به فرزندآوری در ایران پرداخت و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل این معضل، بر لزوم رفع موانع ذهنی در این زمینه تأکید کرد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی، بهانه‌ای متداول در میان خانواده‌های ایرانی برای عدم تمایل به فرزندآوری بیشتر بوده و برای رفع این مشکل دولت مشوق‌های مختلف را ارائه می دهد.

کتابچی تصریح کرد: این مشوق‌ها که در سال گذشته شامل وام ۲۰۳ هزار میلیارد تومانی به خانواده‌ها می‌شد، به منظور حمایت از فرزندآوری و نشان دادن استقبال حاکمیت از این امر در نظر گرفته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: صرف ارائه مشوق‌های اقتصادی، راه‌حل نهایی برای افزایش نرخ باروری نیست که اگر مسائل اقتصادی تنها دلیل عدم تمایل به فرزندآوری بود، مشوق‌های دولت تاکنون تاثیر خود را بر افزایش نرخ باروری نشان داده بودند.

معاون ستاد ملی جمعیت کشور در ادامه به تلاش‌های ستاد ملی جمعیت برای ارائه خدمات مناسب به خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری اشاره کرد و بیان داشت: معتقدم مشوق‌ها علاوه بر اثر اقتصادی، می‌توانند تاثیر فرهنگی مثبتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، فراهم کردن تمهیدات لازم برای امنیت شغلی و تحصیلی بانوان شاغل یا دانشجو، می‌تواند انگیزه آنان را برای فرزندآوری افزایش دهد.

 کتابچی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری تأکید کرد و گفت: این امر باید توسط افرادی انجام شود که به ضرورت افزایش جمعیت معتقد باشند.

 وی در این خصوص به نقش شهرداری‌ها در ارائه تخفیف به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اشاره کرد.

کتابچی در ادامه به موضوع ناباروری پرداخت و خواستار مطالبه‌گری برای ایجاد پروتکل واحد در جهت اجرای مرحله به مرحله درمان زوجین نابارور شد.

وی با بیان اینکه ناباروری نیازی به فرهنگ‌سازی ندارد، بر لزوم رویکرد علمی به این موضوع و بررسی مشکلات و سبک زندگی زوجین نابارور در کنار درمان آنها تأکید کرد.

معاون ستاد ملی جمعیت در خصوص نقش تسهیل‌گر جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد: با توجه به تنوع مخاطبان، ارائه راه‌حل‌های متناسب با هر گروه، از جمله افراد تحصیل‌کرده، کم‌برخوردار، با گرایش‌های مذهبی و قومی متفاوت، ضروری است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد