Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:13:48 GMT

شهرداری در قانون مدیریت بحران جایگاه ضعیفی دارد

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۱۹۰۲

شهرداری در قانون مدیریت بحران جایگاه ضعیفی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کرمی محمدی در نشست هم اندیشی و اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که با حضور اساتید و متخصصان مدیریت بحران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در خصوص بحران کرونا دیگر هرکاری که بناست انجام دهیم برای همین الان است و مجموعه ظرفیت ما به صورت بالفعل مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اتفاقات مثبتی که در بحث بحران کرونا رخ داد و ما معمولاً در دیگر بحران‌ها به شکل سنتی شاهد آن نیستیم این بود که هدایت موضوع به دستگاه تخصصی خودش واگذار شد.

وی ادامه داد: در روزهای اولیه ورود کرونا به کشور در بحث غربالگری و بیماریابی شهرداری تهران کمک‌های خیلی زیادی کرد، اما نمی‌دانم چرا اجرای این طرح دیگر ادامه پیدا نکرده و متوقف شد. البته دوستان وزارت بهداشت کمبود کیت را یکی از دلایل آن اعلام می‌کنند، اما باید پاسخ این سوال مورد توجه جدی قرار بگیرد و امیدوارم که چنین طرحی اجرا شود.

کرمی محمدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به چالش های پیش روی مدیریت بحران نبود برنامه ریزی های مشخص را از جمله مشکلات اصلی عنوان کرد و گفت: قانون جدید مدیریت بحران از شهریور ماه ۹۸ ابلاغ و تکلیف قانونی سازمان ها مشخص شده است اما هماهنگ کننده و برنامه ریز نهایی مشخص نیست. اقدامات بسیار کند پیش می رود و از لحاظ عملیاتی برنامه مشخصی وجود ندارد. در شهر تهران ما شورای هماهنگی داشتیم که ثمرات خیلی خوبی داشت، اما در قانون جدید این شورا منحل شده و معلوم نیست جایگزین آن چیست.

وی با بیان اینکه قانون جدید مدیریت بحران ظرفیت‌های اساسی دارد اظهار کرد: اما در حال حاضر که در ماه‌های اولیه اجرای قانون هستیم، مشکلاتی وجود دارد. در این قانون تا کنون برنامه مشخصی برای تامین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز مدیریت بحران وجود ندارد در حالیکه قبل از تصویب قانون جدید، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران مسئول ایجاد هماهنگی بین سازمان های تخصصی بود که با حذف شورای هماهنگی، موضوع ایجاد هماهنگی مشخص نیست. کار شورای هماهنگی این بود که بدانیم به چه برنامه ها و چه امکاناتی نیاز داریم.

کرمی محمدی تصریح کرد: در شهرداری تهران اقدامات بسیاری از جمله برقراری سیستم ارتباطی پایدار، سامانه هشدار سریع زلزله، سامانه پیش بینی و هشدار سیل و شبکه راه های اضطراری شهر تهران و … در حوزه مدیریت بحران انجام شده است که در کشور بی نظیر است اما در قانون جدید، شهرداری جایگاه قانونی ضعیفی دارد و حمایتی نمی شود.

وی افزود: با توجه به مخاطرات شهر تهران و ابلاغ فرماندهی حادثه در سطح محلی به شهردار تهران، اما تا کنون ساز و کار آن مشخص نیست و متاسفانه ما دچار مشکلات زیادی در این مرحله از قانون جدید مدیریت بحران هستیم. لازم داریم تا سریع‌تر آیین‌نامه‌های قانون جدید مدیریت بحران انجام شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تهدید همیشگی تهران از سوی زلزله نیز گفت: مانور سراسری زلزله با شرکت خود مردم و به صورت هدفمند باید برگزار شود. این مانور حتی می‌تواند در دیگر شهرها و استان‌های کشور هم اجرایی شود و قطعاً اگر به درستی اجرا شود، نتیجه بسیار خوبی در جامعه خواهد داشت. می‌توان از حالا برنامه ریزی برای اجرای آن را با حضور تمامی دستگاه‌ها آغاز کرده و اجرای آن را به بعد از شیوع کرونا و فروکش این بیماری موکول کرد.

به گفته وی در شهرداری تهران سامانه هشدار سیل نیز ایجاد شده است و ۲۲ شتاب نگار نیز در استان‌ها و چند شهر اطراف تهران نصب شده که در این خصوص استانداری هم کمک خیلی زیادی کرده و این نشان می‌دهد که با هماهنگی و همکاری می‌توان بسیاری از اقدامات را انجام داد.

کد خبر 5017044

منبع: مهر

کلیدواژه: مدیریت بحران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش محرم 99 شورای شهر تهران ویروس کرونا سال تحصیلی جدید آغاز سال تحصیلی شهرداری تهران وضعیت راهها متروی تهران قوه قضاییه پیش بینی وضعیت هوا ترافیک پلیس راهور محسن حاجی میرزایی قانون جدید مدیریت بحران شورای هماهنگی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قراردادها به قراردادهای حجمی، قطعاً از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قراردادهای بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قراردادها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتاً بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودروهای حمل پسماند تخلف است

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودروهای حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلرها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودروها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص به کارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

کد خبر 6092924

دیگر خبرها

  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • هشدار فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درباره بارندگی‌های آخر هفته
  • هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات
  • هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی تا نیمه اردیبهشت
  • هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران 
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد