Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال ۹۷ دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰هزار نفر ابلاغ گردید. با توجه به هزینه کرد قریب به ۱۰هزارمیلیارد تومان در کل کشور، بر آن هستیم تا با بررسی نحوه اجرای این طرح، میزان شغل های ایجاد شده در استان همدان را بررسی نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش اول در همین پایگاه خبری تحلیلی به بررسی فرآیند دریافت این وام و مشکلات و موانع جدی برای کشاورزان در مسیر استفاده از این تسهیلات پرداختیم، حال عملکرد استان همدان را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی ماه ۹۷ با عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این طرح مقرر شده معادل ریالی ۱٫۵ میلیارد دلار (حدود ۶هزار میلیارد تومان بر اساس نرخ ارز سال ۹۷ و حدود ۳۶هزار میلیارد تومان به نرخ ارز سال۹۹) از محل صندوق توسعه ملی نزد ۵ موسسه عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

به منظور ایجاد شفافیت با تبلیغات بسیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که اطلاعات شفاف دریافت کنندگان تسهیلات را در سایت این وزارتخانه بارگزاری خواهد کرد و این اطلاعات را ماهیانه به روز می نماید. در ابتدای کار سری به سایت این وزارتخانه زدیم تا وعده داده شده را در خصوص دریافت کنندگان تسهیلات استان همدان بررسی نماییم. نکته جالب توجه نبودن پوشه استان همدان در بین استان های کشور است. گویی از منظر اداره کنندگان سایت این وزارتخانه و مجریان این طرح استان همدان جزئی از کشور جمهوری اسلامی نیست.

در این خصوص وعده اول که شفافیت در اطلاع رسانی و دریافت کنندگان تسهیلات است، محقق نشده است. تلاش کردیم با اداره کنندگان سایت و روابط عمومی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خصوص این موضوع ارتباط داشته باشیم که آنها ما را به مسئولین استانی ارجاع دادند.

تلاش کردیم از مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اطلاعات لازم را دریافت نماییم که تا کنون تلاشهای ما نتیجه ای در بر نداشته است. در این بخش منتظر اعلام آمار رسمی دریافت کنندگان تسهیلات خواهیم بود.

برای تکمیل کار سری به اینترنت زدیم شاید اطلاعات لازم را برای مخاطبان خود پیدا کنیم که در این زمینه مصاحبه توصیفیان به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون استان همدان در سایت وزارتخانه نکات مهم و حائز اهمیتی دارد.

پرداخت ۴۰۴۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی معادل ۱۱۰درصد سهم ابلاغی!

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در تاریخ ۱۸فروردین ۹۹ گفته است: به منظور تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقامتی، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در آبان ماه سال ۱۳۹۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

احمد توصیفیان اظهار داشت: براساس این قانون، به صندوق توسعه ملی این اجازه داده شده تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی به تصویب هیات امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع صندوق را با موافقت سازمان برنامه و بودجه تبدیل به ریال نموده نزد بانک های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید سپرده گذاری نماید.

وی اظهار کرد: بر اساس این قانون مصوب شد تا از این منبع و معادل همین مبلغ از منابع بانکی صرف اعطای تسهیلات با نرخ ۶درصد به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها، نواحی صنعتی روستایی و همچنین پرداخت سرمایه در گردش با نرخ ۱۰درصد در شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت گردد.

توصیفیان گفت: سهم استان همدان از تسهیلات روستایی ۳.۱۱درصد که اختصاص این درصد از سهمیه به استان بی سایقه بوده که تا کنون حدود ۱۳۳ میلیارد و ۸۰۰ریال از تسهیلات فوق بصورت متمرکز واستانی در چهار مرحله توزیع شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: سهم استان در مراحل تخصیص یافته تاکنون جمعا به مبلغ ۳۶۹۰میلیارد ریال است که بانک کشاورزی ۱۶۵۳میلیارد ریال، یانک توسعه تعاون ۶۷۹ میلیارد ریال و پست بانک ۶۴۱ میلیارد ریال و صندوق کار آفرینی امید ۷۱۷میلیارد ریال را پرداخت کرده است که بخشی از آن جهت طرح های دستگاه های حمایتی اختصاص یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: اعتبارات ابلاغی اشتغال پایدار روستایی این استان در سال گذشته ۳۶۹ میلیارد تومان بود اما افزون بر ۴۰۴ میلیارد تومان پرداخت شده‌است.

توصیفیان اضافه کرد: مبلغ عقد قرارداد طرح‌های اشتغال روستایی استان همدان در سال گذشته بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان بود.

وی با بیان این که با توجه به اینکه این میزان اعتبار به سه هزار و ۳۹۶ طرح اختصاص یافت گفت: پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۶ هزار و ۵۹۷ نفر اشتغال ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی بیش از ۱۹۹ میلیارد تومان به هزار و ۳۷۱ طرح، صندوق کارآفرینی امید به ۹۶۱ طرح ۸۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، بانک توسعه تعاون برای ۶۸۰ طرح افزون بر ۶۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و پست بانک برای ۵۸۴ طرح بیش از ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده اند.

توصیفیان بیشترین رسته‌های پرداختی را در حوزه صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، مبلمان، مصنوعات چوبی، پوشاک و محصولات گلخانه‌ای، دامی و فرآوری طیور، بسته بندی میوه و سردخانه، گردشگری و صنایع دستی ذکر کرد.

وی گفت: در بخش کشاورزی ۲۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، در بخش صنعت ۱۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از این میزان تسهیلات ابلاغ شده اشتغال روستایی ۲۵۷۸ میلیارد ریال شامل یک هزار و ۲۷۰ طرح در یخش تسهیلات غیر حمایتی بوده که ۳۱۰۱میلیارد ریال پرداخت شد.

توصیفیان ادامه داد: همچنین ۱۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در بخش حمایتی ابلاغ شد که به ۲ هزار و ۱۲۶ طرح مبلغ ۸۸۲ میلیارد ریال پرداخت شد.

شنیده ها در کنار بررسی های میدانی عصر همدان نشان می دهد بخش قابل توجهی از اعتبارات اختصاص یافته در جای خود هزینه نشده است.

علیرغم گزارش های تنظیم و ارائه شده مشکلات جدی اشتغال در روستاهای استان همدان وجود دارد، نگاه دستورالعملی و رفع تکلیفی باعث شده است تا این طرح از اهداف خود فاصله جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دریافت کنندگان تسهیلات کار و رفاه اجتماعی صندوق توسعه ملی اشتغال روستایی استان همدان میلیارد تومان مناطق روستایی اشتغال پایدار مدیرکل تعاون میلیارد ریال ایجاد اشتغال میلیون تومان توسعه تعاون پرداخت شد صندوق کار پست بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از  مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری محوری‌ترین موضوع این همکاری، حمایت از ایفای نقش مؤثر دانشگاه در دستیابی به مرجعیت علمی، توسعه علم و دستاوردهای علمی فاخر توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه، جذب نخبگان و توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی و پارک علم و فناوری است.

 حمایت از تحقق مرجعیت علمی-پژوهشی مسئله محور و تحول آفرین و انتشار دستاوردهای پژوهشی برتر در دانشگاه در سطح بین المللی و توسعه همکاری‌های دانشگاه با بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری ازدیگر بخش های این توافق نامه است .

حمایت از توانمندسازی تخصصی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه، کمک به بلوغ و توسعه زیرساخت‌های فناوری و آزمایشگاهی در دانشگاه از دیگر محورهای این توافق‌نامه همکاری مشترک است.

در قالب این همکاری مشترک، حداقل پنج طرح دانشگاهی در قالب طرح‌های تجاری محصولات فناورانه و دانش و حداقل پنج طرح توسعه فناوری و خدمت بار اول مورد حمایت قرار می‌گیرد. همچنین زمینه برای اشتغال حداقل ۲۵ نفر در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه در شرکت‌های زایشی فراهم خواهد شد و از همکاری‌های تحقیق و توسعه و پژوهشی (تا سقف ۷۰ میلیارد ریال)، جذب حدأقل سه عضو هیئت علمی مورد تأیید بنیاد نخبگان و سه محقق پسادکتری مورد تایید بنیاد علم یا بنیاد ملی نخبگان حمایت می‌شود.

معاونت علمی، ضمن حمایت از فعالیت‌ها و برنامه های تحول آفرین در دانشگاه در چهار محور «مرجعیت علمی»، از زیست بوم فناوری، زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال ‌پذیری دانشجویان حمایت می‌کند. علاوه بر این، حمایت از پژوهشگران پسادکتری برای انجام پژوهش‌های مسئله محور و تحول آفرین توسط بنیاد ملی علم در قالب برنامه مشترک دانشگاه با بنیاد علم و بنیاد نخبگان تا سقف ۲۰ میلیارد ریال در سال، حمایت از طرح های فناورانه و زیرساخت‌های آزمایشگاهی در دانشگاه در قالب حمایت از طرح‌های توسعه فناوری محصول خدمت بار اول هر طرح تا سقف ۱۰ میلیارد ریال و در مجموع سالانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال، حمایت از طرحهای پژوهشی دانشگاه با صنایع و شرکتهای بزرگ از محل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه این شرکتها موضوع ماده ۱۱ قانون جهش تولید تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد ریال، حمایت از راه اندازی و تجهیز آزمایشگاههای عضو شبکه آزمایشگاهی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال در چارچوب مورد تائید شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و حمایت از تدوین برنامه و پیاده سازی ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان و مدیریت مالکیت فکری دارایی های پژوهش و فناوری دانشگاه ذیل این محورها به دست معاونت علمی صورت می‌گیرد.

همچنین حمایت از طرح های تجاری سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه دانشگاه، هر طرح تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال در مجموع تا سقف دو هزار میلیارد ریال، حمایت از برگزاری «بوت کمپ‌»های تخصصی و تولید محتوای مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، تسهیل و حمایت از برخورداری دانشجویان پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی دانشگاه از برنامه های حمایتی بنیاد ملی نخبگان در قالب این همکاری محقق خواهد شد.

این همکاری با هدف پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضای جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال