Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@12:28:56 GMT

پرونده جنگل آق‌مشهد پیچیده تر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۳۴۲۰

پرونده جنگل آق‌مشهد پیچیده تر شد

به گزارش جماران؛ روزنامه همشهری نوشت: کلاف پیچیده پرونده آق‌مشهد بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. پس از مصاحبه همشهری با حجت‌الاسلام حسینعلی خادمی، متولی وقف جنگل آق‌مشهد که نخستین مصاحبه رسانه‌های کشور با او بود، این‌بار گفت‌وگوی همشهری با نفر دوم پرونده (آقای قاف)‌ انجام شده است که شریک متولی وقف جنگل آق‌مشهد و بهره‌بردار چوب از این بخش از جنگل هیرکانی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد قنبریان آق‌مشهدی» در این گفت‌وگو اقرار کرده است که درصدد بهره‌برداری از منابع این بخش از جنگل هیرکانی است.

مطابق قانون طرح تنفس جنگل، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی از سال95 ممنوع شد و از ابتدای سال‌جاری حتی بهره‌برداری‌ از چوب‌های شکسته و درختان افتاده در جنگل‌های شمال نیز ممنوع است. اما نفر دوم پرونده که پیش‌تر سابقه محکومیت قضایی در بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد را داشته، درصدد برداشت از منابع طبیعی این منطقه است.

محمد قنبریان آق‌مشهدی که روزنامه همشهری پیش‌تر او را با عنوان «آقای قاف» معرفی کرده بود حالا در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرده است که تاکنون، 2بار درخواست بهره‌برداری از چوب درختان جنگل آق‌مشهد را داده است که منابع طبیعی با درخواست‌های او موافقت نکرده است. او می‌گوید: من با آقای خادمی قرارداد بهره‌برداری دارم. برای این کار هم همه اسناد و مدارک را به منابع طبیعی ارائه دادم که مجوز صادر کنند تا چوب‌های شکسته و افتاده را برای یکی از شرکت‌های چوب و کاغذ ارسال کنم. حتی گفتم آنها هم نظارت داشته باشند و عوارض را هم پرداخت کنم. این درخواست را بارها دادم اما قبول نکردند.

«آقای قاف» مدعی است که پس از این روند، متوجه شده است اداره منابع طبیعی، خود اقدام به برداشت چوب از جنگل آق‌مشهد کرده است و پس از شکایت او دیگر منابع طبیعی نتوانسته است از منابع چوب در جنگل آق‌مشهد بهره‌برداری کند. می‌گوید: حتی اگر درختان آق‌مشهد بیت‌المال هم نباشد، اداره منابع طبیعی نباید با بهره‌برداری، درختان آق‌مشهد را صرف خود کند، بلکه باید عواید آن به امامزاده حارث برسد.

قنبریان با تأکید بر اینکه هنوز حتی یک درخت افتاده در جنگل آق‌مشهد را نیز با خود نبرده است در پاسخ به این پرسش همشهری که اگر قرار نیست از درختان آق‌مشهد حتی توسط اداره منابع طبیعی بهره‌برداری صورت بگیرد، ماهیت قرارداد دوجانبه او برای برداشت چوب درختان جنگل آق‌مشهد با متولی وقف 5600هکتار از جنگل آق‌مشهد چیست؟ مدعی می‌شود: فقط می‌خواهم منابع طبیعی درختان آق‌مشهد را قطع نکند و اگر بخواهد این کار را انجام دهد، به دادگستری گزارش بدهم. چون درست نیست سود میلیاردی با برداشت درخت به کارمندان اداره منابع طبیعی برسد و آن‌وقت بگویند وقف آق‌مشهد باطل است.

وی همچنین در پاسخ به درخواست روزنامه همشهری برای ارائه سند در مورد برداشت چوب از جنگل هیرکانی آق‌مشهد توسط اداره منابع طبیعی برای اثبات ادعای خود مبنی بر بهره‌برداری منابع طبیعی از جنگل آق‌مشهد روزنامه همشهری را درخصوص این پرونده متهم کرد و گفت: به همان کسی که در آق‌مشهد به شما در روزنامه همشهری خط و گزارش می‌دهد، بگویید از آن خانه‌ای که در وسط جنگل ساخته و 10هکتار منابع طبیعی را خراب کرده، برای روزنامه فیلم بفرستد.

او گفت: بالای 200عدد درخت شمشاد در منطقه قطع کرده‌اند. اما به ما اجازه بهره‌برداری نمی‌دهند. قنبریان در ادامه از مجوز قطع درختان توسط آقای «س» که به ادعای او از نزدیکان یکی از مفسدان اقتصادی اعدام شده است خبر داد و گفت: چوب درختان آق‌مشهد را با 5نفر از همکارانش قطع می‌کند و برای یکی از کارخانه‌های چوب ساری می‌فرستند، بعد به ما مجوز بهره‌برداری نمی‌دهند.

محمد قنبریان آق‌مشهدی افزود: من حتی در نامه‌ای که به منابع طبیعی فرستادم، تأکید کردم مجوز حمل درختان افتاده را صادر کنید اما آنها همین درخواست را هم نپذیرفتند.

تلاش‌های مکرر

پرونده وقف 5600هکتار جنگل هیرکانی آق‌مشهد زمانی جالب‌تر می‌شود که منابع طبیعی استان مازندران در نامه‌ای به مورخه 11مردادماه سال‌جاری و در پاسخ به درخواست‌های شریک متولی وقف جنگل آق‌مشهد برای بهره‌برداری از چوب این جنگل، تأکید کرده است که «آقای محمد قنبریان به نمایندگی از آقای خادمی به کرات با مراجعه به اداره کل تقاضای صدور اجازه بهره‌برداری از درختان جنگلی را می‌کند که با پاسخ منفی مواجه می‌شود.» 

براساس سند دیگری که به روزنامه همشهری ارسال شده است، بهره‌بردار جنگل آق‌مشهد در تیرماه امسال با اداره کل میراث‌فرهنگی استان مازندران مکاتبه‌ای با هدف استعلام برای بهره‌برداری از جنگل و اطلاع از این موضوع که آیا جنگل آق‌مشهد نیز در پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی گنجانده شده است؟ انجام می‌دهد و در تاریخ 24تیرماه سال99، سیف‌الله فرزانه، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مازندران به این نامه اینگونه پاسخ داده است: «روستای آق‌مشهد، شامل عرصه و حریم جنگلی ثبت جهانی شهرستان ساری نمی‌شود.» 

منابع طبیعی: ادعاهای آقای قاف را تکذیب می‌کنیم

 ادعای نفر دوم (محمد قنبریان) در پرونده وقف جنگل آق‌مشهد که در قراردادی دوجانبه با متولی وقف درخواست بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد را داشت، درخصوص اقدام منابع طبیعی استان مازندران در بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد با واکنش شدید مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران مواجه شد و اسحاق عطایی، مدیرکل جدید اداره منابع طبیعی این استان به همشهری گفت که این ادعاها را از اساس تکذیب می‌کند. اسحاق عطایی به همشهری می‌گوید:‌ اداره کل منابع طبیعی استان مازندران از ابتدای سال‌جاری حتی یک شاخه چوب شکسته هم از جنگل آق‌مشهد برداشت نکرده است. به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران، تنها پروانه‌ای که در منابع طبیعی برای قطع و برداشت درختان صادر شده است مربوط به درختان ریشه‌کن افتاده و سیل‌آورده در مسیر رودخانه است و از سال95 نیز هیچ مجوز قطع و برداشت دیگر در جنگل آق‌مشهد صادر نشده است. اسحاق عطایی افزود: از ابتدای سال‌جاری برداشت چوب شکسته از کف جنگل نیز ممنوع شد. مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در واکنش به ادعای «محمد قنبریان آق‌مشهدی»، بهره‌بردار جنگل آق‌مشهد در مورد بهره‌برداری اداره منابع طبیعی استان مازندران از جنگل آق‌مشهد، گفت: این شخص، پیش از این اظهارات نیز برای برداشت چوب از درختان جنگلی به چالوس مراجعه کرده بود که هیچ مجوزی هم به او داده نشد، اما این ادعاها را مطرح می‌کند تا با استفاده از این شیوه بتواند از جنگل‌ها بهره‌برداری کند. مدیرکل جدید منابع طبیعی استان مازندران همچنین به همشهری خبر داد که چهارشنبه هفته گذشته لایحه‌ای به دادگستری استان مازندران ارائه شده است تا دستور اعاده دادرسی در رأی وقف جنگل آق‌مشهد صادر شود. به گفته او، این اقدام فارغ از بررسی ویژه پرونده وقف آق‌مشهد در قوه قضاییه است تا هرچه زودتر، 5600هکتار از اراضی جنگل آق‌مشهد به منابع طبیعی کشور بازگردانده شود.

اخبار مرتبط جنگل های هیرکانی میراث جهانی هستند نه جای زباله ریختن! وقف جنگل‌های هیرکانی باعث حذف آنها از ثبت جهانی می شود؟ ماجرای وقف جنگل‌های هیرکانی و کوه دماوند از نگاه یک حقوقدان جنگل هیرکانی، گنجی محتاج مراقبت ثبت جنگل‌های هیرکانی و عقبگرد دولتی‌ها از ساحل حفاظت از جنگل‌های هیرکانی چشم انتظار اعتبار شمشاد جنگل‌های هیرکانی در حال انقراض است استاندار مازندران : حفاظت از هیرکانی نیازمند قوانین سفت و سخت است

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا وقف جنگل های هیرکانی جنگل آق مشهد پرونده جنگل آق مشهد وقف جنگل آق مشهد سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منابع طبیعی استان مازندران بهره برداری از جنگل اداره منابع طبیعی جنگل های هیرکانی وقف جنگل آق مشهد جنگل آق مشهد روزنامه همشهری جنگل آق مشهد جنگل هیرکانی درختان جنگل برداشت چوب متولی وقف آقای قاف سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود بیات، مجری طرح پژوهشی «تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه توریسم و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» در دانشگاه تهران گفت: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و اکولوژیکی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و گفت: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است.

این محقق حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود.

وی ادامه داد: هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیاء جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش اکوتوریسم بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و تیپ خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

وی تأکید کرد: اهداف این طرح بلند مدت و نیازمند اعتبار زیادی بوده و لازم است از طریق ارگان‌های مرتبط، اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند.

این محقق در پایان اضافه کرد: نبود بودجه، هزینه زیاد انجام مأموریت در مناطق محروم، گرمای بیش از حد هوا، فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله داده‌برداری خام را دشوار کرده بود؛ با این وجود توانستم این طرح را به نتیجه مطلوب برسانم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟